lauantai 13. joulukuuta 2025

Dragon Spirit: The New Legend


Games Beaten:
503/710
Genre: Shooter
Goal: Defeat Galda (Area 9)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 6/10

Monia vuosia Olympian kuningaskunta nautti upeasta rauhallisesta ajanjaksosta. Jopa kuningas Amrun sankarillinen taistelu Zawel -demonia vastaan on vaipunut unholaan iloisimpien aiheiden tullessa tilalle. Ja kun Amrun ja Alician avioliitto siunattiin kaksosien, Lacen ja Iriksen syntymällä, he tiesivät, että onni tulee olemaan heille suotuisa. Mutta he eivät tienneetkään, että kaukaisesta idästä tulisi ilkeä Galda joka kokosi armeijaa mitä ihmiskunta ei synkimmissään kuvitelmissaankaan osannut odottaa. Jopa pelottava Zawel on herätetty kuolleista liittyäkseen tähän murhanhimoiseen joukkoon. Yhtäkkiä ilman mitään varoitusta Galda hyökkäsi ja kidnappasi prinsessa Iriksen ja häntä hoitavat piiat, pimeyden uhriseremoniaa varten. Kun Amru makasi avuttomana kuolinvuoteellaan, hän tiesi, että on olemassa yksi tapa pelastaa rakas tyttärensä ja pelastaa kuningaskunta lopulliselta tuholta. Olisi aika paljastaa taikamiekan salaisuus hänen pojalleen, prinssi Lacelle. Sinisen lohikäärmeen mahti olisi jälleen nouseva! 

Lohikäärme Shooteria, no mikä ettei! Aivan tuntematon peli taasen ja satunnaisesti valikoitui läpäisemättömien joukosta. Pelissä täytyy yhdeksän kentän verran matkaa taittaa jotta saa pahan Galdan hoideltua pois päiviltä. Peli on siitä armollinen, että tässä ei kuole laakista vaan osumaa voi ottaa kolmen pykälän verran. Kolme continueakin on peliin laitettu ja kentissä on myös jatkopaikkoja. Minulla kävi pieni kömmähdys pelin kanssa ja pelasin alkuun jollain helpommalla vaikeusasteella. Ihmettelin pelin edetessä, että ihan kun peli jättäisi kenttiä väliin. Ihan alussa kun läpäisin ensimmäisen kentän, siirryin suoraan kolmanteen kenttään ja toinen kenttä jäi kokonaan käymättä. Ajattelin aluksi, että epähuomiossa vain missasin toisen kentän alkuruudun tai jotain muuta vastaavaa. Mutta kun skippaamista tapahtui myöhemmin lisää, olin hyvin hämmentynyt. Enää ei skipattu vain yhtä kenttää vaan kaksi kenttää jäi välistä. Mielessäni kävi, että olin vahingossa löytänyt jonkun oikoreitin ja sen vuoksi pääsin suoraan pidemmälle pelissä. Kun sitten pääsin viimeiseen kenttään, se oli todella lyhyt ja viimeinen pomo kuoli ennen kuin taistelu kerkesi alkamaan, epäilykseni heräsi. Loppukuvatkin olivat todella erikoisen lyhyet. Luulin, että pelissäni on jotain vikaa ja kävin sitten netistä hieman selvittämässä asiaa. Selvisikin, että olin pelannut helpomman "Golden Dragon" -pelimoodin läpi. Olin jo innoissani antanut pelille 3/10 vaikeusasteen kun sitten hieman tutkiskelin tarkemmin.
Ennen kuin siirrytään pelin ensimmäiseen kenttään, pelataan pieni harjoittelukenttä. Jos tässä feilaa, peli tarjoilee helpompaa pelimoodia. Minähän sitten tietysti menin kuolemaan tässä harjoittelussa kun ei ollut pelin mekaniikat hallussa. Kenttien lukumäärän lisäksi tässä helpommassa pelimoodissa on kuusi energiaa kolmen sijaan jonka vuoksi peli tuntui todella helpolta. Myös lohikäärme ampuu suoraan nopeaan tahtiin ja ei tarvinnut kuin painaa ampumisnappia pohjassa. Normaalissa pelimoodissa täytyy Power-uppeja keräämällä saada tämä nopeampi ampuminen käyttöönsä, muuten ampumisen nopeutta voi nostattaa rämpyttämällä nopeampaan tahtiin. Tämän pienen kömmähdyksen vuoksi pelin läpäisyssä on kuvia molemmista pelimoodeista. Eipä tällä niin merkitystä ole :)



Kun peliä aloin uudelleen läpäisemään normaalilla vaikeusasteella, kyllähän tähän hieman vaikeutta sai lisää. Ei tämä silti onneksi sieltä pahemmista päästä ollut. Hieman tarkemmin täytyi pelata jotta selvisi kuolematta kolmen energian voimin eteenpäin. Kentän läpäisyn jälkeen ruudulla näkyy joku neitokainen joka antaa joko energiaa tai lisäreitä. Peli ei automaattisesti täytä energiapalkkia kentän jälkeen vaan se täytyy hoitaa tällä tavalla. Jos neitokaista ei onnistunut pelastamaan, jäi herkut saamatta. Hieman jäi hämärän peittoon miten neitokainen pelastettiin. Välillä pelastaminen onnistui vaikka en mitään normaalista poikkeavaa tehnyt kentässä. Jos neitokaisen siluetti näkyi harmaana kentän läpäisyn jälkeen, pelastaminen epäonnistui. Ehkäpä tämä liittyi jotenkin kentistä löytyviin Power-uppeihin.

Pelissä on Shooterin tyyliin paljon erilaista arsenaalia joilla sai vihollisia tuhottua huomattavasti helpommin. Osumasta menetti Power-uppien tehoa ja parin osuman jälkeen oltiin nollatilanteessa. Power-upit säilyivät kentästä toiseen joka on todella hyvä juttu, seuraavan kentän pääsi aloittamaan huomattavasti helpommin jos onnistui olemaan osumatta mihinkään. Power-uppien joukosta löytyi myös inhoja pääkalloja jotka laskivat ampumistehoa. Power-upit generoituivat randomisti ja joskus pääkalloja saattoi tulla useita putkeen jos kävi hieman huonompi tuuri. Pelin loppupuolella pääkallojen ilmestymisprosenttia on selkeästi lisätty, sillä niitä tuli todella usein. Hieman välillä ärsytti, kun olisi tarvinnut parempaa tulitusvoimaa ja saikin vain pelkkää kuraa ilmestymään ruudulle.

Näistä normaalin pelimoodin kentistä kahdeksas on ehdottomasti pahin. En tiedä oliko kovin hyvä idea laittaa Shooter peliin sellainen efekti, että kenttä pimenee aina tietyn väliajoin. Ruutu menee niin pimeäksi, että kaikki häviää näkyvistä vihollisia myöten. Tässä oli sitten todella kiva arvailla missä viholliset ynnä muut esteet ovat. Välillä väistöt menivät aivan tuurilla. Onneksi sentään ammukset näkyivät ruudulla. Se olisi ollut jo liian paksua jos nekin olisi piilotettu :D Kentän pomokin on hieman hankalampi kuin muut. Tämän kentän opettelussa meni pisimpään jotta sen sai onnistumaan mahdollisimman vähillä kuolemilla. Yhden kerran yritykseni meni niin mönkään, että kuolin Game Overiin tässä kentässä, sen verran nihkeä tämä oli. 
Kuudes kenttä on myös aika pirullinen tapaus. Kentässä lennellään jäisissä maisemissa ja se sisältää kapeita kohtia. Kentän puolivälin tienoilla vauhti kasvaa reilusti ja nyt täytyy pujotella kapeita jäisiä käytäviä pitkin. Väistelykohdat ovat välillä todella kapeita ja useasti osuin jäiseen seinämään menettäen tulitusvoimaa. 
Pelin kentät ovat kaikki mukavan erilaisia ja yksi hienommista on viides kenttä. Vaikka graafisesti se ei ole ehkä se näyttävin, mutta idea on oikein mainio! Siinä maa-aineksesta muodostuneet terävät seinämät liikkuvat vuorotellen tehden lentelystä todella tarkkuutta vaativaa. Vaikka välillä lentoreitti menikin erittäin kapeaksi, siitä pääsi luikahtamaan hienosti läpi. Mukavan painostava meininki!




Pelin pomot ovat melkoisia vitsejä, etenkin jos on täysi arsenaali käytössä. Ei kauaa tarvinnut tulittaa kun pomo jo kuoli. Hienoja pomot silti ovat ulkomuodoltaan vaikka niitä ei kauaa kerennyt ihailemaan :D Tarkkana pomoissa sai kuitenkin olla, sillä ne ampuivat aika reilusti ja täytyi keskittyä ammusten väistelemiseen jotta ei tulitusvoima huonontunut. Jokainen pomo on mukavan erilainen ja ne tekivät erilaisia juttuja. Esimerkiksi neljännen kentän jättimäisen puun "juuritimantit" täytyy ensin tuhota jotta itse ydintä pääsee tykittämään. 




Kun olin helppoa Golden Dragon -pelimoodia pelaillut, pääsinkin etenemään ensimmäisellä yrityksellä suoraan viimeiseen kenttään vaikka jouduinkin lisäkentät pelaamaan. Tässä vaiheessa huomasin, miten pitkä viimeinen kenttä on verrattuna Golden Dragon -versioon. Pääsin kentässä aika pitkälle, mutta viimein tuli noutaja. Continuet loppuivat ja hieman se veti mielen matalaksi, että "eihän tässä ollutkaan loputtomia continueja." Ei kun uutta yritystä sisään, peli ei kuitenkaan kovin pitkä ole. Jotenkin onnistuin ensimmäisellä yrityksellä pääsemään huomattavasti paremmin pelin loppuun kuin seuraavilla yrityksillä. Minulla kävi hieman parempi tuuri Power-uppien suhteen ensimmäisellä yrityksellä kuin muutamalla seuraavalla. Viimein kuitenkin pääsin takaisin Dark Castleen ja tällä kertaa neljällä lisärillä sekä kaikilla continuella. Onnistuin pelastamaan yhden neitokaisen joka antaa muutaman lisärin, tämä oli oikein mainio juttu! Pääsin näiden lisäreiden avustuksella kentän loppuun, missä odottaa kolme pomotaistelua. Ensin vastaan tulee kolmipäinen lohikäärme joka hoitui helposti kunnollisella tulitusvoimalla. Seuraavaksi pienen lentelyn ja vihollisten tuhoamisen jälkeen kohdataan itse Galda. Ensimmäinen muoto on sama kuin helpommassa pelimoodissa ja hän tuhoutuikin yhtä nopeasti :D Tämän jälkeen kohdataan pelin oikea viimeinen pomo joka ei olekaan ihan niin yksinkertainen tapaus. Galda ampuu käsistään liekkejä ja heittelee vilkkuvia palloja jotka jäävät kimpoilemaan pomohuoneeseen. Aika tarkkana sai olla jotta ei osunut mihinkään. Galdaa sai tykittää hyvällä tulivoimallakin aika reippaasti ja jos tässä olisi menettänyt tehoa, olisi taistelu kestänyt todennäköisesti todella pitkään. Onnistuin jotenkin ihmeen kaupalla väistelemään kaiken vaikka muutamaan otteeseen näyttikin, että osuin liekkiin :D Peli antoi hieman siimaa, kiitos siitä. Minulla oli vain yksi energia jäljellä kun pääsin ensimmäistä kertaa tähän viimeiseen vaiheeseen ja se hieman kuumotti. Galdaan pystyi tekemään vahinkoa vain silloin kun hän ampui liekkejä käsistään. Tämä hieman hankaloitti ajoitusta, sillä samalla täytyi väistellä vilkkuvia palloja ja olla oikeassa kohdassa liekkien ampumisen jälkeen. Jonkin aikaa siinä kesti, mutta viimein Galda räjähteli iloisesti. Huomattavasti kestävämpi pomo kuin mikään muu pelissä.






Ei yhtään hullumpi peli ollut tämä! Graafisesti ihan mukiinmenevää meininkiä. Tykkään kun Shootereissa ei kuole suoraan yhdestä osumasta, nostattaa pelinautintoa huomattavasti. Alun perin annoin tälle vaikeusasteeksi 3/10 heti Golden Dragon -läpäisyn jälkeen, mutta korotin sitä sitten puolella koska normaalissa pelimoodissa on oikeasti ihan hankalia juttuja!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti