torstai 28. marraskuuta 2024

Karnov


Games Beaten:
444/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Alakatai (Stage 9)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 4/10

Karnov, tuo tulta syöksevä venäläinen etsii Babylonin kadonnutta aarretta. Hän juoksee, ui kiipeää ja lentää yhdeksän tason halki. 
Lukemattomat oudot erikokoiset viholliset yrittävät estää Karnovia löytämästä aarretta!

Hieman käppäinen tasoloikkapeli. Joskus hieman nähnyt peliä pelattavan, mutta aika tynnyrissä olen kasvanut tämän pelin suhteen. 
Yhdeksän kenttää bosseineen ja loputtomine continueineen. Peli on alunperin julkaistu Arcademasiinalle ja sitten käännetty NESille.
Pelistä löytyy jos jonkinlaista esinettä ja niitä pystyi keräämään varastoon. Jotkin esineet ovat pakollisia kenttien läpäisyn kannalta ja niitä kannattikin käyttää harkitusti.
Todella vähäisiksi jäi esineiden käyttö lukuun ottamatta pakollisia käyttökohtia.

Karnov-äijän perusaseena on tulipallot joita ukko syöksee nielustaan. Tulipallojen tehokkuutta pystyi lisäämään keräämällä energiapalloja. Tulipalloja pystyi päivittämään kaksi kertaa ja tehokkaimmillaan ukko syöksi kolmen rivin tulipallosarjan kohti vihollisia.
Tulipalloasetta ei voinut päivittää jos oli ottanut osuman vihollisista, sillä silloin energiapallosta sai energian takaisin. Pelissä kuolee kahdesta osumasta ja yhden osuman jälkeen ukko sinertää pahasti, tästä tiesi, että hengenlähtö on lähellä. Kentissä on jatkopaikkoja, mutta elämien loputtua kenttä alkaa alusta.
Hieman inhottavasti Game Over -ruudussa osoitin on "Game Over" -kohdassa "Continuen" -sijaan. Tämä sama tyyli on toistunut muissakin pelaamissani peleissä joten hommaan osasi varautua. Piti vain rauhassa miettiä ennen kuin meni painamaan nappia.



Kyllähän tästä huomasi, että vanha peli on kyseessä. Hitboxit ovat mitä ovat ja viholliset saattoivat ilmestyä miten sattuu. Tarkoitan sitä, että yleensä samat viholliset ilmeistyivät tietyissä kohdissa, mutta välillä tämä paletti hajosi ja saattoi tulla ihan randomeita vihollisia vastaan mitä kyseisessä kohdassa ei muuten tullut.
En tiedä oliko tämä tarkoituksellista pelisuunnittelua, mutta kun tätä tapahtui niin satunnaisesti niin todennäköisesti ei. Kentissä on useampia reittivaihtoehtoja ja menin yleensä helpommalta näyttävää reittiä pitkin. Joillain reiteillä aikaisempien kenttien pomoja joutui kohtaamaan uudelleen, mutta reittivalinnoilla osan näistä sai skipattua.
Tässä pelissä on kyllä ihan mukavasti variaatiota, sillä välillä uidaan meressä ja lennetään ilmassa. Jos jossain kohdassa täytyi käyttää esimerkiksi lentämistä, peli antoi äämimerkin. Tai ainakin luulen, että äänimerkki liittyi asiaan, sillä kohdasta ei olisi muuten päässyt eteenpäin.
Nyt kun läpäisyn jälkeen ohjekirjaa silmäilen, niin uimisessa olisi voinut käyttää jotain uimanaamaria, mutta en oikein tiedä miten se olisi asiaa hyödyntänyt. Uimiseen ei sentään muuten tarvinnut käyttää mitään esinettä toisin kuin lentämiseen.
Ei pelissä mitään happimittaria ollut ja hyvin Karnov ui ilman mitään varusteita. Kuudes kenttä on pelisuunnittelultaan aika ankeaa kamaa, sillä varastossa täytyy olla siipiä jotta pystyi lentämään kentässä olevien isojen rotkojen yli. Kentästä kyllä saa siipiä varastoon, mutta heti alussa ei moisia jaella ja kenttä alkaa jäätävän ison rotkon ylityksellä.
Jos siipiä ei olisi ollut, olisi varmaan joutunut painamaan resettiä :D Onneksi käytin esineitä todella maltillisesti ja kentän alussa minulla oli siipiä viisi kappaletta. Myös pommeja tarvitsi tuhoamaan seiniä ja sama homma kuin siivissä, softlockissahan sitä olisi ollut ilman pommeja.



Pomot olivat hyvin samantyylisiä vaikka niiden ulkomuoto vaihtuikin. Liikkuivat hitaasti Karnovia kohti ja tykittivät ammuksia. Jos pomoon sattui pääsemään päivitettyjen tulipallojen kanssa, ne helpottivat tuhoamista huomattavasti.
Kolmannen kentän pomon, punaisen T-Rexin kanssa oli pieniä hankaluuksia, sillä en onnistunut pääsemään siihen kunnon tulivoiman turvin. Pienellä opettelulla sen ampumien tulipallojen väistely alkoi hahmottumaan paremmin ja peli eteni.
Pomojen ollessa aika samantyylisiä, menivät monet ensimmäisellä yrityksellä.



Viimeinen kenttä ei tuonut oikein mitään erilaista peliin. Laaja kenttä missä on monia eri reittivaihtoehtoja ja valitsinkin sellaisen, mistä sai kaksi energiapalloa kerättyä. Tässä kentässä sai mukavasti yhden nihkeän välipomon skipattua hyvällä reittivalinnalla.
Viimeinen pomo, Alakatai eroaa ulkomuodoltaa täysin Arcadeversiosta. Arcadessa taistellaan Dark Wizardia vastaan ja NES-versiossa punaista lohkikäärmettä. En tiedä, mistä moinen tyylin vaihdos, olisi tuo velho ollut ihan hyvä viimeinen pomo.
Erikoista tässä viimeisessä taistelussa on, että sen aikana ei voi käyttää mitään esineitä. Jos esineitä oli aktivoinut ennen pomohuoneeseen astumista, ne poistuivat käytöstä. Myös päivitetyt tulipallot häviävät jos sellaisia on onnistunut pomolle asti kuljettamaan. 
Lohikäärme ilmestyy johonkin kolmesta oviaukosta ja ampuu tulipallon kohti Karnovia. Itse lohikäärmeestä ei ota vahinkoa, mutta tulipallosta menettää energiaa. Eipä tämä kovin hankala ollut, toisella yrityksellä pääsin mokoman läpi.
Tulipallon ajoittaminen ei ollut mitään kovin hankalaa ja lohikäärme ei älyttömästi osumia kestänyt.




Ihan hauska peli, hieman vaan aika näkyi tässä teoksessa.
Softlock hommat on aina suolesta ja jos tässä oikeasti pystyyy softlockaamaan, on se aika halpamainen tapa laittaa peliin pituutta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti