keskiviikko 29. maaliskuuta 2023

Code Name: Viper


Games Beaten:
360/709
Genre: Shooter
Goal: Defeat Commander Jones (Stage 8)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 5/10

Olet agentti Kenny Smith, salanimeltään Viper ja komentaja Jones on pyytänyt sinut luokseen. 
Huhujen mukaan Amazonin viidakossa tukikohtaa pitää huumekartelli ja sinun tehtävänäsi on kerätä tietoja tästä paikasta jotta ongelmaan pystytään puuttumaan.
Kartelli on ottanut panttivankeja ja heidän avustuksellaan kartellin todellinen johtohahmo saataisiin selvitettyä.

Mieleni teki pelata jokin Shooter -peli ja valinta osui tähän Capcomin tekemään räiskintään. Mielestäni tämä olisi kuulunut Action -genren alle, mutta näillä mennään.
Olin täysin siinä uskossa, että tämä on jokin Arcade -porttaus, mutta eipä olekaan - ihan pelkästään NESille väsätty peli.
Mr. Smithiä ohjastetaan kahdeksan kentän verran saamaan tarvittavat tiedot huumeoperaatiosta. Kolmen continuen ja kahden salasanan avustuksella pitäisi homma suorittaa. Pelistä löytyi kolme eri vaikeusastetta ja pelin ehdottama easy oli erittäin passeli.
Aluksi hieman hämmennyin salasanan toteutuksesta. Salasanan saa itselleen kun on läpäissyt kolme kenttää. Aluksi vaikutti sille, että salasana tuli esille nappeja painamalla läpäistyn kentän summaus-ikkunassa. Asia ei kuitenkaan ollut näin kun näppäimien takominen ei auttanutkaan mitään.
Kun aloitin pelin alusta, huomasin, että sama salasana ilmestyi ruutuun tismalleen saman kentän jälkeen. Sitten tajusin homman jujun. Jostain kumman syystä tästä ei ollut mitään mainintaa pelin ohjekirjassa.



Ihan läpihuutojuttu tämä peli ei ollut vaikka pelasinkin easylla, sillä henki lähti hyvinkin helposti. Vihollisiin osuttaessa menetti yhden yksikön energiaa ja kun sitä oli pelin alussa käytössä vain kaksi yksikköä, oli jo puolet energioista mennyt.
Vihollisten ammukset taas tekivät kolmen yksikön verran vahinkoa eli lähes kaikissa tapauksessa henki lähti kerrasta. Muutamista kentistä sai kerättyä lisää kokonaisenergiaa, mutta ne hävisivät Game Overin myötä.
Kentistä pääsääntöisesti löytyi ainakin yksi jatkopaikka josta sai jatkaa jos oli continueja jäljellä, erittäin mainio juttu!



Kentistä löytyy todella paljon ovia joihin kurkistamalla saattoi löytää vaikka mitä kivaa. Mr. Smithillä on vakiona käytössään pistooli, mutta oven takaa saattoi hyvällä tuurilla löytyä konekivääri.
Myös ovien taakse oli piilotettu molempien aseiden panoksia. Aseita ei voinut vaihtaa lennosta, ja Mr. Smith käytti parempaa asetta niin pitkään kun panoksia riitti.
Ovien uumenista löytyi myös elävääkin porukkaa kuten panttivankeja ja sotilas, jolta sai pommin. Ilman pommia kenttää ei voinut päästä läpi. Panttivankien pelastamisesta sai vain pisteitä joten niiden pelastaminen oli suhteellisen turhaa hommaa.
Tarpeeksi pisteitä haalittuaan saa kyllä lisäreitä, mutta ovissa vieraillessaan on haavoittuvainen vihollisille, joten useasti panttivankien pelastaminen oli kohtalokasta.
Hieman harvinaisempina tavaroina ovien takaa löytyi lisää aikaa ja kokonaisenergiaa.

Kaikki kentät olivat todella samaa itseään toistavaa kaavaa. Ei tämä sinällään haitannut, pelin idea on ihan mainio. 
Täytyi edetä todella varovasti jotta ei osunut välillä hieman yllättäenkin ruutuun ilmestyvien vihollisten hyökkäyksiin. Kaikki ovet täytyi käydä läpi jotta sai pelastettua pommia hallussa pitävän sotilaan.
Onneksi kuoleman jälkeen ei tarvinnut tätä sotilasta etsiä uudelleen ja pommi löytyi valmiiksi inventaariosta. Kentistä löytyi vihollisten lisäksi joitain pieniä ansoja mitkä hieman elävöittivät miljöötä.




Onneksi tässä sentään oli salasana, sillä koko peli alusta loppuun asti kolmen continuen voimalla olisi ollut aikamoinen tempaus. Henki lähti ihan liian helposti kun viholliset hyppivät ruudun ulkopuolelta päälle.
Toisen salasanan sai kivasti kuudennen kentän jälkeen jolloin täytyi pelata kaksi viimeistä kenttää uudelleen continuejen loppuessa. Aluksi viimeiset kentät tuntuivat hankalilta, mutta pienen totuttelun ja vihollisten paikkojen jälkeen ne menivät todella sulavasti läpi.
Matkan varrella löytyneiden vinkkien avulla selvisi kartellin johtohahmo ja se paljastuikin komentaja Jonesiksi. Mikä uskomaton juonenkäänne!
Kun saavuin ensimmäistä kertaa Jonesin huoneeseen, ei hänen ammuksiin kerinnyt oikein ensimmäisellä kerralla reagoimaan. Minulla oli vielä konekivääri kädessäni, mutta sen hyöty meni täysin hukkaan. Kuoleman jälkeen sai jatkaa tästä samasta taistelusta, mutta nyt aseena oli hieman hitaampi pistooli.
Elämät ja continuet paloivat ja jouduin takaisin seitsemännen kentän alkuun. Uutta yritystä kehiin ja ei mennyt kauaa kun olin uudestaan Jonesin huoneen ovella.
Nyt tiesin entuudestaan millä patternilla Jones ampuu kutejaan ja sain ne helposti väistettyä. Annoin konekiväärin laulaa ja komentaja kaatuikin todella nopeasti, kiitos easy vaikeustason :D Pistoolillakin olisi Jonesin päihittäminen onnistunut jos olisi tajunnut vain ampua paljon enemmän kutien väistelyn lomassa.




Ihan mukiinmenevä peli vaikka tässä kuolikin todella herkästi. Uudelleenpelaamisarvo on aika minimissä liiallisen toistuvuuden vuoksi.
Easyllakin tämä oli ihan tarpeeksi haastava, voin vaan kuvitella kahden muun vaikeustason hankaluuden!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti