keskiviikko 2. helmikuuta 2022

Dragon Fighter


Games Beaten:
317/709
Genre: Action
Goal: Defeat Zabbaong (Stage 6)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 4/10

Kauan aikaa sitten, kun vanhimmat olivat vielä lapsia, asui tarunhohtoisessa maassa Baljingissa iloinen ja luottavainen kansa. Baljingin kansa oli anteliasta ja huolehtivat toisista. Kaikki olivat menestyneitä ja nälänhätä sekä kodittomuus oli täällä täysin tuntemattomia käsitteitä.
Mahtava lohikäärmehenki joka suojeli tätä maata, oli tyytyväinen asukkaiden käytöksestä ja pystyttykin tämän kunniaksi kaupungin keskustaan upean patsaan. Sana patsaan taianomaisista ominaisuuksista kierti ympäri kuningaskuntia ja siitä tulikin Baljingin symboli.
Baljingin pohjoispuolella Gia vuorella eli velho nimeltään Zabbaong. Hän oli kateellinen kukoistavalle yhteiskunnalle sillä hän hallitsi vain hirviötä ja hylkiöitä ketkä on ajettu Gia vuorelle.
Zabbaong päätti hyökätä hirviöiden ja hylkiöiden avulla Baljingiin jonka seurauksena paikka oli ilmiliekeissä. Moni kuoli hyökkäyksen vuoksi ja paikat olivat rappiolla.
Lohikäärmehenki oli raivoissaan tästä hyökkäyksestä ja loi taivaalle synkkiä pilviä. Hän syöksi pilvien välistä valtavan salaman ja se osui keskustassa sijaitsevaan patsaaseen.
Tämän johdosta patsas muuttui legendaariseksi sankariksi joka ensitöikseen alkoi hyökätä Zabbaongia vastaan.
Zabbaong joukkoineen pakeni Gia vuorelle ja sankari lähti perään tuhoamaan heitä jotta tälläistä ei enää pääsisi tapahtumaan!

Fighter -teemaiset pelit jatkuvat! Futuristinen miljöö vaihtui enemmän fantasia -tyyliseen seikkailuun.
Kuuden kentän pituinen pläjäys kolmella continuella varustettuna. Tai ehkä tässä tapauksessa voisi sanoa, että kolmella elämällä varustettuna, sillä kuolemasta menee aina yksi continue.
Vaikka tämä kuulostaa hieman armottomalta, ei peli kovin vaikea ollut. Suurimmat vaikeudet olivat oikeastaan ensimmäisessä kentässä kun peli oli täysin uusi kokemus.
Pelin erikoisuutena on, että sankari pystyi muuttumaan lohikäärmeeksi! Lohikäärmeellä pystyi luonnollisesti lentämään ja ampumaan. Muuttuminen onnistui kuitenkin vain kun oli kerännyt muuttumismittariin tarpeeksi täytettä.
Täytettä tähän mittariin sai tappamalla vihollisia miekan avulla, mutta jos muilla keinoin vihollisen tappoi, mittari ei värähtänytkään.
Kun kerta tätä lohikäärmemuotoa ei pystynyt jatkuvasti käyttämään, sankarilla oli myös muita keinoja puolustautua. Perinteisen miekan lisäksi löytyi kolme erilaista voimakkaampaa hyökkäystä.
Näitä voimakkaampia hyökkäyksiä pystyi käyttämään Mega Man- tyylisesti lataamalla B-nappilla ja sitten päästäen irti. Hyökkäyksiä oli kolme erilaista ja niitä pystyi vaihtamaan kentissä vastaantulevista pulloista.
Peli alkaa suoraan vihreä pullo aktivoituna ja halutessaan sen voi vaihtaa siniseen tai punaiseen pulloon.
Vihreä hyökkäys oli suoraan eteenpäin lentävä voimapallo jolla sai heikommat viholliset kumoon yhdestä iskusta. Sininen hyökkäys toimi hakeutuvasti ja pallo lensi lähellä oleviin vihollisiin.
Punaisella hyökkäyksellä sankari heitti ilmaan kolme palloa jotka lensivät hieman erillään toisistaan ja maahan osuessaan ne alkoivat pomppia eteenpäin. Tämä oli eniten mieleeni ja tätä tulikin käytettyä lähes koko pelin ajan.
Vihollisia ja pomoja sai todella helposti tapettua tämän avulla. Yllätyksenä tuli, että kuolema ei hävittänyt käytössä olevaa hyökkäystä joka oli ihan mahtava juttu, sillä kaikista kentistä ei löytynyt jokaista pulloa.
Lohikäärmeiden hyökkäykset muuttuvat myös riippuen siitä minkä värinen pullo on kerättynä. Täytyy myöntää, että vaikka punaisen pullon sankarin hyökkäys oli loistava, lohikäärmeen hyökkäys oli todella huono. Pieni tulipallon räkäisy maata kohti ei ollut kovinkaan mieltä ylentävä hyökkäys :D



Viholliset olivat todella nihkeitä pudottamaan mitään hyödykkeitä. Välillä energioiden hipoessa mittarin pohjaa toivoi, että edes jotain olisi tippunut mutta ei.
Vaikka viholliset nihkeitä olivatkin, ne pystyivät pudottamaan muutamia erilaisia asioita kuten energiaruukkuja kahta eri kokoa, voimasormuksen joka tuhoaa kaikki viholliset ruudulta tai lohikäärmeen pään joka antaa kahdeksan palkkia muuttumismittariin.
Pelin idea oli käyttää lohikäärmettä hyödyksi, sen käyttö jäi todella vähäiseksi. Se oli ainoastaan hyödyllinen kahden ensimmäisen kentän pomoissa. Kentissä sitä ei kannattanut käyttää, sillä se muutti pelin autoscrolleriksi ja viholliset saivat liian helposti osumia perille.
Punaisesta pullosta saatu kolmen pallon hyökkäys oli niin hyvä, että se korvasi lohikäärmeen lähes täysin.

Peli oli aikamoista läpsyttelyä viidenteen kenttään asti. Energiapalkin koko nousi jokaisen kentän jälkeen ja tässä viidennessä se oli jo maksimissa, mutta silti kenttä oli todella paha.
Kentässä vaikeusaste nousi huomattavasti ja sitä pitikin yrittää useampaan kertaan. Kestäviä ja inohja vihollisia sisälsi tämä Castle of the Undead.
Tässä kentässä liikkuminen täytyi tehdä nykien, sillä piti välttää spawnaamasta liian monta vihollista yhtä aikaa ruutuun. Homma meni nopeasti kaaokseksi, sillä jos sankari otti osuman, hyökkäyksen lataaminen keskeytyi. Tämä sama mekaniikka on käytössä myös Mega Man 5:ssa ja 6:ssa.
Mukava tuuri kävi kentän loppupuolella ja vihollinen pudotti ison energiaruukun! Eriskummallista anteliaisuutta. Näin jälkikäteen ajatellen tähän kenttään parempi valinta olisi ollut sininen pullo ja sen hakeutuvat ammukset. Olisi saanut muutamat hieman inhottavissa paikoissa olleet viholliset helpommin hengiltä.



Tykkäsin pelin pomoista ja ne olikin oikein kekseliäästi väsätty. Kaikki olivat reilusti toisistaan erilaisia, mutta ne olivat aivan liian helppoja. Punaisen hyökkäyksen ansiosta niillä ei ollut juurikaan mahdollisuuksia. 
Ensimmäisen ja toisen kentän pomot hoitelin lohikäärmeen avulla koska ensimmäisessä kentässä ei saa punaista pulloa ja toisen kentän pomo tykkäsi lennellä paljon, siihen sai hyvin osumia lohikäärmeellä.
Neljännen kentän pomo, Robot Generator oli mainio! Aluksi ruudulle ilmestyi neljä pientä robottia jotka piti hoidella käyttökelvottomiksi. Tämän jälkeen itse pomo kerää romut ja tässä vaiheessa pomoa pystyy iskemään. Väistely oli hauskaa!
Myös kolmannen kentän Hydro-Hydra oli myös oikein hauska, mukavaa ei liian hankalaa ammusten väistelyä :)



Kun pelin viimeinen kenttä alkoi, ihmettelin miksi pelihahmo ei reagoi ohjaimen painalluksiin ja juoksee kohti rotkon reunaa. Kyseessä olikin pieni välivideo ja sankari muuttui lohikäärmeeksi jo heti kentän alussa. Peli muuttuikin Shoot 'em Upiksi!
Jännä ratkaisu, tulee hieman Kid Icarus mieleen kun siinäkin pelityyli muuttuu vastaavanlaiseksi viimeisessä kentässä.
No, kenttä ei ollut kovin kummoinen varsinkaan kun tuoreessa muistissa oli Burai Fighterin tiukat väistelyt :D Muutamia erilaisia vihollisia joiden patternit oppi suhteellisen nopeasti.
Tässä kentässä ei saa lainkaan energiaa, joten täytyi mahdollisimman vähillä osumilla selviytyä loppuun asti.



Kun viimeinen kenttä on hoidettu, päästäänkin taistelemaan Zabbaongia vastaan. Vastassa oli isokokoinen lonkeroilla varustettu hahmo jolla oli toinen käsi koukistettuna kasvojen edessä. Toisella kädellä hän yritti tehdä vahinkoa lohikäärmeeseen.
Heti alkumetreillä tajusi, että ammuksia heittelevä käsi ottaa osumaa ja sen voi tuhota. Kun käsi oli hoideltu pois tieltä, alkoi miettiminen miten pomoon saa tehtyä lisää vahinkoa. Zabbaong siirsi välillä koukistuneen kätensä pois kasvojensa edestä jolloin siihen pystyi tekemään vahinkoa.
Vaikka toinen käsi olikin tuhottu, roinaa silti lenteli lohikäärmettä kohti. Niiden väistäminen ei ollut kovinkaan haasteellista ja tämä vaihe taistelusta meni aika kivuttomasti läpi. Vielä tämän jälkeen pomo paljasti todelliset kasvonsa ja nyt niiden edessä ei ollut enää mitään suojaa. 
Ensimmäinen yritys loppui tähän vaiheeseen, sillä olin ottanut kentässä ja pomon aikaisemmassa vaiheessa liikaa osumaa. Enää yksi continue jäljellä...mitenhän tässä käy? Pääsin takasin pomolle melko hyvillä energioilla ja ensimmäinen vaihe meni hyvin. Päätin, että en edes kummemmin yritä väistellä tämän viimeisen vaiheen ammuksia ja ammun niin nopeasti kuin pystyn ottamalla kaikki panokset vastaan.
Taktiikka toimi, mutta ei minulle kovin paljoa energiaa jäänyt, väistely olisi ollut huomattavasti fiksumpaa :D



Hieman oudohko, mutta hyvä peli! Viholliset olisivat saaneet olla anteliaampia pudotusprosentin suhteen. Musiikit olivat todella hyviä, suosittelen tsekkaamaan Youtubesta.
Graafisestikin tämä oli oikein miellyttävä peli :)







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti