perjantai 18. lokakuuta 2019

Fire 'n Ice


Games Beaten: 47/709
Genre: Puzzle
Goal: Beat Druidle (Stage 10-10)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 6/10

Tämä peli tunnetaan paremmin nimellä Solomon's Key 2 täällä Euroopassa,  mutta täysin sama teos on kyseessä kuin Fire 'n Ice. Nykyään tulee pelattua oikeastaan vain jenkkiversioita peleistä joten tämäkin meni samalla tyylillä.

Kauan kauan sitten oli olemassa paikka nimeltä Coolmint Island. Tämä saari oli tehty kokonaan jäästä. Kuitenkin yhtenä päivänä, paha Druidle velho tuli saarelle ja halusi sulattaa sen. 
Hän levitti liekkejä ympäri saarta jotka hitaasti rupesivat sulattamaan saaren pintaa. Saarella asusti nuori velho Dana, joka määrättiin sammuttamaan liekit ja häätämään paha velho matkoihinsa.

Hankala puzzlepeli!
Joskus tätä yritin läpäistä ja johonkin puoleen väliin pääsin kunnes tuli niin hankala pulma vastaan että homma jäi kesken. Nyt sitten meni ihan läpi asti :)
Pitkään sai joitain pulmia miettiä.


Nimensä mukaisesti tässä pitää jään avulla hävittää liekit. Dana pystyy taikasauvallaan taikomaan jäätä aina kerrosta alemmas missä itse seisoo. Monesti tarvitsi tehdä hirmu kikkailuja että jääpalan saa haluamaansa paikkaan.
Ihan seinän viereen jos taikoi jäätä, se jämähti paikalleen eikä sitä voinut liikutella. Tämä toi lisähaastetta roimasti. Yksinkertainen idea, mutta tehty melkoisen hankalaksi.


Dana ei osaa hypätä lainkaan, hän pystyy ainoastaan kiipeämään yhden kerroksen ylöspäin millä seisoi. Jään avulla kikkailemalla pääsi sitten kiipeämään korkeuksiin jos tilanne sitä vaati.

Tässä on yhteensä 100 pulmallista huonetta ja vielä bonuskenttiä joita voi pelata läpäisyn jälkeen jos haluaa. Itse en ole vielä näihin koskenut, ehkäpä joskus!
Jokaisen maailman viimeinen pulma on pieni "pomotaistelu". Eipä ne hirveästi eroa normaaleista pulmista. Pomotaisteluissa huone saattaa liikkua tai itse tuhottavat kohteet liikkuvat.
Viimeinen pomo sentään on vähän erilainen, sitä pitää viisi kertaa osua taikasauvaan jääpalikoilla ja väistää samalla sen taikomaa lieskaa.


Hieman epätasaisuutta vaikeusasteessa oli havaittavissa sillä jotkin alkupään pulmat vaativat paljon enemmän miettimistä kuin loppupään. Tämäkin voi olla ihan henkilökohtainen juttu :D
Ihan viimeisimmät pulmat sen sijaan olivat vaikeusasteeltaan aika älyttömiä, kesti pitkään keksiä ratkaisu. Todella tarkkanakin sai olla sillä pienikin virhe sai homman softlockiin ja pulma piti aloittaa alusta.

Viimeinen pomokin oli luonnollisesti yksi pulma. Tarkoituksena oli saada siihen osumia jääpaloilla sen liekkejä väistellen. Ei kovin paha kun keksii taktiikan.


Onneksi tässä pelissä ei ollut aikarajaa. Alareunassa rullasi kyllä kello mutta se oli varmaan vain sitä varten että näki miten pitkään on pulmaa yrittänyt ratkaista.
Aikaraja tuo turhan paniikin tunteen jota ei tämän tyyppisissä peleissä kaivata.


Hemmetin hyvä ja haastava peli, pulmapelien ystäville vahva suositus!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti