Genre: Platform
Goal: Save King Pamera (Round 17)
Arvosana: 3/10
Vaikeusaste: 7/10
Olipa kerran legendaarinen kuningas Pamera joka ylläpiti rauhaa ja järjestystä koko maailmassa. Kukaan ei koskaan voinut nähdä kuningas Pameraa. Eräänä päivänä demonien kuningas Belzebut sai kieroutuneen ajatuksen, että sieppaamalla kuningas Pameran, hänen rakastetun kuningattarensa ja prinsessansa joka syöksisi maailman tuhon partaalle.
Veljekset MAHTAVAT taistelivat urhoollisesti Belzebutia vastaan jotta kuningas saataisiin pelastettua. Jokainen veljeksistä tuhoutui demonien kuninkaan toimesta paitsi Jack, nuorin veljeksistä. Jack keräsi rohkeutta ja haastoi demonien kuninkaan viimeiseen taisteluun jotta rauha saataisiin palautettua kaikkialle maailmaan.
Tätä peliä olin hieman säästellyt siinä mielessä, että ajattelin tämän olevan hauska peli. Pienen pätkän olin nähnyt tästä ennakkoon ja sen perusteella peli näytti hauskalle. Pelin genre on Platform, mutta ajattelin, että tässä on myös hieman Puzzleilua mukana, kun näkemäni huone, missä keräiltiin pommeja, näytti sille. Harmikseni täytyy todeta, että pettymys tämä sitten lopulta oli, ei maistunut ollenkaan :(
Pelissä on 17 kenttää ja kenttien lopusta löytyy aikaisemmin näkemäni pommihuone. Kentissä edetään väistellen vihollisia ja keräillen arkkuja. Kenttien pituudet vaihtelevat yhdestä huoneesta useampaan ja tässä on myös ns. feikkireittejä jotka vievät pelissä taaksepäin. Onneksi näitä feikkejä ei kovin montaa tullut vastaan ja aika suoraviivaisesti peli onneksi eteni. Ensimmäistä kertaa kun vastaan tuli mahdollisuus valita kahdesta reitistä, jouduin pelissä taaksepäin. Aika helposti oikean reitin onneksi oppi muistamaan. Pelissä on vain kolme lisäriä ja niiden loputtua peli alkaa alusta.
Jackin ohjaaminen on aika ilmavaa. Jack hyppää perus hypylläkin todella korkealle ja jos painaa samanaikaisesti ylöspäin, hyppäsi Jack vielä korkeammalle. Jos hypyn aikana painoi alaspäin ja hyppyä, sai hypyn korkeutta säädeltyä. Tämän mekaniikan oppiminen on tärkeää etenkin pelin loppupuolella. Hyppynappia rämpyttämällä Jackilla pystyi liitämään pitkiäkin matkoja skipaten pitkät laavameret ynnä muut inhotukset. En ihan hirveästi pitänyt näistä ilmavista kontrolleista, mutta kyllä niihin tottui pelin edetessä.
Kenttien varrelta löytyvistä arkuista löytää erilaisia hyödykkeitä. Perus pisteiden lisäksi löytyy Mighty -kolikoita joilla Jackia voimaa voi parantaa. Kolikoita pystyi keräämään varastoon ja kerralla Jackin voimaa pystyi päivittämään kolme kertaa. Ensimmäisellä kerralla Jack muuttuu siniseksi ja tällä päivityksellä pystyi avaamaan oransseja arkkuja jotka muuten eivät aukea. Toisella päivityksellä kaikki arkut pystyy avaamaan sivusuunnasta kun normaalisti niitä availlaan päälle hyppimällä. Kolmannella päivityksellä viholliset pystyy muuttamaan kolikoiksi ja saa hetken rauhan hyökkäyksiltä. Päivitykset eivät ole loputtomia ja ne kestävätkin pienen hetken verran. Peli mahtavasti rankaisee jos keräilee liikaa Mighty -kolikoita ja jos niitä kerää yli yhdeksän kappaletta, joutuu kidutushuoneeseen. Peli kutsuu sinua ahneeksi ja joutuu sitten tämän huoneen selvittämään ennen kuin pääsee jatkamaan peliä. Aluksi kun keräilin arkkuja, jouduin yllättäen tähän mahtavaan huoneeseen. Huoneessa on laskuri joka näyttää 50:tä mikä tarkoittaa sitä, että sinun täytyy hypätä vihollisten täyttämässä huoneessa 50:tä kertaa jotta sieltä pääsee pois. Aluksi luulin, että laskuri on jokin aikaraja ja ihmettelin kun se rullaa todella hitaasti alaspäin. En tajunnut, että hyppiminen pienentää lukua - väistelin vain vihollisia normaalisti. Arkkujen kerääminen loppui kuin seinään tämän kidutushuoneen vuoksi. Kidutushuoneeseen on mahdollista joutua myös siten, että kerää liikaa aikaa. Luit aivan oikein. Pelistä löytyy sellaisia tavaroita kuin Mighty Drinkejä ja näitä keräämällä kellossa oleva aika menee ylöspäin. Eipä ole moista aikaisemmin tullut vastaan, että pelin kello menisi päinvastaiseen suuntaan :D Tämä aikarajahomma ei muodostunut ongelmaksi, kun jätin lähes kaiken keräämättä. Tätä aikaraja-asiaa en siis itse tiennyt, vaan selvisi läpäisyn aikana kun kävin hieman avaamassa pelin kryptisyyttä netin syövereistä. Nyt kun tässä jälkeenpäin mietin asiaa, niin en olekaan ihan varma kummalla tavalla jouduin kidutushuoneeseen. Keräilin vain tavaroita ja hetken päästä olin tässä huoneessa.
Muutama muukin tavara löytyy arkkujen uumenista kuten Power Ball mikä muuttaa viholliset kolikoiksi parhaimman voimapäivityksen tapaan. Kenttien varrelta löytyy pommeja ja niitä keräilemällä kuuluu pieni jingle mikä tarkoitti sitä, että seuraavasta arkusta löytyy tämä kyseinen Power Ball. Extra Coinista sai lisärin ja näitäkin ilmeisesti olisi löytänyt kenttiin piilotetuista arkuista, mutta en moista onnistunut löytämään. Yhden ainoan lisärin löysin pelin loppupuolella olevasta pommihuoneesta ja tämäkin tapahtui satunnaisesti. Ilmeisesti kun näissä pommihuoneissa keräili tarpeeksi Bonus Coineja, se saattoi ilmestyä. Pommihuoneissa kun keräili pommeja, ilmestyi Power Ball ruudulle ja sen kerätessään viholliset muuttuivat kolikoiksi. Kolikoita kerätessään saattoi Bonus Coin ilmestyä ruudulle.
Kentät ovat täynnä piilotettua kamaa ja yhdessä kentässä oikealle reitille päästäkseen täytyi rikkoa yksi lattiapalikka jotta pääsi etenemään. Jos kenttiä olisi jaksanut tutkia täikamman kanssa, olisi varmaan löytänyt paljon muutakin mukavaa. Minä en kidutushuoneen jälkeen keräillyt oikeastaan mitään arkkuja ja juoksinkin vain suoraan kentän loppuun.
Hauskin osuus pelistä on kenttien lopussa olevat pommihuoneet. Ideana on kerätä kaikki pommit jonka jälkeen ovi seuraavaan kenttään aukeaa. Yhdessä pommissa palaa sytytyslanka ja jos kerää tämän pommin viimeisenä, pääsee skippaamaan suoraan seuraavan kentän pommihuoneeseen! Tässä on mahdollista pelata peli läpi niin, että ei tarvitse normikenttiä pelata lainkaan, hoitaa vain pommihuoneet edellä mainitulla tavalla. Speedruneissa tätä tapaa hyödynnetään armottomasti. Kerran keräsin vahingossa pommit tähän tyyliin ja olin hieman hämilläni kun siirryin suoraan seuraavaan pommihuoneeseen. Luulin, että peli glitchasi jotenkin kun ei tarvinnut kenttää pelata :D Tässä on kuitenkin pieni jippo, sillä jos tässä seuraavassa pommihuoneessa meni kuolemaan, joutui takaisin aikaisemman kentän alkuun. Jatkopaikat ovat jokaisen normikentän huoneen alussa ja jos pommihuoneessa meni kuolemaan, alkoi kenttä kentän "normiosion" alusta.
Kun on näin vanhasta pelistä kysymys, ovat kaiken maailman glitchit ja bugit läsnä. Viholliset ilmestyvät kattojen ja seinien sisään. Tämä peli kun on niin raaka, että tässä kuolee yhdestä iskusta, ei tämä ollut ollenkaan hyvä juttu. Pelin normaalit viholliset ovat muumioita jotka pienen hetken kuluttua muuttuvat lentäviksi vihollisiksi. Lentäviä vihollisia on muutamaa eri sorttia ja jotkut ovat pahempia kuin toiset. Sellainenkin ihana bugi kävi pariin otteeseen, että lentävä vihollinen Lizzy onnistui tunkeutumaan kiinteän seinän läpi tappaen sitten Jackin. Viholliset eivät normaalisti pääse seinien läpi kulkemaan. Välillä RNG oli niin julmaa, että antoi kaikista ärsyttävimmät viholliset ruudulle samanaikaisesti. Koita siinä sitten väistellä kun ruutu on täynnä kaikenlaista roskaa. Jos peli tarjoili ihan älyttömiä viholliskuvioita, tässä saattoi selvitä siten, että käveli hieman taaksepäin jotta ruutu rullasi viholliset ulos ruudulta. Näin ne sai hävitettyä reitin puhdistamiseksi. Joskus viholliset spawnasivat vaan tylysti päälle tai niin lähelle, että ei kerinnyt reagoimaan. Onneksi vihollisen hitbox ei ole ihan saman tien aktiivinen ja muutenkin hiboxin koko on pienempi kuin itse sprite - näissä tilanteissa saattoi pystyä liitämään hyvinkin läheltä vihollista kuolematta.
Yhdestä osumasta kuoleminen, bugit ja vain muutama lisäri on aika ikävä yhdistelmä. Tovi siinä meni ennen kuin alkoi peli rullaamaan niin, että pääsi pidemmälle pelissä. Kun tottui pelin mekaniikkoihin ja muisti mitä reittiä täytyy kulkea, pääsin lähes jokaisella yrityksellä kymppikentän tietämille. Kentän 11:sta pommihuone on pelin pahin ja siinä saattoi välillä henki lähteä. Huoneen ongelma on se, että Power Ball ilmestyy kentän keskelle pieneen laatikkoon. Laatikossa on kyllä neljä ulosmenoaukkoa, mutta kun Power Ball lentelee ympäriinsä kimpoillen seinistä, harvoin se tuli tästä laatikosta ulos. Laatikon vieressä sekä sisälläkin saattoi olla liuta vihollisia vahtimassa. Power Ballin kerääminen oli välillä aika haastavaa kun silläkin on hieman kummallinen hitbox. Joskus ei vaan millään onnistunut sitä keräämään ja paniikki alkoi. Muutaman kerran pudottautuessani Power Ballin päälle meninkin siitä ohi suoraan vihollisen syliin. Kun tästä kentästä pääsi eroon, hieman yllättäen seuraavat kentät olivatkin huomattavasti helpompia - siihen asti kun saavuttiin viimeiseen kenttään.
Ensimmäisen kerran kun tähän kenttään pääsin, minulla oli vain yksi elämä jäljellä. Pääsin huoneen yläosaan ja totesin, että siellä ei ole mitään. Ei mennyt kauaa kun henki lähti vihollishyökkäyksen toimesta. Meni todella monta yritystä ennen kuin pääsin uudelleen viimeiseen kenttään. Tällä kertaa minulla oli huimat kolme lisäriä! Pyörin huonetta ympäri etsien ovea mistä pääsee eteenpäin, mutta ei vaan löydy. Hetken siinä kikkaillessani huomasin, että huoneessa on rikottavia palikoita. Tämä nyt olisi tietysti pitänyt tajuta, kun on pelin kantava teema. Tuhlasin kaikki lisärit rikottavien palikoiden etsimiseen ja eipä mitään järkevää löytynyt. Tässä vaiheessa aloin olla jo aika kypsä jatkuvaan alusta aloittamiseen jonka jälkeen pääsee sitten piilotettuja juttuja etsimään. Netti auki ja ratkaisu esiin! Löysin jonkun mahtavan videon mistä selvisi paljon tietoa pelistä. Myös tuo aikaisemmin mainitsemani aikarajahomma. Tässä pelissä on ilmeisesti neljä erilaista loppua ja muiden kuin huonomman lopun saavuttaminen on aivan älytön operaatio. Joutuu etsimään paljon piilotettuja juttuja myös sellaisista kohdista missä ei ole mitään järkeä. Yksi löytyy pitkästä laava-altaasta missä täytyy hypätä tyhjän päälle jolloin piilotettu arkku ilmestyy. Arkku on vielä sellaisessa kohdassa mihin spawnaa vihollisia jatkuvalla syötöllä. Miten tälläisen voi löytää? Ymmärrän kyllä, että kiinteälle maalle on piilotettu jotain, mutta kohtaan missä pitää vain liitää yli on jotain ilmaan piilotettua. Haistatin saman tien ns. vitut näille paremmille lopuille ja keskityin vain huonoimman lopun tavoittelemiseen. Kryptistä paskaa tämän huonoimmankin lopun saaminen on. Tässä viimeisessä kentässä täytyy rikkoa palikoita jolloin piilotettu arkku ilmestyy. Tämä kohta on tietysti sellaisessa kohdassa mihin ilmestyy jatkuvasti vihollisia. Tämän vuoksi se jäi itseltäni tutkimatta. Arkku sisältää Sfinksin joka avaa salaisen oven.
Oven takaa paljastuu huone missä on paljon arkkuja. Huoneeseen ilmestyy myös liuta vihollisia joita on yritettävä väistellä samalla kun availee arkkuja. Olin muutaman arkun avannut ja samalla kun väistelin vihollisia, poistuin vahingossa oven kautta tästä huoneesta. Ajattelin, että nyt on kaikki pilalla, mutta kun saavuin takaisin huoneeseen, homma jatkui samasta pisteestä. Käytinkin sitten tätä oivaa taktiikkaa hyödykseni. Tuhosin muutaman arkun ja poistuin huoneesta - näin viholliset sai pidettyä mukavasti kurissa. Kun viimeinen arkku oli tuhottu, mitään ei tapahtunut tai löytynyt. Hieman äimistyneenä ihmettelin, että olenko jossain softlockissa. Olisihan se pitänyt arvata, arkkupinon alla on tietysti piilotettu arkku joka sisälsi Sfinksin. Tämän Sfinksin keräämisen jälkeen aukeaa viimeinen ovi johtaen kuninkaan tyrmään. Kuningas on muurattu joidenkin kummallisten lintupalikoiden taakse. Yritin hyppiä palikoilla, mutta mitään ei tapahtunut. Tietysti tässäkin huoneessa viholliset hyökkäävät kimppuun ja henki lähti. Totaalisen kyllästyneenä katsoin tähänkin ratkaisun netistä ja tietysti vain yksi näistä palikoista tuhoutuu. Juuri se, minkä päällä en kerinnyt hyppimään ennen kuolemaani.
Nyt alkoikin sellainen show mikä kesti jonkin aikaa. Pääsin kyllä kuninkaan tyrmään, mutta aina kuolin siellä. Kuoleman jälkeen kenttä alkaa luonnollisesti alusta. Pohdiskelin muuta ratkaisua ja keksikin, että käytän Mighty Coineja hyödykseni jotta pääsen helpommin kuninkaan luokse. Suureksi ongelmaksi muodostui ensimmäisen Sfinksin kerääminen, koska vihollisia pörräsi aivan liikaa ympärillä. Sfinksin saamiseksi joutuu hyppäämään viisi kertaa jotta saa palikat tuhottua ja arkun avattua. Välillä täytyi käydä huoneen yläosassa jotta sai osan vihollisista pois ruudulta. Kolmannen Mighty Coin -päivityksen avulla tätä ei tarvinnut tehdä kun viholliset muuttuivat hetkellisesti kolikoiksi. Sfinksin sai kerättyä yhdellä sulavalla hyppimis-kombolla. Vaikka tämä kohta alkoikin sujumaan, ongelmaksi muodostui kuninkaan tyrmä. Lisää ideoita pulppusi päähäni ja keksinkin, että kerään kuusi Mighty Coinia joten saan toisen paremman päivityksen myös kuninkaan tyrmää varten. Homma lähti hienosti liikkeelle, mutta menin sitten kuolemaan arkkuhuoneessa. Ai että syletti, taasko se pitää peli vetää alusta asti tähän pisteeseen. Jatkoin kuitenkin yrittämistä, mutta nyt olen taas siinä samassa tilanteessa, että minulla ei ole ylimääräistä Mighty Coin -päivitystä kuninkaan tyrmää varten. Kun pääsin tyrmään, sain lintupalikan tuhottua ja napattua kuninkaan mukaani. Nyt pitäisi vielä selvitä vasemmalla olevaan oveen vihollisparven läpi. Juuri ja juuri sain pujoteltua vihollisten välistä ovelle vaikka olin aivan varma, että henki lähtee.
Onneksi tämä on ohi, ei maistunut sitten yhtään. Tai no, kyllä nuo kenttien loppujen pommihuoneet olivat ihan hauskoja. Jos koko peli olisi ollut pelkkiä niitä, tämä olisi ollut huomattavasti miellyttävämpi :D Ei tälläiset ikivanhat liian kryptiset pelit oikein maistu, ei todellakaan jaksa alkaa selvittämään mitään aivan älyttömiä ratkaisuja. Katsoin netistä huvikseni parhaimman lopun ja sen saavuttamiseksi täytyy kuninkaan lisäksi pelastaa kuningatar, prinsessa ja vielä kerätä jokin juttu. Kaikki nämä ovat samanlaisia lintupalikkahuoneita vihollisineen. NELJÄ tälläistä putkeen kun yhdenkin selvittäminen olisi ollut brutaalin vaikeaa. Loppukuvat eivät juurikaan eroa huonoimmasta lopusta, hieman eri teksti vain. Ei millään tavalla sen arvoista.








Ei kommentteja:
Lähetä kommentti