tiistai 24. elokuuta 2021

Cliffhanger


Games Beaten:
295/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Qualen (Stage 6)

Arvosana: 3/10
Vaikeusaste: 3/10

Gabe Walker on vuorikiipeilijä, mutta hän lopetti hommat kun yksi pelastusoperaatio epäonnistui. Lähes vuoden päästä Gabe pyydetään takaisin alueelle jossa epäonnistunut pelastaminen tapahtui sillä siellä on kadonnut ihmisiä.
Nämä "hukassa" olevat ihmiset ovatkin rosvoja joiden saalis levisi pitkin vuoristoa epäonnistuneen lennon vuoksi.
Kadoksissa onkin vaatimattomat 100,000,000 dollaria ja rosvot tarvitsevat Gaben ammattitaitoa paikantaakseen rahat.
Gabe ei tiedä "hukassa" olevien ihmisten olevan rosvoja ja suostuu auttamaan heitä.
Hommahan sitten paljastuu ja Gaben samassa tiimissä toimiva tyttöystävä, Jessie kidnapataan.
Tehtävän luonne muuttuu täysin ja rosvojen nappaamisen lisäksi täytyy vielä tyttöystäväkin saada turvaan.

Muistan aikoinaan kun katselin kaverin Cliffhanger -pelailua Sega Mega Drivellä. Yritykset päättyivät aina punaiseen helikopteriin ja kirosanat täyttivät huoneen.
Mitä nyt näin vuosien jälkeen muistelen, niin tuo Mega Drive -versio on ihan laadukas. Samaa ei voi sanoa tästä NES -versiosta :D
Tuli hieman mieleen Lion King ja Aladdin tästä kauniista graafisesta tyylistä.
Ajattelin, että testailen hieman tätä, mutta testailu päättyikin läpäisyyn. Eikä koko hommaan mennyt kuin noin puoli tuntia. Laatua saatu taas rahaa vastaan.
Helppohan tämä oli kuin mikä. Kuuden kentän mittainen vuoristoseikkailu missä mäiskitään lintuja, kojootteja ja rikollisia. Kentistä löytyy menoa helpottavia tavaroita ja rahaa.
Jotta Gabe pystyisi liikkumaan paremmin vuoristossa, täytyi hänelle löytää kaksi hyödyllistä varustetta - piikkikengät ja kiipeämishanskat.
Ensimmäinen kenttä tarjoili kengät ja en edes muista mistä löysin kiipeilyhanskat, ilmeisesti vahingossa jostain.
Kenkien avulla pystyi lumisilla osuuksilla juoksemaan ja hanskojen avulla kiipeilemään jäisiä seiniä pitkin. Molemmat erittäin pakollisia pelin läpäisyn kannalta.
Näiden lisäksi toisesta kentästä olisi voinut löytää jonkinlaisen jäljityslaitteen. Tämän laitteen hyöty oli hieman häilyvää, sillä sen avulla olisi löytänyt vain rahaa ja lisäreitä.
Gabe saa myös haltuunsa hieman kättä pidempääkin. Löytyy puukkoa, asetta, dynamiittia ja kiviä. Näitä löytyi ihan kenttiin ripoteltuna tai vihollisten hallusta.
En koko läpäisyn aikana käyttänyt kiviä tai dynamiittia laisinkaan. Puukkoa ja asetta sitten näidenkin edestä. Ongelmana oli, että jos keräsi useamman näistä samaan aikaan, vain viimeksi kerättyä pystyi käyttämään.



Ihme kyllä tässä ei ollut ihan jäätävän kauheat kontrollit. Ei ne mitkään parhaatkaan olleet, mutta ihan siedettävät.
Ainoastaan mikä aiheutti inhottavia tilanteita, oli tasojen välisten rotkojen ylitys. Joissain tapauksissa rotkojen välinen matka oli venytetty todella tiukaksi ja sai hypätä ihan reunalta jotta hyppy onnistuisi.
Välillä vaikka näytti, että selkeästi pääsi rotkon yli, mutta laskeutuikin liian lähelle reunaa ja putosi montun pohjalle. Tähän hyppimiseen onneksi tottui nopeasti ja tulikin hypittyä hieman pidemmälle mitä tarvitsi...ihan varmuuden vuoksi.
Aluksi ihmettelin, että miten jotkut hypyt pystyi edes tekemään kun välimatka oli niin pitkä. Ohjeista sitten selvisi, että kun painaa ylöspäin samalla kun eteenpäin, hahmo alkaa juoksemaan. Tätä tulikin käytettyä paljon vaikka ei olisi välttämättä tarvinnutkaan :)
Kenttien varrelta löytyi nuotioita. Kentistä löytyvää rosvojen pätäkkää pystyi heittämään nuotioon jolloin sen loimusta sai energiaa täyteen. Tämä ei ollut mitään halpaa hupia, täytyi olla melkoisia summia jotta sai energiat täytettyä.
Tätä en edes aluksi tajunnut ja ihmettelin miksi nuotio ei välillä annakaan energiaa. Pakko sanoa, että tämä oli suhteellisen nerokas idea ottaen huomioon mikä peli on kyseessä :D
Näistä nuotioista ei nyt kamalasti tarvinnut välittää vaikka ne täyttivätkin energiaa, sillä energian keräämiseen oli vieläkin parempi keino. Peli on niin nerokkaasti koodattu, että aina kun astuu uuteen huoneeseen tai kenttään, saa energiat täyteen!
Vihollisista ei edes pahemmin ottanut vahinkoa joten parhaiten eteni vain juoksemalla niiden läpi :D



Jokaisen kentän lopussa odotti pomovastus niin kuin monessa muussakin pelissä. Tässä ne vaan olivat aika mitään sanomattomia, perus vihollisten kaltaisia ukkeleita. 
Poikkeuksena ensimmäisen ja viidennen kentän pomot - ne olivat kiipeämisosuudet joissa murikoita tippui ruudun yläreunasta tasaiseen tahtiin. Ensimmäisessä kiivettiin kanjonissa tikapuiden avulla ja viidennessä jäistä vesiputousta pitkin.
En näitä itse olisi mieltänyt pomoiksi, mutta kerta ohjekirja näin väittää, onhan se uskottava!
Välillä ei edes huomannut, että taistelee pomoa vastaan vaan luuli sitä perus viholliseksi. Erot olivat välillä todella mitättömät.
Pomoja vastaan ei tarvinnut mitään kummempia taktiikoita kehittää, riitti kun oli reilusti energiaa ja mätti nyrkeillä tai muilla puolustuskeinoilla. Tällä tekniikalla pomo kaatui ensin.
Pakko myöntää, että naurahdin kolmannen kentän pomon, Ryanin jälkeen kun Gabe käyttää äijän ruumista liukurina. En hirveästi leffasta mitään muista kun sen katsomisesta on aikaa, mutta jotenkaan en usko, että tämmöistä siinä olisi ollut... :D



Viimeinen kenttä ei tästä muusta hutusta eronnut millään tavalla. Siinä tosin joutui taistelemaan kahta pomoa vastaan; punaista helikopteria ja itse Qualenia.
Helikopteriin ei voinut osua muuta kuin aseen avulla ampumalla ylöspäin. Onneksi näppärästi ennen pomotaistelua löytyi ase. Mitenhän tämänkin olisi ratkaissut jos olisi missannut aseen tai panokset olisivat loppuneet?
Helikopterin jälkeen alkaa suoraan oikea viimeinen taistelu Qualenia vastaan. Aluksi äijä hyökkää heti ensimmäisellä tasolla kimppuun ja sain sen työnnettyä jyrkänteeltä alas.
Tämän jälkeen täytyi kiivetä vuoren huipulle jossa todellinen viimeinen taistelu käytiin. Erittäin antiklimaattinen, täysin samanlainen mäiske kuin ensimmäisessä kohtaamisessa vuoren alemmassa osassa.
Muutama isku äijään ja reunalta alas, hurraa.



Eipä tästä kovinkaan paljon positiivista sanottavaa jäänyt. Todella nopea, rahan himo silmissä tehty hutaisu. Taas kun katsotaan pelin julkaisuvuotta mikä oli niinkin myöhään kuin 1993, ei kyllä pelin ulkoinen olemus täsmää lainkaan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti