torstai 20. heinäkuuta 2023

Rainbow Islands: The Story of Bubble Bobble 2


Games Beaten:
375/709
Genre: Platform
Goal: Get 7 Big Diamonds and Finish World 8

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 7/10

Veljesi Bobby on kadonnut ja sinun tehtävänäsi on pelastaa hänet. Mysteerisellä saarella tulet kohtaamaan monia outoja olentoja ja paikkoja.
Älä kuitenkaan milloinkaan unohda tavoitettasi; Bobby on pelastettava muiden saaren asukkaiden lisäksi. 

Itselle tuntemattomampia ovat nämä Bubble Bobble -variaatiot, mitä on julkaistu monillekin alustoille. Peleissä on samaa tyyliä kuin Bubble Bobbleissa, mutta kuitenkin tuoreella idealla varustettuna.
Pelissä on seitsemän maailmaa ja niissä jokaisessa neljä ylöspäin rullaavaa kenttää. Jos jokaisesta maailmasta onnistuu keräämään ison timantin, aukeaa vielä salainen kahdeksas maailma. Jos pelin haluaa pelata läpi, täytyy timantit kerätä.
Onneksi peli sisälsi loputtomat continuet, ilman niitä tämä olisi ollut älyttömän vaikea. Continuen käyttö vei takaisin maailman alkuun, ellei ollut päässyt pomotaisteluun - siitä sai jatkaa Game Overin jälkeenkin.



Bubbylla on kuplien sijaan aseenaan sateenkaari. Sateenkaari on monikäyttöinen, sillä sen päällä voi myös kävellä nousten muuten mahdottomissa korkeuksissa oleville tasoille. 
Hieman tarkkana sai kiipeilyn kanssa olla, sillä pidempään ruudulla olleet sateenkaaret häipyivät ruudulta omia aikojaan. Sateenkaaren päälle täytyy kävellä jotta se kestää Bubbyn painon. 
Jos hyppäämällä yritti sateenkaaren päälle menemistä, se romahti välittömästi. Tämä oli alkuun hieman hämmentävä asia ja vaati pienen hetken jotta asiaan tottui.
Välillä rakentaminen aiheutti kuolettavia tilanteita kun vahingossa nopean tahdin siivittämänä rakensi liian lähelle vihollisia tai piikkejä.
Sateenkaaren avulla tapettiin vihollisia yksinkertaisesti iskemällä niitä kaarella naamaan. Toinen tapa on luoda sateenkaari suoraan vihollisen päälle, hypätä kaarta päin jolloin putoava sateenkaari tuhoaa vihollisen.
Tämä mekaniikka on äärimmäisen tärkeä, sillä viholliset pudottivat kaikenlaista hyödyllistä jos ne onnistui tappamaan pudotustyylillä. Muutoin viholliset pudottivat vain pisteitä.

Vihollisten tiputtamat hyödykkeet liittyivät aika pitkälti sateenkaaren parantamiseen ja vihollisten tuhoamiseen. Sateenkaareen sai nopeutta ja parhaimmillaan niitä pystyi laittamaan kaksi kerallaan jolloin viholliset pystyi tappamaan etäämmältä.
Erilaiset pommit ja tähtihyökkäykset tuhosivat viholliset ruudulta jos sattuivat olemaan sopivalla etäisyydellä. Joskus jos oikein hyvä tuuri kävi, viholliset saattoivat pudottaa lisärin! Lisäreitä sai onneksi myös pisteistä joten tämä ei ollut mikään erityisen tärkeä juttu.
Vaikka kaikki yllä mainitsemani onkin pelin läpäisyn kannalta helpottavia asioita, on yksi ylitse muiden - timantit. Jokaisesta maailmasta täytyi kerätä seitsemän eriväristä timanttia jolloin maailman lopussa saa haltuunsa ison timantin. Kaikkia neljää kenttää pystyi hyödyntämään näiden seitsemän timantin keräämiseen, mutta parasta oli hoitaa homma mahdollisimman nopeasti.
Viholliset pudottivat randomisti kaiken muun tavaran lomassa näitä timantteja ja RNG vielä arpoi minkä värinen mahtoi olla kyseessä. Välillä jotain puuttuvaa väriä täytyi metsästää pitkäänkin ennen kuin se sattui ilmestymään. Ruudun vasemmasta reunasta näki, mitkä timantit oli onnistunut keräämään sillä ne muodostivat "RAINBOW" -tekstin.
Jos neljännen kentän lopussa ei ollut haalinut kaikkia tarvittavia timantteja, täytyi tapattaa itsensä ja Game Overin jälkeen yrittää uudestaan maailman ensimmäisestä kentästä.



Hieman yllätyin kuinka haastava tämä peli oli! Game Overin jälkeen maailman alkuun joutuminen oli aika inha rangaistus kenttien ollessa aika pitkiä. Elämiä ei uudelleen aloittaessa ollut kovinkaan montaa ja piti todella varovasti edetä. Kuolema korjasi todella helposti ja kuoleman jälkeen peli jatkui ilman mitään Power-uppeja.
Viholliset pyörivät Global Timerillä ja välillä vastaan tuli todella epäreiluja tilanteita tämän vuoksi. Esimerkiksi heti kun kenttä alkaa, saattoi kuolla johonkin vihollisen ammukseen ennen kuin kerkesi edes tajuamaan mitään :D
Myös ihanaa trollausta oli havaittavissa jos sattui valitsemaan väärän kulkureitin. Ruudun vieriessä ylöspäin saattoi jokin vihollinen tai ansa tulla silmänräpäyksessä esiin ja henkihän siinä lähti. Loppupään kentissä ruudulla oli sellainen sekamelska, että oli hankaluuksia saada selvää mitä oikein tapahtuu.
Kolme ensimmäistä maailmaa meni suhteellisen kivuttomasti, mutta neljännessä vaikeusaste nousi jyrkästi ja alkoi hieman hikikarpalot nousemaan otsalle kun mietti miten vaikeaa seikkailua oli vielä edessä...
Välillä hieman tuurinkin säestämän kentät menivät läpi. Myös neljännen maailman pomo tuotti suuria vaikeuksia. Robotin patterni ei vaan millään iskostunut aivolohkooni ja sen kanssa sai painia jokusen tovin. Onneksi pomosta sai jatkaa suoraan Game Overin jälkeen vaikkakin ilman mitään Power-uppeja.
Ihan ilman bugeja ei tätäkään peliä tullut päihitettyä ja sellaiseen törmäsin kuudennen maailman pomossa. Pomohuoneeseen saavuttuani, ihmettelin miksi kortteja heittelevä Cindy on näkymätön. Ainoastaan sen sininen siluetti tuli esiin kun sprite osui huoneessa olevien tasojen kohdalle.
Kun pomon liikkeitä ei nähnyt kunnolla, eipä taistelusta mitään tullut vaikka muutama yritys olikin käytettävissä. Game Overin jälkeen olin ihmeissäni kun peli ei suoraan jatkunutkaan taistelusta vaan olinkin koko maailman alussa.
Uusi yritys ja selvisinkin takaisin pomohuoneeseen. Nyt Cindyn hahmo näkyi normaalisti ja sen voittaminen kävi helposti. Omituinen bugi, sillä ennen tätä ja tämän jälkeen olleissa taisteluissa sai kyllä jatkaa suoraan pomosta Game Overin sattuessa.



Täytyy sanoa, että pelintekijöiltä ei ainakaan mielikuvitusta puuttunut tämän kanssa, sillä maailmat olivat kaikki mukavan erilaisia. Löytyipä Arkanoid maailmakin Doh -lopparilla varustettuna. 
Kun olin kaikki isot timantit saanut haltuuni, viimeinen kahdeksas maailma avautui. En ollut ohjekirjaa sen kummemmin tutkinut ja tulikin täytenä yllätyksenä, että viimeinen maailma on suoraan Bubble Bobblesta!
Tuttu musiikki valtasi korvakäytävät, mutta ilo oli vain hetkellistä, sillä ruutuun räimittävien sateenkaarien äänitehosteiden takia jotkin musiikin äänikanavat jäi tulematta ja biisi alkoi kuulostaa aika hirveältä. Välillä musiikki glitchasi niin pahasti, että alkoi kuulumaan ihmeellisiä piippaus -ääniä.
Tämä viimeinen maailma oli aivan älyttömän vaikea. Muista maailmoista poiketen ruudunvaihdoksen aikana ei kannattanut olla kummassakaan reunassa, sillä siellä saattoi odottaa vihollinen joka tappoi samantien. Muissa maailmoissa viholliset tulivat aina yläpuolelta kun ruutu vaihtuu.
Pitkän yrittämisen jälkeen pääsin pomohuoneeseen. Tässä viimeisessä maailmassa pystyi myös keräämään timantit ja keräsinkin ne ihan varmuuden vuoksi. Hyödystä en tiedä, mutta ei viitsinyt ottaa mitään riskiä.
Viimeinen pomo olikin tutunnäköinen lohikäärme! Kesti tovin kun oppi väistelemään sen liikkeitä, mutta tarpeeksi sinnikkäällä yrittämisellä lohari taipui. Hieman jo tuuletin, mutta se oli liian aikaista - pomolla oli toinenkin muoto - Bubble Bobblesta tuttu valkoinen kummitus!
Tähänkin tuhrautui useampi yritys ennen kuin tajusin, että parasta on vain seisoa keskellä ruutua jolloin sen väistely on huomattavasti helpompaa kun ylhäällä tasoilla seisoskelu.






Kun loppukuvat pyörivät, antoi peli vielä mahdollisuuden valita kolmesta eri vaihtoehdosta. Ajattelin, että tämä on vain joku hauska huumorivitsi ja hieman kieli poskella tein valintani. Isoista timanteista muodostunut valtikka tarjosi seuraavia vaihtoehtoja: kuuluisuus, söpö tyttöystävä tai ystävyys.
Ajattin, että ystäviä ja söpö tyttöystävä löytyy jo, niin otan kuuluisuutta. Bubbysta tulikin presidentti ja peli päättyi siihen. Game Over.
Katselin läpäisyn jälkeen huvikseni Youtubesta muiden versioiden läpäisyjä ja huomasin, että olin valinnut väärän vaihtoehdon kolmesta valittavasta. Jos olisi halunnut saada parhaimman lopun, olisi pitänyt valita ystävyys. Vain näin Bobby ja saaren asukkaat saadaan pelastettua.
Hetkinen...Bobbyhan pelastui jo seitsemännen maailman jälkeen kun hän ojentaa Bubbylle viimeisen ison timantin. Mielenkiintoinen ratkaisu, yleensä tälläiset pelin lopussa olevat vaihtoehdot ovat vain loppukevennystä.
Ystävyys -vaihtoehdosta olisi tullut muutama loppukuva lisää ja kunnon lopputekstit. En todellakaan ole pelaamassa uudestaan, tämmöisestä olisi pitänyt olla selkeä maininta jossain ja kyllä itselle riittää tämä loppu.
TMR teki kanssa saman virheen ja valitsi söpön tyttöystävän :D Ehkä joskus SAATAN pelata tämän uudelleen tuolla kunnon lopulla, mutta nyt ei ole moiseen intoa pelin hankaluuden vuoksi.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti