keskiviikko 13. syyskuuta 2023

Abadox: The Deadly Inner War


Games Beaten:
391/709
Genre: Shoot 'em Up
Goal: Escape With Princess Maria (Stage 7)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 7/10

Vuonna 5012 galaksissasi havaittiin outo sytoplasminen olio. Se on Parasitis, tappava muodoton massa joka joka ruokkii itseään kaikella mahdollisilla elämänmuodoilla. Parasiitti mukautuu siihen muotoon minkä on nielaissut ja ei aikaakaan kun kotiplaneettasi, Abadox joutuu tämän olion kitaan.
Lähellä sijaitsevat avaruusasemat huomaavat tämän ja hyökkäävät täydellä voimalla parasiittia vastaan tässä kuitenkaan onnistumatta. Kiertoradalla oleva sairaala-alus joutuu myös tämän parasiitin ahnaaseen kitaan ja kyydissä sattui olemaan kaunis prinsessa Maria!
Olet yliluutnantti Nazal, ainut hyökkäyksestä selvinnyt. Kriittisellä hetkellä alukseesi tuli vika ja jouduit seuraamaan hyökkäystä sivusta. Mutta vielä ei ole liian myöhäistä liittyä taisteluun!
Aseesi on valmiina ja aluksesi viimein korjattuna syöksyt kohti Parasitiksen pintaa. Tehtävänäsi on matkata tämän parasiitin ytimeen ja tuhota se! Helppoa se ei tule olemaan sillä vastassasi on bakteereita sekä vasta-aineita.
Sinun täytyy onnistua tehtävässäsi ja saada prinsessa Maria turvaan!

Pelin käynnistämisen jälkeen verinen logo ilmestyy ruutuun herättäen mielenkiintoa. Kyseessä on Shooter joka on yllättävän gore -painotteinen NESin kirjastoa silmällä pitäen.
Tämän pelin kohdalla mentiin hieman oman mukavuusalueen ulkopuolelle vaikeusasteen suhteen ja sainkin käteni melko kipeäksi pelailun aikana. Muutamaan otteeseen täytyi pitää pieniä taukoja jotta rämpytyksestä johtuva kipu hieman lievenisi :D
Pelissä on seitsemän kenttää ja kuusi niistä on jaettu kahteen puoliskoon. Molempien kenttäpuoliskoiden lopussa odotti pomovastus. Ensimmäisen puoliskon pomo on periaatteessa välivastus joka on kooltaan hieman pienempi ja hieman helpompi kohdattava kuin kentän lopussa oleva jättimäinen mörkö.
Loputtomat continuet ja Game Overin jälkeen sai jatkaa puoliskon alusta mihin on päässyt. Arvostan sitä, että välillä tehdään Shootereita loputtomilla continueilla.



Rujon ulkokuoren alta paljastuu peruspiirteet omaava Shooter. Kenttätyyppejä on kahdenlaisia; sivulle rullaavia ja ylhäältä alaspäin rullaavia. Tätä jälkimmäistä harvemmin näkee käytettävän sillä jos pelintekijät ovat valinneet kyseisen kenttätyypin, rullaa se lähes poikkeuksetta alhaalta ylöspäin.
Pelissä matkustetaan kuitenkin planeetan ytimeen joten ihan järkeenkäypää miksi ruutu rullaa juuri tuohon suuntaan.
Normaaliin tapaan tässä pelissä tykitellään vihollisia ja kerätään parempia varusteita. Sinisiä skorpioneja tuhoamalla saa kaikenlaista kivaa päivitystä Nazalille. Lisäaseita löytyy neljä erilaista: 

Tresbeam: hieman suuremmat ammukset lähtevät kolmeen eri suuntaan.

Star Beam: hieman samantyylinen kuin Tresbeam, mutta nyt ammuksia lähtee kolmen sijaan viisi kappaletta!

Pandora Gun: aseesta lähtee todella iso ja tehokas rinkula mikä tuhoaa monet viholliset todella helposti.

Laser Gun: tämän saa käyttöönsä vain ylhäältä alaspäin rullaavissa kentissä. Tehokas laser vaikkakin hieman hankala käyttää kapean muotonsa vuoksi.

Aseiden lisäksi Nazalille tarjotaan lisää nopeutta, ukon ympärillä pyörivä suojapallo, kolme iskua kestävä suojakilpi ja tuplaohjukset.

Perinteisesti kuolema vie kaikki kerätyt päivitykset pois, mutta jos onnistuu pitämään varusteita mukanaan, peli kulkee leikiten eteenpäin. Perinteinen Shootereiden kirous.
Kenttien jakaminen kahteen puoliskoon on hyvä ja huono juttu samaan aikaan. Hyvänä puolena on, että kuoleman ja Game Overin jälkeen homma jatkuu tästä pisteestä eikä tarvitse koko kenttää aloittaa alusta. 
Huonona puolena taasen, että jos meni kuolemaan, monet näistä jälkimmäisistä puoliskoista on todella hankalia ilman mitään lisävarusteita ja pitää yrittää pärjätä jonkin matkaa pelkällä hernepyssyllä ennen kuin löytää taas parempaa varustetta. Ensimmäisestä puoliskosta sai yleensä helpommin kaikkea kivaa päivitystä varusteisiin.
Pelissä on hieman hassu vaikeusaste, sillä ehdottomasti hankalin vaihe pelissä oli toisen kentän jälkimmäinen puolisko. Tätä hankasin monien ja taas monien Game Overien verran. Todella kapeita käytäviä ja siinä vielä pitäisi väistellä vihollisia ja niiden lukuisia ammuksia - hullun hommaa!



Pomot ovat erittäin upeita ilmestyksiä. Rakastan kaikkea omituisen ja raa'an näköistä. Lähes kaikki pomot edustivat tätä osastoa pois lukien viidennen kentän omituiset robottibossit mitkä eivät oikein sopineet pelin teemaan. Ehdottomasti oma lempparini on kolmannen kentän seinään integroitunut ihmis-mallinen mörkö jonka rinnassa on silmä. 
Melkoinen sekasorto vallitsi pomohuoneissa, sillä ammusta ynnä muuta on ilmassa reippaanpuoleisesti. Suurin osa pomoista tuntui todella kestäviltä kun niihin sai vain muutaman osuman ammusten väistelyn lomassa. Pitkän väistely -session aikana saattoi keskittyminen herpaantua ja rangaistuksena tästä pääsi kenttäpuoliskon alkuun...
Ensimmäisen puoliskon pomot ovat liikkuvampaa sorttia ja ne saattoivat pyöriä ympäri pomohuonetta, mutta sitten kentän pääbossit jököttivät paikallaan ja niissä on joku tietty kohta mihin pitää ampua.
Muutamissa pääpomoissa onnistuin löytämään herkullisen kohdan missä pystyi vaan tulittamaan pomoa eikä tarvinnut väistää mitään. Vähän tuntuu siltä, että luultavasti jokaisessa pääpomossa on tälläinen kohta jos olisi oikein etsimällä etsinyt. Tiedä sitten oliko tarkoituksella laitettu vai ainoastaan pelintekijöiden huolimattomuutta.



Toisen kentän lisäksi kuudes kenttä tuotti suuria vaikeuksia. Aivan liikaa kaikkea väisteltävää omaan makuun. Sen verran hektistä menoa, että piti alkaa jo ulkoa opettelemaan mitä vastaan tulee jotta selvisi hengissä. Jouduin kentän toisessa puoliskossa turvautumaan vanhaan kunnon pause -tekniikkaan kun ei vaan enää silmät pysyneet mukana.
Hieman yllättäen pelin viimeinen pomo, parasiitti Parasitiksen ydin onkin jo tässä kentässä. Ensimmäinen yritys meni täysin mönkään yrittäessäni olla ruudun yläreunassa ja väistellä kaikkea mikä liikkuu. En kovinkaan montaa sekuntia kestänyt hengissä :D
Ideana pomossa on ampua vasemmanpuoleinen "silmä" hajalle. Oikeanpuoleinen on jo valmiiksi tuhottu joten siinä on hyvä vinkki jos miettii mihin tätä mörköä pitäisi ampua. 
Toisen yrityksen lähestyessä aloin miettimään pomon muotoa ja kokeilinkin olla ihan tuhottavan silmän lähellä. Olin onnistunut pääsemään pomohuoneeseen laserin ja tuplaohjusten kera joten tulivoimaa löytyi! Tämähän oli aivan älyttömän hyvä taktiikka, muutama sekunti tykitystä silmää kohden ja pomo kuoli ennen kuin se kerkesi tekemään mitään :D





Kun parasiitin ydin on tuhottu, sen sisuksista nousee prinsessa Maria! Nyt on viimeisen kentän aika ja se on vain pakeneminen tuhoutuvalta planeetalta. Alussa täytyi kerätä kaikki nopeutta lisäävät päivitykset, sillä tämä kenttä muistutti hieman Bucky O'Haren viimeisen kentän ja Battletoadsin Volkmire's Infernon yhdistelmää. Täytyi tehdä nopeita väistelyliikkeitä jotta ei rusertunut ruudun ja esteiden väliin.
Muutaman yrityksen se vaati, mutta ei tämä viimeinen kenttä kovinkaan paha ollut verrattuna muuhun pelin antiin. Onneksi Game Overin sattuessa sai jatkaa tästä kentästä joten stressitasot pysyivät todella matalalla :)





Todella hyvä peli vaikkakin hieman kättä tuhoava. Vaikka tämä itselle haastava olikin, tykkäsin yrittää läpäisyä kerta toisensa jälkeen. 
Graafinen ulkoasu on erittäin paljon mieleeni ja oli kiva seurata, mitä karmeuksia edessäpäin olevat kentät tarjosivat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti