lauantai 28. elokuuta 2021

Target: Renegade


Games Beaten:
296/709
Genre: Beat 'em Up
Goal: Defeat Mr. Big (Stage 7)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 5/10

Renegade, olisi vähän asiaa! Mr. Big on saapunut kaupunkiin ja tällä kertaa tyyppi haluaa kostoa.
Tiesithän, että Mr. Big on kidnapannut veljesi Mattin?
Ilmeisesti Mattia pidetään vankina Pig Pen -nimisessä ravintolassa.
Niin ja meinasin ihan unohtaa, että kaikki rikollisjengit ympäri kaupunkia etsivät sinua.
Ei ole paikkaa mihin juosta tai piiloutua. Parempi lähteä matkaan, veljesi aika on käymässä loppuun!

Nyt oli kunnon Double Dragon -kopiointia. Aika surutta oli pelihahmokin kopioitu lähes suoraan ensimmäisestä DD:stä :D
Tästähän ei voi syyttää kun Software Creationsia joka jostain syystä päätti tehdä NES -versiosta tämän näköisen.
Pelihän on siis julkaistu alkuperäisesti muille vanhemmille tietokoneille ja nämä versiot näyttävät ihan erilaisilta kuin tämä NES -versio.
Minun puolestani tämä olisi voinut olla Double Dragon III, sillä tämä oli maistuvampi peli.
Tässä ei yritetä pelastaa vastakkaista sukupuolta vaan veli on joutunut rikollisjengin armoille.
Seikkaillaan jossain nimeltä mainitsemattomassa suurkaupungissa seitsemän kentän verran. Aluksi ollaan kaupungin nurjalla puolella minkä jälkeen siirrytään keskustan humuun.
Seuraavaksi käydään vähän puistossa painimassa skeittari poikien kanssa sitten siirtyen hieman parempaan osaan kaupunkia. Loppuhuipentuma käydään Pig Pen -nimisessä ravintolassa.
Kentät olivat todella lyhyitä, vain muutaman ruudun pituisia.



Beat 'em upin tyyliin tässä täytyi mäiskiä kaikki ruudulle tulleet viholliset ennen kuin pääsi jatkamaan kentässä eteenpäin. Koska kentät olivat todella lyhyitä, ukkoja saattoi tulla melkoinen joukko per ruutu.
Renegadella on muutamia erilaisia iskuja joita pystyi hyödyntämään vihollisten mukiloinnissa.
Löytyi perinteiset nytkit ja potkut sekä Double Dragonistakin tuttu hyppypotku. Näiden lisäksi löytyi vielä hieman erikoisempana liikkeenä jonkinlainen matala jalalla lakaisu.
Aluksi tuli käytettyä nyrkkejä ja potkimista, mutta sitten huomasin, että jalalla lakaisu on todella tehokas liike. Sen pystyi tekemään myös pienen etäisyyden päästä jolloin viholliset eivät ihan niin herkästi päässeet tekemään vastaiskua.
Hyppypotkua kannatti käyttää oikeastaan vain jollain kulkuvälineellä liikkuviin vihollisiin. Niitä ei muuten saanut nujerrettua.
Aluksi tämän hyppypotkun ajoittaminen oli hankalaa ja todella "fiksu" veto pelintekijöiltä heittää pelin ensimmäiseksi viholliseksi nopeasti liikkuva motoristi. 
Yritä siinä nyt sitten keksiä miten vihollinen tapetaan saatikka ajoittaa hyppypotku oikein.
Viholliset pudottelivat randomisti sydämiä. Näistä sai hieman energiaa takaisin. Sydämien hitbox oli todella pieni ja niiden kerääminen hektisen taistelun lomassa oli välillä täysin mahdotonta.
Renegade kun ei osaa kerätä sydämiä astumalla niiden päälle vaan täytyy erikseen painaa A + alas. Sydämet hävisivät vielä tietyn ajan kuluessa joten kirosanoja tuli ankaraankin tahtiin kun ei vaan ollut oikeassa pikselissä.



Kun vihollisjoukot oli nujerrettu, eteenpäin kulkiessa kuului pieni merkkiääni ja itse kentän pääpomo asteli ruutuun. Nehän olivatkin alkuun pahoja veijareita, sillä niiden iskut tekivät jäätävästi vahinkoa.
Minkäänlainen höseltäminen tai kikkailu ei tämän pelin pomoja vastaan ollut järkevää, vaan yhden liikkeen harkittu käyttö.
Jokainen pomo oli heikko jollekin tietylle liikkeelle. Ainakaan itse en onnistunut esimerkiksi ensimmäistä pomoa vahingoittamaan kun vain pelkillä potkuilla.
Tavallaan tykkäsin tästä ratkaisusta vaikka kun homman oppi, pomot menivät todella yksinkertaisiksi ja helpoiksi. Yleensä ei ihan näin helpolla beat 'em upeissa pääse :D
Eniten ongelmia oli kolmannen kentän pomon kanssa, kesti hetki tajuta että nyrkit vahingoittavat sitä vaikka näytti, että kaveri vain suojaa jokaisen lyönnin.
Hieman on menty siitä, missä aita on matalin sillä muutama pomo tulee kahteen kertaan vastaan. Kuudennessa kentässä ei ole edes kunnon pomoa vaan reilumpi kasa perus vihollisia.



Peli on melko julma, varsinkin alussa sillä tässä on vain yksi elämä! Onneksi sentään ensimmäisen kentän läpäisystä palkitaan yhdellä continuella.
Jos möhli tarpeeksi kentän aikana, siitä rankaistiin siten, että seuraavaan kenttään ei saanut edes energioita täyteen. Kentän läpäisystä palkitaan pienellä määrällä energiaa mikä oli typerä ratkaisu.
Pakko ihmetellä tätä ratkaisua varsinkin kun pelissä on maksimissaan kaksi elämää...
Viides kenttä oli todella paha. Kentässä oli vihollisina skeittareita jotka olivat mekaniikoiltaan samanlaisia kuin ensimmäisissä kentissä esiintyneet motoristit - paljon nopeampia vain.
Nämä täytyi potkaista hyppypotkulla ensin laudan päältä pois ennen kuin niille pystyi tekemään mitään. Tämä olikin helpommin sanottu kuin tehty, sillä parhaimmillaan skeittareita saattoi olla kolme samaan aikaan ruudulla ja niiden hitbox oli erittäin pieni.
Täytyi olla lähes täydellisesti samalla tasolla skeittarin kanssa jotta se osui.
Viides kenttä aiheutti eniten ongelmia ja Game Overeita verrattuna muihin kenttiin. Ne olivat paljon yksinkertaisempia vihollisten vaikeusasteen suhteen.



Viimeinen kenttä alkaa samoilla ärsyttävillä frakkiin pukeutuneilla vihollisilla mitkä toimivat edellisen kentän pomoina. Ensimmäinen yritykseni tähän kenttään päättyi näihin kun ne saivat minut ahdettua väliinsä ja nuijivat hengiltä. Mitään ei voinut tehdä, oli vaan otettava iskut vastaan.
Seuraava yritys kohti viimeistä kenttää alkoi. Kentät menivät aika huonosti. Menetin toisen elämistäni kuudennessa kentässä erittäin huolimattoman pelaamisen ansiosta.
En päässyt edes viimeiseen kenttään täysillä energioilla ensimmäisen yrityksen tavoin ja energiapalkki oli puolillaan. Ihmeen kaupalla sain kuitenkin frakki-ukot piestyä vaikka energiaa ei jäänytkään kovinkaan paljoa jäljelle.
Seuraavassa ruudussa odotti onneksi helppoja vihollisia jotka pudottivat ihmeen paljon sydämiä. Sain reilusti energiaa takaisin.
Tämän ruudun jälkeen vastaan tuli jokin pieni mies ison tykin kanssa. Ajattelin kaverin olevan jokin välivastus koska onhan kyseessä viimeinen kenttä.
Huomasin, että jalalla lakaisu osoittautui erittäin tehokkaaksi liikkeeksi tätä vastaan. Muutaman iskun jälkeen se ei edes käyttänyt tykkiään vaan alkoi viskomaan todella helposti väistettäviä puukkoja.
Aikani ukkoa pieksin ja viimein se nujertui. Ihmetyksekseni alkoikin kentän läpäisy fanfaari soimaan. Tämä pieni mies olikin pelin viimeinen pomo, Mr. Big. Tämän olisi ehkä voinut päätellä taustalla näkyvistä ovista, mutta ei siinä taistelun lomassa kerinnyt mitään taustoja vilkuilemaan :D
Mr. Big oli ehdottomasti pelin helpoin pomo, sillä se meni ensimmäisellä yrityksellä läpi ottamatta yhtään damagea.




Löytyihän se velikin lopulta! Kaveri taitaa olla kyllä identtinen kaksonen, niin samannäköinen on. Ihmettelin kun loppukuvissa vihollisjengi hyökkää huoneeseen, iskee veljeä nenään ja vie Renegaden pois.
Seuraavaksi ollaankin jo ensimmäisessä kentässä ja täytyy pelastaa veli. Pakko sanoa, että tämä on erittäin hauskasti toteutettu loop kun kaksoisveli viedään pois ja peli alkaa "alusta". Ei edes välikuvien tekstejä tarvinnut muuttaa kun ei nimiä mainita.
Tykkäsin pelistä. Mukavan näköinen ja musiikit olivat todella rokkaavat! Suosittelen ehdottomasti kuuntelemaan :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti