Genre: Platform
Goal: Defeat RoboCop 2 (Stage 14)
Arvosana: 2/10
Vaikeusaste: 6/10
RoboCop on palannut vanhaan Detroitiin missä asiat ovat menneet huonosta sietämättömäksi. Poliisit ovat lakossa eikä ihme, sillä koko paikka on menossa konkurssiin ja asetettu selvitystilaan korruptoituneen megayhtiön O.C.P.:n toimesta, joka otti vallan muutama vuosi sitten.
Tietysti rikollisuus on noussut ihan uusiin sfääreihin. Pystytkö sanomaan sanan "anarkia"?
Pahin uhka on uusi ja tappava kemikaali nimeltä "Nuke", jonka on juuri kehittänyt Cain, yksi Detroitin pahimmista alamaailman konnista.
Vain sinä pystyt nousemaan Cainia ja hänen alamaisiaan vastaan. Sinun täytyy paikantaa heidän vaarallinen kemikaalitehdas ja tuhota kaikki Nuke matkallasi.
Tällä kertaa matkalla on muutakin kuin perinteisiä uhkia, sillä myöhemmin vastassasi on vertaisesi robotti...uusi prototyyppi RoboCop 2.
Viimeläpäisyssä mainitsin, että Adventures of Tom Sawyer ei ole mikään jätekasa - tämän pelin kohdalla jätekasa on ihan täysin oikea termi. Nyt mennään taas niin pohjamutiin, että ei hyvää päivää.
Vaikka ensimmäinen RoboCop peli menee tasoloikka -genren alle, siinä ei voinut kuitenkaan hyppiä lainkaan. Tässä toisessa osassa asia on ihan päinvastoin, tiukkaa tasoloikkaa on reilusti tarjolla.
Ohjekirjassa mainitaan, että koska RoboCop on todella painava, ei hän pysähdy ihan hetkessä. Täysin paikkaansa pitävää fysiikkaa, mutta ehkä ei ollut paras idea laittaa kyseistä mekaniikkaa peliin.
Nyt tuntuu siltä, kun painava RoboCop liukastelisi jäällä/öljyllä koko pelin ajan. Liikkeelle lähtö on hidasta ja oikeastaan kaikkiin hyppyihin täytyi ottaa vauhtia jotta ne eivät jäisi vajaaksi.
Todella hankala kuvailla miten hirveältä pelin kontrollit tuntuu, ne vain täytyy käydä itse kokeilemassa.
Pelissä ei ole salasanaa, mutta loputtomat continuet löytyy. Todella hyvä asia, sillä ilman sitä tämä olisi lähes pelikelvoton. Kenttiä löytyy neljätoista kappaletta mikä saattaa äkkiseltään kuulostaa hurjalle näin yhteen pötköön pelattuna, mutta onneksi kenttien pituus ei ole kovinkaan paha.
Kenttiä ei voinut ihan noin vaan läpäistä vaan jokaisessa on sama tavoite; täytyi tuhota tarpeeksi Nuke -huumeita ja pidättää pitkäkyntisiä. Molempia on suoritettava 60% verran ja kentän lopussa näki, tuliko tavoite maaliin asti.
Jos tätä tavoitetta ei saavuttanut, sai vielä toisen mahdollisuuden! RoboCop tyrkättiin ampumaradalle jossa täytyi ampua tietty määrä maalitauluja tehtävän läpäistääkseen. Jos tämäkin meni mönkään, joutui takaisin kentän alkuun.
Tässä ampumarata -osiossa on tietysti aikaraja jonka puitteissa maalitaulut täytyy tuhota. Jos aika ja ammukset kävivät vähiin niin ei hätää, niitä saattoi tuurilla ilmestyä eri puolelle ruutua. Täytyi vain ampua symboli kyseinen symboli hajalle jotta sen hyödyt sai käyttöönsä.
Missään ei kerrota, monta Nukea piti tuhota tai monta rosmoa napata kiinni kentän aikana, täytyi vain arviosta napata kaikki mitä löytyi. Jotkin Nuket on sijoiteltu niin, että niitä ei voinut edes saada :D Välillä täytyi myös tehdä valintoja koska Nukeja löytyy kahden eri reitin varrelta eikä molempiin pystynyt menemään.
Aluksi olin ihan pihalla tämän rosvohomman kanssa, mutta sitten selvisi, että vain tietyn näköiset rosvot pystyy pidättämään. Ruudun yläkulmassa näkyy, minkä näköisiä rosvoja täytyy nappailla kiinni, mutta en edes tajunnut ajatella tuollaista - luulin sen olevan vain jokin geneerinen pärstä.
Aluksi yritin pidättää kaikkia ja eihän siitä mitään tullut. Jos ihan perusviholliseen yritti käydä käsiksi, menetti siinä hommassa energiaa kun ukko pisti vastaan. Huomasin myös myöhemmin, että peli antaa äänimerkin kun oikea pidätettävä ilmestyy ruutuun. Tästä annan pisteet!
Nämä pidätettävät rosvot voi vahingossa ampua hengiltä jos ei tarkkaan muista missä kohdassa kenttää ne tulevat vastaan. Yleensä ne ovat samassa läjässä muiden alamaailman ukkojen kanssa ja harhaluoti saattoi pilata pidätyksen.
Ensimmäisen kentän läpäisyssä kesti todella kauan kun pelin jäätävän paskoihin kontrolleihin ei meinannut millään tottua. Viimein kun kenttä meni läpi, avautui paskainen esirippu joka paljasti pelin todellisen kaameuden.
Pelissä on vain muutama ensimmäisen kentän tyylisiä "kadulla juoksenteluja", muut ovat sitten todella värikkäitä hieman futuristisia tasoloikkakenttiä. Kentät eivät sovi millään tavalla RoboCop -pelin teemaan ja jos pelihahmon vaihtaisi toiseen, menisi tämä ihan hyvin jonain muuna pelinä.
Kaduille sijoittuvat kentät ovat selkeitä ja helppolukuisia - niissä näkee suhteellisen hyvin missä on rotko ja mistä täytyy mennä eteenpäin. Nämä loput ovat sitten ihan toista maata. Kokoajan oli todella epäselvää mihin voi astua ja mihin ei. Tausta ja tasot, mille voi astua ovat samalla tyylillä toteutettu ilman mitään järkevää varjostusta.
Lukuisia kertoja hyppäsin rotkoon kun luulin sen olevan jokin taso :D Tämän tekstin alapuolella olevassa esimerkkikuvassa sininen osuus on vain taustaa, eikä mikään kiinteä objekti. Selkeää, eikö totta?
Värikkäissä kentissä pidätettävät rosvot näyttivät enemmän pelastettavilta panttivangeilta ja nököttivät vain paikallaan joko käsiä heilutellen tai paniikinomaisesti viuhtoen. Vähän alkaa tuntumaan siltä, että pelintekijätkään eivät oikein tiennyt mitä ovat tekemässä :D
Kun tästä järkyttävästä kenttädesignista on jotenkin selvinnyt, alkaa seuraava erittäin hauska asia eli trollaus. Värikkäät kentät ovat täynnä kaikkea vittumaista "pitäisi vain tietää" -bullshittia. Vaikka pelissä energiamittari onkin, niin jostain syystä lähes kaikki viholliset tappavat RoboCopin yhdestä iskusta :D
Perus rosvot ovat harvoja vihollisia mitkä vievät siivun pois energiamittarista ja näitä näkyi vain katukentissä. Hieman rupesi tuntumaan, että onko kentät suunnitellut eri ihmiset kun ovat niin erilaisia. Monet viholliset tappoivat yhdestä iskusta jos niihin meni osumaan. Sentään niiden ammukset vain tyhjensivät energiamittaria.
Olin todella pitkään jumissa viidennessä kentässä, sillä kentän ihan lopussa on typerä "kärryajelu". Kärryt kulkivat taustalla näkyvää reittiä pitkin ja kärryä sai itse valita, mihin suuntaan sillä kulkee. Samalla reitillä on tietysti muitakin kärryjä ja jos toiseen kärryyn osui, kuoli välittömästi. Oikeastaan tässä kärry -osuudessa mihin tahansa osuessa kuoli laakista.
Kesti kauan, että sain toisten kärryjen reitit painettua mieleen ja opeteltua oikean ajoituksen muihin ruudulla lentäviin vihollisiin. Kärryä kun ei voi pysäyttää itse ja se jatkaa kulkuaan niin pitkään kunnes tulee käännös. Vielä sellainen mahtava juttu, että muihin kärryihin ei voinut hypätä, tuli nimittäin kokeiltua. Ihmeellistä suunnittelua jälleen, miksi ihmeessä se ei ole mahdollista kun kerta ovat samanlaisia kärryjä.
Kahdeksannessa kentässä on yksi pelin kahdesta pomosta, ilmeisesti leffasta tuttu Cain. Taistelu menee niin, että aluksi ukko ampuu jotain sähkökäärmeitä(?) joita on helppo väistellä. Ruudulla kävely on rajoitettu eikä Cainin lähelle pääse. Ampumaan kyllä pystyy, mutta ammukset menevät ukosta läpi.
Hetken kun on väistellyt käärmeitä, Cain laskee aseensa ja tulee ns. iholle. Yhtäkkiä RoboCopin ase katoaa ja homma menee nyrkkitappeluksi. Nyt jostain kumman syystä hyppääminenkin poistuu käytöstä ja ainoa mitä voi tehdä, on lyödä nyrkeillä. Tämä osio on niin kummallinen, että oli pakko katsoa Youtubesta vinkkiä, että teinkö jotain väärin.
Cainia täytyi lyödä "oikein" jotta ei itse menetä energiaa. Kyllä, luit ihan oikein. Se nyt on selvää, että jos Cain pääsee itse tirvaisemaan, niin siitä menettää energiaa, mutta enpä ole ennen tälläisestä todistanut, että omista lyönneistä menettäisi itse. Ajoitus on niin kummallinen, että en oppinut sitä ja homma meni lopulta ihan tuurin pohjalta.
Välillä sain monta lyöntiä putkeen milloin RoboCop ei menettänyt energiaa, mutta sitten yksi hieman väärään aikaan tapahtunut lyönti ja rytmi oli kateissa. Peli vielä vittuilee ruudun yläreunassa näkyvällä energialla jonka voi kerätä vasta taistelun loputtua. Eipä energialla tuossa vaiheessa ole edes mitään väliä keräsikö sen vai ei kun kenttä loppui Cainin kuoltua :D
Peli etenee ja trollaukset sen kun vaan lisääntyvät. Olin tovin jumissa kentissä 11 ja 12. Molemmat ovat hyvin samantyylisiä kenttiä niin ulkoasultaan kuin vihollisiltaan. Näihin kahteen on työnnetty kaikki visva mitä voi vaan löytyä.
On ulkoa opettelua, kävelysuunnan kääntäviä tasoja ja yhdestä iskusta tappavia tykkejä jotka välillä ampuivat ruudun ulkopuolelta. Tähän soppaan kun heittää nämä kaameat kontrollit niin saadaan melkoinen keitos aikaiseksi. Välillä silmissäni näkyi punaista kun en vaan voinut tajuta, miten tälläinen peli on mennyt testauksesta läpi.
Näissä värikkäissä kentissä pelin pohjimmainen ideakin katoaa liiallisen tasoloikan myötä. Nukeja ei tarvitse hirveästi lähteä erikseen metsästämään ja rosvotkin ovat sijoiteltu hyvin reitin varrelle. Tämän vuoksi onnistuinkin muutamassa loppupuolen kentässä saamaan molempiin tavoitteisiin 99% suorituksen. Miksi 99% eikä 100%? Syytä tähän en tiedä vaikka nappasin kaikki rosvot.
Viimeinen kenttä onneksi on ihan suhteellisen järkevä verrattuna aikaisempiin värikkäisiin kenttiin. Vihollista tulee mukavaan tahtiin, mutta ei mitenkään liian ärsyttävissä kohdissa. Tässä on ihan rehti vaikeusaste viimeiseksi kentäksi.
Kentän jälkeen alkaakin taistelu RoboCop 2:sta vastaan. Taistelu on ihan ok, mutta sekin on pilattu yhdellä asialla; tämä robotti täytyy tuhota kolme kertaa. Taistelut ovat vielä lähes identtisiä, ainoastaan ammusten patternit vaihtuvat ja RoboCop 2 saa yhden uuden hyökkäyksen toisen taistelun alussa.
Ensimmäisessä taistelussa robottia pystyi ampumaan mihin kohtaan tahansa. Toisessa taistelussa ainoastaan jalkoihin. Kolmannessa, viimeisessä taistelussa ainoastaan yläkroppa otti vahinkoa. Jos erehtyi ampumaan väärään kohtaan, kimposivat ammukset takaisin ja niistä otti itse vahinkoa.
Aivan täysin turhaa pelin venyttämistä tälläinen, olisi nyt edes vaivautunut tekemään täysin erilaisen taistelun jos halusi jakaa sen osiin.
Pitkään aikaan en ole tälläistä paskaa pelannut ainakaan tasoloikkapelien muodossa. Onneksi tämä meni yhden päivän aikana läpi, olisi hapottanut aloittaa alusta. Palkinnoksi tästä pelinautinnosta sai äärimmäisen ruman loppukuvan.
Toivottavasti kolmas osa on sitten hieman siedettävämpi, rimaa ei hirveästi tämän alemmaksi saa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti