Genre: Puzzle
Goal: Finish Stage 9-4
Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 10/10
On vierähtänyt tovi, kun viimeksi valitsin pelin tältä "top10" vaikeimmat NES-pelit -listalta. Oli siis korkea aika ja tällä kertaa valinta osui hassun oranssin kärsäotuksen eriskummalliseen seikkailuun.
Kyseessä on mikäs muukaan kuin Q*bert, tämä jo Arcade pömpeleistä tuttu hahmo. Jotain kummaa tämän pelin kehityksen kanssa kävi, sillä tämä NES-versio on helposti kaikista hankalin päästä läpi.
Q*bert on ihan täysin paikkansa ansainnut vaikeimmat NES-pelit -listalla, sillä ei ole hetkeen minkään pelin kanssa ollut näin epätoivoinen olo läpäisyn suhteen :D
Pelin idea on yksinkertaisuudessaan värjätä kaikki ruudulla näkyvien kuutioiden päällimmäiset pinnat saman värisiksi. Tämä tapahtuu hyppimällä niiden päälle. Ruudun vasemmassa yläkulmassa kerrotaan, minkä väriseksi kuutiot on tarkoitus saada kussakin kentässä.
Kuutiot ovat jokaisessa kentässä samassa pyramidin muodossa. Alussa homma on todella helppoa, sillä kuution väriä voi vaihtaa vain kerran ja jos hyppää uudelleen jo väriä vaihtaneen kuution päälle, se pysyy samanvärisenä.
Peli opettaa mukavasti homman jujun ja hiljalleen mukaan tulee lisävaikeutta. Toisen tason kuutioissa värivaihtoehtoja on jo kolme, mutta edelleen väri lukittuu oikeaan vaihtoehtoon eikä vaihdu takaisin alkuväriinsä. Joutuu vaan useamman kerran hyppäämään saman kuution päälle jotta oikean värin saa vaihdettua.
Homma menee kinkkiseksi, kun värien lukitus poistuu ja palikoiden päällä täytyy hyppiä harkiten ja useasti jotta oikeat värit saa kaikkiin pyramidissa oleviin kuutioihin. Tämä vaati todellista pähkäilyä jotta ei tehnyt ns. turhia hyppyjä.
Pelissä on yhdeksän tasoa joissa jokaisessa neljä kenttää. Kolmen continuen verran saa seikkailua jatkaa ja niiden loputtua homma alkaa alusta.
Tälläisenään peli ei kuulosta edelleenkään kovin hurjalta, mutta kun joukkoon heitetään liuta erilaisia vihollisia, on kunnon kaaos taattu. Pelintekijät ovat onnistuneet valitsemaan kyllä melko kettumaisen joukon erilaisia mörköjä kiusaamaan Q*berttia.
Suurinta osaa vihollisista ei voi edes tuhota, vaan ainoa keino päästä niistä eroon on antaa niiden itse hypätä ulos pyramidin laidalta.
Vihollisia on seuraavanlaisia:
Red Ball: pyramidin huipulta tippuva pallo joka pomppii pyramidin alareunaan. Nämä osasivat välillä olla pirullisia sillä RNG päätti, mihin alemmalle kuutiolle pallo hyppää. Meni pitkään sisäistää, että pallot eivät voi hyppiä kuin alaspäin ja tuli varottua viereisellä ylemmällä kuutiolla hengailua. Jotenkin pyramidin psykedeelinen visuaalinen ilme sekoitti omaa ajatusmaailmaa. Pallojen spawnauspaikka sijaitsee pyramidin toiseksi ylimmillä kuutioilla. Jälleen RNG päätti, kummalle kuutiolle pallo mätkähtää. Jos sattui juuri hyppäämään kyseiselle kuutiolle ja pallo spawnasi siihen samaan aikaan - henkihän siinä lähti.
Coily: aluksi tämä vihollinen käyttäytyy samalla tavalla kuin punaiset pallot spawnaten pyramidin yläosaan ja matkustaen alareunaan, mutta kun alareuna on saavutettu, herää tämä violetti pallo henkiin muuttuen inhaksi käärmeeksi! Käärme jahtaa Q*berttiä loputtomiin ja ainoa keino päästä siitä eroon kuolematta on hypätä pyramidin reunoilla näkyvien levyjen päälle. Coily yrittää jahdata perässä, mutta kun hänellä ei ole levyä minkä päälle astua putoaa kärmes rotkoon. Tämä temppu täytyy ajoittaa hyvin, sillä liian aikaisin tehtynä Coily ei hyppääkään perässä ja lähtee uudelleen jahtaamaan Q*berttia.
Wrong-Way: nimensä mukaisesti tämä kaveri ei kunnioita painovoimaa ja hyppii kuutioiden väärillä sivuilla aloittaen vasemmasta alalaidasta sekoittaen jo valmiiksi hieman sekavan oloista pyramidia :D Näiden liikkeitä oli todella hankala seurata, monesti henki lähti kun luki kyseisen kaverin liikkeet väärin. Punaisten pallojen tavoin näihin pystyi kuolemaan väärin ajoitetulla hypyllä ja ainoana erona oli se, että nämä veijarit ilmestyivät aina täysin samalle palikalle mikä sijaitsi vasemmassa alanurkassa.
Ugg: Samanlainen inha kaveri kuin Wrong-Way, mutta se aloittaa liikkumisen pyramidin oikeasta alalaidasta.
Sam/Slick: pelin ainoa vihollinen, minkä pystyy tappamaan päälle hyppäämällä. Suloisen ulkokuoren ei pidä antaa hämätä, sillä tämä on helposti pelin pahinta antia. Sam/Slick pystyy Q*bertin tavoin muuttamaan kuutioiden värejä ja näin pilaamaan vaivalla käännetyt kentän vaatimat värit. Vaikka Sam ja Slick ovat ohjekirjan mukaan kaksi eri hahmoa, ne käyttäytyvät täysin samalla tavalla. Luulen, että Slick on vain Sam aurinkolaseilla varustettuna. Samista/Slickistä täytyy päästä mahdollisimman nopeasti eroon ennen kuin kaikki on pilalla.
Vihollisten lisäksi pelistä löytyy Green Ball -tavara. Tämän kerääminen on ehdottoman tärkeää, sillä se pysäyttää viholliset hetkeksi ja Q*bert ei ota enää niistä vahinkoa. Hetken saa rauhassa käännellä kuutioiden värejä. Green Ball on varustettu myöskin RNG:llä ja välillä pallo pomppi niin ärsyttävästi karkuun, että pahimmassa tapauksessa sitä jahdatessa teki vain enemmän tuhoa kuin olisi saanut värejä käännettyä.
Nyt kun viholliset on lisätty soppaan, peli muuttuu brutaalin vaikeaksi. Kokoajan saa olla äärimmäisen tarkkana, ettei vahingossa hyppää minkään vihollisen päälle. Punaiset pallot kiusaavat pyramidin yläosassa, Wrong-Way ja Ugg sitten taas alaosassa. Välillä oli tuurista kiinni, ettei hypännyt juuri ruutuun ilmestyvän vihollisen syliin. Keskellä pyramidia oli todella riskialtista olla, sillä siitä kulki jokainen örvelö ohitse.
Onneksi tässä sentään kaikki viholliset häviävät ruudulta kun matkustaa levyn päällä pyramidin yläosaan. Tämä valitettavasti koskee myös vihreää palloa. Monesti arvioi tilanteen väärin ja hyppäsi levyn päälle juuri kun vihreä pallo oli ruudulla ja sekös kovin harmitti.
Jos peli on vittumaisella tuulella RNG:sä suhteen, syö se lisäreitä todella tiuhaan tahtiin. Peli on onneksi armollinen lisäreiden saamisen suhteen, sillä pisterajat ovat hyvinkin suopeat. Jos tässä ei pahemmin lisäreitä saisi, vaikeusaste nousisi äärimmäisyyksiin. Välillä vastaan tuli tilanteita joissa oli vaan pakko ottaa itseltään nirri pois, että sai pidettyä tilanteen paremmin hallussa.
Kaikki viholliset häviää kuolemasta ja välillä oli parempi vain menettää henki kuin antaa Samin/Slickin pilata oikeaan asentoon käännetyt kuutiot.
Yksi ihana asia tekee tästä pelistä pelikelpoisen ja se on, että viholliset tulevat AINA samassa järjestyksessä ruudulle. Tämä toki on kenttäkohtaista, mutta näin pystyi tilanteen pitämään edes jollain tasolla hallussa. Käytin läpäisyssäni apuna GameFaqs -sivustolle tehtyä viholliskarttaa mihin oli merkattu jokaisen kentän vihollisten ilmestymisjärjestykset.
Tärkeintä tässä oli seurata Samin/Slickin ja vihreän pallon ilmestymisiä. Täytyi myös katsoa miten monta vihollista näiden välissä oli, että oliko kannattavaa lähteä kääntämään kuutioiden värejä vai odottaa ylähäällä aikaisemmin mainittuja. Jos peliä ihan summamutikassa olisi alkanut pelaamaan, olisi mennyt aikaa tuntitolkulla vihollisten järjestyksen opetteluun.
Vaikka vihollisten ilmestymisjärjestyksen katsoi aina jokaiseen kenttään valmiiksi, täytyi todella tarkkaan seurata missä kohdassa viholliskarttaa on menossa. Jos missasi yhdenkin Samin/Slickin tai Green Ballin, saattoi homma kaatua siihen. Kentän laidoilla olevat levyt ovat kertakäyttöisiä ja jos kentän oli sössinyt niin, että on paljon kuutioita käännettävänä ja levyt lopussa, on käytännössä mahdoton enää saada kenttää maaliin asti.
Pahimpia oli kentät missä tuli monta Samia/Slickiä putkeen ja vain yksi vihreä pallo yhdellä viholliskierroksella. Niissä oli ehdottoman tärkeää saada Samit/Slickit heti pois ruudulta.
Toinen asia mitä käytin viholliskartan lisäksi apuna oli pausetus. Tiukoissa tilanteissa oli pakko painaa pause päälle ja miettiä hetken seuraavaa hyppyä. Myönnän rehellisesti, että ilman viholliskarttaa ja pausetusta en olisi päässyt tätä peliä ikinä läpi :D
Joissain tapauksissa Samin/Slickin ansiosta kuutioiden värit olivat menneet epäsynkkaan. Eli vaikka miten hyppi kahden kuution välillä, ei niitä saanut samanvärisiksi. Tämän korjaamiseen oli pari erilaista vaihtoehtoa; jos oli vielä ylimmän tason levy käyttämättä, sen avulla sai käännettyä homman takaisin raiteilleen. Toinen vaihtoehto oli hyödyntää Samia/Slickia. Odotteli kiltisti kun jompi kumpi tippuu ja kääntää kuution värin jolloin synkronoinnin sai takaisin kuntoon.
Tässä oli odottelussa oli iso riski, sillä jos Coily saavutti pyramidin huipun ennen kuin Sam/Slick tippui ruudulle, henki lähti hyvin todennäköisesti.
Peli on ihan ok vaikeustasolla kuudenteen tasoon asti. Tästä eteenpäin pelin vaikeusaste pysyy periaatteessa samana, vain viholliskartat muuttuvat. Useasti yritykseni päättyivät kuudennen ja kahdeksannen tason välille. Elämiä kului ihan liikaa alkupään kentissä.
Tarpeeksi toistoja ja kyllähän homma alkoi viimein sujumaan. Pääsin aina vain pidemmälle isompien lisärimäärien turvin. Sain värjättyä kuutiota aina vain paremmilla taktiikoilla ja vähemmillä hypyillä.
Viimein se taika tapahtui ja pääsin kuudenteen tasoon käyttämättä yhtään continuea! Peli eteni sulavasti ja ensimmäinen continue meni vasta seitsemännessä tasossa hieman jokseenkin hieman typeriin virheisiin. Sain pidettyä homman kasassa ja kahdeksas taso meni yllättävän nätisti läpi. Siinä se komeili silmieni edessä - yhdeksäs taso.
Kolme ensimmäistä kenttää meni ihmeen sulavasti, sain pidettyä pääni kylmänä ja en tehnyt typeriä riskiratkaisuja. Pisteistä tuli tasaiseen tahtiin lisäreitä ja vaikka muutama elämä menikin, sai muutaman tilalle. Viimeinen kenttä avautui eteeni ja sössin siinä yhden continuen. Tämä ei onneksi haitannut mitään, sillä niitä oli vielä yksi jäljellä.
Tietysti tässä viimeisessä kentässä on ihana kolmen Samin/Slickin ja vain yhden vihreän pallon patterni. Samit/Slickit hoitelin nopeasti pois ja viimeistelin kentän vihreän pallon vaikutuksen alaisena. Tämä ei suinkaan onnnistunut ensimmäisellä kierroksella vaan jouduin odottamaan toisen vihreän pallon.
Näitä kenttiä, missä on vain yksi vihreä pallo yhdessä viholliskierroksessa, on todella hankala päästä läpi käyttämällä vain se yksi pallo. Täytyi pitää pää kylmänä ja yrittää päästä Sameista/Slickeistä eroon ja käyttää levyjä harkitusti. Oli melkoinen kikkailu Coilyjen ja muiden vihollisten kanssa, mutta onnistui :D
Tuntuu erityisen hyvältä kun saa yhden pelin läpäistyä tältä älyttömältä listalta. Seuraavaksi jotain hieman helpompaa :)
Suosittelen testaamaan tätä jos tälläiset puzzle/reagointipelit kiinnostavat! Voi olla, että läpäisy on liian haastava homma, mutta vaikka yleissivistyksen vuoksi :D
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti