Games Beaten: 467/710
Genre: Beat 'em Up
Goal: Defeat Duke's Sensei (Stage 15)
Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 6/10
Lakia rikkovat roistot, huligaanit ja sirkuksesta karanneet luopiot hallitsevat julmia katuja. Meno on kuin suoraan eläintarhasta! Kaupunki ei ole turvallinen ja asukkaat elävät jatkuvassa pelossa.
Sinä olet Duke Davis - entinen punkkirokkari ja maailman coolein taistelulajien harjoittaja joka tekee asiat omankädenoikeuden mukaan. Olet hoikka ja ilkeä huligaanientuhoamiskone! Palaat kotikaupunkisi kaduille ultimaattisena rauhanpuolustajana!
Pahuutta on jokaisessa puskassa ja vaaroja nurkkien takana - OLE VAROVAINEN! Sinun tehtävänäsi on lähettää pahikset raivokkaiden nyrkkien sekaan sekä tiukkaan jalkatoimintaan. Tämä on loputonta taistelulaji-hulluutta!
Päihitä kelvottomat jo tänään ja katso julmien hajaantuvan!
Jälleen yksi peli, mitä olen yrittänyt hieman vältellä. Välttely kuitenkin loppui viimein kun kaverini sen meni minulle valitsemaan. Joskus aikoinaan hieman katselin, kun Retku tämän kanssa tuskaili ja ei kyllä käynyt kateeksi. Tätä enempää en oikeastaan pelistä tiennyt.
Peli meni auttamatta siihen kategoriaan, että en edes yritä ilman apukeinoja läpäistä peliä. Katselin Youtubesta muutamia videoita ja speedruneja hyvien vinkkien toivossa. Kyllähän vinkkejä ihan mukavasti tulikin jotka auttoivat tämän hurjan pelin läpäisemisessä.
Tämä kyseinen peli on NESin kahdesta ainoasta "virallisesta" Power Glove -hanskajulkaisusta. Eli halutessaan tätä pystyy pelaaman normaalin ohjaimen sijaan tuolla legendaarisella hansikkaalla. Tämä kyseinen hanska on varmaan monelle tuttu AVGN:n videoiden myötä.
Kun Youtube -videoita katselin vinkkien toivossa, samalla selvisi, että hanskan käyttö tämän pelin kohdalla on täyttä puijausta. Peliä ei oikein hanskan avulla pysty pelaamaan, pelihahmo ei liiku järkevästi. Ei tämä nyt ihan pelikelvoton hanskan kanssa ole, mutta tuo ainakin aika rajusti lisää vaikeusastetta jos sillä haluaa yrittää läpäisyä :D
Itse valitettavasti päässyt testaamaan sillä en vielä omista Power Glove -hansikasta. Hanskan käyttö pelaamisen aikana antaa kyllä erittäin hyvän edun, sillä pomot pystyy tuhoamaan yhdestä iskusta.
Mutta tällä edulla ei oikein suurempaa merkitystä ole kun pelaaminen on niin överivaikeaa :D Toki voisihan sitä niin tehdä, että vaihtaa hanskassa olevan normaalin ohjaimen käyttöön kentän ajaksi ja sen jälkeen sitten tuhoaa pomon yhdellä iskulla hanskan avulla.
Joka tapauksessa aika naurettavaa kuluttajan huijausta. Muutenkin koko Power Glove on yksi suuri vitsi, ei pelit sen kanssa kovin hyvin toimi. Vaikka tämän pelin kannessa mainostetaankin Power Glovea, ei ohjekirjassa siitä mainita sanallakaan.
TMR alkuun yritti hanskan avulla läpäisyä, mutta luovutti aika nopeasti homman suhteen todeten asian liian brutaaliksi.
Peli itsessään on sivusta kuvattua mäiskintää hieman Double Dragonin ja Renegaden hengessä. Peli sisältää viisitoista kenttää ja kaksi continuea. Peliä lähdetään pelaamaan kolmella lisärillä, mutta aina kun onnistuu keräämään 10 000 pistettä, saa yhden lisää! Kentät eivät mitään järisyttävän pitkiä ole, mutta RNG on se syy, mikä tekee tästä aika pirullisen.
Jokaisen kentän alussa on ns. harjoitteluruutu missä saa testata hieman Duken liikkeitä. Tätä kannattikin harrastaa, sillä hahmon liikkeet vaihtuvat jokaisessa kentässä erilaisiksi. Liikkeitä on kolme kappaletta per kenttä ja ne tehdään A, B ja A+B nappeja käyttämällä.
Todella uniikki idea, empä ole aikaisemmin kuullut tälläisestä, että liikkeet vaihtuvat kenttäkohtaisesti. Tämä tuo oman mausteensa vaikeusaste-soppaan, sillä muutamissa kentissä on huomattavasti heikommat liikkeet kuin toisissa. Parhaimmilla liikkeillä vihollisia voi käytännössä pitää paikallaan eikä ne voi tehdä mitään :D
Hieman huonompien liikkeiden kentissä täytyy sitten käyttää enemmän luovuutta jotta epäreilu RNG ei pistä liikaa kampoihin. Osa liikkeistä on täysin kieliposkella suunniteltu, sillä repertuaarissa on mm. kutittelua ja korvapuusteja perus liikkeiden lisäksi.
Kentissä on aikaraja ja joissain kentissä ei saanut kovin paljoa jäädä hidastelemaan jotta aika riittäisi. Jos aika menee loppumaan, ei kuolo korjaa saman tien vaan energiat lähtevät pois yksi kerrallaan. Näin on pieni mahdollisuus selvitä seuraavaan kenttään jos viimeisillä voimillaan saa pomon mukiloitua. Tätä ei kuitenkaan itselleni käynyt, aika harvoin kuitenkin ajanloppuminen osoittautui ongelmaksi.
Hieman vaikuttaisi siltä, että peli on tarkoituksella tehty parodiatyyliin. Toki voi niinkin olla, että hieman hymyilyä aiheuttavat tilanteet ympäri peliä on tarkoin harkittuja nerokkuuksia...jota epäilen vahvasti.
Ruudun yläreunassa olevat rakennukset edustavat kentässä edettyä matkaa ja lopussa odottaa jokin isompi pomovastus tai läjä perusvihollisia. Peli on hieman hämmentävästi toteutettu, sillä läheskään kaikkea ei tarvitse tappaa, vaan voi kävellä suoraa niin pitkälle kun peli vain sallii.
Kun ruutu viimein pysähtyy, tällöin täytyy "pakolliset" viholliset niitata jotta pääsee jälleen kävelemään eteenpäin. Yleensä mäiskintäpeleissä täytyy kasa vihollisia tappaa jotta peli etenisi, mutta tämä onkin ihan toista maata!
Huvittavaa kun kävelee ruudun pysähtymiskohtaan ja perässä juosseet viholliset yllättäen sitten luovuttavat ja juoksevat pois. Eivät ilmeisesti halunneetkaan tapella. Joskus perässä juoksijat jäävät ruutuun härväämään ja ne täytyy saada pois jotta "oikeat" viholliset ilmestyisi. Tähän riittää yksi isku jonka vaikutuksesta he pakenevat pois. Välillä viholliset tekevät sen ihan automaattisesti ilman mukilointia.
Erityismaininnan ansaitsee pelihahmo Duken erittäin huvittava kävelytyyli. Se näyttää nimittäin siltä, että kaveri hieroisi muniaan samalla kun kävelee eteenpäin :D
Viholliskaarti on melko huvittavaa sorttia, sillä löytyy sirkuskääpiöitä, punkkareita, koripallopelaajia ja jotain Elviksen näköisiä maassa kieriviä ukkoja. Yhtenä huvittavana "easter eggina" on jos koiravihollista menee kutittelemaan sellaisessa kentässä, missä tämä liike on saatavilla, koira saa mukiloinnin sijaan rapsutuksia :D Toki tämä rapsuttelu on koiralle kohtalokasta, henki lähtee joka tapauksessa :(
Kentän päätteeksi sankarimme heittää vihollisilta napatut aseet syrjäisellä kujalla sijaitsevaan roskikseen jotta rikollisuus vähenisi! Ehkä olisi ollut fiksumpaa säästää esimerkiksi jokin ase jotta olisi saanut hieman paremmin pahiksia tuhottua.
Kun kenttää kulkee eteenpäin, välillä ruudun jompaan kumpaan reunaan ilmestyy pieni ukkeli joka ohjekirjan mukaan on vakooja. Tämä ukko nakkaa ruudulle joko karkuun lentävän sydämen jonka napatessaan saa energiat täyteen tai sitten pommin joka vie ison siivun energiaa. Tämä on ihan täysin RNG:n päätettävissä mitä herkkua sitä onkaan luvassa. Onneksi kuitenkin RNG oli pelaamiseni aikana enemmän sydämen puolella kuin pommien.
Pommeista ei onneksi kummempaa vaaraa ollut, sillä räjähdys ei vaikuttanut jos onnistui saamaan pommin ruudun ulkopuolelle. Tämä oli todella helppo toteuttaa, vain muutamilla kerroilla menin räjähtämään pommiin.
Välillä kyllä oli todella tarkkoja tilanteita, että ilman tuurilla saatua sydäntä ei olisi meno kovin pitkälle jatkunut. Kentät alkavat vielä ihanasti täysin alusta jos siinä menee kuolemaan, oli sitten missä kohtaa kenttää hyvänsä.
Pieni ukkeli toimittaa myös vihollisen virkaa muutamassa kentässä. Ruudun reunaan ilmestyykin pienemmän ukon sijaan isompi ukkeli ja hänen takkinsa alta ilmestyy tämä pieni kaveri ja tässä tapauksessa se on aina vihollisen roolissa. Mahdollisen herkkusydämen sijaan tuleekin mekaanista nyrkkiä naamaan, mutta onneksi tämän oppi todella nopeasti eikä ukko päässyt enää yllättämään.
Pelissä on vain muutama isompi pomovastus, muuten taistellaan ihan perus vihollisia vastaan kentän lopussa. Normaaleja vihollisia vastaan taistelut ovat selkeästi pahempia, sillä kun vihollisia on ruudulla useampi kappale, pirullinen RNG saattoi pilata kaiken sekunneissa. Pahimpia pomotaisteluita olivat ne, missä oli Elviksen näköisiä vihollisia mukana.
Heidän käytös on todella arvaamatonta eikä niihin voi tehdä vahinkoa silloin kun he pyörivät maassa. Joskus viholliset vain murjoivat Duken hengiltä sen kummempaa armoa antamatta. Ei vain pystynyt tekemään yhtään mitään, reilu peli :D
Yhdeksännen kentän pomo on siitä erikoinen, että siihen ei tehoa kuin yksi ainoa liike. Onneksi tämän liikkeen avulla pomo ei kykene tekemään mitään kunhan vain ajoittaa liikkeen tekemisen oikein. En kertaakaan ottanut tältä pomolta yhtään osumaa :D
Ehdottomasti pelin hankalimmat kentät opetella olivat 8, 10 ja 15. Etenkin kahdeksas ja kymmenes, niissä meni aikaa tuhottomasti, että sain homman rullaamaan ilman ongelmia. Hankalan näistä kentistä tekee heikommat liikesarjat. Joutui käyttämään perus potkuja ja ottamaan riskejäkin jotta ikävät kohdat sai selvitettyä.
Aluksi en millään meinannut päästä kasikentän ohi. Ongelmana oli lähinnä kentän pomo joka koostui kahdesta skeittipojasta. Kun skeittipojilla on kuolemattomuusaikaa, niin niihin oli todella hankala osua jos pojat skeittailivat erisuuntiin. Silloin kun he sai kulkemaan samaan suuntaan ja ajoitettua iskurytmityksen oikein, ei ollut mitään ongelmaa taistelun kanssa. Tämä kuitenkin vaati hieman RNG:tä.
Toinen jumipaikka oli kenttä kymmenen. Kenttä sisältää pahoja vihollisia ja täytyy edetä aika pitkälle, ennen kuin ensimmäinen pikku ukkeli ilmestyy ruudulle mahdollisen sydämensä kanssa. Pomona toimii vielä sirkuskääpiö ja Elvis joiden yhdistelmä on yksi pirullisimmista koko pelissä. Kääpiö viskelee voimakuulia ja Elvis pyörii maassa, upeaa. Välillä kääpiö heitteli voimakuulaansa niin nopealla tahdilla, että ei kerinnyt tekemään iskua Elvikseen. Elvis saattoi hallitsemattomasti kieriskellä Duken päälle ja siinähän sitä oltiin kunnon lukkotilanteessa.
Hieman yllättäen seuraavat kentät aina viimeiseen asti olivat melko helppoja, syynä tähän on todella hyvät liikesarjat. Viimeinen kenttä sitten otti luulot pois ja sai todella tehdä töitä, että pääsi viimeiselle pomolle asti. Kenttä sisältää kolme erilaista Elvis -settiä...kolme! :D
Nämä Elvikset ovat helposti pelin ärsyttävimmät viholliset. Yksinään eivät kovin pahoja ole, mutta kun mukaan heitetään jokin toinen vihollinen, niin voi pojat mikä mylläkkä alkaa. Elviksiä täytyi manipuloida jotta he lopettaisivat pyörimisliikkeensä. Tämä ei aina onnistunut jos ruudulla härväsi jokin muu vihollinen.
Viimeisen kentän ensimmäisessä osiossa on vastassa kaksi Elvistä, mutta onneksi tätä ei tarvitse hoitaa, riittää vain kun onnistuu hyppimään Elvisten ohi. Jos ei tässä onnistu, kuolema on aika varma, sillä Elviksien pyörimisliikkeet imevät energiat nopeaan tahtiin eikä Dukella oikein pääse liikkumaan karkuun.
Toisena settinä vastassa on Elvis ja punkkarinainen joka on myös aika paha jos hän päättää saada psykoosikohtauksen jonka seurauksena heittelee puukkoja älyttömään tahtiin. Tähän vielä mukaan Elviksen pyörimisliike niin kuolema on taattu.
Kolmantena settinä on Elvis ja skeittipoika. Tämä oli siinä mielessä helppo, että kun skeittaripojat tykkäävät skeitata hetkeksi ruudun ulkopuolelle, kerkeää keskittymään Elviksen mukilointiin. Kun kaikki nämä oli selvittänyt, vasta tässä vaiheessa kenttä tarjoilee ensimmäisen mahdollisuuden saada energiaa. Onneksi viimeinen pomo on lähellä ja häntä ennen saa jopa hurjat kaksi sydäntä joten ei niin väliä vaikka ei tätä aikaisempaa sydäntä olisi saanut.
Mutta aika brutaali kenttä kun pitää monta pahaa taistelua mennä lähes virheettömästi läpi jotta selviää seuraavasta aina kentän loppuun asti. Viimeisen pomon virkaa toimittaa jokin Bayou Billyn näköinen äijä varustettuna puukolla ja SINGOLLA :D
Ensimmäistä kertaa kun taisteluun pääsin niin sinkoa tuli armottomasti naamaan. Singosta menettää aivan tajuttomasti energiaa ja minulla olikin vain yksi palkki jäljellä. Lähellä se oli, että olisin jo tällä ensimmäisellä yrityksellä päässyt pelin läpi, sillä kun vain onnistuu pääsemään äijän luo, pystyy sitä aika helposti manipuloimaan ja heittelemään katuun.
Kuitenkin epäonnekkaasti väistin yhden nopean puukotuksen ja henki lähti. Onneksi vielä saman yrityksen aikana pääsin uudelleen kokeilemaan taistelua ja tällä toisella kerralla tiesin mennä saman tien ukon luokse, jotta hän ei kerkeä ampumaan singollaan.
Olipahan kyllä peli!
Hieman yllättäen nautin tämän pelaamisesta oikeastaan koko ajan. Ei vaikeusastekaan enää lopussa tuntunut niin jyrkältä kun oppi pelin metkut. Ei tämä mikään mestariteos ole, mutta ei kyllä NESin huonoimpiakaan. Jonkin verranhan tässä olisi parannettavaa, mutta graafisesti tämä on ihan menevää kamaa. Peli tottelee ohjausta ihan mukavasti, ainoana miinuksena D-padista tehtävä hyppääminen.
Tämän vuoksi muutamia ”ei toivottuja tilanteita” sattui pelin tiimellyksen aikana. Ei kuitenkaan niin pahasti kuin aikaisemmin läpäisemässäni Rush'n Attackissa.
Musiikit eivät mitään erikoismainintaa ansaitse, ne olivat paikoitellen aika karseat. Mutta, ehkäpä niiden on tarkoituskin olla jos tästä haettiin jotain parodiapeliä :D
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti