torstai 31. joulukuuta 2020

RoboWarrior


Games Beaten:
252/709
Genre: Action
Goal: Defeat dictator Xur (Period 8-5)

Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 4/10

Kaukaisessa tulevaisuudessa, ylikansoitus ja saastuttaminen ovat saaneet maapallon lähelle turmiota. Johtajilla ei ole ratkaisua tähän ongelmaan, joten he ottavat yhteyttä viisaaseen tiedemieheen, Altileen.
Ei mennyt kauaakaan, kun Altile oli jo kehittänyt maapalloa helpottavia laitteita.
Eletään vuotta 2395 ja maapallon tiedemiehet seuraavat Altilen neuvoja näin ollen onnistuvat luomaan keinotekoisen planeetan minne siirretään ihmisiä ylikansoittuneelta maapallolta.
Käy kuitenkin niin, että Altile kuolee tämän prosessin aikana ja ei näe unelmansa toteutuvan. Tiedemiehet päättävät nimetä uuden keinotekoisen planeetan hänen mukaansa kunnianosoitukseksi.

Näiden kahden planeetan kansojen välille syttyy kuitenkin sota, mutta kuitenkin homma kuolee heti alkuunsa.
Maapalloa suojelemassa olleet RoboWarriorit jotka ovat puoliksi koneita ja puoliksi miehiä poistetaan käytöstä. Näin nämä kaksi planeettaa elää sotakirveet haudattuna.

Vuonna 2036 J.A (jälkeen Altilen) toisen ulottuvuuden Xanthon valtakunnasta nousee diktaattori Xur ja hänen tarkoituksenaan on hyökätä Altileen.
Hän kytkee planeetan erikoisvalmisteisen säätä hallitsevan koneen pois päältä ja laittaa rauhaa rakastavan kansan kärsimään kovasta kylmyydestä.
Xanthon muukalaiset muuttavat planeetan kauniin vehreän luonnon jätemaaksi vain ajaen omia pirullisia etujaan.
Kansan täytyy lähteä evakkoon. Ennen poistumista he onnistuvat lähettämään avunpyynnön maapallolle.
Maapallo noteeraa viestin ja he kytkevät oitis päälle Z-Type Earth Defence kyborgin eli lyhenteeltään ZED. Tämä on voimakkain kaikista RoboWarrioreista.
ZED laitetaan taisteluvalmiuteen ja hänelle annetaan nopein avaruusalus jotta hän pääsisi mahdollisimman nopeasti Altilelle.
Nyt on vain ZEDistä kiinni, saako hän Xurin ja kaikki Xanthon muukalaiset häädettyä pois sekä palautettua planeetan normaaliin tilaansa.

Yksi viimeisistä lapsuuden peleistä mitä en ollut vielä läpäissyt.

Kyllähän tätä tuli paljon pelattua, mutta matka katkesi aina viimeistään seiskamaan ensimmäiseen pomoon.
Pelityylini oli silloin täysin väärä, tämä vaatii kärsivällisyyttä ja tarkkaa työskentelyä.

Ajattelin, että hieman testailen tätä vielä näin vuoden päätteeksi, mutta en uskonut tämän menevän ensimmäisellä yrityksellä läpi :D
Turhaan kuumottelin tämän pelin kanssa, hyvin helpostihan se meni läpi.

Toki tässä auttoi lapsuuden muistot, sillä tässä on aika vittumaisia ratkaisuja jos ihan ensimmäistä kertaa pelailee.

Peli sisältää 19 kenttää ja 7 pomoa jotka on jaettu 8 osioon. Osiot eivät ole mitenkään järkevästi jaoteltu, vaan joissain saattaa olla enemmän kenttiä kuin toisissa.

Verkkaisen tahtinsa vuoksi, tämä ei ole ihan se nopein projekti ja pitää pelata yhdeltä istumalta läpi ellei sitten jätä konetta päälle :D

Japanissa tämän pelin nimi on Bomber King ja ilmeisesti piti olla jonkinnäköinen jatko-osa Bombermanille.
Kyllähän tällä yhtenäistä on Bombermanin kanssa, täytyy tuhota maaperää pommilla ja vihollisia siinä samalla.



Kenttien ideana on tuhota maaperää päästäkseen kentän loppuun. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan lopusta täytyy pommittamalla etsiä avain joka avaa lukitun oven.
Maaperästä voi myös paljastua erilaisia helpottavia tavaroita joten kaikki kannattaa kyllä pommittaa vaikka se onkin aika työlästä.

Maaperää tuhotaan pommeilla jotka eivät ole valitettavasti loputtomia. Ne loppuvat hyvinkin helposti ja niitä saa takaisin tappamalla vihollisia pyssyn avulla.
Pelissä on myös aika joka toimii samalla myös energiapalkkina. Näemmä toinen peli putkeen missä on ympäristöongelmaa ja tälläinen energiapalkki.

Malttamattomuus oli se isoin ongelma lapsena pelatessani, en millään viitsinyt tuhota kaikkea näkyvää maaperää. Tämä sitten kostautui kun inventaario ammotti tyhjyyttään pelin loppupuolella.

Inventaarion voi täyttää seuraavanlaisilla tavaroilla:

Kynttilä: valaisee bonusalueet ja pimeät kentät. Se kuitenkin kestää vain hetken aikaa.

Energiantäyttö: täyttää energiat kokonaisuudessaan.

Saapas: nopeuttaa kävelyä hetkeksi.

Ohjus: todella tehokas pomoja vastaan ja rikkoo maaperää pitkän suoran verran.

Salama: tuhoaa kaikki viholliset ruudulta.

Ristitulitus: ampuu ammuksia neljään suuntaan samaan aikaan.

Uimarengas: pystyy kävelemään veden päällä 20 sekunnin ajan.

Lyhty: valaisee pimeät alueet kokonaan ja se kestää koko kentän ajan.

Megaton -pommi: tuhoaa kaikki viholliset ja maaperän ruudun kokoiselta alueelta. On myös erittäin tehokas pomoja vastaan.

Löytyy myös muutama muu tavara mitkä ei näy inventaariossa:

Suojakilpi: suojaa ZEDiä jonkin aikaa kaikilta hyökkäyksiltä.

Mitali: toimii valuuttana pelissä. Pomojen jälkeen tulee kauppa missä nämä voi törsätä.

Tähdet: todella turha, saa vain pisteitä, jee!

Hudson Bee: myös tähän peliin on totta kai pitänyt sisällyttää Hudson Bee. Keräämää tämän, se antaa randomisti jonkun inventaarioon tulevista tavaroista.

Voimapallo: parantaa aseen ampumispituutta.

Pommit: antaa 10 pommia lisää.

Energiayksikkö: antaa pienen määrän energiaa lisää.

Näiden lisäksi joissain kentissä on malja -aarre joka on pakko löytää ja kerätä. Jos tätä ei tee, kenttä looppaa loputtomasti.

Kentistä löytyy randomilla rappukäytäviä jotka vievät pieneen bonus mestaan. Nämä paikat ovat pimeitä ja ne voi valaista joko kynttilöillä tai lyhdyllä.
Lyhdyn käyttö kuitenkin olisi melkoisen överiä, sillä nämä eivät ole kovin pitkiä ja lyhtyjä kannattaa säästää muualle niiden harvinaisuutensa vuoksi.
Kynttilän avulla sitten pyöritään etsien tavaroita ja väistellen vihollisia. 
Nämä pystyy periaatteessa hoitamaan ilman kynttilää täysin pimeässäkin, mutta rappukäytävän löytäminen on melkoista tuuria kun mesta looppaa tietyn ajan jälkeen :D



Tästä pääsemmekin pelin isoimpaan ongelmaan, kuolemiseen. Se on tässä todella armotonta. Vaikka peliä saa jatkaa loputtomasti, KAIKKIEN inventaariossa olevien tavaroiden määrä puolittuu...
Tämän takia pelissä saa edetä todella varovasti että ei itseään tapa vahingossa omalla pommilla sillä se on suurin syy kuolemiseen.
Viholliset eivät tee paljoa vahinkoa verrattuna pommiin. Energiaa/aikaa pitää jatkuvasti seurailla sillä jos se on liian alhaalla pommiin osuttaessa, henki lähtee.

Tätä inhaa asiaa kävi jatkuvasti lapsena pelatessani, todella mukava kun ne pienet määrät kerättyä tavaraa vielä puolittuivat :D
Nytkin tällä ainoalla läpi menneellä yrityksellä menin kuolemaan. Vihollisilla on inha tapa töniä ZEDiä ammuksilla sekä ruhoillaan ja ne onnistuivatkin työntämään Zenin omaan pommiin. Totta kai energiat olivat juuri niin alhaalla että henki lähti.
Onneksi olin kerännyt kentistä paljon kaikkea, joten tämä ei ollut katastrofaalinen tilanne. Onneksi kuolema jäi tähän yhteen, sillä jos loppupään kentissä olisi käynyt samoin, se olisi ollut resetin paikka.
Kuoleman jälkeen pommeja on käytössä 50, ja ne ei millään riitä hidastempoisiin loppukenttiin. Pommien keräilyynkään ei ole mahdollisuutta, sillä tuskin olisi monta energiantäyttöä jemmassa :(

Kentistä löytyy myös toisenlainen bonushuone, mistä löytyy leijonapatsaita. Jos patsaat rikkoo oikeassa järjestyksessä, saa niistä laadukkaita tavaroita.
Mutta jos kerrankin tuhoaa väärän ensimmäisenä, ei huoneesta saa mitään. Eikä huonetta voi resetoida, se on kerrasta poikki.



Kenttiä on siis kahdenlaisia erilaisia, valoisia ja pimeitä. Pimeät mestat ovat saatanasta pelkkien kynttilöiden kanssa tai saatikka ilman mitään valoa. Loppupään pimeitä kenttiä ei vaan voi mitenkään päästä ilman lyhtyä läpi.
Sitten kun pimeästä kentästä pitää kerätä malja jotta se ei enää looppaisi, ihan mahdoton tietää täydessä pimeydessä looppaako kenttä vai ei :D



Tykkäsin kun peli heti alusta asti opetti mekaniikat. Jo ensimmäisessä kentässä täytyi löytää malja jotta looppaaminen loppuisi. 
Tässä ensimmäisessä kentässä on myös pieni lähde joka näyttää hieman epäilyttävälle. Lapsena kun oli tylsää ja paljon luppoaikaa, tuli tämäkin selvitettyä että kiviseinää pommittaessa lähteeseen pääsee kävelemään!
Tämän jälkeen kun vilkaisi inventaariota, huomasi, että kaikki tavaroiden määrät olivat tuplaantuneet! Tämä sama lähde löytyy myöhemmästä kentästä ja on kyllä todella hyvä juttu saada lisää tavaraa.

Pelin toisessa kentässä vastaan tulee kiviseinä jossa äkkiseltään ei näy mitään kohtaa mistä pääsisi läpi. No, eri kohtia kun pommitti useampaan kertaan aukesi reitti eteenpäin :)
Peli meneekin loppupuolella hieman överiksi, näiden ei niin selkeiden pommitettavien seinien kanssa, niitä löytyykin paljon. Tuskaista nämä ovat pimeissä kentissä ja ilman lyhtyä... :D



Tykkään paljon tämän pelin pomoista, ne on siistejä! Ne vain ovat liian helppoja jos on jaksanut keräillä tavaroita. Varsinkin ohjukset tuhoavat pomot muutamalla iskulla.
Pommeja ei näihin kannata käyttää, niitä kuluu ihan liikaa ja ne menevät todella helposti ohi.
Pomojen vaikeusaste nousee jyrkästi jos tavarat ovat vähissä. Varsinkin seiskamaan ensimmäinen pomo, Lian on käytännössä mahdoton pelkillä pommeilla.
Se lentelee veden yllä ja välillä tulee alas jotta sitä voisi pommittaa. Aivan mahdoton ajoittaa hitaasti räjähtävällä pommilla.
Tähän se pienen pelaajan matka päättyi viimeistään kun tavarat olivat lopussa. Nythän se meni aivan helposti läpi, ei minkäänlaista ongelmaa.



Viimeisen maan kentät olivat kunnon pommisyöppöjä. Viimeistään tässä vaiheessa kannatti käyttää kikkaa, että kerää täydet 99 pommia edellisen kentän lopussa.
Lentäviä vihollisia tulee jatkuvasti ruudun ulkopuolelta ja pommit saa nopeasti kerättyä täyteen.

Viimeisessä kentässä joutui tästä huolimatta hieman keräämään pommeja, siinä oli niin paljon pommitettavia kiviseiniä.



Loppuhuipennuksessa täytyi taistella putkeen kahta pomoa vastaan. Ensin tuli tämän kahdeksannen maan loppari, Gholem joka imaisi ohjuksen poikineen.
Sitten vielä itse diktaattori Xur, joka ei hirveästi eronnut muutamasta aikaisemmasta pomosta.
Se viskoi jotain öttiäisiä ja liiteli ympäriinsä. 
Säästämäni neljä Megaton -pommia heti ensimmäisenä käyttöön ja loput iskut ohjuksilla, helppo homma.



Ai että mä tykkäsin tästä pelistä, mikä on kyllä varmasti tullut ilmi! En edes muistanut että tämä näin hyvä olisi ollut.
Tälläinen hitaasti etenevä maaperän tuhoaminen ei ole kaikkien juttu, mutta itse tykkäsin.
Valoisien kenttien biisi on ihan helvetin kova, se löytyy minun Top-30 NES-biisit -listaltakin :)



Hieman arvosanaa rokottaa ajan ja energiapalkin yhdistäminen ja pommien keräily. Pommit olisivat hyvin voineet olla loputtomat niin kuin Game Boy -versiossa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti