keskiviikko 13. tammikuuta 2021

The Magic of Scheherazade


Games Beaten:
253/709
Genre: RPG
Goal: Defeat the Great Demon Goragora (Chapter 5)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 4/10

Kauan aikaa sitten paha demoni Goragora muutti kauniin Arabian demoneiden asuttamaksi.
Yhtenä päivänä taikuri Isfa onnistui vangitsemaan demonit ja Goragoran syvälle maan uumeniin käyttäen sinisen tähden taikaa, Airoschea.
Mutta ei aikaakaan kun Arabia oli jälleen ongelmissa. Paha taikuri Sabaron päätti vapauttaa demonit ja Goragoran vankilastaan.
On olemassa yksi sankari joka voi tuhota Sabaronin.
Sankarin taikavoimat ovat ehtyneet, hänen muistinsa on mennyt ja vielä oma rakas Scheherazade on vangittu!
Vielä kaiken lisäksi hänet on heitetty eri aikakaudelle.
Onneksi sankarilla on ajan henki Coronya apunaan.
Matkan edetessä sankari tulee tapaamaan apureita jotka elvyttävät hänen taikavoimaan.
Mutta onnistuuko sankari löytämään rakkaansa Scheherazaden?

Melkoinen nimi on kyllä pelillä :D

Kaveri sanoi, että pelaahan tämmöinen, peli näyttää vähän Startropicsilta.

En ollut tälläisestä koskaan kuullutkaan, mutta heti ensi näkemältä tuli kieltämättä Startropics mieleen, lähinnä ne sen luola -osuudet.

Pelihän on todella simppeli RPG. Se sisältää viisi lyhyttä lukua.

Omituinen peli Arabia -teemaiseksi, melkein kaikki alueet olivat vehreitä, ihan kuin olisi jossain Skotlannissa matkannut :D



Aluksi valitaan minkä hahmoluokan haluaa itselleen. Valittavia oli kolme - taistelija, pyhimys tai taikuri.
Minä valitsin taikurin koska ohjekirjan mukaan se on paras pomoja vastaan.

Kaikki hahmoluokat pystyivät kuitenkin käyttämään taikasauvaa ja miekkaa, en oikein nähnyt pointtia.
Todennäköisesti taistelija löi tehokkaammin miekalla kuin taikuri, mutta kuka haluaa käyttää nysää miekkaa kun voi käyttää pitkälle ampuvaa taikaa?

Tässä on todella hassu tapa levuttaa hahmoa. Jokaisessa luvussa pystyy nousemaan vain viisi tasoa.
Kun maksimi taso on saavutettu, ei expaa enää tule lisää.
Ilmeisesti pelintekijät halusivat kontrolloida pelin vaikeusastetta tälläisellä systeemillä.

Monestihan tuo viisi tasoa tuli kerättyä mahdollisimman nopeasti jotta eteneminen olisi helpompaa.
Etsin jonkun hyvän kohdan missä oli paljon vihollisia ja tapoin niitä uudelleen ja uudelleen.

Eli, jokaisen luvun idea on hyvin samanlainen; etsi jokin apuri ja hänen avullaan sitten pääsee eteenpäin.
Tämä voi tarkoittaa sitä, että löytyneen apurin avulla voi esimerkiksi valaista pimeän paikan, tulkata mystistä kieltä tai houkutella pomo ruudulle.



Yhdessä luvussa on tietty alue millä liikutaan ja se sisältää useita kyliä. Kyläläiset ovat vähän yksinkertaista porukkaa, mutta kyllä niiltä välillä ihan hyödyllisiä vinkkejäkin sai joten kannatti kaikille jutella :)

Kylissä voi tehdä monia erilaisia juttuja. Pystyy parantamaan itsensä nukkumalla hotellissa, kaupasta voi ostella kaikenlaisia hyödykkeitä, käydä kasinolla tuhlaamassa rahansa.
Löytyy myös moskeija jossa pystyy herättämään kuolleen apurin henkiin, vaihtamaan hahmoluokkaa tai ottamaan salasanan.



Tämä on siitä hieman omituinen RPG, että se sisältää elämät, tämä on myös pieni samankaltaisuus Startropicsin kanssa.
Alussa on kolme elämää ja tietääkseni niitä ei saa lisää. Kuolemisen jälkeen saa jatkaa kohdasta missä meni kuolemaan.
Game Overistakaan ei ole sen suurempaa haittaa, peli heittää vain luvun alkuun. Kaikki keräämänsä expat ja tavarat saa pitää, joutuu vain kävelemään takaisin sinne minne asti oli päässyt.
Game Overin jälkeen sai myös salasanan. Tätä tuli muutaman kerran hyödynnettyä jonkin uuden luvun alussa kun ei jaksanut enää lähteä metsästämään moskeijaa.

Salasanan kanssa peli oli mennyt täysin överiksi, parhaimmillaan se oli 45-merkkiä pitkä :D
Aivan mahtavaa oli näpytellä sitä uuden pelisession alussa.
Ymmärrän kyllä, että jos peli on tarpeeksi monimutkainen, niin on salasanan oltava pitkä jotta se säilyttää kaikki pelaajan tekemät jutut, mutta ei se nyt tässä yksinkertaisessa pelissä ollut tarpeellista.

Aikamatkustustakin oli tähän saatu mukaan, voi pojat!
Välillä täytyi matkustaa menneisyyteen tai tulevaisuuteen jotta sai jonkin tärkeän lukua edistävän asian.
Kun matkusti ajassa, maisemat saattoivat muuttua radikaalistikin. Esimerkiksi vehreästä kesäisestä metsästä saattoi tulla kylmä ja luminen.



Peli sisältää monia taikoja niin kuin RPG-peleillä on tapana. Löytyy salama- ja tuliloitsua millä tapetaan vihollisia.
Löytyy myös muutama energiaa täyttävä loitsu sekä salaisia portaikkoja paljastava loitsu.
Tämä salaisia portaikkoja paljastava loitsu on todella turha, sillä Coronya -apuri ilmoittaa aina kun salainen portaikko on ruudulla.
Coronya on vielä mukana heti pelin alusta asti joten vähintäänkin mielenkiintoinen ratkaisu.
Poikkeuksena ovat kylät, niissä Coronya on hiljaa, mutta niissäkin jokin kyläläinen mainitsee asiasta jos salainen porraskäytävä on samassa ruudussa.

Näinkin lyhyeksi ja yksinkertaiseksi peliksi se sisältää kaksi erilaista taistelumuotoa.
En ole nähnyt vastaavaa missään muussa RPG -pelissä.

Yleisempi taistelumuoto on reaaliaikainen vihollisten mätkintä.
Vihollisia ilmestyy ruutuun ja ne voi halutessaan piestä jos tarvitsee expaa tai rahaa.

Toinen on sitten vuoropohjainen taistelu. Välillä kun astuu ruudusta seuraavaan, saattaa tälläinen taistelu aktivoitua.
Perinteinen RPG -näkymä jossa hakataan vuoron perään toisia.
Tässä pystyy myös hyödyntämään apureita mitä on matkan varrella tullut mukaan remmiin.
Pelissä pystyy myös ostamaan pieniä sotureita jotka sitten auttavat tässä taistelumuodossa, mutta jos ne menevät kuolemaan, ne eivät enää tule takaisin.

Tämä oli mielestäni täysin turha lisäys peliin. Tuntuu, että pelintekijät olivat ristiriidassa asian kanssa. Jotkin halusivat reaaliaikaisen ja jotkin vuoropohjaisen taistelusysteemin.
Saatiin sitten molemmat :D
Nämä taistelut etenevät etanan vauhtia. Jotkin vihollisista kutsuivat vielä jatkuvasti apua paikalle ja taistelu ei meinannut millään loppua.
Taistelussa ei voinut edes päättää ketä lyö jos vihollisia oli monta samanlaista. Hahmo löi aina tiettyä vihollisluokkaa.
Esimerkiksi jollain örvelöllä on energiat vähissä, mutta hahmo päättikin lyödä viereistä tyyppiä.
Expaa ja rahaakaan näistä ei hirmu summia saanut, paljon nopeampaa ja tehokkaampaa oli tappaa tuolla toisella tyylillä.
Onneksi karkuun juoksemisen todennäköisyys näissä oli melkoisen hyvä, sitä tuli kokeiltua aina ensimmäisenä.



Luvut päättyivät aina johonkin palatsiin missä odotti jokin ikävä mörkö.
Kauppiaalta ostetun kartan avulla nämä mestat olivat todella yksinkertaisia. Ei pahemmin tarvinnut mitään Zeldan kaltaisia puzzleja selvitellä :D
Pomot olivat kyllä hienoja, näppärää pikselitaidetta!
Nämä luvun loppuvastukset tuhottiin aina reaaliaikaisessa näkymässä mikä oli ihan hyvä ratkaisu.
Pomot olivat todella helppoja, viimeistä lukuun ottamatta. Ne menivät ensimmäisellä yrityksellä läpi :)
Toisen luvun pomosta en oikein tykännyt koska sen ensimmäiseen muotoon ei tehonnut kuin tulitaika, jouduin ottamaan alusta kun ei ollut taiat loppuivat kesken.



Olihan tässä muutamia vähän nihkeitäkin juttuja. Tuo jokaisen luvun samankaltaisuus alkoi hieman puuduttamaan. 
Juokse alueen perälle, hae sieltä jotain ja juokse takaisin alkuun...
Myös pari kertaa piti vaihtaa hahmon luokkaa jotta pääsi eteenpäin pelissä, kummallinen ratkaisu :D



Mutta ehdottomasti nihkein juttu oli viimeinen pomo, Goragora. Taistelun alussa täytyi väistellä sen ampumia liekkejä.
Heti kun Goragora ilmestyy ruutuun, on se niin lähellä pelihahmoa että ei kerkeä mitenkään reagoida siihen :D
Samalla hetkellä sitä onkin jo pomon kidassa joka tappaa laakista...
Vaikka on varautunut väistämään pomoa, silti menee tosi tarkalle että kerkeää alta pois.
Sillä ei ole mitään väliä missä kohdassa ruutua on liekkien poistumisen jälkeen, sillä pelihahmo spawnaa takaisin ruudun alareunaan oikean taistelun alettua. Tämäkin tuli testattua.
Viisi kappaletta salama loitsuja jonka jälkeen se muuttuu kahdeksi palloksi joista tummempaa pitää ampua.
Tässäkin saa olla todella tarkkana, sillä Goragora muuttuu takaisin alkuperäiseen muotoonsa ja jos sattuu olemaan liian lähellä sitä, kita odottaa :(
Useampi Game Over tämän kanssa tuli ja aina joutui kävelemään pitkän matkan takaisin pomon luo.



Tästä viimeisestä pomosta huolimatta ihan mainio peli vaikka vähän turhan itseään toistava :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti