torstai 17. lokakuuta 2019

Castlevania


Games Beaten: 45/709
Genre: Platform
Goal: Beat Dracula (Stage 18)

Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 7/10

Castlevania -sarja ei ollut minulle millään tavalla lapsuudesta tuttu, kellään ei ollut näitä kyseisiä pelejä, tai ainakaan ne eivät päätyneet minun näppeihini.
Castlevanian tapahtumat sijoittuvat vuoden 1691 Transylvaniaan. Aina sadan vuoden välein Kristuksen voimat heikkenevät ja pahat voimat saavat jalansijaa. Pahojen olentojen ja hirviöiden pahan palvonta saa Kreivi Draculan ilmestymään jälleen maan päälle.
Onneksi tähänkin löytyy apu! Belmont-klaani on jo pidempään hoitanut tätä vuosisatoja kestävää ongelmaa ja edellisen kerran Draculan nitisti Christopher Belmont. Nyt on suvun uusimman sankarin, Simonin vuoro.
Transylvaanian kohtalo on tämän nuorukaisen käsissä. Avukseen hän saa suvun perintöaseen, taikaruoskan jonka avulla Dracula saadaan taas hävitettyä maan päältä.

Peli on todella laadukas 1986 ilmestyneeksi NESpeliksi. Yleensä tämän aikakauden pelit ovat grafiikoiltaan ja ideoiltaan olleet melkoisen yksinkertaisia. Castlevania on toista luokkaa.

Lyhyt peli on kyseessä, vain kuusi kenttää. Tai no, oikeastaan 18 kenttää, peli laskee jokaisen ruudun omaksi kentäkseen :D Vaikeusastetta riittää joten tämä luo pituutta pelille.


Kentät ovat täynnä kynttilöitä joista saa sydämiä ja muita hyödykkeitä. Taikaruoska saa muutaman päivityksen näistä kynttilöistä ja sen teho ja pituus kasvaa.
Kynttilöistä saa myös kakkosaseen kuten tikarin, bumerangiristin, pysäytyskellon, kirveen tai pyhän veden. Kakkosaseen menettää jos kuolo korjaa eli varovainen saa olla.
Sydämiä keräämällä saa käyttökertoja kakkosaseeseen, ei energiaa niin kuin peleissä yleensä. Energiaa saa seinään kätketystä lihakimpaleesta, nam!
Kakkosaseen tehoa voi parantaa keräämällä kenttiin piilotettuja II & III lisätehoja. Lisäaseet tekevät enemmän vahinkoa ja niitä voi heitellä paljon nopeampaan tahtiin.


Itselle tuotti reilusti eniten ongelmia viides kenttä. Kenttä on täynnä kestäviä ritareita jotka on vain yleensä pakko tappaa, ohi ei pääse. Ne tekevät vielä tolkuttomasti vahinkoa osuessaan.
Kentän loppupuolella on vielä pitkä käytävä jossa on ritareita sekä lentäviä meduusan päitä samassa läjässä. Tämä kohta on todella brutaali, mutta onneksi löysin suhteellisen hyvän rytmityksen ritareille ja meduusoille.
Pomona on vielä itse kuolema joka pelkällä ruoskalla ihan älyttömän vaikea. Pakko kantaa pyhää vettä koko matka tänne asti sillä sen avulla kuolema on naurettavan helppo, se ei saa edes tilaisuutta lyödä.

Eli peli on melkoisen helppo jos ei vain kuole missään välissä ja tietää erikoisaseiden sijainnit että ei niitä vahingossa kerää. Pyhä vesi on ylitehokas ja sen avulla peli on super helppo.
Pyhä vesi III tason lisävoimalla on älytön yhdistelmä. Kaikki viholliset kuolevat helposti ja pomot jäävät vain paikalleen :D
Konamin peleissä on yleistä että yksi kuolema voi muuttaa pelin brutaaliksi :D


Viimeinen kenttä oli toinen paikka missä oli pienoisia vaikeuksia lähinnä lintujen kanssa mitkä pudottavat kyttyräselkiä. Niitä tulee sen verran nopealla tahdilla että väistelemään ei kerkeä. Jos ja kun tässä vaiheessa on menettänyt pyhän veden, kannattaa kentästä kerätä pysäytyskello.
Tämän avulla saa edes muutaman sekunnin hengähdystauon.
Pelintekijöillä oli sen verran sydäntä laittaa jatkopaikka juuri ennen Draculaa. Eli vaikka tulisi Game Over, tästä kohdasta saa jatkaa. Ja voi pojat niitä Game Overeita sitten tulikin. Olin tunteja jumissa Draculassa.


Dracula teleporttailee ympäri huonetta ja sillä ei ole tiettyä kaavaa mihin se teleporttaa. Todella useasti kävi niin, että Dracula ilmestyi suoraan pelihahmon päälle ja siitä otti osumaa. Todella hankalalukuinen pomo.
Kun Draculasta on päästy eroon, muuttuu se vielä keksimonsteriksi. Tämä muoto ei meinannut taipua, ei sitten millään.
Draculan huoneesta saa kyllä pyhän veden mutta, sen teho ei riittänyt. Hieman myöhemmin huomasi, että kun pyhällä vedellä tuhoaa Draculan ammukset, saattaa ne pudottaa II & III lisätehot. Tämä oli todella huojentava tieto!
Eikun vaan keräsi reilun kasan sydämiä ennen Draculan huoneeseen astumista, kerää III lisätehon ammuksista ja yrittää päästä Draculan ensimmäisen muodon kuolematta. Tämän jälkeen keksimonsteri on täysi vitsi, sillä parhaimman lisätehon ansiosta se ei voi edes liikkua :D

Helvetin hyvä peli, tönköt kontrollit tuovat oman hienouden tähän ja kylle ne oppii hallitsemaan kun tarpeeksi pelaa.
Pelissä on loputtomat continuet joten voi yrittää huoletta läpäisyä. Tässä ei kuitenkaan ole salasanaa ja vaikeuden vuoksi tämän joutui useampaan kertaan jättää kesken ja aloittaa alusta.
Alkupään kentät menivät kuitenkin melkoisen sähkäkästi läpi kun niitä oli useamman kerran hangannut :D



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti