tiistai 10. lokakuuta 2023

Dr. Jekyll and Mr. Hyde


Games Beaten:
399/709
Genre: Action
Goal: Defeat Red Letule With Mr. Hyde and Reach the Church With Dr. Jekyll (Stage 6)

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 4/10

Dr. Jekyll tutkii ihmismieltä ja hän on tullut siihen tulokseen, että mieli sisältää kaksi vastakkaista puolta; hyvän ja pahan. Vuosien kehitystyön tuloksena Dr. Jekyll onnistuu luomaan juoman, joka erottaa nämä kaksi puolta toisistaan.
Tohtori päättää testata juomaa itseensä! Kiltistä ja älykkäästä tohtorista muuttui julma ja villi Mr. Hyde. Dr. Jekyllillä on vaikeuksia kontrolloida muutoksia itsensä ja pahan Mr. Hyden välillä. Molemmat puolet taistelevat siitä, kumpi saa ohjata tohtorin mieltä.

Nyt se on viimein tehty, AVGN:n vihatuin NES-peli on läpäisty. Nörtin olisi pitänyt raivoamisen sijaan maata lamaantuneena sohvalla tätä pelatessaan, sillä tämä oli varsin helppo ja ennen kaikkea erittäin tylsä kokemus.
Pelinä tämä on todella omituinen ja alkupuolella meinasi pudota kärryiltä mitä oikein tapahtuu. Kuusi äärimmäisen hidastempoista kenttää täytyy taivaltaa läpi ja peli ei anna minkäänlaista informaatiota, että kenttä vaihtuisi.
Toki ruutu lakkaa rullaamasta kun saapuu kentän loppuun, mutta kentän vaihtumista kuvastava efekti tuo enemmän mieleen seuraavaan huoneeseen siirtymisen. Jos halusi pysyä kartalla missä kentässä on menossa, piti se tehdä itse.
Tiesin entuudestaan, että tässä on kaksi erilaista loppua. Jos täysin nollat taulussa kulkee pelin loppuun, saa vain tympeän "End" -tekstin ruudulle. Jos haluaa itselleen hieman paremman lopun, täytyy sen eteen nähdä hieman enemmän vaivaa.
Pelistä löytyy piilotettu viimeinen pomo jonka pystyy tuhoamaan ainoastaan Mr. Hydellä. Hieman täytyi netistä luntata, että miten tämä parempi loppu aktivoidaan, sillä se ei ollut ihan selkeä juttu. Hieman omituinen ratkaisu loppupeleissä oli, mutta ihan mahdollinen saavuttaa omin neuvoin ilman pelkoa, että tekisi jotain väärin.
Periaatteessa tuo huonompikin loppu kelpaisi läpäisyksi, mutta TMR oli omassa läpäisyssään halunnut pelata paremman lopun joten tein samalla tavalla :)

Pelissä siis pelataan Jekyll -nimisellä tohtorilla joka on matkalla omiin häihinsä. Joko kaupungin asukkaat eivät pidä tästä ajatuksesta, että Dr. Jekyll menee naimisiin tai muuten vaan vihaavat häntä. Joka tapauksessa kirkolle matkatessaan tohtorin täytyy varoa kaikkea mahdollista hienostorouvista ötököihin.
Dr. Jekyll on lähes puolustuskyvytön vaikka hänellä keppi onkin mukanaan. Sillä ei kuitenkaan voi tehdä juuri mitään. Ainoa asia, mihin keppiä voi käyttää, on tuhota pieniä mehiläisiä. Mehiläisiin osuminen on yhtä todennäköistä tässä kuin oikeassa elämässä joten se homma kannatti jättää välistä.
Tarinahan menee niin, että kun Dr. Jekyll ärsyyntyy tarpeeksi, hän muuttuu pahaksi Mr. Hydeksi! Ärsyyntymistä seurataan ruudun yläosassa olevasta mittarista ja kun mittari on täynnä, on aika muuttua Mr. Hydeksi. Mittaria täyttää lähes kaikki mahdollinen mitä pelistä löytyy. Jotkin asiat kuten linnunpaska, linnunraadot, mehiläiset ja huonosti laulavat naiset nostattivat mittaria erittäin tehokkaasti.
Selkeyttämisen vuoksi mittariin on laitettu molempien hahmojen etukirjaimet. Minun kohdallani tämä ei ainakaan toiminut, sillä luulin pitkään Mr. Hydeä tarkoittavan ison "H" -kirjaimen olevan "W". Ihmettelinkin, että mikä ihmeen "Meter W" mittarin etuosassa lukee :D
Mr. Hydellä pelaaminen on täysin erilaista kun kunnollisella tohtorilla. Maailma muuttuu synkäksi ja ränsistyneeksi ja kaikki elollinen on korvattu demoneilla. Pelityylikin muuttuu perinteisestä rauhallisesta kävelystä autoscrolleriksi.
Mr. Hyde on hieman paremmin varustautunut kuin Dr. Jekyll ja hän osaakin hakata nyrkeillä ja ampua Psycho-Wavea! Tekijöiden mielestä Psycho-Wave on ilmeisesti kova juttu kun se mainitaan oikein pelin kannessakin. Vihollisten tuhoaminen tapahtui pääosin juurikin tällä Psycho-Wavella, sillä miksi mennä vihollisen lähelle nyrkit ojossa kun voi ampua ne etäämmältä? 
Pelin ohjekirjassa mainitaan, että demonimaailmasta saa kerättyä kolikoita kun tappaa tiettyjä demoneita. Mr. Hyde ei valuutalla tehnyt yhtään mitään, mutta Dr. Jekyll vastaavasti kylläkin. Kolikoilla pystyy maksamaan joillekin kyläläisille, että ne lopettaisivat jonkin tietyn asian tekemisen. En löytänyt kuin pari paikkaa missä tätä pystyi hyödyntämään ja muutama kovaääninen daami saatiin hiljaiseksi lahjonnalla. Halpaa lystiä tuo ei ollut ja monesti kolikoita ei ollut tarpeeksi naisen hiljentämiseen - täytyi vain kävellä ohi. 
Mr. Hyden demonimaailmasta pääsee pois vain yhdellä ainoalla tavalla; tuhoamalla tarpeeksi demoneita joka tyhjentää ärsyyntymismittaria. Tämä ei kuitenkaan valitettavasti päde ihan kaikkiin demoneihin ja jotkin eivät tyhjennä mittaria ollenkaan. Jostain syystä pomppivat aivot eli Sheppit tyhjensivät mittaria kaikkein tehokkaimmin joten jos mieli päästä nopeasti takaisin Dr. Jekylliksi, kaikki vastaantulevat kannatti tuhota.
Ärsyyntymismittarin lisäksi ruudun yläreunasta löytyy energiamittari. Mittaria kannatti seurata molemmilla hahmoilla, mutta etenkin Mr. Hydellä. Jostain syystä mittari toimi hieman kummallisesti Dr. Jekyllillä ja välillä osumat eivät tyhjentäneet sitä lainkaan. Luultavasti tässä oltiin haettu sitä, että peli ei loppuisi samantien ja lähes joka kerta pääsisi seikkailemaan Mr. Hyden demonimaailmaan.
Mr. Hydellä energiamittaria sai seurailla ihan todenteolla ja jos energiat menivät täysin loppuun, peli päättyi siihen. Onneksi peli sisältää loputtomat continuet ja Game Overista joutuu vain kentän alkuun, ei paha rangaistus. Pelin alkuruudussa sai olla tarkkana, sillä kursori on automaattisesti "Start" -valinnan kohdalla continuen sijaan. Onneksi ei kuitenkaan sitä virhettä käynyt, että olisi aloittanut pelin alusta :D



Seuraavaksi yritän parhaani mukaan selittää mahdollisimman selkeästi mistä pelissä on kyse. Dr. Jekyll ja Mr. Hyde seikkailevat samassa kentässä, mutta Mr. Hyden kenttä on ränsistynyt peilikuva erilaisilla demoneilla varustettuna.
Kun Dr. Jekyll etenee vasemmalta oikealle, etenee Mr. Hyde oikealta vasemmalle. Dr. Jekyll on aina se johtava osapuoli ja Mr. Hyde ei saa koskaan olla samassa pisteessä. Jos näin kuitenkin tapahtuu, että Mr. Hyde ottaa Dr. Jekyllin kiinni, iskee salama taivaalta tappaen poloisen jakomielitautisen tohtorin. Tämä johtaa luonnollisesti Game Overiin ja kentän alkuun.
Jos tämä kiinniottaminen tapahtuu heti ensimmäisen kentän ensimetreillä niin hämmennys voi olla suuri, että mitä ihmettä oikein tapahtui. Dr. Jekyll ja Mr. Hyde eivät etene uuteen kenttään samaan tahtiin, vaan Mr. Hyde on siinä kohdassa menossa, mihin sen viime kerralla jäi. Tämä tarkoittaa sitä, että jos pelaa hyvin Dr. Jekyllillä, Mr. Hyde saattaa olla useita kenttiä perässä.
Jos huonommalla lopulla haluaa pelin läpäistä, kannattaa välttää aluksi välttää muuttumasta Mr. Hydeksi. Jos näin pääsi käymään, yrittää mahdollisimman nopeasti tappaa vihollisia jotta pääsee muuttumaan takaisin tohtoriksi. Tämä sen vuoksi, että on mahdollisimman iso ero Dr. Jekylliin ja ei ole vaaraa, että tulisi turhia Game Overeita. Paremman lopun kanssa täytyy sitten enemmän kikkailla jotta hahmot olisivat lähes samassa kentässä menossa.
Itse yritin niin, että Mr. Hyde on suunnilleen yhden kentän Dr. Jekylliä jäljessä. Näin ei tullut tyhmiä tilanteita, missä salama iskee taivaalta kun hahmot saavuttivat toisensa jonkin hankalamman kentän alussa. Todella työlästä hommaa välillä, kun piti kahden eri hahmon kentät pitää mielessä ja kun he olivat vielä eri kohdissa peliä menossa. Asiaa ei helpottanut se, että kentät näyttivät lähes identtisiltä toisiinsa nähden :D
Tätä pelin outoa mekaniikkaa on todella hankala selittää, se valkenee parhaiten itse pelaamalla.



Neljänteen kenttään asti homma eteni mukavasti, mutta sitten tuli pieni suvantovaihe. Neljännessä kentässä on ihan liikaa porukkaa ja kaiken maailman öttiäistä samaan aikaan ruudulla ja jäykähköllä Dr. Jekyllillä ei vaan onnistunut väistämään kaikkea. Todella nopeasti kentän alkupuolella muuttui Mr. Hydeksi joka onneksi matkasi vielä kolmannessa kentässä. 
Tässä vaiheessa mainittakoon, että aina kun Mr. Hyden demonimaailmasta saapuu takaisin, saa energiamittariin täytettä. Jos on onnistunut kuluttamaan palkin lähes tyhjäksi demoneita tuhotessa, ei se täyty ihan täyteen. Neljännessä kentässä on myös paljon vihollisia jotka kuluttivat energiapalkkia tyhjäksi myös Dr. Jekyllin puolella. Ärsyttävimpiä palkin kuluttajia ovat The Bomb Maniacit jotka vaan randomisti pudottaa pommin Dr. Jekyllin jalkoihin, reilua.
Tämän pommin räjähdyksen kantavuus on jotain överiä ja vaikka seisoi kaukanakin, se saattoi tehdä vahinkoa. Joskus ärsyyntymismittarin lisäksi energiamittari meni lähes nolliin pommin voimasta. Välillä se meni ihan täysin tyhjäksi jolloin ei edes kerinnyt muuttumaan Mr. Hydeksi kun henki jo lähti.
Jos energiat olivat jo valmiiksi alhaisena Mr. Hyden demonimaailmassa, olivat lähtökohdat aika heikot. Todella monta kertaa olin päässyt neljännen kentän loppuun ja pommimies pisti jälleen parastaan pudottaen molemmat mittarit lähes nolliin. Tietysti kuolema korjasi Mr. Hyden osuudessa ja kenttä alusta. Helvetti, että söi miestä :D
Viides kenttä ei paljoa yllätyksiä tuonut, todella tylsää puurtamista alusta loppuun. Kuudes eli viimeinen kenttä erosi muista pelin kentistä siten, että siinä tämä hahmojen kohtaaminen on poistettu eikä salama enää kiusaa. Dr. Jekyll tallustaa katua pitkin ja Mr. Hyde hyppii talojen katoilla jonka vuoksi hahmot eivät kohtaa toisiansa.
Tästäkään ei ollut mitään mainintaa ohjekirjassa, sääntöjen muuttuminen piti vain itse keksiä. Kuudes kenttä on aivan älyttömän hankala, ruutu on täynnä tynnyreitä ja pommimiehiä joita sai väistellä jatkuvasti. Useasti näitä molempia tuli sellaista tahtia, että jäykähköllä Jekyllillä ei vaan mitenkään saanut kaikkea väistettyä. Tynnyrit tekivät vahinkoa molempiin mittareihin ja kun viimein muuttui, Mr. Hydeksi, energiat olivat niin lopussa, että ei kauaa hengissä selvinnyt.
Viimein kun minulle valkeni, että tässä viimeisessä kentässä hahmojen kohtaaminen ei haittaa ja Mr. Hyde ns. pääroolissa, panostin enemmän siihen. Keksin nerokkaan ja nopean tavan siirtyä Hyden demonimaailmaan The Bomb Maniacin avulla. Heti kentän alussa alkoi pommiukkoja ilmestymään ja mitä nopeammin muuttui sen avulla Mr. Hydeksi, sen parempi. Se, miten pommi tekee vahinkoa mihinkin mittariin, on ihan RNG:n varassa joten yrityksiä tähän paloi. Parhaimman tuurin säestämänä ärsyyntymismittari meni sekunnissa nollaan ja energiamittarista lähti vai pieni siivu. Nyt oli edes jonkinlaiset mahdollisuudet selvittää Mr. Hyden osuus.
Tämä viimeisen kentän demonimaailma onkin alkuun todella paha ja se sisälsi paljon ärsyttäviä lentäviä Palma -kiviä jotka räjähtivät osiin. Kun kerran katoilla seikkaillaan, on tässä mukana pientä tasoloikkaakin. Todella ärsyttävästi Mr. Jekyll hyppäsi automaattisesti kun vastassa oli jokin este kuten savupiippu. Tämä johti siihen, että osuin todella moniin ruudun ulkopuolelta ilmestyneisiin vihollisiin kun en muistanut, että hahmo hyppää automaattisesti. Tähänkin tottui ja osasi ennakoida tilanteita, mutta todella hämärää pelisuunnittelua :D
Monta yritystä se otti, mutta pääsin viimein kirkolle jossa odotti Red Letule, pelin viimeinen ja ainut pomovastus! Demonimaailmassa vastaan tulee Green Letuleja jotka ovat ihan perusvihollisia eikä tämä punainen versio eronnut niistä millään tavalla. Tarpeeksi kun naamoja tuhosi, viimeinen pomo oli tuhottu "upeiden" räjähdysten saattelemana.
Seuraavaksi tapahtui jotain uskomatonta...nimittäin kun muuttui takaisin Dr. Jekylliksi, KAIKKI viholliset olivat hävinneet jäljettömiin. Itse asiassa mietin tätä, että mitähän käy kun viimeisen pomon tuhoaa ja muuttuu takaisin Dr. Jekylliksi - eihän sen jälkeen voi enää Mr. Hydeksi muuttua kun ei ole mihin edetä.
Pelin hankalin kenttä muuttui pelin helpoimmaksi joka kelpasi itselle paremmin kuin hyvin. Ei tarvinnut hyppiä tynnyreiden yli väistellen samalla pommiukkoja. Ihan Marion tasoinen hyppiä tohtori ei valitettavasti ole.
Hymyssä suin sai kävellä tyhjillä kaduilla kohti kirkkoa kun tiesi, että peli on kohta läpi :)






Periaatteessa hieman hankalammin toteutettava loppu muuttuikin helpommaksi :D Jos haluaa huonommalla lopulla pelin läpäistä, joutuu kahlaamaan ikävän kuudennen kentän läpi. Katsoin Youtubesta huonomman lopun läpäisyn ja viimeinen kenttä näytti aivan kamalalle.
Vaikka tämä todella tylsä ja kankea peli onkin, suosittelen testaamaan jos haluaa tälläisen AVGN:n vihaaman pelin omalle läpäisylistalleen. Parempaa loppua tavoitellessa neljäs kenttä on se hankalin päästä läpi koska kuudetta ei tarvitse periaatteessa pelata. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti