keskiviikko 31. maaliskuuta 2021

RoboCop


Games Beaten:
267/709
Genre: Platform
Goal: Defeat ED-209 (Stage 6)

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 5/10

Tämän hetken tilanne Detroitissa ei ole kaunista katseltavaa. Ihmisten lempiharrastukset koostuvat nykyään väkivallasta, tappamisesta ja muusta rikollisuudesta.
Rikollisjengiä johtaa mies nimeltä Clarence Boddicker. Tämän veijarin harrastuksiin kuuluu mm. poliisien hitaasti tappaminen. Poliisi, nimeltään Alex Murphy saa tehtävän lähteä työparinsa kanssa tämän rikollispomon ja hänen jenginsä perään.
Homma menee poskelleen ja Clarence pääsee lempiharrastuksensa pariin. Lopuksi Alex saa kuolettavan laukauksen päähänsä.
Alexin ruumis viedään turvaan ja hänestä muutetaan vahvasti varustettu kyborgi, RoboCop. Alexilla ei ole enää muistoja entisestä elämästään vaan hänen tehtävänsä on kitkeä rikollisuus pois Detroitista.

Pelilistaa katsellessani huomasin, että tämä kyseinen trilogia on täysin korkkaamatta. Leffaan pohjautuvaa peli, joka on saanut ensi-iltansa vuonna 1987. Itse en tätä ole katsonut ihan hetkeen joten muistikuvat on erittäin hatarat.
Ei kun peli tulille ja ei aikaakaan, kun ruudulla näkyivät ihan hienosti tehdyt alkukuvat ennen ensimmäistä kenttää.
Heti aluksi huomasi, että RoboCop ei käytä asetta vaan hakkaa nyrkeillä. Kyseinen kaveri ei osaa myöskään hypätä joten jos pelissä olisi rotko, homma olisi nopeasti taputeltu. Peli on vielä laitettu "Platform" -kategoriaan, go figure.
Hetken kenttää edettyäni, RoboCop kaivoi aseen automaattisesti esiin. Tämä siis on jutun juoni, homma toimii automaatiolla ja itse ei saa päättää milloin asetta pääsee käyttämään.
Tässä ei ole edes sen suurempaa logiikkaa milloin RoboCop laittaa aseen pois tai ottaa sen esiin. Pelissä ei ole edes mitään siviilejä joita pitäisi varoa.
Aseen kanssa pystyy myös nyrkkejä käyttämään, mutta miksi ihmeessä kukaan niin tekisi niin. Aseessa on vielä loputtomat panokset joten ainoastaan pakotettuna nyrkkejä tulee käytettyä.

Pelissä on vain kuusi kenttää ja niiden lopussa pomotaistelut. Kuolemasta tulee suoraan Game Over ja pelattavana oleva kenttä alkaa alusta. Peli sisältää kuitenkin kolme continueja ja YHDEN lisärin jos sellaisen onnistuu haalimaan.
Lisärin saamisesta kerron myöhemmin hieman tarkemmin.
Aluksi kun continuet loppuivat, luulin, että peli kaatui jotenkin. Homma ei edennyt mihinkään Game Over -ruudusta vaikka kuinka nappeja hakkasi. No, resetillä pääsi taas pelin alkuun ja yrittämään uudelleen.
Sama ongelma toistui ja mieleeni tuli, että onkohan pelissäni jotain vikaa kun tälläinen "glitch" aika-ajoin hyppää esille.
Ohjekirjasta selvisi, että pelissäni ei ollut mitään vikaa, vaan tämä on koodattu tarkoituksella näin. Kun viimeinen continue on käytetty, täytyy resetillä mennä takaisin pelin alkuvalikkoon.
Niin, ilmeisesti automaattisesti tähän valikkoon meneminen ei tullut kysymykseen.



Kenttäsuunnittelu oli ihan jees, löytyi paljon erilaisia vihollisia ja tilanteita, missä ei voinut vaan suoraan ampua vaan joutui ampumaan muihinkin suuntiin. 
Kentissä oli alueita minne ei ollut pakko mennä, mutta niistä löytyi aseita tai muita hyödykkeitä.
Löytyi Castlevania -tyylisiä rappusia ja ne olivat vielä rasittavampia käyttää kuin kyseisessä pelissä. Ylöspäin meneminen oli ihan jees, mutta alaspäin tuleminen täyttä tuskaa. Homma oli tehty pikselin tarkaksi.
Välillä joutui venkuttamaan tovin jotta RoboCop suostui menemään rappusille.
Loppupuolella peliä kenttäsuunnittelu oli hieman kyseenalaista, sillä täytyi liikaa luottaa tuuriin, että viholliset pudottaisivat edes jotain hyödykkeitä.
Myös muutamien vihollisten äkillinen ilmestyminen ruutuun ja niiden tappamisen jälkeen saman tien respawnaaminen oli ikävä lisä.
Esimerkiksi neljännen kentän loppupuolella katonrajassa ei näy mitään, mutta kun on kyseisen kohdan ohi kävellyt, ilmestyy siihen tykki joka ampuu sitten siivun energiaa pois.



Ruudun alareunaan on tungettu jos jonkinlaista tietoa. Vasemmalta löytyy RoboCopin virta- ja energiamittarit. Virtamittari on periaatteessa aika, minkä puitteissa kenttä täytyy suorittaa. 
Sitä saa lisää kenttiin ripotelluista pattereista tai jotkin viholliset saattavat pudottaa myös näitä pattereita. Hieman Adventure Islandin tyyliin aikaa saa lisää hedelmiä keräämällä.
Loppupään kentissä virtamittariin ei saa täytettä kuitenkaan enää mitenkään, edes viholliset pudota sitä. Täytyy vain olla hyvä ja mennä kenttä nopeasti läpi.
Energiamittari toimii samalla tavalla, paitsi se ei kulu itsestään. Täytettä tähän löytyy huomattavasti isommalla prosentilla.
Seuraavana ruudun alareunan keskiosasta löytyy aseet. Onneksi pelin perus tussari on loputtomilla ammuksilla varustettu, saa huoletta räiskiä menemään kunhan vain RoboCop antaa luvan sen käyttöön.
Perusaseen lisäksi löytyy vielä konekivääri ja kobra-ase mitkä täytyy kerätä kenttien varrelta. Nämä tulevat näppärästi mukana kentästä toiseen, mutta kuoleminen vie ne luonnollisesti pois.
Konekivääri on melko hyödytön, sillä sen panokset kantavat vain muutaman askeleen päähän. Muutamaan väliviholliseen ja yhteen pomoon se oli hyödyksi. Kobraakaan ei tullut hirveästi käytettyä, sillä koko pelin aikana siihen ei montaa kutia saanut haalittua.
Viimeisenä alareunan oikeasta laidasta löytyy muutama symboli. Nämä ovat vain visuaalisia ja ei näistä tullut ihan hirveästi välitettyä. Lähinnä symbolit vilkkuvat jos vaikka jokin iso vihollinen tulee vastaan, edessä on rikottava seinä, virtamittari kuluu tai jotain vihollista ei voi tappaa kuin nyrkeillä.
Taisi yksi tälläinen tilanne olla missä ainoastaan nyrkit tehosi - nimittäin ensimmäisen kentän pomo. Tässäkin huomasi suoraan kun luodit vaan kimpoili pomon kropasta :D

Pomotaisteluista tykkäsin, lähes kaikki oli erilaisia. Lukuun ottamatta neljännen ja kuudennen kentän pomoa, ne olivat sama ED-209 robotti.
Ensimmäisen kentän pomokin oli hieman omituinen, sillä myöhemmissä kentissä se tuli vastaan monia kertoja perus vihollisena kestäen saman verran iskuja.
Jännän huomion tein, että ainoastaan ED-209 pomolla on energiapalkki ,mistä näkee paljon se tarvitsee vielä osumia. Muilla pomoilla ei ollut mitään, täytyi vain arvailla, paljon osumia tarvitaan :D
Toisen kentän pomohuoneessa oli kunnon panttivanki tilannekin! Aina kun pomo ampuu, tämän jälkeen panttivanki kyyristyy jonka seurauksena pomoon sai itse ammuttua.



Nyt voisi hieman tarkemmin kertoa pelin ainoan lisärin saamisesta. Toisen ja neljännen kentän jälkeen pääsee pelaamaan bonuskenttää.
Tarkoituksena tässä on ampua mahdollisimman monta maalitaulua rikki 30 sekunnin aikarajan puitteissa. Aluksi ajattelin, että tämä on pelkästään pisteiden keräämistä, mutta huvikseni yritin saada mahdollisimman monia tauluja rikki.
Tämä kannatti, sillä jos onnistui rikkomaan 30 maalitaulua, sai lisärin! Aluksi 30 maalitaulun rikkominen tuntui haastavalta, mutta tarpeeksi tätä tahkotessa se onnistui jokaisella yrityksellä.
Aivan "mahtavaa" oli, että jos ensimmäisestä bonuskentästä sai lisärin, sellaista ei tullut enää toisesta bonuskentästä vaikka kuinka monta maalitaulua sai rikki. Kylläpä oli kummallista pelisuunnittelua.
Meinasikohan pelintekijät sitä, että jos molemmat lisärit saa, menee peli liian helpoksi. Voi olla, sillä lisärissä oli se hyvä puoli, että jos kentässä kuoli, sai jatkaa siitä samasta kohdasta kentän alusta aloittamisen sijaan.



Tässä pelissä oli ensisijaisen tärkeää olla kuolematta, ainakaan ennen viimeistä kenttää. Kerätty lisäri piti pyrkiä säilyttää mahdollisimman pitkälle.
Kentissä ei myöskään kannattanut menettää liikaa energiaa, sillä sitä sai pomon tuhoamisen jälkeen vain tietyn siivun lisää, ei tietenkään koko palkin verran.
Kenttien hyvä opettelu, hieman tuurilla tippuvia energioita ja aseita, näillä eväillä onnistui kentät läpäisemään hyvien energioiden turvin.
Jos lisärin menetti, sai oikeastaan heittää hyvästit läpäisy-yritykselle.



Erittäin inhasti oli kyseinen peli suunniteltu. Viimeisessä kentässä ei vaan yksinkertaisesti riitä aika jos sen yrittää yhdellä elämällä läpäistä. Kun kenttä ei pudota virtamittariin täytettä, rupeaa olemaan melko kusessa.
Kikkana oli, että pääsi pelin kuolematta tähän viimeiseen kenttään ja sitten mahdollisimman pitkälle ensimmäisen lisärin voimin. Kuolema palauttaa molemmat palkit täyteen joten nyt viimeisen pomon pieksämiseen on tarpeeksi aikaa.
En ymmärrä miten tämän olisi voinut päästä ilman tätä keinoa läpi. Ehkä tässä oli joku kikka kolmonen, tiedä häntä.
Meni monia yrityksiä siihen, että menin kuolemaan viidennessä kentässä tai en vaan onnistunut saamaan bonuskentästä lisäriä. Sitten mahdollisimman tarkasti yritti viimeisen kentän mennä, jotta aika riittäisi pomon tuhoamiseen. Ei mitään toivoa.



Tämä viimeinen pomo, ED-209 eroaa neljännen kentän versiostaan ainoastaan siten, että se on paljon kestävämpi. Jos se kestäisi yhtä paljon iskuja kuin neljännen kentän ED-209, sen pystyisi yhden elämän turvin päihittämään.
Yksinkertainenhan se oli kuin mikä, ei siitä ota osumaa ja ainoastaan aika oli ongelmana. ED-209 kävelee ruudun päästä päähän ja ampuu ääripäissä ammuksia alaviistoon. Muutahan tässä ei tarvitse pahemmin väistää kuin vasemmassa reunassa tapahtuva ampuminen.
Sekin hoituu seisomalla ihan vasemmassa seinässä kiinni. Osumat tehdään ED-209 tykkiin johon osuu vain yläviistoon ampumalla. Aluksi siihen ei onnistunut montaa osumaa tekemään, mutta taitojen karttuessa huomattavasti enemmän.
Jostain syystä mikään muu kuin perus tussari ei tehnyt vahinkoa ED:iin. Monta kertaa kokeilin ampua konekiväärillä ja kobralla mutta ei. Käviköhän sitten vain niin huono tuuri, että panokset menivät ohi - paha sanoa.
Tarpeeksi kun tätä tylsää edes taas hippaa harrasti, ED-209 viimein tuhoutui.



Taas ärsyttää kun potentiaalinen peli on pilattu typerällä paskalla. Jos tuota virtamittaria ei olisi ollut ollenkaan, se olisi kulunut hitaammin tai viimeisistä kentistä olisi saanut täytettä siihen, peli olisi parantunut huomattavasti.
Tämä oli grafiikoiltaan ja välivideoiltaan miellyttävää katseltavaa. Musiikista myös miinusta, sama rallatus kentästä toiseen. Hieman olisi vaihtelua kaivannut :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti