tiistai 26. marraskuuta 2024

Platoon


Games Beaten:
443/709
Genre: Shoot 'em Up
Goal: Destroy Final Enemy Bunker (Stage 4)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 4/10

Platoon videopeli pohjautuu palkintoja voittaneeseen elokuvaan. Peli on jaettu neljään erilaiseen kenttään: viidakko ja kylä, tunneli systeemi, bunkkeri ja 3-D viidakko.

Sunsoftin pelit jatkuvat. Olen hieman yllättynyt kuinka paljon tuntemattomia pelejä tältä firmalta tulee vastaan. Alunperin tämä on Oceanin väsäämä peli vanhoille tietokoneille.
Samannimiseen leffaan pohjautuva peli ja tämä oli minulle aivan tuntematon tekele molemmilla saroilla.
Pelissä on neljä kenttää ja kentät muistuttavat minipelejä. Jokainen näistä kentistä on erilaisia ja niissä on omat säännöt kussakin.

Stage 1

Ensimmäisessä kentässä seikkaillaan viidakon uumenissa. Aluksi tavoitteena on löytää räjähteitä ja tämän jälkeen silta, joka täytyy tuhota.
Viidakko on todella sokkeloinen ja vihollisen sotilaita tulee esiin joka puolelta. Reiteiltä löytyy ansalankoja jotka vievät hengen kerrasta.
Tässä ensimmäisessä kentässä on viisi sotilasta käytössä ja jos kaikki menettää, tulee Game Over. Yksi sotilas kestää maksimissaan neljä osumaa jonka jälkeen lähtee henki. Viholliset pudottavat satunnaisesti energiapakkauksia jotka parantavat yhden osuman verran. Kuolemasta ei joudu kentän alkuun vaan saa jatkaa täysin samasta kohdasta missä on menossa.
Lähdin sokkeloista viidakkoa selvittämään hyvin yksinkertaisella kaavalla; etenin aina niin pitkälle kuin mahdollista ja kun ei pidemmälle päässyt, siirryin toiseen ruutuun. Jos viimeisen mahdollisen siirtymän jälkeen edessä odottaa umpikuja, palasin takaisin ja kokeilin yhtä aikaisempaa reittiä.
Viidakko on rakennettu siten, että oikealle tai vasemmalle pääsi kävelemään vapaasti, mutta jos halusi edetä muualle, täytyi pienistä avonaisista kohdista vaihtaa ruutua. Tällä keinolla sain räjähteet yllättävänkin nopeasti kerättyä.
Sillan luokse pääseminen ei ihan näin näppärästi onnistunut, vaan siinä täytyi mutuilla tämän aikaisemmin hyväksi havaitsemani etenemisen lisäksi. Olen oikeassa elämässä toivoton muistamaan mitään reittejä nopeasti ulkoa. Jos suunnistan jonnekin tiettyyn paikkaan, en enää osaa reittiä takaisin sieltä. Tälläinen looginen päättely reittien suhteen puuttuu ja se on kyllä hankaloittanut elämääni :D
Tässä pelissä kuitenkin yllättävän nopeasti opin molemmat reitit ulkoa. Mutta jos kävi niin, että satuin hieman väärästä kohdasta kulkemaan, en enää pysynyt kärryillä missä olin menossa ja oli pakko painaa resettiä ja aloittaa alusta.
Kun sillan on saanut posautettua, siirrytään kentän viimeiseen osioon, kylään. Vietnamilaisesta kylästä täytyy löytää reitti luolastoon. Luolastoon ei voi suinpäin mennä, vaan kylässä olevien talojen uumenista piti löytää kaksi tavaraa jotta eteneminen jatkuisi.
Ensimmäinen esine on luolaston kartta ja toinen soihtu jonka avulla pimeässä luolastossa näkee eteensä. Tämä kylä on pieni ja siinä on vain muutama talo jonka vuoksi esineiden löytäminen oli todella helppoa. Osa taloista on ansoitettu ja jos meni tutkimaan vääriä asioita, lähti henki räjähdyksen voimasta.
Nämä ansat ovat onneksi aina samoissa paikoissa niin kuin muutkin esineet joten toisella kerralla ei enää virheitä päässyt käymään.
Kylässä pyörii siviilejä ja jos sellaista meni ampumaan, ruudun alareunassa oleva moraalimittari laski. Tämä ei ollut missään vaiheessa ongelma, sillä aika monta siviiliä sai tykittää jotta mittari olisi mennyt tyhjäksi.
Sinänsä huvittavaa, että tätä moraalimittaria ei näy missään muussa vaiheessa peliä kuin tässä lyhkäisessä kylä -osiossa. Ollut devaajilla motivaatiota tehdä moinen näin pientä kohtaa varten.




Stage 2

Toinen kenttä sijoittuu kylmään ja kalseaan luolastoon. Kuvakulma vaihtuu pelihahmon silmistä kuvatuksi joidenkin RPG -pelien tyyliin. Oikeassa reunassa näkyy ensimmäisestä kentästä löydetty kartta ja sen avulla pysyi mukavasti kärryillä missä on menossa. 
Tässä kentässä käytössä on vain kaksi sotilasta ja kuolemasta joutuu koko kentän alkuun. Myös kaikki keräämäsi esineet häviävät ja ne täytyy hakea uudelleen. Luolaston uumenista täytyy löytää muutama valoraketti ja kompassi.
Esineet ovat piilotettu luolasta löytyviin huoneisiin ja huoneita tutkitaan laittamalla tähtäin jonkin asian päälle. Näistä huoneista löytyy myös ammuksia ja energiapakkauksia jotka olivat äärimmäisen tärkeitä kentän läpäisyn kannalta.
Tämän kentän selvittämisessä meni yllättävänkin pitkään, sillä tässä lähti henki todella helposti ja kenttä piti aloittaa aina nollatilanteesta. Luolaa tutkiessa vastaan tuli vihollisia ja niihin täytyi reagoida todella nopeasti tai muuten ne saivat tehtyä vahinkoa. Neljä osumaa vei hengen ensimmäisen kentän tapaan.
Viholliset ilmestyvät ruutuun ihan satunnaisesti ja kokoajan sai olla valppaana. Pahimpia olivat vedestä nousevat viholliset puukkojensa kanssa ja jotenkaan näihin ei yleensä saanut reagoitua tarpeeksi nopeasti. Kun luolassa kävelee eteenpäin, tähtäin heiluu puolelta toiselle kuin vanhan kellon heiluri.  Tämä ilmeisesti simuloi aseen liikettä kun sotilas kävelee.
Kun ruutuun pamahtaa vihollinen, heiluminen lakkaa ja tähtäintä pääsee itse liikuttamaan. Tämä oli hyvin hämmentävää kun tähtäin saattoi olla missä hyvänsä heilumisen vuoksi :D 
Jonkin aikaa siinä meni, mutta sain viimein kartoitettua mistä kaikki tarvittavat esineet löytyivät. Vaikka kenttä olikin täysin hallussa, ei läpäisy aina ihan varmaa ollut. RNG:n vuoksi joskus panokset eivät vain riittäneet seuraavaan huoneeseen asti mistä sai lisää panoksia. Vihollisista pääsi kyllä ohi ilman ammuksiakin, mutta tätä ei voinut kovin montaa kertaa hyödyntää vähäisten osumamäärien vuoksi.
Luolastosta pääsee pois tikkaita pitkin. Löysin nämä tikkaat hyvin nopeasti, mutta niitä ei voinut käyttää ennen kuin oli löytänyt kaikki tarvittavat esineet. Sen verran helppo tämä luolasto kuitenkin oli, että ei tarvinnut alkaa mitään omaa karttaa piirtämään ja merkitsemään esineiden sijainteja.




Stage 3

Pelin yksinkertaisin ja lyhkäisin kenttä ja tässä on sama kuvakulma kuin toisessa kentässä, mutta tässä ei liikuta mihinkään vaan kökötetään bunkkerissa. Pimeän viidakon syvyyksistä ilmestyy sissejä joita täytyy tappaa tietty määrä.
Tässä kentässä käytössä on kaksi sotilasta ja osumia saa ottaa vain kolme kappaletta. Tätä kenttää en feilannut kertaakaan, niin helppo se oli. Viholliset pystyi havaitsemaan jo hyvissä ajoin ennen kuin he alkoivat ampumaan kohti.
Muutaman kerran menetin toisen sotilaani kun jostain syystä en vain osunut tulittajaan - joku bugi ehkäpä? Mitään tässä ei tarvinnut kerätä, riitti kun ampui vain tietyn määrän sotilaita. Homma oli ohi muutamassa minuutissa.



Stage 4

Ehdottomasti pelin hämmentävin kenttä. Jouduin perhana vieköön pienen vinkin katsomaan netistä kun en vain saanut kenttää läpi. Nyt kuvakulma on vaihtunut lintuperspektiiviin ja tässä kentässä täytyy löytää tiensä viimeisen pomon luokse käyttämällä toisesta kentästä saatua kompassia.
Käytössä on kaksi sotilasta ja nämä äijät kestävät huimat viisi osumaa! Kenttä on jaettu pieniin ruutuihin ja ruudun yläreunasta pääsee etenemään seuraavaan ruutuun. Vaihtoehtoina on vasen, oikea tai sitten vain jompaan kumpaan suuntaan - riippui missä ruudussa on menossa. Tässä kentässä on miinoja jotka vievät hengen kerrasta. Tämä tarkoitti sitä, että piti edetä todella varovasti kun tässä on vain kaksi sotilasta käytössä.
Ruudun yläreunaan ilmestyy vihollisia ja ne kannatti tappaa ennen kuin lähti etenemään uuteen ruutuun. Tässä olisi pystynyt kikkailemaan itsensä ilman vihollisten tappamistakin seuraavaan ruutuun, mutta se olisi ollut turhan riskaabelia.
Vihollisia ilmestyi noin viisi kappaletta ja ne rullasivat ruudulla aika nopeaan tahtiin. Aivan tuurilla meni, osuiko viholliseen vai ei. Tässäkin kentässä on rajalliset ammukset ja yllättävän tiukalle meni ammusten määrä edestakaisin härväävien vihollisten vuoksi.
Ohjekirjassa annettiin pieni vinkki, että pitää suunnata pohjoiseen. Yritin useita kertoja, mutta ei vaan onnistunut. Päädyin aina pyörimään ympyrää koska ruudusta ei aina päässyt etenemään siihen suuntaan mihin olisin halunnut. Kentän ulkoasu on vielä todella sekava, yritin epätoivoisena myös ruudun muista kohdista edetä toiseen ruutuun, mutta yläreuna on ainoa paikka mistä näin pystyi tekemään.
Kentässä on vielä neljän minuutin aikaraja joten ei voinut liikaa härävätä. Hermo alkoi pikkuhiljaa menemään kun aina joutui nuo kolme ensimmäistä kenttää pelaamaan läpi jotta pääsi yrittämään uudelleen.
Oli pakko sitten katsoa netistä, mitä ihmettä teen väärin. Vastaus on, että en tehnyt mitään väärin, pelintekijät olivat kusseet kompassin. Minulla on sellainen käsitys, että punainen osoitin kompassissa näyttää etenemissuuntaa - tai ainakin yleisesti näin on.
Tässä pelissä osoitin, mitä piti seurata, onkin sininen... Kentän ensimmäisessä ruudussa punainen osoitin näyttää etelään ja sininen pohjoiseen. Olisi tästä ehkä pitänyt pystyä päättelemään kumpaa osoitinta täytyy seurata, mutta ajattelin, että hahmoa täytyi kääntää jotta punainen osoitin menisi pohjoista kohti.
Ehkä olen vain tyhmä tai ajattelin asian liian monimutkaisesti, mutta tällä kertaa näin. Mieleeni tuli testata myös kulkemista sinisen osoittimen suuntaan ja kokeilinkin tätä hetken, mutta jätin sitten leikin kesken kun tuntui, että homma ei etene. Jos olisin hetken jaksanut pidempään testata, niin olisin selvinnyt ilman netin apua. Tuntui vain niin epäloogiselta seurata sinistä osoitinta, että homma jäi testausvaiheeseen :D
Kun tämä osoitinsekoilu selvisi, menikin kenttä todella nopeasti läpi. Viimeinen pomo bunkkerissa oli aivan ilmainen ja meni ensimmäisellä yrityksellä! Tähän vihulaiseen täytyi heittää viisi pommia joita käytettiin vain tässä pomotaistelussa. Ukkelin ammuksia oli helppo väistellä ja olin tässä vaiheessa ottanut vasta kaksi osumaa joten ei tehnyt edes tiukkaa.




Tämä oli yllättävän hyvä peli! Vähän kismittää tuo kompassihomma, mutta muuten tätä pelasi oikein mielellään. 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti