perjantai 2. helmikuuta 2024

Ryne Sandberg Plays Bases Loaded 3


Games Beated:
413/709
Genre: Sports
Goal: Beat a Level 5 Team (Finish With Rating of 100)

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 9/10

Pelaa pesäpalloa tavalla miten et ole sitä koskaan ennen pelannut! Tämä peli ei ainoastaan tarjoa sinulle huipputason grafiikoita, musiikkia ja mekaanikoita mitä voi odottaa Jalecon Bases Loaded -sarjalta, vaan näiden lisäksi sinulle annetaan kunnon haaste - pelata täydellinen pesäpallo-ottelu!
Onko sinusta pääsemään täydellisen ottelun tasolle? Toivottavasti sinulla on mukavia hetkiä pelin parissa sillä meillä ainakin on!

Viimein on kolmas osa taputeltu tätä loputtomalta tuntuvaa Bases Loaded -sarjaa. Tämä peli eroaa huomattavasti kahdesta edeltäjästään, sillä tässä ei pelata mitään monien kymmenien matsien pituista turnausta vaan pelin läpäisyyn riittää level 5 vaikeustason joukkueen voittaminen.
Jotta tätä vaikeinta leveliä vastaan pääsee edes ottelemaan, täytyy tiettyjen ehtojen toteutua. Ihan ensiksi otellaan pelin helpointa leveliä vastaan ja riippuu siitä, miten hyvin tätä joukkuetta vastaan pärjäsi, sen tasoinen vastustaja on seuraavaksi vuorossa.
Pelaamisesi tasoa mitataan 100 pisteen mittarilla ja jokaisesta ottelussa tehdystä virheestä mittarista lähtee pisteitä pois. Nämä pisteet määrittävät seuraavaksi vastaan tulevan vastustajan levelin.
Jos pisteitä on kasassa 60-80, vastaan tulee 2-4 leveliset joukkueet. Yli 90 pistettä takaa vastustajaksi level 5 -tasoisen joukkueen. Jos peli ei kulkenut halutulla tavalla ja vastaan tuli joku näistä hieman helpommista, niin pelaamista pystyi toki jatkamaan ja yrittää saavuttaa 90 pisteen rajaa.
Itse totesin, että mukavampi aloittaa alusta, koska helpoimman tason voittaminen olisi todennäköisempää kuin muiden ja pääsisi useammin yrittämään level 5:sen päihittämistä.
Tämän level 5:sen kanssa ei sitten enää pelleilty laisinkaan ja pelin läpäisyyn vaadittiin täydellinen 100 pisteen peli. Välillä yksikin virhe pilasi koko yrityksen ja peli täytyi aloittaa alusta.

No mistä nämä virheet sitten koostuu? Matsin jälkeen pääsee katsomaan listaa missä näkyvät kaikki kohdat mistä virheitä voi tulla. Virheiden lukumäärät näkyvät myös ja näin pystyy seuraamaan missä olisi hieman parannettavaa jotta täydellinen ottelu saataisiin aikaan.
Lista on seuraavanlainen:

1. Errors/Other Miscues
2. Delayed Throws
3. Inside Park Hrs
4. Throws to Unmanned Base
5. Runs Forced By Walk
6. Tired Pitcher In Game
7. 3Runs or More/Inning
8. Advance on Wild Pitch
9. Strikeouts
10. Caught Stealing
11. Picked Off

Jokaisesta näistä kohdista rankaistiin kolmella virhepisteellä ja peli antoi merkkiäänen jos joku virhe sattui tulemaan. Osa näistä jäi täysin mysteeriksi, sillä ohjekirja eikä peli kerro, mitä virheet tarkoittavat. 
Tuokin ensimmäinen kohta, "Errors/Other Miscues" on "todella" selkeä :D
Peli ei kuitenkaan ihan sydämetön ole ja on tässä kaksi kohtaa mitkä tuovat pisteitä takaisin! Ne ovat Great Play ja Bonus. Taas todella selkeää settiä ja hajuakaan mistä näitä voi saada. Great Playta en onnistunut kertaakaan saamaan vaikka pelasin matseja virheettömästi.
Bonuksia sitten taas tuli lähes joka matsin aikana, mutta ne eivät hirveästi helpottaneet jos oli mennyt tekemään enemmän kuin yhden virheen. Bonuksesta sai vain säälittävän yhden pisteen takaisin.

Heti ennen pelaamisen aloittamista kävin tsekkailemassa TMR:n läpäisyä ja sieltä löytyikin roppakaupalla hyviä vinkkejä. TMR oli onnistunut löytämään hyvän syöttötekniikan jonka avulla vastustajan pelaajat eivät edes yrittäneet löydä palloa.
Näköjään jokaisessa Bases Loaded -pelissä on jotain koodausvirheitä jotka helpottavat läpäisyurakkaa. Tässä kolmannessa pelissä juustoilu on kuitenkin huomattavasti vaikeampi tehdä kuin edellisissä.
Monen eri asian yhdistelmä luo tämän täydellisen syötön ja jälleen kerran ihmettelen, miten TMR löytää näistä kikkoja niinkin nopeasti. Minulla meni reilu tunti jotta keksin miten tämä kikkailusyöttö tehdään. Jouduin jopa treenaamana syöttöä kaksinpelin avulla jotta sain rauhassa kokeilla erilaisia variaatioita.
Ideana on tehdä kunnon roikkusyöttö joka juuri ja juuri välttää olemasta laiton. Kikka toimi vain kaikista huonoimmilla syöttäjillä ja tästä huomasi, että koodausvirheestähän tässä on kyse.
Syötöt piti tehdä todella tarkkaan jotta tämä kikka kantaisi koko matsin ajan. Väsyneet syöttäjät täytyi vaihtaa pois tietyssä vaiheessa koska ne muuten heittelivät vain laittomia. Kikkailusyöttö on vielä niin tarkka, että jokaisella pelaajalla se täytyi tehdä hieman eri ajoituksella. Tämä vaati aluksi todella paljon totuttelua sillä monesti vaihdoin sormieni asentoa liian aikaisin ja vastustaja löikin palloa.
Tälläinen "juustoilu" saattaa kuulostaa naurettavalta, mutta naurettava on pelin läpäisytavoitekin ja ilman tälläistä kikkailua en varmaan olisi koskaan päässyt peliä läpi. Aivan liian tuuripohjaista hommaa jos pelaisi ihan normaalisti.



Kun olin saanut syötöt hienosti haltuun, edessäni oli yksi ongelma - en millään saanut tavoiteltua 90 pistettä kasaan millä pääsisi level 5:sen vastustajaa vastaan ottelemaan. Ongelmana oli "Picked Off" -virheiden jatkuva ilmestyminen loppupisteisiin.
Kun en sinänsä pesäpallosta juuri mitään tiedä, tämä kohta aiheutti suunnattomasti ihmetystä. Koska peli ei kerro mitään, täytyi Googlen avulla selvittää mitä asia oikein tarkoittaa. Googlesta selvisi, että jos lyönnin jälkeen vastustaja ottaa suoraan kopin, täytyy pelaajilla palata takaisin aikaisemmalle pesälle jotta ei tulisi virhettä.
Viimein ymmärsin mistä virheestä on kyse ja nyt se vain täytyisi saada kitkettyä pois. Todella hankala on pelin tiimellyksessä seurata kaikkia pesillä olevia pelaajia ja saada heidät takaisin jos vastustaja ottaa kopin. Viimeinen matsi alkoi todella kuumottamaan, kun siinä ei saanut tehdä lainkaan virheitä...
Päätin vielä katsella TMR:n läpäisyä ja sieltähän löytyikin ratkaisu tähänkin ongelmaan! Paras tapa on tehdä näpy ja toivoa, että oma pelaaja palaisi jo ennen ensimmäistä pesää. Jos näin ei käynyt, niin seuraavalla pelaajalla tekee saman, mutta ei annakaan ensimmäisellä pesällä olevan pelaajan mennä kakkospesälle vaan jääkin hänellä ykköselle.
Nyt lyöntivuorossa ollut pelaaja jää ns. jumittamaan lyöntipaikan ja ykköspesän välille ja palaa kun ei pääse minnekään. Jännä, että tälläisestä ei tule mitään rangaistusta, mutta hyvä niin. Onneksi näpyjen tekeminen onnistui todella varmalla prosentilla ja lyöjä käänsi mailansa automaattisesti oikeaan asentoon. Normaalissa lyönnissä täytyi itse löytää optimaalinen kulma erilaisiin syöttöihin. 
On tämäkin pelaamista, että täytyy polttaa tahallisesti omat pelaajat jotta saisi täydellisen pelin aikaiseksi.



Vielä yksi iso ongelma on vastassa mikä sitten pilasi useammat pelit...nimittäin juoksun tekeminen! Tämä yksinkertainen asia on yllättävä hankalaa toteuttaa kun ottaa yllämainitut asiat huomioon. Yleensä heti vuoroparien alussa yritin lyödä kunnarin koska näin ei pelaajat joutuneet kentälle poltetavaksi.
Kunnarit onnistuivat vaihtelevalla menestyksellä ja välillä vaikka miten yritti, ei juoksua tullut. Kun sitten se viimein onnistui, täytyi pelata todella tarkkaan jotta sai syötöt ja omien pelaajien polttamiset rullaamaan kuin kellopeli jotta ei virheitä päässyt muodostumaan.
Level 1 vastustajan kanssa sai ihan normijuoksujakin välillä tehtyä, mutta yleensä yritykset päättyivät monen pelaajan palamis-katastrofiin jolloin satoi virhepisteitä.




Onneksi level 5:sen vastustaja ei hirveästi eronnut level 1:stä, joukkueen ukot ovat vain hieman nopeampia joka tarkoitti sitä, että juoksun tekeminen ilman Homerunia on lähes mahdotonta ainakin näillä omilla taidoillani.
Kun viimein sain level 1:sen vastustajan hoideltua, muutamat läpäisy-yritykset kaatuivat siihen, että en saanut yksinkertaisesti juoksua tehtyä. Läpäisy muuttuu epätodennäköisemmäksi mitä useampi vuoropari on takana, sillä virheiden tekemisen määrä kasvaa kun ei saa pelata tarkkaan hiotun pelikaavan avulla.
Jälleen aloitin yhden ottelun level 5:sen vastustajaa vastaan ja sain pallon lentämään komeasti laidan yli. Harmillisesti lyönti oli kuitenkin laiton. Erittäin paha takapakki, sillä todella harvassa oli Homerun yritykset tässä viimeisessä ottelussa.
Ihme kuitenkin tapahtui ja sain toisen todella napakan osuman palloon. Pallo lensi komeasti laidan yli ja siinä se tuli, Homerun! Nyt paineet alkoivat kasvaa todenteolla ja täytyisi pitää pää kasassa jotta ei yhtään virhettä pääsisi syntymään.
Homma rullasi todella hyvin, syötöt onnistuivat täydellisesti ja sain poltettua omia pelaajiani ilman virheitä. Kahdeksas syöttövuoro alkoi ja yksi pieni herpaantuminen tapahtui. Syötin hieman huolimattomasti ja vastustajan pirulainen osui palloon. Pallo lensi komeassa kaaressa kohti päätylaitaa.
Olin täysin varma, että homma oli siinä, sillä jos palloa ei saa tarpeeksi nopeasti haltuunsa ja heitettyä eteenpäin, tulee siitä virhepiste. Onneksi kuitenkin ilmeisesti viime hetkellä sain pallon haltuuni ja heitettyä. Virheääntä ei kuulunut.
Hirmuisen paineen vallassa pelasin loppuun asti, sillä en tiennyt jäikö virheääni vain tulematta vai mikä homma oli kyseessä. Viimeinen vuoropari meni mallikkaasti, sain vastustajan ukot poltettua lyöntipaikalle ja peli päättyi.
Jännityksellä odotin, kun pisteet rullasivat ruudulla. Ruudulla komeili kuin komeilikin 100 pistettä, hurraa! Tätä yhtä kömmähdystä ei onneksi laskettu virheeksi, sillä matsi olisi päättynyt tilanteeseen 99 jos olisi käynyt toisin. 






Aivan järkyttävä peli ja typerä idea kaikin puolin. Tästä tulee hieman sellainen olo, että oli vain pakko jatkaa tätä sarjaa ja jokin uusi hieno idea on raavittava kasaan.
Tälläinen todella paljon tuuriin pohjautuva peli pitäisi pelata virheettömästi läpi, ei oikein lämmitä mieltä. Lähes mahdoton tehtävä ilman näitä hienoja TMR:n keksimiä kikkailuja jonka vuoksi ei tälle voinut täräyttää vaikeusasteeksi kuin ysin.
Vaikka olisikin mestari näissä NESin pesäpalloissa, niin luulen, että silti tuo täydellisen pelin suorittaminen olisi kova homma. Onneksi tähän ei tuhrautunut kuin noin 15 tuntia ja ei tarvinnut pelata mitään jäätävän pituista pesäpallokautta, sen vuoksi arvosana on "noinkin" korkea.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti