torstai 6. huhtikuuta 2023

Godzilla: Monster of Monsters


Games Beaten:
363/709
Genre: Action
Goal: Occupy Enemy Head-Quarters (Planet X)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 5/10

Vuonna 2XXX milloin Pluton ja Neptunuksen kiertoradat vaihtoivat paikkaa, maa vastaanotti sodanjulistuksen tuntemattomalta planeetalta. 
Kyseessä on planeetta X jonka suunnitelmissa on hyökätä maahan osana heidän suurempaa universumin valloitustaan.
Hätä iski maapallolla ja he lähettivätkin hirviöiden kuninkaan, Godzillan sekä Mothran puolustamaan Maata.
Maapallon tulevaisuuden vuoksi, Godzillan kova taistelu alkakoon...

Ihan en AVGN:n raivoon osannut yhtyä tämän pelin osalta, sillä tätä oli oikein mukava pelailla! Hieman itseään toistavaa settiä, mutta eipä tuo seikka hirveämmin haitannut.
Pelasin nämä Godzilla -pelit hieman hassussa järjestyksessä läpi, mutta eipä sillä ollut niin väliä koska pelit ovat täysin eri genreä. Tämä ensimmäinen osa on Action painotteinen ja toinen osa Strategia -kikkailua.

Godzillalla ei tuhotakaan rakennuksia ja kaupunkeja vaan kierrellään ympäri aurinkokuntaa! Matkaa käydään useamman tutun planeetan läpi ennen kuin päästään mystiseen planeetta X:ään.
Seikkailu alkaa Maasta ja jatkuu Marsin, Jupiterin, Saturnuksen, Uranuksen, Pluton ja Neptunuksen kautta kohti planeetta X:ää.
Ensisilmäyksellä peli näyttää jonkinlaiselta hirviö-shakilta. Ruudukolla edetään vuorotellen ja yritetään päästä toisen viereen taistelemaan. Ihan yksin Godzillan ei tarvitse hirviö armeijaa vastaan taistella sillä hänellä on apunaan Mothra!
Tässä sai itse päättää, kumpaa hahmoa haluaa liikuttaa.  Ainoana erona on, että Godzilla pystyi liikkumaan kaksi askelta ja Mothra neljä. Aluksi en oikein tajunnut, että liikkuminen tapahtuu viistosuuntiin tai suoraan ylös/alas.
Tämä oli hieman huonosti toteutettu ja välillä oma hahmo liikkui väärään suuntaan kuin olisi halunnut. Ongelmana oli viistoon painallukset koska ne eivät olleet tarpeeksi tarkkoja.
Aluksi ruudukolla oli vastassa vain muutama hirviö. Seuraavalle planeetalle siirryttäessä kaikki aikaisemmat hirviöt olivat mukana taistelemassa yhden uuden monsterin kanssa.



Kun liikkumisvuoro oli käytetty, päästäänkin itse pelaamisen pariin. Jokainen ruutu edustaa pientä minikenttää ja kentän tyyli muuttuu sen mukaan, minkälaiseen ruutuun sattui astumaan.
Kentissä ei ollut minkäänlaista logiikkaa pituuden suhteen, ne saattoivat vaihdella muutamasta ruudusta aina moniin ja moniin ruutuihin asti. Minikentät loppuivat hieman yllättäen kun pääsi ruudun reunaan ja sitten oltiinkin jo takaisin ruudukossa liikkumassa.
Godzilla eteni kentissä aika verkkaisesti, sillä hänen oli tuhottava kaikki eteen tulevat esteet. Onneksi Godzillalla on monta erilaista hyökkäystä apunaan kuten nyrkit, potkiminen ja hännällä heilautus. Näiden lisäksi löytyi vielä voimamittaria kuluttava atominen henkäys.
Mothra taas pystyi lentelemään kaikkien esteiden yli. Pienenä tvistinä kuitenkin vihollisiin tai niiden ammuksiin osuminen heitti Mothraa taaksepäin reilulla kädellä joten ihan vaan ei pelkkä aivoton lentely riittänyt.
Mothra osasi sylkeä jonkinnäköisiä ammuksia ja erikoisliikkeenään pudotteli siipiä. Voimittari oli onneksi nerokkaasti ajateltu, sillä se latautuu automaattisesti täyteen. Tämä mahdollisti monien erikoisliikkeiden käytön kenttien aikana. Paikallaankin pystyi mittarin täyttymistä odottaa ja näin tuli pariin otteeseen tehtyäkin :)




Kun tässä hirviö-shakissa hirviöt kohtaavat, päästäänkin taistelemaan! Jos itse siirtyy vihollisen viereen taistelumielessä, täytyy kyseisen ruudun minikenttä pelata ensin ennen taistelua. Jos taas vastustaja liikutti itsensä Godzillan tai Mothran viereen, alkoi taistelu välittömästi.
Oli tässä yksi todella kusinenkin pelisuunnittelu, sillä jos vihollisen viereen meni - taistelu oli aina pakko käydä. Peli kyllä ystävällisesti kysyi "haluatko taistella", mutta vaikka tähän vastasi "en", joutui pakosti taistelemaan. Mikä pointti tälläisessä? :D
Taistelut olivat nappien hakkaamista ja aina välillä erikoisliikkeellä iskemistä kun voimamittari on täynnä. Taisteluissa oli yksi hieman nihkeämpi puoli - nimittäin aikaraja :(
Ajankulkua ei voinut mistään seurata ja kuin veitsellä leikaten taistelu päättyi - jopa kesken hyökkäyksen. Pelin alkuvaiheessa näitä taisteluita ei pystynyt mitenkään suorittamaan aikarajan puitteissa.
Ei auttanut muu kuin hyökätä uudelleen hirviön kimppuun. Onneksi sentään minikenttää ei tarvinnut tässä vaiheessa pelata uudelleen ja pääsi heti hirviön kimppuun. Tämän pienen katkoksen aikana vastustaja oli saanut osan energioistaan, mutta muutaman yrityksen turvin hirviö oli kukistettu.
Jostain todella ärsyttävästä syystä vastustajat tykkäsivät jumittaa Godzillan/Mothran ruudun vasempaan reunaan. Tästä jumituksesta ei päässyt pois, ellei vastustaja siirtynyt hieman oikealle. Eipä tästä mitään energiaa menettänyt (paria taistelua lukuun ottamatta), mutta todella ärsyttävää se oli kun ei voinut edes hyökätä vastaan.
Monesti aika kerkesi loppumaan juuri tälläisen perseilyn takia ja huono energiainen vastustaja voitti, ei niin rehdillä tavalla.



Vaikka hirviöiden lahtaaminen olikin hauskaa puuhaa, se ei ollut edes pelin pääpointti. Tavoitteena oli edetä jossain päin ruudukkoa sijaitsevaan Mecha-City -ruutuun joka vie uudelle planeetalle. Harvemmin uudelle planeetalle pääsi etenemään niin, että vihollisia olisi ollut vielä jäljellä, sillä ne kävivät armotta päälle kuin herhiläiset.
Mecha-City täytyi läpäistä sekä Godzillalla että Mothralla tai muuten pääsi tuijottelemaan Game Over -ruutua. Tässä oli kuitenkin pieni juju - jos toinen hahmoista sattui kuolemaan, pystyi toisella yrittää Mecha-Cityn läpäisyä.
Jotta homma ei olisi vielä liian selkeää, niin jos jälkimmäinen uudelle planeetalle siirtymässä oleva hahmo kuolee, se on tylysti Game Over. En oikein ymmärtänyt tämän pointtia, jos toinen hahmoista on jo turvassa, mitä väliä jos se jäljellä oleva kuolee :D
Jokaisen planeetan alussa pystyi ottamaan salasanan mikä oli todella mainio juttu. Lisäksi Game Overin jälkeen alkuvalikosta sai suoraan valittua jatkomahdollisuuden. Tälläistä herkkua ei ole viimeaikoina liiemmälti näkynyt.

Hahmojen levuttamistakin tähän on laitettu mukaan ja maksimileveli on maltillinen 16. Leveli nousee hirviöiden tappamisesta ja kenttien läpäisystä. En oikein saanut selkoa milloin leveli nousi, se tapahtui vähän miten sattuu.
Isompi leveli toi luonnollisesti enemmän energiaa ja voimamittaria. Peli on alussa melko haastava ja jotkin kentät etenkin Mecha-Cityt olivat pirullisia läpäistä Godzillalla. Mothralla ne menivät huomattavasti helpommin läpi kiitos lento-ominaisuuden.
Kun maksimileveli rupesi häämöttämään, kenttien läpäiseminen sekä hirviöiden hakkaaminen helpottui huomattavasti. Hassu ratkaisu, sillä luulisi, että tämän tyylisessä pelissä asia menisi toisin päin :D
Empä valita, mutta hieman tylsäksi kävivät kaikki kentät kun vain tyyliin nappia rämpyttämällä pääsi läpi. Yhtä ärsyttävää "tulipallo" vihollista täytyi edelleen varoa, sillä se saattoi tappaa täysistäkin energioista.
Tätä tapahtui varsinkin Godzillalla kun tulipallo tarrautui kiinni hahmoon eikä siitä päässyt oikein irti.



Ei tämän pelin kanssa sen suurempia ongelmia ollut, asiat rullasi oikein mukavasti. Pari kertaa meni tuo typerä "saa toinen hahmo Mecha-Cityn kautta uudelle planeetalle, mutta kuole toisella" -bullshit käymään.
Planeetta X:n kanssa kävi niin, että lähdin liian itsevarmalla otteella läpäisemään tätä mestaa. Taistelut menivät hyvin, mutta epähuomiossa kun hyökkäsin Godzillalla viimeistä vastustajaa, Ghidoraa vastaan, energiani olivat liian alhaiset ja henki lähti. 
Sain melkein tilanteen pelastettua Mothralla, mutta energiat kuihtuivat olemattomiin. Game Overin siivittämänä uutta yritystä kehiin.
Toisella yrityksellä varmistelin liikkeitäni paremmin ja kävin kentistä keräämässä energioita täyteen. Ghidora on ainoa hirviö, mikä ei liiku pois Mecha-Cityn päältä. Se on pakko nuijia hengiltä ennen kuin kyseistä paikkaa pääsee yrittämään.
Kaatuihan se Ghidora ja vielä todella helposti. Sitten vielä perinteisen Mecha-Cityn pariin. Sinällään huvittavaa, että "viimeisen pomon" jälkeen täytyy vielä ihan perus kenttä pelata läpi.
Hieman antiklimaattinen mesta kun se näytti täysin samalta kuin muut aikaisemmat Mecha-Cityt ja maksimilevelisillä hirviöillä pystyi vain kävelemään loppuun. Kävi tässä kuitenkin yksi todella kuumottava juttu - nimittäin menin kuolemaan Godzillalla!
Hyvin lähellä kentän loppupuolta perhanan tulipallo sai kunnon otteen Godzillasta ja sai sen tapettua vaikka energiat olivat lähes täynnä...uskomatonta.
Pienen kuumotuksen pisti päälle, sillä jos en onnistu Mothralla kenttää läpäisemään, joudun planeetan alkuun. Menihän se läpi ja vielä ilman suurempia ongelmia. Tulipalloja on oikeasti todella helppo väistellä molemmilla hahmoilla, mutta joskus ne pääsevät yllättämään varsinkin jos ruutu on täynnä moskaa.




Olihan tämä ihan miellyttävä peli. Vähän itseään toistava ja joidenkin kenttien bullet-hellit olivat hieman ärsyttäviä, kun hahmot kimpoilevat jatkuvasti taaksepäin eikä etenemisestä tule oikein mitään.
Kun hieman haastavasta alusta pääsee eteenpäin, homma helpottuu ja tätä on ihan leppoisaakin pelata. Hirviöiden spritet olivat oikein mainiosti tehty ja niiden pieksäminen olikin ehdottomasti tämän pelin paras osuus.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti