torstai 27. maaliskuuta 2025

Ghostbusters II


Games Beaten:
459/710
Genre: Platform
Goal: Defeat Vigo at the Museum (Scene 7)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 5/10 

Olipa kerran viisi vuotta sitten... Manhattan oli täyttymässä kummituksista ja haamuista. Limaa pursusi kaupungin jokaisesta kolosta ja halkeamasta. Ilmapiiristä pystyi havaitsemaan voimakkaasti sykkivän paranormaalin toiminnan.
No, kenelle New Yorkilaiset soittivatkaan...? Tietysti Haamujengille! Varustettuna protonirepuilla, he kärvensivät jokaisen kummituksen koko kaupungista.
Jälleen Iso Omena oli todistanut, että on mätä ydintään myöten. Ja juuri tämä mätä voi koitua sen kohtaloksi. Viisi vuotta myöhemmin Haamujengiläiset huomasivat, että kaupungin alla virtasi iso limajoki.
Tällä kertaa kyseessä on mielialalima joka ruokkii ilkeyttä, töykeyttä ja yleistä pahuutta kulkien koko kaupungin läpi. Tämä limainen joki virtaa suoraan kohti Manhattanin taidemuseota, Vigon, Karpatian vitsauksen päämajaa.
Tämä maalaukseen vangiksi jäänyt legendaarinen veren-himoinen tyrantti 17:sta vuosisadalta on malttamattomana odottanut keskiyön lyömistä uuden vuoden iltana.
Tämän jälkeen hän yhdistyisi, kokoaisi kasaan kaikki liman pahat vaikutukset jotta voisi hallita hyväuskoista maailmaa.

No, kenelle soittasit tällä kertaa...? Tietysti Haamujengille! Liity heihin kun he juoksevat kaupungin läpi, tykittäen limaa ja väistelevät kummituksia. Kilpailevat pitkin katuja Ecto-A1:llä ja ohjailevat Vapaudenpatsasta pitkin kummituksia pursuilevan vesistön kohti Manhattania. 
Jos onnistut, kohtaat Vigon taistelussa, jossa limaa lentää kaaressa...aina kohtaamisen loppuun asti. Jos epäonnistut, Manhattan hukkuu limaan ja Vigo hallitsee koko maailmaa.

Jatkoa Ghostbusters -sarjan jatkamiselle tuli nopeammin kuin osasin odottaakaan kun tämä peli minulle valittiin. Ei mistään mestariteoksesta ole kysymys, mutta huomattavasti parempi kuin ensimmäinen peli.
Jatko-osan parissa ei ole häärännyt ensimmäisestä pelistä tuttu Bits Laboratory vaan vanha kunnon Imagineering! Tämän kyllä huomasi oitis grafiikoita ja ääniefektejä myöten.
Tämä Ghostbusters II on huomattavasti suoraviivaisempi kuin ensimmäinen peli ja tässä pääasiassa keskitytään kummitusten tuhoamiseen ja kentän loppuun kulkemiseen. Ei tarvinnut ostella kaupasta mitään tavaroita.

Peli sisältää seitsemän kenttää ja kaksi continuea. Lisäreitä löytyy kolme kappaletta ja niitä saa lisää kun kerää 20 kappaletta Ghostbusters -logoja mitä löytyy kenttien varrelta.
Jälleen yksi ihana NES -julkaisu missä on hyppy ja hyökkäysnappi väärinpäin. Kuinkahan paljon näitäkin vielä tulee vastaan? Niin ja pelin erikoisuutena on vielä, että sitä ei saa pauselle mitenkään :D Select ei tee mitään ja Startista aktivoidaan kummitusansa. Vähän ikävämpi homma jos penskana mutsi huusi klassisen "syömään" -sanan, ei auttanut kuin pistää virrat pois :(

Kenttätyyppejä on kolmea erilaista. Ensimmäisenä perinteiset sivulta rullaavat kentät missä täytyy vain selvitä loppuun tuhoten kummituksia ynnä muita asioita. Jostain syystä Imagineering on valinnut, että näissä kuljetaan oikealta vasemmalle perinteisen vasemmalta oikealle kulkemissuunnan sijaan.
Aseena Ghostbustersseilla on jonkinlainen limaa ampuva tykki jonka ampumiskulmaa voi itse muuttaa. Suoraan ylöspäin ampumista kannatti välttää, sillä pelihahmo saattoi jäädä omaan limaansa jumiin hetkeksi aikaa. Limalla hoideltiin niin vastaan tulevat kummitukset kuin kentissä lentelevät Ghostbusters -logot. Limaa kannatti tykitellä jatkuvalla syötöllä, sillä aina ruudulla on jotain ammuttavaa.

Mukana menossa on myös klassinen kummitusansa, jonka avulla sai muutamissa kentissä esiintyvät jättimäiset kummitukset napattua kun niitä ei voinut muuten tuhota. Ansalla pystyi nappaamaan myös muut vastaantulevat roinat jotka estävät etenemistä. Ansan kanssa kannatti olla varovainen, sillä sen säteeseen kuoli myös itse jos jäi liian pitkäksi aikaa päälle seisomaan.
Vihollisiin osuttaessa henki lähtee kerrasta. Tämä koski myös kentissä olevia roinia jotka estivät etenemistä. Jatkaa saa onneksi siitä mihin kuoli paitsi kun elämät loppuu tyystin. Jos continueja on jäljellä, kenttää saa yrittää uudelleen alusta.




Seuraavana kenttätyyppinä on ajelukentät mitä tässä on kaksi kappaletta. Ajellaan Ecto-A1:llä tietä pitkin ja nyt jostain syystä kulkemissuunta on vaihtunut klassiseen vasemmalta oikealle kulkevaan ratkaisuun. Autolla voi ampua samaa limaa kuin Ghostbusterssien tykeillä ja näin hoidellaan vastaan tulevat kummitukset ja muut iljetykset. Tykin suuntaa ei näissä tarvinnut muutella, sillä auto ampui sitä kahteen suuntaan yhtä aikaa.
Tiellä on jos jonkinlaista estettä vastassa. Osaan esteistä kuolee kerrasta ja joistain menettää vain energiaa? En ole ihan varma tästä energian menetyksestä, sillä koskaan en kuollut siihen, että osuin liikaa näihin heikompiin esteisiin. Ehkäpä niiden tehtävänä on vain hidastaa matkaa hieman.
Näissä ajeluhommissa joutuu hyppimään jäätävän kokoisten rotkojen yli ja hyppy täytyi tehdä ihan reunalta jotta se riittäisi. Hyppy täytyi tehdä myös asfaltilla olevan nuolen kohdalta, sillä siitä sai pienen boostin hyppyä varten. Jos hyppy epäonnistui, joutui tylysti kentän alkuun. Mikään muu asia missä tahansa kentässä ei vienyt kentän alkuun paitsi tämä rotkoon putoaminen.
Rotkoja on myös ihan ajelukentän lopussa ja hieman otti pattiin aloittaa kenttä alusta epäonnistuneen hypyn vuoksi. 
Ajelukenttiin on ripoteltu power uppeja esimerkiksi suojakilpi ja pidemmälle kantavat ammukset. Suojakilpi oli kyllä täysin turha, sillä tässä ei sinällään ollut vaaraa osua mihinkään kuolettavasti. Ammukset sinänsä olivat todella loistavat, sai lakanoilta näyttävät kummitukset ammuttua etäämmältä. Myös korkealla ilmassa majailevat Ghostbusters -logot onnistui saamaan itselleen kun ammukset kulkivat hieman korkeammalle.
Muutamaan otteeseen onnistuin saamaan jonkin ruudun tyhjennys -tavaran joka tuhosi kaikki viholliset kerrasta, mutta eipä tämäkään järin mullistava asia ollut.



Viimeisenä erilaisena kenttätyyppinä on Shooter -kenttä. Jep, tähän on pitänyt moinen väsätä. Kentässä ohjaillaan Vapaudenpatsasta jolla ammutaan kummituksia Shooter -pelien tyyliin. Kenttä on kaksiosainen - ensin kävellään meressä jonka jälkeen kuljetaan kaupungissa.
Vapaudenpatsaalla hyökätään käyttämällä soihtua josta lähti liekkejä suoraan ylöspäin. Kentässä välillä ruudun halki lentelee irrallinen soihtu, jonka kerätessään vapauttaa Vapaudenpatsaan käden niin, että sitä voi käännellä hieman eri suuntiin, esimerkiksi yläviistoihin. Tämän power upin menettää yhdestä osumasta jonka jälkeen ei voi ampua kuin ylöspäin.
Tämä Shooter -kenttä on halpamainen, sillä jos ei onnistu keräämään soihtua, jotkin kohdat muuttuvat lähes mahdottomiksi. Isolla ja kömpelöllä patsaalla on vaikea väistellä nopeita kummituksia jotka välillä lensivät aivan ruudun alareunaan jonka vuoksi väistely muuttui mahdottomaksi. Onneksi yksi vihollistyyppi pudotti kuolemattomuus tavaran kuollessaan joka helpotti muutamia kohtia huomattavasti.
Tuntui, että tämä Vapaudenpatsas -kenttä kestää ikuisuuden. Hieman liian pitkäksi venytettyä settiä. Onneksi kentän varrella on "bonuspelejä" jonka aikana taivaalta sataa pelkästään Ghostbusters -logoja. Lisäreitä sai siis ihan mukavasti haltuunsa tämän kentän aikana. Niitä kyllä menikin nopeaan tahtiin, sillä yhden osuman kuolemat ovat melko halpamaisia.




Peli on ihan hauskasti jäsennetty, sillä jokaisen peruskentän jälkeen tulee jokin erikoisempi kenttä. Kenttien pituudet ovat hienosti mitoitettu eivätkä ne olleet liian pitkiä. Viimeinen kenttä kuitenkin on vedetty hieman överille puolelle, sillä se täytyy läpäistä neljä kertaa - jokaisella Ghostbusterssilla.
Kuitenkaan ihan samasta kentästä ei ole kysymys, vaan jokaisella hahmolla kenttä hieman muuttuu erilaiseksi vihollisten ja väisteltävien roinien suhteen. Jos epäonnistuu viemään kaikki neljä Ghostbusterssia kentän loppuun lisäreiden turvin, meno loppuu siihen. Viimeinen kenttä on vielä todella armoton vihollisten sijoittelun suhteen. Tiukkaa tahtia kentän aikana piti ylläpitää ja jatkuvasti tässä mentiin kuin tuli perseen alla.
Syynä tähän on pieni Ghostbustersseja jahtaava hämähäkki. Tästä olisi voinut aikaisemminkin mainita, mutta se ei ole ongelmaksi kuin vain viimeisessä kentässä. Näissä peruskentissä siis perässä jolkottaa hämähäkki ja jos siihen menee koskemaan, lähtee henki. Hämähäkki on periaatteessa aikaraja jos haluaa sen näin kuvainnollisesti ilmaista.
Muissa kentissä hämähäkkiä pääsee helposti karkuun, mutta viimeisessä joutuu niin paljon pysähtelemään, että saa kummitusansan avulla pahimmat esteet pois ruudulta, että mokoma hämis kerkeää saavuttamaan pelihahmon. Välillä on ihan senteistä kiinni, että jäisi hämähäkin kynsiin.
Viimeinen kenttä on myös yhtä muistipeliä, sillä vastaan tulee nopeita maatapitkin kulkevia esteitä, että niitä on todella hankala pelkällä reagoimisella väistää. Täytyy vain muistaa missä kohdissa ne tulevat vastaan. Opetteluun meni hetki poikineen ja kun continuet loppuivat, pääsi jälleen kurkkaamaan miltä se ensimmäinen kenttä näyttikään.
Hieman hapotti kun joutui aina pelaamaan nuo todella pitkät ja tylsät Vapaudenpatsas -kentät ennen kuin pääsi uudelleen yrittämään viimeistä. Kyllähän sitä viimein esteiden paikat muisti, mutta aina tuli jotain typeriä virheitä tehtyä ja homma tyssäsi siihen.
Viimein sain niin herkullisen suorituksen, että selvisin neljällä lisärillä kentän viimeiseen osioon. Kenttä aloitetaan perinteisesti kolmella lisärillä continuen jälkeen, mutta kentän aikana saa ammuttua sen verran paljon Ghostbusters -logoja, että saa helposti yhden lisärin lisää.
Nämä kaikki lisärit olivat tarpeen, sillä kentän loppu on aika inhottava tapaus jossa on paljon maatapitkin kulkevia esteitä. Lisärit sulivat ja viimeisellä elämälläni pääsin kentän loppuun. Tässä pelissä ei ole mitään erillistä viimeistä vastusta, vaan ideana on saada kaikki neljä Ghostbusterssia kentän loppuun jotta he voivat tykittää yhtä aikaa limaa Vigon naamaan. Tämä sitten tuhoaa mokoman ukkelin.





Peli on ihan ok tasoa, ihan mielellään tätä pelaili. Tykkäsin, kun limapyssyn kulmaa pystyi itse säätelemään ja sai ammuttua kummitukset miten itse lystäsi. 
Ajelukentät ovat myös ihan mukavia, mutta miinusta tulee tappavan tylsistä ja pitkistä Shooter -kentistä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti