maanantai 22. marraskuuta 2021

Heavy Barrel


Games Beaten:
305/709
Genre: Run and Gun
Goal: Defeat Terrorist Leader (Stage 7)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 4/10

Kaikkein mahdottomin ja epätodennäköisin skenaario pääsi tapahtumaan - terroristit onnistuivat valloittamaan maan alla sijaitsevan ydinohjusten valvontakompleksin.
Tehtävänäsi on soluttautua ja estää asennustoimenpiteet ennen kuin terroristien johtaja onnistuu laukaisemaan ohjukset.
Tehtävä ei ole mikään läpihuutojuttu sillä maanalaisen linnoituksen puolustus, tankit, vaaralliset vesitiet ja kapeat sillat ovat nyt terroristien käsissä.
Kirsikkana kakun päällä oli se, että ainoa ase joka on todella tehokas terroristeja vastaan, on purettu osiin.
Pientä onnenkantamoistakin on mukana, sillä terroristit eivät tiedä tämän aseen olemassaolosta mitään.
Juuri ennen kuin linnoitus vallattiin, nerokas teknikko purki erittäin tehokkaan aseen, "Heavy Barrelin" osiin ja lukitsi osat lokeroihin eri puolelle linnoitusta.
Tämä tehtävä ei ole ihan ketä tahansa varten, tämän takia juuri sinä olet siinä. Sinulla on mahdollisuus onnistua tuhoamaan terroristit ja estämään ohjusten laukaisu!

Tällä kertaa arpa osui tälläisen pelin kohdalle. Ihan tuurilla nimen perusteella peli tuli valittua. Run and Gun -genreen sijoittuvaa peliä ei ole tullutkaan ihan hetkeen pelattua.
Tästä tuli vahvasti Ikari Warriorsin ja Contran sekoitus mieleen. Ei ollenkaan hullumpi peli ja vaikeusastekin oli oikein sopivalla tasolla.
Pelissä oli kolme continueta ja sen jälkeen se alkoi alusta. Kentissä kuoleminen tai continuen käyttäminen ei ollut kovinkaan rangaistavaa, sillä meno jatkui täysin samasta kohdasta, jopa pomoissa!
Eli lintuperspektiivistä kuvattua ammuskelua seitsemän kentän verran. Seikkaillaan terroristien valtaaman linnoituksen lähimaastossa ja sen sisäpuolella.
Omalaatuinen tämä on ainakin ruudun rullauksen puolesta sillä jos pysyy jatkuvasti liikkeessä, peli on periaatteessa autoscroller. Mutta jos pysähtyy hetkeksi, ruutu rullasi tiettyyn pisteeseen asti ja odottaa pelaajaa. Ruutua pystyi rullaamaan taaksepäin pienen matkan verran jos sattui jotain unohtumaan aikaisempaan osioon.
Peli sisälsi monenlaisia erilaisia vihollisia jotka sai loputtomilla panoksilla varustetulla hernepyssyllä nopeasti nippuun - ainakin ensimmäisissä kentissä. Pelin loppupuolella viholliset olivat hieman kestävämpiä, mutta ei aiheuttanut suurempia ongelmia.
Pelkällä hernepyssyllä ei tarvinnut loputtomalta tuntuvaa terroristijoukkoa tuhota. Matkan varrella vastaan tuli lokeroita joista löytyy Heavy Barrelin osia sekä myös muitakin aseita.
Ohjekirja kertoi, että kolme erilaista asetta pystyi löytämään näistä lokeroista; laser-aseen, kuula-aseen tai liekinheittimen. Kuula-ase oli kuin suoraan Contrassa vastaantuleva Spread, mutta paljon tehottomampana. Liekinheitin oli erittäin tehokas ja sen suhteellisen laajalle osuva liekki tappoi monia vihollisia kerralla.
Laser-asetta en onnistunut pelin aikana löytämään vaikka availinkin monia eri lokeroita. Liekkö sitten erittäin harvinainen muutamassa lokerossa esiintyvä kapistus jonka onnistuin missaamaan :D
Näitä aseita ei voinut Contran -tyyliin loputtomasti käyttää vaan panosmäärä oli rajoitettu 90 kappaleeseen. Kenttiin oli kuitenkin ripoteltu useampi lokero mistä löysi näitä aseita joten periaatteessa sitä pystyi käyttämään kentästä toiseen.
Tietysti kuolema vei aseen pois jolloin sai tyytyä taas hernepyssyyn.
Näitä lokeroita ei voinut ihan mielin määrin availla ja avaamiseen tarvittiinkin punaisia avaimia. Punaisia avaimia löytyi punaisiin pukeutuneiden terroristien taskuista. Joskus myös vihreiden, mutta se oli todella paljon harvinaisempaa.
Avaimia oli paljon vähemmän tarjolla kuin lokeroita joten täytyi taktikoida mitä lokeroita availi. Niitä pystyi myös kantamaan vain neljää kerrallaan. Lokeroiden sisältö oli aina sama joten muistamalla pystyi sitten skippailemaan turhempia lokeroita.
Aseiden lisäksi lokeroiden uumenista löytyi lisäreitä, suoja, super-kranaatit, savukranaatit tai ketjun päässä oleva piikkipallo.
Lokeroiden uumenista löytyvät eri aseita/tavaroita kuvastavat symbolit olivat ihan liian samannäköisiä. Ei tiennyt mitä oli poimimassa. Ajattelin ensin, että ohjekirjassa on kuvat jokaisen poimittavan asian symboleista pienillä eroilla varustettuna, mutta ilmeisesti niissä ei ole eroja.
Poikkeuksena tässä on Heavy Barrelin osat, ne erotti samantien. Muistamalla täytyi hoitaa missä lokerossa mikäkin asia oli. Onneksi tämä meni suhteellisen helposti ja kun jatkuvasti hoiti samat asiat jokaisella pelikerralla, se jäi lihasmuistiin.



Heavy Barrelin kokoamiseen vaadittiin kuusi osaa. Oikeassa alakulmassa näkyy, kuinka monta osaa on kerännyt ja pystyi hieman taktikoimaan milloin kerää viimeisen puuttuvan osan. Täytyy sanoa, että tämä havaintokuva oli aluksi todella epäselvä.
Kaksi osaa olivat vain muutaman pikselin kokoisia sinisiä nypyköitä ja aluksi oli todella hankala tajuta, monta osaa aseesta vielä puuttui. Välillä tulikin kerättyä viimeinen osa liian aikaisin.
Kun Heavy Barrelilla pääsi räiskimään, olihan se ihan älytön laitos! Aseen käyttöaika oli 99 sekuntia ja sillä pystyi räiskimään niin paljon kuin halusi. Ammuksetkin olivat jäätävän kokoisia kissansilmiä jotka löysivät kohteeseensa :D
Edes kuolema ei vienyt asetta pois, mikä oli hyvä yllättävien vihollisten takia. Ase vielä säilyi kentästä toiseen jos sai pomon tuhottua nopeasti - ja nehän suli käsiin aseen voimasta.
Kun Heavy Barrel oli kulutettu loppuun, uudet osat pystyi etsimään uusista lokeroista.



Pomot olivat isoja möhkäleitä, mutta jos onnistui pääsemään liekinheittimellä tai Heavy Barrelilla niiden kimppuun, ei niistä ollut moneksikaan sekunniksi vastusta. Pomoja vaivasi ärsyttävä ominaisuus, sillä ne vielä ampuivat räjähdellessään. 
Välillä tämä pääsi unohtumaan ja henki lähti random ammuksiin. Ampumisen olisi pitänyt ehdottomasti loppua kun ensimmäiset räjähtelyt alkoivat.
Vaikka paremmat aseet sattuivat menettämään, niin ei huolta, sillä normi aseellakin sai pomot aika nopeasti tuhoutumaan.



Jännästi pelin kuudes kenttä oli hankalin ja pisin, siihen päättyi useampikin yritys. Pelin loppupuolella viholliset saivat haltuunsa super kranaatteja joiden sirpaleet onnistuivat nitistämään meikän monesti.
Tässä kuudennessa kentässä välivastuksen virkaa piti toisen kentän pomo. Jos onnistui liekinheittimen pitämään tähän asti, se oli ihan naurettavan helppo ja kuoli hetkessä.
Vaikka tämä kuudes kenttä olikin haastavin, sen pomo oli yksi helpoimmista. Kaksi lentävää robottia jotka eivät kerinneet tekemään mitään kun ne oli jo tuhottu.



Viimeinen eli seitsemäs kenttä oli suhteellisen lyhyt, yksi suora pätkä, ei edes mitään välipomoja. Vastaan tuli ihan perusvihollisia, super-kranaateilla varustettuja terroristeja ja yksi tankki. Jotenkin hieman antiklimaattinen hankalamman kuudennen kentän jälkeen.



Viimeistä pomoa ei pystynyt vertaamaan muihin pomoihin, sillä siinä oli oikeasti vastusta. Tämä terroristi johtajan ohjastama robotti kesti vielä iskujakin melko hyvin. Hankalan tästä teki venyvät saksikädet. Ne kun tuppasi menemään hieman minne sattuu ja pelin tyyliin nekin tappoivat yhdestä osumasta.
Vielä tähän päälle kohti tulevat ohjukset niin soppa oli valmis.
Aluksi yritin ihan pelkästään pelkällä voimalla ja tykitin liekinheittimen tai kuula-aseen voimin paikallaan seisten niin pitkään kunnes henki lähti. Tämän jälkeen siirryin vuorottelemaan kranaattien ja hernepyssyn välillä.
En tiedä olisiko tämä taktiikka riittänyt jos olisi onnistunut pääsemään tähän pisteeseen kaikkien continuejen voimin, mutta ainakaan omilla yrityksilläni ei elämät millään riittäneet pelkästään paikallaan tykittämiseen.
Seuraava taktiikka olikin jo mielessä; yritän Heavy Barrelin avulla tuhota pomon, sillä se ei lähde kuolemasta pois. Ongelmaksi muodostui, että mistä lokerosta saa viimeisen osan Heavy Barreliin. Yhdellä yrityksellä keräsin viimeisen osan liian aikaisin eikä aseen aika riittänyt ihan pomolle asti.
Muistelin, että juuri ennen pomon kohtaamista löytyvistä lokeroista saisi viimeisen aseen osan. Eipä löytynyt, ainoastaan kuula-aseen turhake. Päätin kuitenkin ihan läpällä yrittää kuula-aseella ja onnistuinkin väistelemään pomon iskuja niin hyvin, että asehan kului loppuun.
Siinä sitä oltiin sitten hernepyssyn kanssa tätä isoa robottia vastaan, tilanne oli hieman huvittava. Jatkoin kuitenkin pomon ampumista vaikka ajattelin, että ihan turhaa ajanhukkaa sillä hernepyssyllä se vaatisi osumia melkoisen läjän.
Opin ihmeen kaupalla manipuloimaan saksia niin, että ne menivät lähes aina samaan kohtaan. Ohjusten väistely oli sitten paljon helpompaa kun niitä oli ruudulla vain kaksi kerrallaan.
Pitkän tovin väistellessäni ja tykitellessäni huomasin, että toinen saksi tuhoutui! Tässä kohtaa sain hieman toivoa yritykseeni, että tämähän on ihan mahdollinen päästä näinkin läpi. Kun pomolla oli vain yksi saksi jäljellä, sitä oli entistä helpompi väistellä.
Toisen saksen tuhoutumisen jälkeen pomo ei enää tehnyt mitään ja sen keskellä olevaa hyttiä sai rauhassa tykittää. Olen erittäin iloinen että en vetänyt hommaa läskiksi vaikka jouduinkin yrittämään näin heikolla kombolla :D



Tykkäsin tästä hyvinkin paljon! Mukava vaikeusaste ja jaksoi yrittää alusta vaikka takkiin tulikin. Miellyttävät grafiikat ja tiukat musiikit. Erityisesti hissikenttien musiikki oli todella kova!
Muutama hieman typerä ratkaisu, mutta ne olivat niin pieniä, että eivät pilanneet pelinautintoa millään tavalla.
Suosittelen kokeilemaan jos Run and Gun -genren pelit nappaa :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti