torstai 7. syyskuuta 2023

Low G Man: The Low Gravity Man


Games Beaten:
388/709
Genre: Action
Goal: Defeat the Alien Leader (3 Loops)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 7/10

Vuosi on 2284. Ihmisrotu on kehittänyt hyperavaruusmatkailun ja painovoiman vastaisen tekniikan, ja se on kolonisoimassa galaksia. Kaiken tyyppisiä robotteja on kehitetty tutkimusta varten, ja kokonaisia robottiplaneettoja on luotu lisäämään robotteja.
Silloin se tapahtui: yksi robotteja valmistava planeetta Orion sektorilla herätti muukalaisten huomion. Muukalaiset neuvottelevat teknologiavaihdosta vastaavan robo-tietokoneen kanssa. Ennen kuin kukaan edes huomasi mitään, muukalaiset olivat ladanneet tietokoneen datan ja ohjelmoineet kaikki robotit sotaa käyviksi superkoneiksi.
Muukalaisille ei riitä ihmisrodun leviämisen hillitseminen vaan kaikki on hävitettävä koko galaksista!
Jotta tätä hyökkäystä vastaan pystytään taistelemaan CUE (Countries of United Earth) lähetti intergalaktisia merijalkaväen sotilaita taistelemaan robotteja vastaan, mutta heidät tuhottiin nopeasti.
Ainoa toivo lepää CUE eliittivartijoiden harteilla ja he kulkevat nimellä Low G Men. Alunperin nämä vartijat on muodostettu pelastusjoukkueeksi vihamielisille alueille, mutta nyt he ovat omistautuneet suojelemaan CUE johtajia. 
Joukkue käyttää hyödykseen erikoisia reppuja, mitkä antavat loistavan liikkumiskyvyn paikkoihin, missä on korkea painovoima. 
Yksi tästä loistavasta Low G Menien joukosta valitaan tehtävään tuhoamaan muukalaiset ja se olet sinä! Nyt matkaan, sillä biljoonien kohtalo lepää harteillasi. Jos onnistut, galaksin kiitollisuus on sinun! Mutta jos epäonnistut...

Joskus aikoinaan kun selailin retropelikauppoja tämä teos tuli monesti vastaan. Todella tylsän kansikuvan vuoksi en edes sen paremmin jaksanut alkaa peliä tutkimaan saatika ostamaan. Harmi sinänsä, sillä melko huokeaan hintaan olisi saanut kelpo teoksen!
Keltaisen pelikannen alta löytyy sivulta rullaavaa tiukkaa äksöniä. Hieman hämmennystä aiheutti pelin läpäisytavoite, sillä TMR:n läpäisylistan mukaan pelin pääsee läpi kun suorittaa kolme tehtävää ja antaa lopputekstien rullata.
Tämä tarkoittaa siis selkokielellä, että peli täytyy pelata kolme kertaa läpi jotta lopputekstit ilmestyvät ruudulle. Lopputekstit ei toki samantien ilmesty vaan täytyy venailla joku 30 sekuntia. Ilmeisesti tämän vuoksi on lisämaininta lopputeksteistä. Miksi tämä asia on monesti pitänyt vääntää näin hankalaksi? :D
Ensimmäisen kierroksen jälkeen täytyi turvautua netin apuun kun tuo TMR:n selite on turhan kryptinen. Nämä monta kertaa läpi pelattavat ”jotta saa lopputekstit ruutuun” -tyyliset pelit eivät sitten millään lopu. Näin saa tietty peliin lisää pituutta, mutta tässä tapauksessa ainut muutos lopputekstien rullaamisen lisäksi on vain "End?" -teksti.
Urakkana tämä ei sentään ollut niin paha ainakaan pituutensa vuoksi. Viimeinen kierros toi mukavasti vaikeusastetta lisää ja tässä sai ihan tosissaan pelata, että pelin pääsi läpi.
Peli sisältää loputtomat continuet ja jokaisen kentän alussa saa koodin jolla voi jatkaa peliä kun siltä tuntuu. Erittäin hyvä lisä!



Low G Manilla on käytössään hieman tavallisesta poikkeavat varusteet - Electro-Magnetic Disruptor Pistol (EMDP) sekä keihäs. EMDP:llä ei vihollisia pysty tuhoamaan, mutta se ikään kuin jäädyttää ne hetkeksi paikalleen. Keihäällä voi hoidella jäätyneet viholliset pois päiviltä.
Keihästä pystyy käyttämään ainoastaan ylä- tai alasuuntaan joka tuo omat haasteensa vihollisten hoitamiseen. Molempiin aseisiin saa päivityksiä, mutta niitä tippuu täysin satunnaisesti vihollisista. Päivitetyllä EMDP:llä pystyy ampumaan useamman ammuksen kerrallaan ja keihääseen tulee enemmän pituutta.
Jäätyneitä vihollisia voi halutessaan käyttää myös tasoina jos mieli hypätä nopeammin korkeammalle. Tykkäsin todella paljon tästä kahden erilaisen aseen käytöstä. Erittäin tyydyttävää hypätä jäätyneen vihollisen päälle, ja alkaa runnomaan sitä keihäällä palasiksi.
Keihään avulla pystyi myös valjastamaan käyttöönsä muutamia vihollisten kulkuneuvoja ja ne ovat seuraavanlaisia:

Walker Vehicle: Tällä laitteella pystyi tykittämään kunnon ammusparven sekä hyppäämään todella korkealle. Jostain syystä tästä korkealle hyppäämisestä ei mainittu ohjekirjassa ja sain sen ihan tuurilla onnistumaan. Viimeistä kenttää ei pääse loppuun ellei ole masteroinut tätä hyppimistä.

Hover Vehicle: Aluksella voi tiputtaa sarjan tehokkaita pommeja ja lennellä ilmassa A-nappia rämpyttämällä. Todella hyödyllinen kapistus jonka avulla tuskaisemmista kohdista pääsi näppärästi lentämällä ohi.

Spider Vehicle: Tämä kulkuneuvo ei ammu mitään ja viholliset tuhotaan yksinkertaisesti hyppimällä niitä päin. Kulkuneuvolla olisi voinut kävellä katossa, mutta tätä en onnistunut tekemään.

Kulkuneuvot eivät jaa samaa energiapalkkia Low G Manin kanssa mikä on erittäin mainio juttu. Ruudun oikeassa laidassa on aikalaskuri joka kertoo miten pitkään kulkupeliä voi vielä käyttää. Jos vihollisiin osui, menetti siitä kulkuneuvon käyttöaikaa.
Osumia yleensä tuli reiluun tahtiin, joten kovin pitkälle ei aluksilla päässyt matkustamaan.



Asepäivitysten lisäksi viholliset saattoivat pudottaa muutakin mukavaa kuten lisärin, hypyn korkeutta lisäävän Anti-Gravity Materialin tai suojakilven, joka antaa hetkeksi kuolemattomuuden. Pisteitäkin sai lisää jos viholliset pudottivat sinisen tai punaisen kellon. Äkkiseltään pisteet kuulostivat todella turhilta, mutta tarpeeksi niitä keräämällä sai lisärin :)
Näiden lisäksi vihollisilta putosi sinisiä ja punaisia lääkepulloja. Sinisestä saa hieman lisää energiaa, punaisesta menetti sitä hieman. Tämä värihomma ei meinannut mennä millään oman pään sisälle. Monesti peleissä punaisesta liemestä on saanut lisää energiaa eikä päinvastoin. Alkuun punaisia pulloja tuli nappailtua jatkuvasti, mutta pelin edetessä asian alkoi muistamaan ja turhat energianmenetykset vähenivät.
Muutenkin tälläiset energiaa vievät putelit ovat nihkeitä, varsinkin kun Low G Man poimii putelin automaattisesti jos on vaikka vihollisen päällä tuhoamassa sitä. Peli on vielä todella ronkeli energian suhteen ainakin silloin kun sitä olisi tarvinnut. Kun on kentän alussa energiat täynnä, kyllä niitä silloin tippui tasaiseen tahtiin.
Peli sisältää muutamia erikoisvihollisia mitkä tuhoamalla saa erikoisaseita käyttöönsä. Nämä ovat bumerangi, tulipallo, pommi ja aalto. Kentästä riippui mitä erikoisaseita on tarjolla. Näitä ei ihan liian pitkään kannattanut säästellä, sillä Game Over nollasi kaikki keräämät herkut. Yleensä näitä erikoisaseita tuli hyödynnettyä pomojen kukistamiseen.



Kentät on jaettu useampaan osioon ja jokaisen lopussa odotti bossi. Kenttien teemat vaihtelivat mukavasti ja on tähän saatu yksi ylös- ja alaspäin rullaava kenttäkin. Mukavaa vaihtelua perinteiseen ”vasemmalta oikealle” -kulkemiseen.
Näissä ylös- tai alaspäin kuljettavissa kentissä on se huono puoli, että ei koskaan tiedä mitä edessä odottaa. Alaspäin kulkeminen on vielä nihkeämpää kuin täytyi vain hypätä tyhjyyteen ja toivoa, että ei laskeudu vihollisen niskaan.
Ylöspäin rullaavassa kentässä pystyi sentään ruutua siirtämään hiljalleen ylöspäin hyppimisen avulla, mutta tämä söi pelinautintoa jokusen pykälän verran pois.
Peli sisältää kaksi piilotettua kenttää ja näistä mainitaankin pelin loppukuvissa. Ensimmäisen piilotetun kentän tarkka sijaintikin mainitaan ja sen onnistuinkin itse löytämään. Toista piilokenttää en olisi omin avuin löytänyt vaikka olisinkin tiennyt missä kentässä se mahtaa olla. Oli todella ovelasti ja kryptisesti piilotettu.
Kun astuin ensimmäiseen piilokenttään sisään, olin hieman ihmeissäni kun mitään ei oikein tapahtunut. Seisoin paikallani junanvaunussa ja muutamia vihollisia lenteli ruudulla. Muutaman minuutin pällistelin jonka jälkeen kenttä loppui. Tämän jälkeen peli jatkui suoraan seuraavan kentän ensimmäisestä osiosta. Eli tuo piilotettu kenttä on periaatteessa vain varppaus.
Tämä on todella mainio juttu, sillä kun kerta peli täytyy vetää kolme kertaa läpi, tälläiset varppaukset tulee ehdottomasti ottaa hyötykäyttöön. Molempien varppien avulla saa skipattua kaksi minibossia ja pääbossia.



Peliin on lyöty bossi poikineen ja kaikki ovat mukavan erilaisia. Muutaman kanssa joutui käyttämään hienovaraista juustoilu taktiikkaa kun ei niiden tuhoamisesta meinannut tulla mitään. Ensimmäisen juustoilun keksin toisen kentän viimeiseen osioon, Supersubiin ja siellä lymyilevään rapubossiin.
Yritin monesti rapua tuhota normaalisti, mutta se ampui ihan liikaa kaikenlaista roskaa kohti Low G Mania ja ei meinannut kovin pitkään hengissä pysyä. Ennen pomohuoneeseen astumista vastassa on pieni koroke. Tällä korokkeella pystyi seisomaan ja huitomaan keihäällä ylöspäin. Rapu oli spawnannut huoneeseensa vaikka huone ei ollutkaan kokonaan ruudulla näkyvissä.
Kun jatkuvasti huitoi ylöspäin, osa keihään iskuista osui rapuun. Pelissä on aikaraja, mutta se riitti ihan hyvin ravun tuhoamiseen.
Vielä erääseen toiseen pomoon onnistuin löytämään herkullisen juustoilu taktiikan. Neljännen kentän toisessa osiossa lymyilee Fourarm, todella pirullinen kaveri. Pieni huone missä taistellaan ja tämä kaveri ampuu tehokkaaseen tahtiin ammuksia Low G Mania kohti. Eikä tässä vielä kaikki, sillä jostain syystä pelintekijät ovat laittaneet tämän örvelön viskomaan punaisia lääkepulloja.
Lääkepulloja lenteli vielä sellaiseen tahtiin, että ei mitään jakoja selvitä hengissä kovinkaan pitkään. Aluksi yritin tappaa Fourarmia pomohuoneen oven suulta, mutta se osoittautui täysin mahdottomaksi. Sitten keksin mennä takaisin pomohuoneen katolle. Kenttä siis päättyy niin, että kävellään pomohuoneen katon yli oikeaan laitaan ja pudotaan alemmalle tasolle missä sijaitsee pomohuoneen oviaukko.
Jotta tämä juustoilu toimisi, Fourarm täytyi käydä härnäämässä esiin käymällä pomohuoneen ovella. Tähän temppuun vaadittiin vielä Anti-Gravity Material jotta Low G Man hyppäisi tarpeeksi korkealle päästäkseen takaisin katolle.
Katolla täytyy seisoa todella tarkassa kohdassa, sillä jos on liikaa vasemmalla, Fourarmin ampumat aallot osuu pelihahmoon. Kun löysin herkkukohdan missä seistä, ei mikään osunut Low G Maniin ja sai rauhassa keihästää alaspäin. Hienosti Fourarmin ammukset näyttivät lävistävän Low G Manin, mutta eivät jostain syystä osuneet kun seisoi juuri tuossa oikeassa kohdassa :D



Pelin kaksi ensimmäistä kierrosta meni oikein näppärästi, mutta viimeinen kierros hankaloitui huomattavasti. Jo ensimmäinen kenttä tuotti vaikeuksia paljon kestävämpien vihollisten johdosta. Rauhallisella etenemisellä ja erikoisaseiden keräämisellä kentät kuitenkin kaatuivat yksi toisensa jälkeen.
Tällä viimeisellä kierroksella aikaraja meinasi käydä ongelmalliseksi, sillä kentissä meni paljon enemmän aikaa ja sitä ei ollutkaan enää niin paljoa käytettävänä itse pomoa vastaan. Varsinkin näissä juustoilupomoissa aikaraja meni todella tiukille - rapupomon kanssa joutui taistelemaan hetken ihan oikeasti että aika riittäisi. Onneksi ei sentään ihan koko taistelun ajan :)
Viimeisen kentän ensimmäisen osion bossi, Warpwing alkoi tuottamaan hankaluuksia viimeisellä kierroksella. Taistelussa on mukana klooneja jotka kannattaa tuhota ennen kuin käy Warpwingin kimppuun koska ne häiritsevät taistelua liikaa. Koska kloonit ovat paljon kestävämpiä, sai oikeasti käydä hyvä mäihä että ne sai tuhottua niin, että itse päätaisteluun jäisi kunnolliset energiat.
Taistelu on yhtä teleporttauksen juhlaa - Warpwing sekä kloonit teleporttailevat jatkuvasti eri puolille huonetta ja monesti pelihahmon päälle.
Isoimmat hankaluudet tulivat kuitenkin pelin viimeisessä osiossa mikä oli aikaisemmilla kierroksilla mennyt todella kevyesti läpi. Enää ei saanut kerättyä hirmuista varastoa erikoisaseita kun vihollisten tappamiseen meni liikaa aikaa.
Onneksi itse kenttä on suhteellisen lyhyt ja helpohko, mutta isoimmat ongelmat tulivat monivaiheisessa viimeisessä bossissa. Tämä ohjekirjan mukaan "mysteeriseksi pomoksi" -tituleerattava mörkö oli todella kestävä ja hankala voittaa aikarajan puitteissa.
Ennen pomoa saa käyttöönsä Hover Vehiclen ja tämän avulla täytyi saada paljon tuhoa aikaan. Ensimmäisessä vaiheessa pomon molemmilla puolilla on jonkinlaiset kaasupilvet joista lentelee ammuksia. Vähintään toisen puolen kaasupilvet täytyi saada tuhottua Hover Vehiclellä jotta tässä olisi edes mitään toivoa.
Jos Hover Vehiclellä kerkesi aloittamaan toisen puolen kaasupilven tuhoamista, lisäsi se tuntuvasti pomon kukistamisprosenttia. Monesti tuhosin toisen puolen pilven vain erikoisaseilla mitä olin onnistunut keräilemään kentästä.
Tämän kaasupilvivaiheen jälkeen siirrytään möllin alapuolelle jossa sijaitsee vihreä silmä ja sitä suojelevat "kädet". Käsiä ei ole pakko tuhota, mutta hypyn ajoittaminen niiden välistä ei ollut kovinkaan mukavaa hommaa. Tässä ei ole oikeastaan muuta vaaraa kuin hyppy liian korkealle ottaen vahinkoa pomon ruhosta.
Silmän jälkeen alkaakin taistelun viimeinen osuus. Jokin vihreä ukko alkaa rullaamaan ylös ja alas tässä raadellun möllin jäljellä olevassa ruhossa. Ukko ampuu ammuksen, mutta se lentää onneksi aina täysin samasta kohdasta. Kun seisoi hieman ammuksen lentoradan vieressä, pystyi panoksen väistämään ja iskemään samalla ukkoa keihäällä.
Taistelu meni todella tiukilla aikarajan suhteen, minulle jäi yhdeksän pelikellon sekuntia jäljelle kun pomo viimein tuhoutui....huh huh.




Vaikka tässä pelissä joitain kauneusvirheitä olikin, tykkäsin tästä kovin! Hieman aina nakertaa nämä pakotetut useamman kerran läpäisyt, mutta minkäs teet! Ihan mielellään tätä peliä pelasi.
Jos tätä haluaa testata, niin mielestäni tässä riittää Gun.Smoken tapaan yhden kierroksen pelaaminen. Kyllä se lasketaan läpäisyksi kun rehellisesti ei sen kummempaa uudistusta tule useamman kierroksen pelaamisesta.
Tyhmästi loppukuvia ei ole juurikaan muutettu vaikka olisi millä kierroksella menossa. Olin käynyt molemmissa piilotetuissa kentissä ja peli edelleen kysyy loppukuvissa että "oletko jo nähnyt nämä kentät" :D
Joka tapauksessa hyvää mäiskettä! Muuten olisin antanut tälle vaikeusasteeksi 4:sen, mutta viimeisen kierroksen hankaluudet nostivat sitä muutaman pykälän ylöspäin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti