torstai 5. lokakuuta 2023

Karate Champ


Games Beaten:
398/709
Genre: Sports
Goal: Win 10 Fighters (Loops After)

Arvosana: 1/10
Vaikeusaste: 6/10

Laita päällesi musta vyö ja haasta kaverisi tai tietokone yhdeksässä viehättävässä miljöössä. Ainoastaan näin sinusta voi tulla karatemestari! Liiskaa vastustajasi taitavasti toteutetuilla lyönneillä ja potkuilla.
Terävöitä itsepuolustuslajitaitojasi tämän klassikon parissa!

Loistavaa, pelin esittelytekstissä on typo - pitäisi olla yhdeksän tilalla kymmenen. Tämä kuvastaa erittäin hyvin pelin laatua! Muutenkin tuo teksti on liian mairitteleva, itku olisi päässyt jos tämän pelin olisi lapsena saanut. 
Kirsikkana kakun päällä pelin takakannessa ei ole edes oikean pelin screenshotteja vaan kuvat on Arcade -versiosta :D Karate Champ, tämä iki-ihana peli, minkä varmaan moni tunnistaa AVGN:n videosta jos ei muuten tämän pelin mainetta tiedä.
Pelihän on kuuluisa aivan järkyttävän huonoista kontrolleistaan ja kerrankin homma meni niin, että asiaa ei oltu liioiteltu :D Näin hirveitä kontrolleita ei ole tullut vielä vastaan eikä varmaan edes enää tulekaan ainakaan tämän projektin tiimoilta. 
Jotta tämän pelin pääsee läpi, täytyy päihittää kymmenen vastustajaa. Ehkä monikko on hieman väärä ilmaisu, sillä vastassa on aina ihan samannäköinen ukkeli, vain taustat vaihtuvat erilaisiksi. Vastustajan taidot karttuvat mitä pidemmälle pelissä etenee - perussettiä.
Mitään varsinaista loppuhuipennusta tässä ei ole ja viimeisen vastustajan kukistamisen jälkeen peli hyppää takaisin ensimmäiseen vastustajaan. Jokaisessa matsissa on kaksi erää ja erät voitetaan keräilemällä pisteitä. Pisteitä on kahta eri luokkaa; kokonainen ja puolikas.
Nopeimmin erän pystyy voittamaan jos saa kaksi täyden pisteen iskua vastustajaan. Varmaan ihan toimiva järjestelmä jos kyseessä olisi mikä tahansa muu peli. Tuntui, että peli vain arpoi minkä tasoisen pisteen sai vaikka teki minkälaisia kikkoja. 
Uskomatonta miten hankalaa vastustajaan on osua. Lukemattomat lyönnit ja potkut menivät vastustajasta läpi, tätä onneksi tapahtui ihan puolin ja toisin. Tässäkin ilmeisesti RNG määräsi milloin minkäkin tyylinen osuma menee sisään. Upeaa, kerrassaan upeaa! 
Häviöstä joutui armottomasti pelin alkuun. Onneksi tämä ei mikään maailman pisin peli ole ja vartin pelaamisella on jo loppukahinoissa mukana.



Kontrolleista täytyy jauhaa koska ne ansaitsevat oman osionsa karmeutensa vuoksi. Jos näitä haluaa johonkin verrata, niin Double Dragon II:sta voi pitää samantyylisenä. Ja nyt ei pidä käsittää väärin, sillä Double Dragon II:n kontrollit ovat jämäkät, mutta siinä pelissä on jännästi toteutettu lyöminen ja potkiminen sen mukaan, kummin päin hahmo seisoo.
Eli jos katsoo vasemmalle, lyönti tapahtuu B napista ja potku A:sta. Oikealle katsottaessa asia on päinvastoin. Aluksi homma vaatii totuttelua, mutta pienen tovin pelailun jälkeen asian on omaksunut.
Tässä kikkareessa on hieman samantyylinen hahmon kontrollointi, mutta yhden lyönnin ja potkun sijaan tässä on monia erilaisia liikkeitä mitä voi tehdä. Tässä menee aivan sekaisin mitä tapahtuu mistäkin ja lopulta homma menee nappien hakkaamiseksi kun ei vaan saanut sisäistettyä kaikkea mahdollista.
Ohjekirjasta ei ole minkäänlaista apua liikkeiden opettelun suhteen ja selkeämpää olisi tulkita muinaisia hieroglyfejä Egyptissä. Parempi vaan oli löytää muutama hyvä liike ja yrittää muistaa niiden näppäinkomennot ulkoa.
Yleensä tappelupeleissä hahmot katsovat toisiinsa päin koko taistelun ajan, mutta toista se on tässä pelissä. Vastaan tulee jatkuvasti tilanteita, missä syystä tai toisesta on joutunut vastustajan taakse niin, että pelihahmo on selin vastustajaansa nähden. Hahmo ei käänny automaattisesti ja jollain ilveellä se pitäisi saada käännettyä.
Tähän ongelmaan en keksinyt kuin kaksi ratkaisua; joko hyppäämällä vastustajan yli jolloin naamat ovat jälleen vastakkain tai käyttämällä "Back Kick" -liikettä. Ehkä tähän olisi ollut jokin oma näppäinkomento, mutta eipä selvinnyt moinen. Jostain syystä vasen puoli oli tässä asiassa hankalampi ja yleensä sain vaan turpaani etsiessäni näppäinyhdistelmää jolla sai ukon käännettyä.
Vaikka muutamaan liikkeeseen saikin hieman tuntumaa ja alkoi muistaa miten ne tehtiin, kuitenkin häsellykseksi homma yleensä meni. Hiemankin nopeatempoisempaa taistelua ja puolien vaihtelua ja oma pää oli aivan sekaisin. Monesti tuurilla sai jonkun hienon iskun osumaan.
Jostain kumman syystä liikkeen tekeminen ei aina välttämättä onnistunut niin kuin piti. Vaikka kuinka painoi oikeita nappeja, ei vaan onnistunut. Välillä liikkeet tapahtuivat viiveellä vaikka oli hyvissä ajoin painanut oikeat napit pohjaan. Peli sen kun paranee paranemistaan!



Kun taistelun on voittanut, alkaa samantien jokin kummallinen bonuspeli. Ruudun reunasta lentää kukkaruukkuja joita täytyy sitten tuhota. Ainoastaan oikealla liikkeellä saa tietyllä korkeudella lentävät kukkaruukut tuhottua. Näillä kontrolleilla todella helppoa ja hauskaa tekemistä!
Muutaman ruukun onnistuin tuhoamaan jotka lensivät järkevillä korkeuksilla. Koskaan en loppuun asti selvinnyt tässä, mutta uskoisin bonuspelin keskittyvän vain pisteiden keräämiseen. Täysin turhaa huttua siis.
Loppupuolella en aikaani jaksanut tuhlata tähän ja osuinkin ensimmäisiin ruukkuihin mitkä ilmestyivät ruutuun jotta peli loppuisi nopeammin.



Alkuun oli suunnattomia vaikeuksia voittaa yhtään vastustajaa. Hieman kaikkea testaillessani löysin mahtavan liikkeen; Jump. Side Kickin! Paras tapa oli seisoa paikallaan ja odottaa vihollisen lähestymistä ja tehdä sitten tämä liike. Ajoitus on hieman tarkka ja se saattoikin mennä monesti ohi jos ei ollut tarkkana. Ohi menneen potkun seurauksena taistelu meni kaaottiseksi sekoiluksi.
Tämä liike toimi näppärästi kahdeksanteen vastustajaan asti. Tähän kaveriin ei enää Jump. Side Kick osunutkaan kuin ani harvoin joten täytyi keksiä jotain muuta. Aluksi tämä jotain muuta oli ihan randomia nappien naputtelua toivoen, että jokin isku osuisi. Ei ollut se paras taktiikka :D
Pääsin lähes poikkeuksetta tähän kahdeksanteen vastustajaan, mutta se ei millään meinannut kaatua. Tähän mennessä olin löytänyt pari muutakin näppärää liikettä; Rev. Punchin ja Jumping Back Kickin. Näitä liikkeitä käytin lähinnä silloin kun Jump. Side Kick epäonnistui. Tilanteen mukaan täytyi tehdä nopea päätös, minkä liikkeen tekisi seuraavaksi. Eipä sekään aina onnistunut kiitos liikkeen satunnaisen toimimattomuuden ja hitauden - vastustaja pääsi nappaamaan pisteet nenän edestä.
Näiden uusien liikkeiden yhdistelmällä sain viimein kahdeksannen vastustajan kaadettua. Matka tyssäsi seuraavaan eli yhdeksänteen vastustajaan. Sain ihan kunnolla nenääni kyseiseltä herralta ja jälleen haavoja nuollen kohti ensimmäistä vastustajaa...
En oikein tiedä mitä tapahtui, mutta jostain syystä RNG oli oikein suopealla kun seuraavan kerran pääsin kahdeksanteen vastustajaan. Yleensä tämä kaveri ei anna ottaa pisteitä samoista liikekomboista, mutta nyt se onnistui. Jump. Side Kick & Rev. Punch -kombolla sai ukon kanveesiin niin, että hän ei saanut yhtään pistettä aikaiseksi.
Tämä sama kikka toimi myös yhdeksänteen vastustajaan, kuitenkin hieman tehottomammin. Muutama tuuripiste tuli napattua kun sain jollain ihan ihme liikkeellä vastustajaan osuman.
Tässä sitä sitten ollaan, ensimmäistä kertaa viimeisen vastustajan kimpussa. Muutamat typerät virheet jännityksen tuoman hermoilun vuoksi, mutta sitten sain itseni kasattua. Uskomatonta, mutta sama kikka toimi tähänkin ukkoon ja vielä todella tehokkaasti. 
Toisessa erässä vastustaja sai vain yhden hikisen puolikkaan pisteen tehtyä kun itse tykitin heti täydet pisteet! Taistelun jälkeen tuli vielä tämä hieno bonuspeli ja se päättyi yhtä hienosti kuin kaikki muutkin aikaisemmat, naama maata vasten.





Tämä olisi hyvinkin voinut olla pitkäkin projekti, mutta onneksi sattui tuo mahtava RNG helpottamaan ahdinkoa. 
Tässä on kamalat kontrollit, rumat grafiikat ja musiikin puute. Pelin introssa soi ihan mainio kappale, miksei sitä voinut laittaa taustalle soimaan? Ehkäpä se olisi ollut pelintekijöiden mukaan jo liiallista nautintoa tässä kärsimysnäytelmässä.
Aivan järkyttävä peli, onneksi tätä ei tarvitse pelata enää koskaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti