perjantai 6. joulukuuta 2024

Wrecking Crew


Games Beaten:
446/709
Genre: Action
Goal: Complete 100 Phases

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 6/10

Mario on heittänyt tasohyppelyn hetkeksi aikaa sivuun ja alkanut tuhoamaan asioita moukarinsa avustuksella. Tätä peliä en ollut aikaisemmin testannut, mutta tiesin kyllä millaisesta pelistä on kysymys.
Ideana lyhykäisyydessään on tuhota ruudulla näkyvät ovet, seinät, kiviseinät ja jopa tikkaat. Pelissä on huimat sata tasoa, mutta onneksi niitä ei tarvise yhteen pötköön pelata kaikkia. Samanlainen systeemi kuin Ice Climberissä, että Game Overin jälkeen voi jatkaa siitä mihin on jäänyt ja jos peliä haluaa jatkaa seuraavalla pelikerralla, pystyy valitsemaan tason mihin jäi.
Tässä on omaan makuuni aavistuksen liikaa tasoja, hyvin olisi puolet vähemmän riittänyt. Loppua kohden meno alkoi puuduttamaan todella pahasti ja kun tämä on periaatteessa ihan samaa alusta loppuun, olisi osan tasoista voinut hyvin pudottaa pois.

Tasoissa täytyy ilman kuolemaa saada kaikki rikottavat asiat hajalle. Jotkin asiat tuhoutuvat yhdestä moukarin iskusta, mutta joitain sai paukuttaa useampaan kertaan. Pelissä ei voi lainkaan hypätä joka tuntuu omituiselle ratkaisulle Mario -peliin.
Vihollisista kuoli yhdestä osumasta ja taso täytyi aloittaa alusta jos näin pääsi käymään. Vaikka tässä viisi elämää onkin, niillä ei tee yhtään mitään. Tason pystyi nopeasti aloittamaan alusta painamalla selectiä ja tämän seurauksena kaikki lisärit tulivat takaisin.
Pelissä on todella hämärä vaikeusaste, sillä jo heti alkupuolella vastaan tuli haastavia tasoja ja sitten muutama seuraava saattoi olla todella helppoja jotka selvitti yhdellä yrityksellä. Onkohan tässä ajateltu, että vaikean jälkeen saisi vähän huilata helppojen tasojen parissa.



Tuhottavien asioiden lisäksi tasoista löytyy pommeja joilla voi pistää mäsäksi useamman asian kerrallaan. Tuhottavat kohteet piti kuitenkin olla vierekkäin jotta ketjureaktio syntyisi. Kuitenkin jos jokin kiviseinä ottaa enemmän kuin yhden osuman tuhoutuakseen, osuma pommista lasketaan vain yhdeksi moukariniskuksi. Pommin kanssa täytyi olla tarkkana, sillä ketjureaktion vuoksi asioita saattoi tuhoutua liikaa jolloin ei päässytkään enää kiipeämään ylemmille tasoille.
Pommien räjähdyksen voimasta viholliset putosivat alimmalle tasolle. Ajoituksen täytyi kuitenkin olla todella tarkka ja vihollisen täytyi seisoa lähes pommin päällä. Vihollisia tässä ei voi tappaa ja ainut hyöty niiden räjäyttämisestä on saada ne hetkeksi pois edestä. Hommassa on kuitenkin pieni miinus, sillä niiden kävelynopeus kasvaa pudotuksen myötä. Täytyi siis tarkkaan harkita halusiko vihollisen pudottaa vai ei. Marion pystyy myös pudottamaan alimmalle tasolle pommin avulla ja tätä täytyi joissain tasoissa käyttää hyödyksi.
Tasoista saattoi löytyä myös avattava ovi, mitä aluksi luulin turvapaikaksi. Oven avulla kuitenkin siirretään vihollisia tason "taakse" jolloin ne eivät voi vahingoittaa Marioa. Ovi pysyy avonaisena joitain sekunteja ja avaaminen täytyikin ajoittaa hyvin, että viholliset eivät tulleet takaisin tason etupuolelle härväämään.
Tynnyrit pääosin ovat kulkuesteenä, mutta välillä niitä pystyi pudottelemaan vihollisten päälle jos ne sattuivat olemaan tuhottavan jalustan päällä. Tynnyreiden kanssa täytyi kuitenkin olla varovainen, sillä Mariokin pystyi jäämään jumiin moisen sisään. Tämä tarkoitti tason uudelleen aloittamista, sillä sieltä ei päässyt millään pois.



Vihollisia löytyy useampaa sorttia ja ne käyttäytyvät hyvin eritavalla jokainen. Gotchawrench ja Gotchawrench Jr. seuraavat Marioa ja niitä täytyi manipuloida jotta ne sai pois kintereiltä. Gotchawrench Jr. kävelee hitaasti ja Gotchawrench hieman nopeammin. Jos näitä molempia sattui olemaan samassa tasossa mukana, aiheutti se välillä kiperiä tilanteita kun väistely hankaloitui eri nopeuksien vuoksi.
Eggplant Manit kävelivät päättömästi eteenpäin ja ne aina nousivat tai laskeutuivat alaspäin kun tikkaat ilmestyivät niiden eteen. Tämä oli aluksi hieman kinkkistä sisäistää, mutta kun homman jujun tajusi, osasi pysyä poissa heidän tieltään.
Yksi ärsyttävimmistä vihollisista on Spike ja hänellä on käytössään samanlainen moukari kuin Mariolla. Spike ei voinut tappaa Marioa, mutta ukkeli trollaili menemään ja rikkoi kaikkea tieltään. Spike ei onneksi sattumanvaraisesti rikkonut mitään, vaan se vain yritti hajottaa sitä asiaa mikä sattui olemaan Marion kohdalla. Spikeä täytyi manipuloida jotta se ei esimerkiksi rikkonut tärkeitä tikkaita liian aikaisin.
Spike myös monesti onnistui pudottamaan tynnyrin Marion niskaan. Spike esiintyy myös kenttien välissä olevassa minipelissä jossa täytyi löytää piilotettu kolikko esteiden takaa. Minipelistä sai vain pisteitä joten hieman kieli poskella tätä tulikin pelattua. Muutaman kerran onnistuin saamaan kolikon heti ensimmäisen esteen takaa ja siitä sai mojovat extrapisteet!
Ärsyttävimmän vihollisen titteliä hallussaan pitää klassisesta Mario Bros. -pelistä tuttu tulipallo. Tulipallo ilmestyy satunnaisesti jompaan kumpaan ruudun reunaan ja sille kohdalle, missä Mario on menossa lentäen ruudun halki aaltomaisena liikkeenä. Tulipallo pilasi monia hyviä yrityksiä, sillä välillä se ilmestyi niin väärään aikaan kun olla ja voi.
Tulipallon alta pystyi menemään aaltomaisen liikkeensä vuoksi, mutta tämä vaati todella hyvää ajoitusta ja tuuria. Erittäin ärsyttävää oli, kun tuhosi viimeisiä asioita sellaisessa paikassa mistä ei enää päässyt pois ja tulipallo ilmestyi ruutuun...



Viimeiset 30 tasoa alkoi olla jo melkoisen puuduttavaa menoa. Hieman liian pikkutarkkoja asioita täytyi tehdä ja luottaa tuuriin, että tulipallo ei ilmestynyt väärälle puolelle. Ehdottomasti pelin hankalin taso on 95, jota yritin useamman tunnin ajan. Viimein täytyi luovuttaa ja katsoa ratkaisu netistä.
Taso on siitä erikoinen, että siinä juostaan alaspäin ja takaisin ylös ei pääse millään. Gotchawrench ja Eggplant Man jahtaavat Marioa armottomasti. Karkuun juostessa samalla täytyy tuhota kaikki vastaan tulevat asiat. Hieman alemmalla tasolla on kuitenkin kiviseiniä, jotka eivät tuhoudu yhdestä iskusta ja tässä kohtaa taso meni kinkkiseksi.
Yhdet tuhottavat tikkaat ovat näiden kestävämpien kiviseinien alapuolella ja ideana on kikkailla niin, että pudottautumalla alas sekä kiipeämällä ylös saisi kestävämmät esteet tuhottua. Samalla tässä täytyi manipuloida vihollisia, jotta ne eivät kävelisi päin Marioa. Kuitenkaan tätä vihollisten manipulointia ei voi kovin monta kertaa tehdä, sillä niiden syklit menevät lopulta niin, että ei voi pelastautua.
Yritin vaikka mitä kikkailuja, mutta mikään ei onnistunut. Jostain ihanasta syystä tässä tasossa tulipallo tulee aina samalta puolelta ruutua ja tietysti niin ärsyttävällä ajoituksella, että sitä ei kerkeä väistämään oikealla hetkellä. Youtubesta löytyvissä videoissa pelaajat käyttävät erikoista kultaista moukaria tämän tason selvittämiseen. Moukarin saa monta tasoa aikaisemmin ns. bonusesineenä ja tämä moukari tuhoaa jokaisen esteen yhdellä iskulla. 
Ilmeisesti tämän moukarin menetti jos meni kuolemaan ja sen avustuksella olisi pitänyt todella monta tasoa pelata putkeen jotta saavutti tason 95. TMR on ainut kuka meni tason ilman tätä kultaista moukaria ja sen läpäisystä sainkin hyviä vinkkejä miten taso oikein suoritetaan.
Tässä joutui tekemään niin millintarkkaa työtä ilman minkäänlaisia virheitä jotta taso menisi läpi. Yksi useamman iskun kestävä kiviseinä täytyi tuhota hieman sivusta samalla kun Eggplant Man kiipeää tikapuita alaspäin - tämä temppu tuntui joltain speedrun -kikalta :D
Jos kaikki sai rullaamaan oikein, kerkesi juuri ja juuri alemmalle tasolle kun tulipallo ilmestyy. Oikeanlaisella ajoituksella pystyi väistämään tulipallon alittamalla sen ja sen jälkeen taso olikin käytännössä läpi. Aivan uskomatonta pelisuunnittelua - ei tälläistä millintarkkaa kikkailua ollut missään muussa tasossa. Tasot tämän jälkeen olivat ihan normaaleja tasoja jotka pääsi samalla tavalla läpi kuin kaikki muutkin.
Onkohan tässä tarkoitettu, että täytyisi pakosti päästä kultaisen moukarin avustuksella taso läpi vai miksi tämä on tehty näin paskasti? Tuskin tätä kovin moni kersa on onnistunut läpäisemään kun joutui käyttämään todella erikoisia "sääntöjä rikkovia" juttuja.
Viimeinen taso oli ihan mainio! Siitä löytyi paljon tuhottavaa ja vihollisina pelkkiä Eggplant Maneja, mutta kun tarkkaan opetteli niiden liikkeet, taso meni aina samalla kaavalla läpi. Viimeisen tason jälkeen tuli vielä minipeli ikään kuin kiitoksena jonka jälkeen peli looppasi takaisin ensimmäiseen tasoon.





Pienoinen pettymys tämä peli oli liiallisen pituutensa ja muutamien ärsyttävien kikkalujen vuoksi. Tämän toki osittain ymmärtää kun peli on näitä alkupään tuotoksia.
Onneksi tässä on kenttävalinta, sillä putkeen 100 tason pelaaminen olisi ollut ihan liikaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti