maanantai 12. joulukuuta 2022

Bad Dudes


Games Beaten:
347/709
Genre: Beat 'em Up
Goal: Defeat Dragon Ninja (Stage 7)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 4/10

Presidentti....kidnapattu? Mutta pahinta tässä on se, että kidnappauksen takana on Dragon Ninja. Ainoastaan sinä pystyt pelastamaan presidentin.
Dragon Ninjalla on käytössään helikopteri jolla hän aikoo viedä presidentin pois. Jos hän pääsee karkuun ennen kuin ennätät paikalle, emme näe presidenttiä enää koskaan.
Dragon Ninja odottaa sinua, mutta ennen sitä sinun täytyy tuhota joukko hänen alamaisiaan kun matkaat kaupungissa, metsässä ja jopa ajoneuvojen katoilla!

No nyt oli melkoinen ÄIJÄ peli kyseessä :D Useampaan otteeseen tuli hymähdeltyä tämän kanssa.
Jo heti hahmonvalintaruudusta käy ilmi, miten tiukka settiä on luvassa kun valittavien hahmojen nimet ovat Blade ja Sriker!
Seuraava kuva on varmaan monelle tuttu vaikka ei olisi peliä pelannutkaan. Oletko tarpeeksi paha dude jotta pystyisit pelastamaan presidentin? Kyllä olin!



Tästä tuli armottomasti Double Dragon -sarja mieleen. Tässä vaan perus ukkojen sijaan mätkitään ninjoja.
Seikkailu on seitsemän kentän pituinen ja tässä matkataan kaupungissa, taiteillaan rekan päällä, möyritään viemärissä, samoillaan metsässä, kiidetään junan katolla, talsitaan luolassa ja kuljetaan tehtaassa.
Peli alkaa kolmella elämällä, mutta aina kentän läpäisystä saa yhden lisää. Loputtomia continueja tässä ei ollut ja en ihan tarkkaan pysynyt kärryillä monta niitä kokonaisuudessaan oli...ehkä kolme tai neljä kappaletta.
Hieman kakkosluokan pelin tavaramerkkejäkin näkyy, sillä hyppy ja lyöntinapit oli totta kai laitettu päinvastoin. Eipä tämä uusi juttu ollut, mutta vaati hetken totuttelemisen. Liikkuminen oli hieman tahmean tuntuista, mutta niinpä se on Double Dragoneissakin joten tällä ei ollut juurikaan merkitystä. 
Tuntui, että pelihahmon ja vihollisten spriteistä puuttui muutama frame, muutoin peli rullasi kyllä mainiosti. Aluksi tämä hieman häiritsi mutta, hommaan tottui onneksi.
Nyrkkien ja potkujen lisäksi tässä oli muutama erikoisempi liike, mutta näitä en käyttänyt kertaakaan pelatessani tätä. Perus nyrkit tappoivat viholliset kivuttomasti ja rehellisesti sanottuna nämä erikoisemmat liikkeet selvisivät minulle vasta läpäisyn jälkeen...klassinen tilanne! :D
Kentissä vilistää aina silloin tällöin punaisia ninjoja ja jos sellaisen onnistuu mukiloimaan, pudottaa ninja jonkinlaisen hyödykkeen. Kyseessä voi olla nunchuck, puukko, energiaa tai aikaa.
Punaisten ninjojen pudottamat hyödykkeet oli fiksattu ja aina sama ninja pudotti saman tavaran. Lisäaika oli ehdottomasti turhin mahdollinen mitä ninja pudotti, sillä sitä sai vain muutaman sekunnin ja ei tässä koskaan ollut tilannetta, että aika olisi lopussa.
Aseista nunchuck oli paljon parempi kuin puukko. Molemmat teki saman verran vahinkoa, mutta nunchuckilla sai hieman enemmän etäisyyttä lyöntiin. Kuolemasta menetti aseen, mutta mahtavana ominaisuutena ase siirtyi seuraavaan kenttään jos onnistui tuhoamaan pomon kuolematta siinä.



Pelin pomot tekivät paljon vahinkoa varsinkin heidän erikoisliikkeillään, mutta niiden patternit oli todella yksinkertainen oppia. Jos onnistui pääsemään nunchuckin kanssa pomoon asti, tuli taistelusta täysi vitsi :D
Taisteluissa sisälsivät paljon variaatiota mikä oli todella hyvä asia. Muutama alkupään pomo tuli vastaan loppupään kentissä välivastuksina, mutta niiden energian määrää oli laskettu. Nunchuckilla muutama isku ja ukko oli kanveesissa.
Jos joutui perus nyrkeillä taistelemaan pomoja vastaan, niin huomasin, että kannatti pyöriä spriten sisällä jatkuvasti lyöden, näin pomo ei saanut pahemmin tehtyä vahinkoa pelihahmoon. Tämä toimi ainakin junakentän pomon kanssa, sillä häntä vastaan joutui muutamaan otteeseen taistelemaan ilman nunchuckia.
Pomon voittamisen jälkeen tullut hieman liian kovalla äänentasolla oleva "I'm Bad" -sanonta oli juustoisuudessaan mahtava!



Viimeinen kenttä ei pituudellaan päätä huimannut, mutta se sisälsi aina niin ihanan boss rushin! Tässä kentässä sai olla todella tarkkana, sillä virheisiin ei ollut pahemmin varaa.
Kenttä olisi ollut todella helposti läpäistävissä jos olisi onnistunut pääsemään tänne muutaman lisäelämän turvin.  Perus kolme elämää oli hieman tiukka määrä.
Jos erehtyi kuolemaan ennen boss rushia, sai käydä melkoinen mäihä, että loppukentän selvittää läpi. Boss rush söi lähes poikkeuksetta reilun siivun energiaa ja ainakaan minun taidoillani viimeistä pomoa ei pystynyt selvittämään yhdellä lisärillä ja muutamalla lisä energiapalkilla.
Onneksi pomoja oli helpotettu ja ne eivät ottaneet ihan niin montaa osumaa kuin aikaisemmissa kohtaamisissa.
Viimeinen taistelu käytiin helikopterin jalustan päällä. Tässä täytyi itse hypätä nousevan helikopterin kyytiin ja ihmettelin kun aina jostain ihmeestä menetin energiaa. Aluksi luulin, että maa muuttuu vahinkoa tekeväksi alustaksi jos siitä ei tarpeeksi nopeasti nouse pois, mutta totuus olikin hieman toinen.
Jos helikopterin kyytiin hyppäsi liian aikaisin, osui pelihahmon pää yläpuolella pyöriviin lapoihin :D No, ihan looginen homma. Hieman kun hyppyä myöhästytti, niin kyytiin nouseminen onnistui energiaa menettämättä.
Viimeinen bossi, Dragon Ninja (joka näytti siltä, että oli tullut suoraan glam rock bändin keikalta taistelemaan) oli todella paha vastustaja. Muutamalla iskulla hän sai pelihahmon energiat nolliin.
Tämän vuoksi oli tärkeää päästä tähän vähintään kahden elämän voimin ja mielellään lähes täysillä energioilla. Läpäisyyn johtaneella yrityksellä menin kuolemaan ennen boss rushia, mutta itse boss rush sujuikin todella mallikkaasti enkä ottanut siinä juuri yhtään osumaa.
Mitään sen suurempia taktiikoita en keksinyt Dragon Ninjaan vaan brute forcella päin näköä. Pomon spriten sisällä pyöriminen toimi myös tässä ja hikisesti kolmen energiapalkin voimalla sain Dragon Ninjan kumoon!




Tämä oli oikein mainio pläjäys! Grafiikat oli hyvät ja musiikit todella kovat! Etenkin rekkakentän biisi oli melkoinen bängeri.
Paljon vaihtelevuutta ja vaikeusaste mukavan leppoisella tasolla viimeistä bossia lukuun ottamatta. Suosittelen :)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti