torstai 10. lokakuuta 2019

Super Mario Bros. 2


Games Beaten:
5/710
Genre: Platform
Goal: Defeat Wart (World 7-2)

Arvosana: 10/10
Vaikeusaste: 5/10

Yhtenä iltana Mario näki oudon unen. Hän uneksi erittäin korkeista rappusista jotka johtivat ovelle. Heti kun ovi aukesi, Mario kohtasi maailman mitä ei ollut ennen nähnyt ja se levittäytyi niin pitkälle kuin silmä kantaa.
Kun hän heristi korviaan, kuuli Mario vaimean äänen joka sanoi "tervetuloa Subconiin, unelmien maahan. Wart on kironnut meidät ja olemme hänen pahan loitsunsa vallassa. Olemme odottaneet saapumistasi.
Ole hyvä ja tuhoa Wart ja palauta Subcon normaaliin tilaansa. Kirous, minkä Wart on langettanut sinuun oikeassa maailmassa, ei vaikuta täällä. Muista, Wart ei voi sietää vihanneksia. Auta meitä!" 
Samalla hetkellä kun Mario kuunteli vaimeaa ääntä, salama välähti hänen silmissään. Pökerryksissä oleva Mario menetti tasapainonsa ja kääntyi ylösalaisin. Kun Mario heräsi, hän huomasi istuvansa sänkynsä reunalla.
Jotta Mario saisi selvitettyä päätään, hän meni puhumaan Luigille, Toadille ja prinsessalle oudosta unesta minkä hän näki. He päättivät mennä yhdessä läheiselle vuorelle piknikille.
Kun he saapuivat piknikkipaikalle ja katselivat maisemaa, he huomasivat pienen luolan lähimaastossa. Kun he astuivat luolaan sisälle, yllätyksekseen siellä oli rappuset jotka johtivat aina vain ylemmäs.
Rappuset näyttivät täysin samalta mitkä Mario näki unessaan. He kävelivät yhdessä rappuset ylös aina huipulle asti ja löysivät oven, minkä Mario oli myöskin nähnyt unessaan.
Kun Mario ja hänen ystävänsä avasivat oven peloissaan, heidän eteensä avautui sama maailma mikä jatkui silmänkantamattomiin!

Mario-perheen outolintu ja tällä pelillä on mielenkiintoinen historia. Alun perin Super Mario Bros. 2:nen oli hyvin ensimmäisen Mario pelin näköinen varustettuna hankalimmilla kentillä. Pelin kehittäjät ajattelivat sitten, että peli on liian hankala ja näyttää melkein samanlaiselle kuin ensimmäinen osa joten muu maailma sai sitten ihan uudenlaisen Mario seikkailun :)
Nintendo oli testailemassa uutta Mario peliä uudella pelimoottorilla, mutta tekikin sopimuksen Fuji Televisionin kanssa. Peliä käytettäisiin mainostamaan Yume Kojo '87 -tapahtumaa. Jotkin hahmojen spritet vaihdettiin erilaisiksi ja joitain muitakin pieniä muutoksia tehtäisiin.
Tapahtuman jälkeen Nintendo julkaisi pelin Super Mario Bros. 2 -nimikkeellä Japanin ulkopuolella. Kyllä tämä Japanissakin julkaistiin mutta nimeksi vaihdettiin Super Mario USA. Alkuperäinen vaikeampi Mario 2:nen julkaistiin muualla maailmassa nimellä Lost Levels. Tänä päivänä monet tässä länsimaalaisessa Super Mario Bros. 2:n julkaisussa käytetyt hahmot ovat vakiinnuttaneet paikkansa Mario -maailmassa!



Mutta se historiasta. Itse peli on perinteistä tasoloikkaa ja aikaisemmasta Mariosta poiketen, tässä ei pelasteta prinsessaa pahan kourista. Sen sijaan tässä pääsee pelaamaan prinsessalla Luigin ja Toadin lisäksi!
Peli on seitsemän maailman mittainen seikkailu. Peli sisältää kaksi continuea ja liikkeelle lähdetään kahden lisärin voimin. 
Löytyy erilaisia teemoja aavikosta jäisiin maisemiin. Huomattavasti enemmän laajuutta mitä alkuperäinen Super Mario 2 -peli olisi tarjonnut.
Jokaisella pelattavalla hahmolla on erityispiirteensä joka tekee tästä pelistä suunnannäyttäjän. Näitä ominaisuuksia on hyödynnetty myöhemmissä Mario -peleissä.
Mario on ihan perus hahmo, keskinopea ja helppo ohjailla. Luigi taas hyppää korkealle ja hänen ohjaaminen on huomattavasti ilmavampaa. Toad on joukon nopein ja hänellä on hankalin suorittaa tiukkoja tasoloikkia. Prinsessa on joukon aloittelijaystävällisin hahmo, sillä hänellä pystyy liitämään ilmassa pienen tovin verran. 



Peli on myös siinä mielessä poikkeuksellinen, että pelissä on energiat perinteisen kahden osuman sijaan. Toki tässäkin on alussa vain kaksi energiaa, mutta piilotettuja Supersieniä keräämällä voi energiaa saada lisää.
Kun sienestä kerta saa kokonaisenergiaa lisää, sydämiä keräämällä saa sitten energiat täyteen. Sydämiä saa ilmestymään tuhoamalla tarpeeksi vihollisia.
Tulikukat ynnä muut herkut loistavat poissaolollaan ja pelihahmot hyödyntävätkin kaikkea kentästä löytyvää jotta saisi viholliset helpommin nippuun. Erikoisena seikkana on vielä, että vihollisia ei tapetakaan päälle hyppäämällä, vaan niiden päällä voi itse asiassa oleskella. B-napista hahmo nappaa vihollisen käteen ja vihollisen voi halutessaan viskata toista pahista päin. Kentät ovat täynnä erilaisia juureksia joita poimitaan maasta ja näin pystyy myös pääsemään vihollisista eroon. Lisäapuvälineenä löytyy Pow-palikka mikä tuhoaa kaikki viholliset ruudulta ja kilpikonnan kilpi minkä voi heittää vihollisia kohti. Ainut perinteinen power-up on voimatähti mikä toimii samalla tavalla kuin aikaisemmassakin Mario -pelissä. Tähden saa ilmestymään kun kerää tarpeeksi kenttien varsilta löytyviä kirsikoita. Joistain kentistä löytyy myös sienipalikoita mitä voi hyödyntää päästäkseen kiipeämään korkeammalle tai niillä voi tuhota myös vihollisia. Pommeilla murskataan seiniä joita kiskotaan maasta juuresten tyyliin. Joskus juureksen tilalla voi olla myös lisäri tai viholliset hetkeksi pysäyttävä kello. Jotkin kentät sisälsivät myös avaimen jolla avattiin lukittu ovi. Avaimen poimimisen jälkeen paha naamio, Phanto aktivoituu ja alkaa jahdata sinua niin pitkään kun pidät avainta hallussasi. Jos meno äityi turhan tukalaksi, avain kannatti hetkeksi heittää pois jolloin Phanto lensi pois kiusaamasta. 



Kentistä löytyy myös taikapulloja joka luo oven "varjomaailmaan." Varjomaailmassa ei voi liikkua mihinkään muualle paitsi siihen ruudun kohtaan mihin on pullon asettanut. Varjomaailmasta voi löytää Supersienen jos pullon on onnistunut asettamaan oikeaan kohtaan. Joskus pullon asettamista täytyy harkita tarkkaan, sillä Supersieni saattaa olla sellaisessa paikassa, että sinne ei pääse muuta kuin tietystä kohdasta. Varjomaailman juurekset ovat kolikoita joita kannattaa nyppiä maasta niin paljon kuin ehtii. Varjomaailmassa ei voi loputtomiin oleskella vaan se toimii ajastimella. Kun aika loppuu, siirrytään takaisin normaaliin maailmaan. Kolikoilla pystyi kentän päätteeksi pelaamaan rahapeliä mistä saattoi saada lisäreitä jos onnistui rullat pysäyttämään oikeisiin kohtiin. Varjomaailman avulla pystyi myös warppailemaan pelissä! Jos pullon asetti tietyn pitkän ruukun viereen ja varjomaailmassa meni tähän ruukkuun kuin putkeen konsanaan, pääsi warppaamaan eteenpäin pelissä. Näitä warppeja ei kuitenkaan kovin montaa ole.





Yleensä tätä tulee pelailtua prinsessalla kun hänellä eteneminen on niin leppoisaa. Välillä vaihtelun vuoksi käytän myös muitakin hahmoja ja esimerkiksi sellaisessa kentässä missä tarvitsee korkeaa loikkaa, hyödynnän Luigia. Kaikki kentät pystyy pelaamaan millä hahmolla hyvänsä, mutta tietyn hahmon hyödyntäminen antaa pieniä helpotuksia.
Koska tämä on reilusti erilainen kuin muut Mario -pelit, ovat pomotkin ihan eriluokkaa. Lähes jokaisen kentän lopuksi taistellaan Birdo -nimistä olentoa vastaan joka sylkee munia tai tulipalloja. Loppupuolella peliä Birdo ei syökse mitään muita kuin tulipalloja ja hänet täytyykin tuhota sienipalikoiden avulla.



Maailmojen loppupomot hyvin erilaisia kaikki. Kahta pomoa kierrätetään myöhemmissä maailmoissa hieman hankalampina versioina. Oma lempparini on lihapullan näköisiä kiviä viskelevä rapu :D
Pomoja vastaan hyökätään sienipalikoilla tai pommeilla ja muista vihollisista poiketen niiden päälle ei voi laisinkaan hypätä. Tykkään todella paljon tämän pelin pomoista, sillä esimerkiksi Super Mario Bros. 3:ssa maailman lopussa on aina tylsä Koopalapsi. Taistelut ovat aivan liian samankaltaisia verrattuna näihin tämän pelin pomoihin.



Pelin viimeinen maailma on melko paha ja jos elämät sekä continuet on vähissä, saattaa noutaja tulla aika helposti. Viimeisessä maailmassa on vain kaksi kenttää ja jälkimmäinen on pahan Wartin sokkeloinen linna.
Linna sisältää myös yhden Birdon jolla on avain hallussaan ja avain täytyy saada itselleen jotta kentässä etenee. Juuri ennen Wartin huonetta joutuu taistelemaan korpinpäätä vastaan joka normaalisti toimii oviaukkona peruskentissä kun siirrytään uuteen kenttään. Tämä taistelu tuottaa aina pienosia ongelmia koska korpinpää liitelee hieman oudosti ruudulla. Kun korppi on hoideltu, mennään vielä viimeisen kerran sen suun kautta seuraavaan paikkaan.
Nyt on enää taistelu Wartia vastaan jäljellä. Niin kuin juonessa kerrottiin, Wart ei voi sietää vihanneksia. Onneksi Wartin huoneessa on jokin aparaatti joka sylkee kaiken maailman naurista pihalle tasaiseen tahtiin. En ihan aina ymmärrä näiden pahisten logiikkaa, miksi laittaa omaan päähuoneeseen sellaisia asioita mitkä tekevät vahinkoa?
Juurekset täytyy yrittää saada Wartin kitaan. Wart syöksee kuplia ja jos juures osuu kuplaan, se häviää. Ajoitus pitää tehdä hyvin jotta juures menee perille asti. Hetken juuresten viskelemisen jälkeen alkaa Wartin kuontalo olla harmaanpuoleinen ja henkihän siinä sitten lähtee tältä pahalta olennolta. Vielä pelastetaan jotkin kummalliset kärpäset joilla on ihmisen naama ja nämä kuljettavat sitten Wartin ruumiin eteenpäin.
Lopuksi selviääkin, että tämä kaikki oli vain Marion unta! Ilmankos maailma ja sen olennot olikin niin erilaisia mihin olemme yleensä totuttu :)





Todella loistava peli ja olen iloinen, että me saimme tämän version Super Mario 2:sta. Muksuna lainasin peliä kaverilta ohjekirjan kera ja muistan kuinka kauniina kesäpäivänä menin ulos viltin päälle piirtelemään hahmoja ohjekirjasta :)
Eipä tähän aikaan ollut hajuakaan, että millainen se "oikea" Mario 2 -peli olisikaan ollut...
Lost Levelsiin tutustuin sitten Super Nintendon Super Mario All Starsin myötä ja en tässäkään vaiheessa tajunnut, mistä pelistä on kyse. Tämä selvisi sitten paljon myöhemmin...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti