Genre: Point & Click
Goal: Defeat Behemoth and Warlock Lord
Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 7/10
Viimeisimpänä kuninkaana, vain sinulla on voimaa estää pahaa Warlock Lordia summonoimasta Behemothia ja vapauttamasta tätä petoa maan päälle.
Sinun seikkailusi sijaitsee Shadowgaten linnassa missä on salaisia käytäviä, ansalattioita ja muita ikäviä koettelemuksia.
Rohkeutesi ja viisautesi avulla selvität tiesi näiden ohi, mutta miekasta ei ainakaan haittaa ole.
Nyt on tämä kolmas ja viimeinenkin ICOM Simulations -porttaus pelattu läpi. Olin aluksi siinä uskossa, että tämä olisi ensimmäinen näistä kolmesta seikkailupelistä mekaniikat huomioiden, mutta tämä onkin uusin.
Alkuperäinen julkaisujärjestyskin eroaa NESin julkaisuista, mutta mitäpä väliä tuolla on kun pelit ovat kuitenkin hyvin samantyylisiä.
Täytyy valitettavasti sanoa, että pidin tästä vähiten. Pelissä oli muutama hieman rasittava seikka joiden takia se päätyi pronssi sijalle. Ei tämä kuitenkaan millään muotoa huono peli ole!
Tällä kertaa mennäänkin hieman kauemmaksi nykyhetkestä ihan keskiajalle asti. Paikkana toimii Shadowgate -niminen linna joka on täynnä mysteereitä. Ihan perinteistä Point n' Click -meininkiähän tämä on, mutta tämän pelin kohdalla on haluttu tuoda hieman uudenlaista näkemystä hommaan.
Peliin on lisätty todella inhottava aikaraja! Linnaan on ripoteltu soihtuja ja niitä keräämällä saa pidettyä itseään hengissä. Aina yhden soihdun täytyy olla sytytettynä ja jos se sammuu, peli päättyy siihen. Soihtuja on rajallisesti joten ei kannata jäädä liikaa pyörimään paikalleen.
Tälläiset hommat pilaavat ainakin omaa pelinautintoa. Kuten olen aikaisemminkin maininnut, tykkään miettiä rauhassa ratkaisuja. Rupeaa vain ahdistamaan ja ajatus ei kulje halutulla tavalla kun tiedostaa tälläisen aikarajan olemassaolon.
Peli vielä ihanasti heittää varoitusbiisin kun soihtu on lähellä sammumispistettä. Sekös on oikein mukavaa!
Pelissä pystyy sentään tallentamaan vapaasti missä haluaa ja se hieman helpottaa tätä soihtusekoilua, mutta hieman rasittavaa pelata johonkin tiettyyn pisteeseen asti pohtien että "pitäisikö painaa resettiä ja aloittaa aikaisemmasta tallennuspisteestä keräten kaikki löytämänsä tavarat uudelleen jotta olisi reiluisti soihtuja jäljellä vai vetää itsensä lähelle softlockia kun tallennuksen jälkeen ei uusia soihtuja löydy."
Softlockin uhka on ihan mahdollinen, sillä välillä pelissä on pitkiäkin pätkiä missä ei soihtuja tule vastaan. Ympäri linnaa pyöriessä ja asioita testaillessa soihtuja kuluu reilusti. Yleensä painoin kiltisti resettiä ja keräsin tavarani uudelleen nopeammalla temmolla.
Pelissä on tämän soihtuhomman lisäksi myös yksi toinen mahdollinen tapa softlockata. Yhteen linnassa olevaan huoneeseen ei pääse kuin tiettyä itemiä käyttämällä ja huoneesta poistuttaessa tämän itemin vaikutus häviää. Näitä itemeitä saa pelin aikana kaksi kappaletta ja en tiedä mitä käy jos molemmat tuhlaa ilman, että selvittää huoneessa olevaa pulmaa.
No, ei tämä nyt järin pitkä peli ole jos joutuisi alusta aloittamaan varsinkin kun tietää reitit ja tavaroiden sijainnit, mutta ei kuulosta kovinkaan hauskalta hommalta.
Seuraava jälleen kerran pelinautintoa pilaava asia oli jatkuva kuoleminen. Kuolemista tapahtui kyllä Uninvitedissä ja Déjà Vussakin, mutta tässä homma meni melko överiksi :D
Liioittelematta joka toinen asia tappoi pelihahmon tavalla tai toisella. Hieman alkoi Game Over -ruudun tuijottelu maistumaan puulta kun oli kokeillut monia eri itemeitä jonkin pulman selvittämiseksi eivätkä ne toimineet. Olisi ollut paljon mukavampaa testailla asiat ilman turhia venailuja.
Oli tässä ihan hauskojakin kuolemia varsinkin sellaiset jotka eivät periaatteessa liittyneet mihinkään pulmaan, kunhan vain tyhmyyksissään meni testaamaan jotain.
Ihan en jaksanut omin neuvoin tätä selvittää yllämainituista syistä, mutta suurimman osan pulmista ratkaisin. Muutaman pulman ratkaisematta jättäminen kaatui typerään pelisuunnitteluun.
Pelissä piti muutamaan otteeseen yhdistellä itemeitä toisiinsa ja olinkin kokeillut yhdistelmiä laihoin tuloksin. Kävikin ilmi, että yhdistäminen pitää tehdä tietyssä järjestyksessä ja olin kokeillut juuri sitä väärää.
En oikein tajua mitä väliä sillä on yhdistääkö kepin kiveen vai kiven keppiin, kuitenkin lopputulos on ihan sama :D
Pelissä oli kyllä viimeinen bossi, mutta se oli toteutettu kuin mikä tahansa pulma. Ihan hauska, että toteutus oli näin, eipä tähän olisi parempaa loppua voinut vaatiakaan.
Sen päihittämiseen vaadittiin useammasta pulmasta saadut itemit jotka täytyi yhdistää toisiinsa. Tämä oli huomattavasti monimutkaisempi homma kuin mikään muu pelissä oleva.
Hieman kaksijakoiset fiilikset tästä pelistä sillä tarina, pelin tyyli ja graafinen ulkoasu oli kyllä oikein mainioita, mutta nämä muutamat seikat hieman söivät pelinautintoa.
Kyllähän tämä siltikin sinne parhaimmistoon kuuluu ja voisin pelata uudelleen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti