torstai 22. elokuuta 2024

Iron Tank: The Invasion of Normandy


Games Beaten:
433/709
Genre: Shooter
Goal: Defeat Think Tank (Area 19)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 7/10

On kesäkuun viides vuonna 1944, United Forces suunnittelee viimeistä hyökkäystään Normandian rannikolle. Tehtävänäsi on perustaa sillanpääasema, tunkeutua etulinjan läpi aina vihollisen päämajaan asti. Päämaja täytyy saada tuhottua.
Tehtävään on valittu Paul salaisesta komentoyksiköstä josta käytetään nimitystä "Iron Snake". Paul ei ihan turha kaveri olekaan sillä tällä kokeneella taisteluveteraanilla on hallussaan erikoisjoukkokoulutukset. 
Jotta tämä "Man of Iron" selviäisi tästä tehtävästään, hänellä täytyy olla käytössään United Forcen täyden tuli- ja taisteluvoiman hallussa pitävä murskaaja: Iron Tank!
 
Kun aloin peliä pelaamaan, niin minulle tuli jostain syystä mieleen Ikari Warriors. Tässä pelissä ei kuitenkaan pääse jalkautumaan vaan ollaan jatkuvasti tankin puikoissa.
Pelin kartta on jaettu 19 etappiin ja kun pääsee uudelle etapille, saa jatkopaikan ja salasanan. Kartassa on useita etappivaihtoehtoja ja en oikein tiennyt miten niitä valitaan. Ajelin vain eteenpäin.
Ilmeisesti jotkin etapit olivat helpompia kuin toiset ja tietysti onnistuin valitsemaan suurimmaksi osaksi ne hankalimmat etapit :D Ihmettelinkin aika-ajoin, että ompas tämä peli hankala!
Ohjekirjassa ei ole mitään mainintaa etappien hankaluudesta, mutta ainakin Youtuben perusteella ihan oikeanpuoleiset etapit olisivat olleet ne kaikista hankalimmat. Näitä tuli pääosin koluttua.




Tankista löytyy tykin lisäksi konekivääri joka osoittautui täysin hyödyttömäksi kapistukseksi. Molemmat ampumismuodot sisältävät rajattoman määrän ammuksia, joten miksi ihmeessä käyttää tuhnua konekivääriä. Konekiväärillä olisi voinut tappaa sotilaita, mutta ne sai hengiltä ihan vain jyräämällä yli.
Tykkiin sai kerättyä erilaisia lisäpäivityksiä jotka kuluivat käytön mukaan. Select -napilla näki, mitä on minkäkin verran jäljellä. Game Over ei yllättäen vienyt näitä päivityksiä pois, mutta jos halusi jatkaa peliä toisena päivänä käyttäen salasanaa, silloin kaikki mittarit olivat tyhjentyneet ja ne täytyi kerätä uudelleen täyteen.
Tankin tykkiin sai seuraavanlaisia power-uppeja:

V - Rapid Shooting: nimensä mukaisesti kuteja pystyi ampumaan huomattavasti tiheämpään tahtiin.

F - Armor Piercing: kudit läpäisivät paremmin erilaisia esteitä ja hankalimmissa paikoissa olevat tykit ynnä muut sai tuhottua.

B - Explosive: tykin ammusten räjähdyslaajuus kasvoi ja osumisesta tuli helpompaa.

L - Long Range: ammusten kantama parani huomattavasti.

E - Energy/Fuel: täytti energiamittaria. En oikein tiedä miksi kyseisen tavaran nimi on myös fuel, sillä ei tässä mikään polttoaine kulunut ollenkaan.

R - Reserve Energy/Fuel: vähän niin kuin energiantäyttö. Täytyy myöntää, että tämän käyttö unohtui tyystin :D R -symboleja löytyi aina silloin tällöin, mutta ei silloin kun niitä olisi eniten tarvinnut.

Näiden lisäksi löytyy vielä kysymysmerkki jonka avulla sai koko ruudun tyhjennettyä vihollisista. Ainoastaan yhdellä välietapilla kyseinen pommi tuli vastaan.
Täytyy sanoa, että todella hassusti nimetyt power-upit. Olisiko ollut liikaa pyydetty, että kerättävän asian symboli olisi vastannut käyttötarkoitusta? Sentään L, E ja R olivat oikein.
Välillä jotkin etapit muuttuivat todella vaikeiksi kun ei ollutkaan enää power-uppeja käytössä kun kaikki oli tuhlattu ja lisää ei kyseiseltä etapilta saanut. Muutama kohta meni täysin tuurilla ensimmäisellä yrityksellä kun oli tarvittava arsenaali varastossa.
En halua edes kuvitella miten hankaliksi kyseiset kohdat olisivat muuttuneet power-uppien loppumisen myötä...

Tankin tykin kääntäminen tapahtui painamalla A-nappia pohjassa. Tämä on jotenkin todella kömpelösti toteutettu eikä tiukoissa tilanteissa aina saanut käännettyä tykkiä haluamaansa suuntaan. Tykin kääntely laukaisi myös konekiväärin kun se on saman napin takana :D
Peli on useasti todella nopeatempoista sekamelskaa ja välillä oli vaan pakko ajaa karkuun kun ei ollut mitään toivoa saada tykkiä linjattua vihollisiin.
Arvostan toki sitä, että tykki pysyy asetetussa suunnassa ja tankilla jyrätessä pystyi vain tykittämään menemään ilman pelkoa, että suunta kääntyisi.



Muutamien etappien lopussa odotti jokin pomotaistelun tapainen joka täytyi hoitaa ennen kuin matka taas jatkuisi. Pomojen virkaa toimitti tykkiseinät ja isommat tankit. Tykkiseinät olivat aika helppoja, sillä tykit pystyivät ampumaan vain tiettyihin kulmiin. Sen kun vaan odotti paikallaan sopivaa hetkeä.
Kun tykit hetkeksi lopettavat ampumisen, hyökkäsi hetkellisesti kimppuun. Tankit taas olivat hieman hankalampia, sillä niiden ammukset tekivät paljon vahinkoa ja suora osuma tankkiin tappoi kerrasta.
En ole varma olisiko helpommilla reiteillä ollut erilaiset pomot, mutta tuskin ne ainakaan hankalampia olivat kuin nämä itselle vastaan tulleet.



Meinasi muutaman etapin kohdalla usko loppua totaalisesti, sillä vaikeusaste oli vedetty aivan överiksi. Tankkeja, laivoja ja muuta ikävää asiaa puski jatkuvasti tielle. Tankit vaativat yleensä useamman osuman jotta ne tuhoutuivat ja ne kerkesivät antaa vastatulta tämän prosessin aikana.
Kuolemattomuus framet toimivat hieman kummallisesti, sillä välillä henki lähti sekunneissa kun taas välillä samasta tilanteesta ei ottanutkaan niin paljoa osumaa. Yleensä kuitenkin varomattoman liikkumisen seurauksena henki lähti livakkaan.
Etappi, mikä sisältää kysymysmerkkipommit oli itselle se pelin hankalin vaihe. Monia yrityksiä ja useampi tunti tämän yhden etapin läpäisyyn meni, sillä panoksia oli aivan liikaa joka puolella. Vaikka kysymysmerkillä saikin ruudun tyhjennettyä vihollisista ja ammuksista, silti etapin pituuden vuoksi meinasi oikeasti itku tulla.
Etapin loppu meni täysin tuurilla. Olin saanut suhteellisen hyvän suorituksen missä en ollut ottanut juurikaan vahinkoa vihollisten ammuksista. Olin edennyt jo hyvän tovin, mutta silti vaan etappi jatkui ja jatkui. Milli energiamittarissa ja useiden tuurilla tapahtuneiden ammusten väistelyn jälkeen saavutin seuraavan jatkopaikan. Huokaisin helpotuksesta!
Tämän jälkeenkin hankalia etappeja toki tuli vastaan, mutta ei ihan tässä kokoluokassa.



Viimeinen etappi myöskin meinasi hieman musertaa mieltä. Etappi on todella lyhyt, mutta erittäin hankala. Tässä ei enää auta mitkään vippaskonsit, sillä kaikki etapit yhtenevät tähän viimeiseen koitokseen ja se on kaikille sama.
Tankit eivät ole tämän etapin ongelma vaan katoilla olevat tykit. Etapista ei saa edes F -symbolilla varustettua power-uppia jolla olisi saanut tykit helpommin tuhottua. Vain kerran onnistuin pääsemään tämän kohdan ohi lukuisista yrityksistä huolimatta.
Pienen etenemisen ja tankkien väistelyn jälkeen vastassa on vihollisten päämaja. Tämä ei eronnut juurikaan muista tykkitaisteluista - väistä ja sen jälkeen tuhoa tykit. Kun päämaja on tuhottu, saa muutaman power-upin ja ruutuun ilmestyy jättimäinen tankki, Think Tank.
Pääsin kokeilemaan tätä jättiläistä vähäisten energioiden turvin ja ei tarvinnut kovin kauaa kärvistellä ennen kuin henki lähti. Tämän jälkeen en onnistunutkaan kulkemaan tykkien ohi.
Pakko oli jälleen turvautua netin apuun ja sieltä löytyikin mainio vinkki! Etapilla on vaihtoehtoinen reitti joka kiertää kaikki tykit. Reitille pääsee kun pujottelee neljän miinan välistä kapealle sivukujalle.
Miinojen välistä pujottelu on pikselin tarkkaa hommaa ja en ole ihan varma onko kyseisestä kohdasta edes tarkoitettu kuljettavan. Aikaisemmillakin etapeilla on miinoja esteenä ja en niistä edes yrittänyt mennä, sillä yksi osuma saa tankin tuhoutumaan.
Ohjekirjakaan ei mainitse mitään miinoista, että voiko niitä mitenkään tuhota. Joka tapauksessa onnistuin pääsemään miinojen välistä kapealle kujalle. Tämä temppu ei onnistunut läheskään jokaisella kerralla pikselin tarkan kikkailun vuoksi, mutta todella hyvällä prosentilla kuitenkin.
Onneksi etappi on lyhyt ja miinojen väistely hyvin alkupuolella, joten kuoleman jälkeen pääsi nopeasti yrittämään uudelleen.



Think Tank vaatikin sitten yrityksen poikineen. Eniten tässä rasautti se, että yhden yrityksen jälkeen täytyi kerätä V ja B -power-upit täyteen uutta yritystä varten. Ei saanut samalla sykkeellä uutta yritystä ja se hieman häiritsi pelaamista.
Jouduin miettimään moneen kertaan strategiaani uudelleen, että milloin käytän mitäkin power-uppia tankkia vastaan. Think Tankilla on kolme muotoa ja kaikki ovat hyökkäyksiltään erilaisia.
Tulin lopulta siihen lopputulokseen, että ensimmäinen muoto kannatti tuhota ilman power-uppeja, sillä toinen ja kolmas ovat liian hankalia pelkällä perustykillä. Varsinkin viimeinen vaihe joka on periaatteessa aikaisemmalla etapilla vastaan tullut tankki, mutta kestävämmällä ulkokuorella ja tehokkaammilla ammuksilla.
Monia yrityksiä se vaati, mutta viimein sain kaikki kolme muotoa tuhottua.



Olipahan hankala peli! Ehkäpä tämä olisi ollut hieman nautinnollisempaa jos olisi sattunut tuurilla valitsemaan helpomman etappi-osion kolmesta vaihtoehdosta. Onneksi sentään jokainen etappi ei ollut pelkkää hampaiden kiristelyä vaan nautinkin ihan kutisateiden tuomasta jännityksestä!
Hieman pientä koodausvirhettäkin peliin on päässyt mukaan ja onnistuin softlockaamaan perin pariinkin otteeseen. Ruudun vaihtumisen tai pomon tuhoamisen jälkeen ei tapahtunut enää mitään. Hieman söi miestä kun oli jonkun hankalamman osion suorittanut ja sitten on softlockissa.
Myös jotkin viholliset ja power-upit jäivät ilmestymättä kun taas toisella kerralla ne olivatkin oikeilla paikoillaan. Aiheutti todella paljon hämmennystä tämä.
Näistä joutuu hieman arvosanaa rokottamaan, mutta kokonaisuudessaan ihan jees peli! :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti