torstai 20. tammikuuta 2022

Crystalis


Games Beaten:
314/709
Genre: RPG
Goal: Defeat DYNA

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 7/10 

On olemassa sanonta, että loppu on vain alku valepuvussa. Näin kävi kun suuri sota nielaisi maailman uumeniinsa päättäen tuntemamme sivilisaation ja synnyttäen uuden aikakauden. Aikakausi, jossa tiedettä ja teknologiaa välteltiin koska niiden väitettiin aiheuttaneen ihmiskunnan tuhon. Tällä uudella aikakaudella luotettiin vanhoihin metodeihin; noituuteen ja taikaan.
Sodasta selviytyneet palauttivat hitaasti maailmaa uomiinsa kun kyliä ja kaupunkeja alkoi syntyä. Viisaat sekä luotettavimmat taikurit pitivät järjestystä yllä ja rauha säilyikin satojen vuosien ajan.
Tämä kuitenkin muuttui kun taikuri nimeltään Draygon löysi jo unohdetun tieteen ja kiinnostuneena alkoi opetella sen perusteita koneista sekä lentämisestä. Hän huomasi, että taikuus yhdistettynä koneisiin toisi uskomattoman vallan jolla hallita ihmiskuntaa.
Draygon loi tietokoneen joka pystyi simuloimaan hänen taikavoimiaan. Hän asetti tietokoneen leijuvaan linnoitukseen taivaalle.
Jotta Draygonia vastaan pystyisi taistelemaan, toiset taikurit valmistivat useita tehokkaita miekkoja jotka perustuivat elementteihin. Nämä elementit olivat tuuli, tuli, vesi ja ukkonen. Nämä mahtimiekat kun yhdistää, saadaan kaikista voimakkain miekka - Crystalis.
Draygon kuuli tästä suunnitelmasta ja anasti miekat, mutta ei onnistunut tuhoamaan niitä koska ne oli liian hyvin valmistettu. Koska kaikkia neljää erilaista elementtimiekkaa tarvitaan Crystaliksen muodostamiseksi, päätti hän piilottaa miekat ympäri maailmaa. Jotta muut taikurit eivät pystyisi paikantamaan miekkoja, Draygon riisui heiltä tehokkaimmat taikavoimat.
Epätoivoisena taikurit alkoivat tutkia muinaisia kirjoituksia suuren sodan ajoilta ja selvittivät, että kaikista mahtavin taikuri kuka oli koskaan elänyt, on jäädytettynä eräässä luolassa pahojen voimien toimesta. Hän voisi olla ainoa toivo Draygonin mahdin lopettamiseksi. Taikurit onnistuivat paikantamaan luolan ja huomasivat, että tämä mahtava taikuri olikin vain pojan kloppi!
Vaikka taikurit tiesivät, että tämä poika saattaisi tuhota heidät, herättivät he kuitenkin hänet henkiin. Kun poika heräsi, hänen mielensä oli tyhjä eikä hän muistanut edes omaa nimeään. Pojan täytyi itse löytää kohtalonsa tässä oudossa uudessa maailmassa.

Olen kuullut kehuttavan tätä peliä ja ei näemmä syyttä, sillä tämä oli oikein mainio tekele! Juuri sopivan simppeli RPG meikäläisen makuun.
Peli sisältää kymmenen eri aluetta ja niiden välillä täytyy seikkailla etsien erilaisia peliä edistäviä tavaroita sekä asioita.
Levutus kuuluu tähänkin peliin, mutta se ei ole onneksi älyttömän suuressa roolissa. Levuttaminen kävi mukavan nopeasti ja samalla hommasta sai rahaa taskunpohjalle. Viholliset pudottivat aina kuollessaan eriarvoisia kolikoita :)
Halutessaan pelissä pystyi etenemään ilman suurempia levutus-sessioita sillä vastaantulevia vihollisia tappamalla sai expaa kerättyä kivasti varsinkin jos oli onnistunut saamaan itsensä jumiin. Itse kyllä suoritin muutaman levutus-session ihan vaan varmuuden vuoksi jotta eteneminen olisi helpompaa.
Vaikka loppupään leveleiden expamäärä näytti suurelta, niin loppupuolella vihollisista sai jäätävän kasan expaa joten jos halusi maksimi levelille, se ei ollut mikään suuri operaatio.



Ohjekirja oli suuri apu pelin kanssa. Se kertoi kaikkien pelialueiden sisältämät paikat ja järjestykset missä ne pitäisi suorittaa. Ohjekirja kertoo myös alueilla olevien kylien määrän joita onkin hurjat 11 kappaletta!
Kylät olivat todella hyödyllisiä paikkoja. Niiden asukkaat antoivat peliä edistäviä vinkkejä, niissä pystyi yöpymään ja ostamaan tavaraa. Yöpymisellä täyttyi energiat ja taikamittari.
Kilvellä varustetusta kaupasta sai hommatuttua suojapanssareita ja kilpiä. Tavarapuodista pystyi ostamaan lähinnä erilaisia rohtoja. Rohdoilla pystyi täyttämään energiaa tai palautumaan jostain myrkytystilasta.
Kylissä kannatti ehdottomasti jutella kaikille asukeille. Monesti peli ei edes edennyt ellei ollut jutellut jonkun tietyn hahmon kanssa.



Tässä pelissä ei huidotakaan ihan perinteisillä miekoilla vaan käyttöönsä saa neljä erilaista elementtimiekkaa. Elementteinä toimivat tuuli, tuli, vesi ja ukkonen. Miekat sai käyttöönsä yksi kerrallaan pelin edetessä.
Jokaista näistä miekoista tarvitsee pelin läpäisyn kannalta, sillä jotkin viholliset, seinät tai muut asiat tuhoutuvat vain tietyllä elementillä. Tämä toi hieman rasittavan piirteen peliin, sillä välillä vastaan tuli alueita mitkä sisälsivät erityyppisiä vihollisia jotka täytyi sitten hoidella kahta miekkaa käyttämällä. Sai jatkuvasti käydä menusta vaihtamassa miekan tyyppiä.
Miekat eivät sellaisenaan olleet kovinkaan kummoisia, mutta niihin kun liitti elementin omaavan kristallipallon tai käsikorun sai tehoa lisättyä. 
Alapalkissa näkyy voimamittari ja kun hyökkäysnappia painaa pohjassa tämä mittari alkaa täyttyä. Jos käytössä on vain pelkkä miekka, voimapalkin saa ladattua tasolle yksi ja hyökkäys on suhteellisen mieto. Mutta jos on onnistunut löytämään kristallipallon saa voimahyökkäyksen menemään toiselle tasolle ja hyökkäys on paljon suurempi.
Käsikorulla voimamittarin sai parhaimmalle eli kolmannelle tasolle ja tämä hyökkäys olikin sitten jo melko massiivinen. Hyökkäys kulutti myös taikamittaria joten täytyi miettiä missä sitä viitsi käyttää.
Voimamittaria ladattiin paikallaan seisomalla. Tämä toi välillä haastavia tilanteita eteen kun monta vihollista hyökkäsi kerralla kimppuun ja ei millään saanut mittaria täyteen.
Näiden neljän miekan lisäksi saa vielä kaikkien elementtimiekkojen yhdistelmän, Crystalis -miekan, mutta tämä tapahtuu ihan pelin lopussa ja sillä on vain yksi käyttötarkoitus; tuhota viimeinen vastustaja.

Taikamittaria ei suinkaan käytetty vain miekkojen kanssa, vaan suurin käyttötarkoitus oli erilaisissa taioissa. Taikoja kuten miekkojakin sai pelin edetessä käyttöönsä.
Näitä löytyi kahdeksan kappaletta ja ne olivat seuraavanlaisia:

Refresh: Täytti energiapalkkia.

Paralysis: Tällä pystyi laittamaan vihollisia ja kyläläisiä uneen, mutta se ei vaikuttanut viisaisiin miehiin.

Telepathy: Pystyi keskustelemaan telepaattisesti viisaiden miesten kanssa. Viisaat miehet antoivat yleensä peliä helpottavia vinkkejä.

Teleportation: Tämän avulla matkustaminen kylästä toiseen onnistui käden käänteessä! Toimi vain jos oli jo aikaisemmin vieraillut kyseisessä kylässä.

Recovery: Jos sankarimme oli saanut jonkin tartunnan, tällä pystyi parantamaan tilan normaaliksi.

Change: Tämän taian avulla pystyi naamioitumaan toiseksi hahmoksi jonka avulla sitten hämättiin kyläläisiä.

Barrier: Loi sankarin ympärille suojakentän joka sitten suojeli ammuksilta.

Flight: pystyi lentämään niin pitkään kun taikamittaria riitti. Tämän avulla pääsi paikkoihin joihin ei ollut minkäänlaista toivoa aikaisemmin.



Peli oli muuten hyvä, mutta tässä oli pieniä ärsyttäviä tekijöitä. Jumitustilanteita tuppasi olemaan todella usein, mutta aika hyvin ne sai ratkaistua omin avuin. Muutamassa paikassa täytyi turvautua ulkopuoliseen apuun.
Esimerkiksi pelin alkupuolella saa käyttöönsä kaasunaamarin jonka avulla pääsee myrkyllisessä metsässä kulkemaan ilman huolen häivää. Kaasunaamari laitetaan päälle ja astutaan metsään ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä.
Hieman myöhemmässä vaiheessa mukaan tarttui jänissaappaat jotka ovat tässä samassa tavaravalikossa kaasunaamarin kanssa. Ohjekirja kertoo, että näiden avulla pystyy hyppimään. Kaasunaamarin tavoin saappaat saa aktivoitua päälle.
Yritin sitten etsiä paikkaa missä hahmo hyppäisi jonnekin hankalaan paikkaan. Kävikin ilmi, että saappaita täytyi itse käyttää. Ongelmana oli, että mistä napista homma tapahtuu sillä toisesta lyödään miekalla ja toisesta käytetään taikaa.
No, taian saikin kytkettyä pois päältä ja johan hahmo rupesi loikkimaan kuin jänis konsanaan. Inha ratkaisu sillä oletin tietysti, että tätä käytetään kaasunaamarin tavoin automaattisesti.
Muutamia muitakin hieman ärsyttäviä juttuja oli kuten täysin random puskasta tai joesta löytyvät tärkeät peliä edistävät tavarat. Ihan tuurilla täytyi näihin osua.



Pomoja pelistä löytyi mukava nippu, mutta ne eivät olleet kovinkaan haastavia. Kun oli varautunut hyvin pomoa varten, ne kuolivat nopeasti. Kyllähän niihin tuli välillä kuoltuakin, mutta peli oli todella armollinen jatkopaikan suhteen ja kuoleman jälkeen sai jatkaa suoraan pomosta :)
Pomoissa oli sama homma kuin vihollisten kanssa, niihin tehosi vain tietty elementti. Taistelut alkoivat aina niin, että testasi, mikä elementti teki vahinkoa. 
Inhaan bugiinkin törmäsin yhden pomon kanssa, sillä MIKÄÄN saatavilla olleista elementeistä ei tehnyt vahinkoa. Pitkään ympäri pyöriessäni ja miettiessäni, että mitähän ihmettä pitää tehdä, kävin kurkkaamassa viimein netistä vinkkiä ja hieman ärsyynnyin - olin tehnyt kaiken oikein, peli vaan päätti olla kettumaisella tuulella.



Pelin viimeinen alue oli hieman jännästi toteutettu. Sieltä ei nimittäin päässyt enää pois eikä mitään kauppaa löytynyt. Onneksi sentään energia- ja taikamittarin sai täyteen tätä koitosta varten.
Täällä myös pelimekaniikkaa muutettiin hieman, sillä alueella edettiin tappamalla tietyt viholliset. Hieman outo ratkaisu, sillä aikaisemmin pelissä vihollisia tuli loputtomasti kun pyöri samoilla alueilla. Lisäksi tässä viimeisessä mestassa oli muutamia vihollisia joita tuli loputtomasti joten hieman hämmennystä aiheutti.
Tämän ongelman kanssa tuli tovi pyörittyä kun ei tajunnut mitä pitäisi tehdä. Muuten viimeinen alue oli sitten todella lyhyt muutaman kerroksen rykäisy.



Viimeinen pomo, DYNA, oli todella helppo. Luultavasti varmaan senkin takia, että viimeisestä alueesta ei saa hommattua mitään aputavaroita ja on pärjättävä niillä mitä on. Muutamat väistelyt ja Crystalis -miekan ammuksella osumat sydämen ytimeen ja se oli tuhottu.
Olisin henkilökohtaisesti kaivannut hieman enemmän haastetta tähän, tuntui kun olisi jotain alkupään pomoa piessyt.



Kokonaisuudessaan tämä oli kuitenkin erittäin hyvä peli! Levuttaminen oli leppoista ja tykkäsin SNESin Earthbound -tyylistä, että viholliset näkyvät ruudulla eikä hypätä vain yhtäkkiä johonkin random vuoropohjaiseen taisteluun.
Alueita oli kiva tutkia ja vaikka jumiin tuli jäätyäkin usein, useimmiten ratkaisu löytyi kun jaksoi vain hieman hieroa aivonystyröitä. Pelin paras kilpi jäi löytämättä, mutta hyvin pärjäsi ilmankin :)
Peli ei ole edes mikään jäätävä eepos, joten jos NESin RPG:t kiinnostaa, niin suosittelen kokeilemaan :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti