Genre: Shooter/Action
Goal: Defeat Duke Nukem (Stage 5-2)
Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 6/10
Maapallo on vaarassa! Maapallon henki, Gaia ei enää kestä tätä tilannetta, missä maata tuhotaan ja saastutetaan. Gaialla on viisi taikasormusta jotka sijaitsevat Toivo-saarella.
Nämä viisi sormusta hän jakaa nuorille joista tulee sitten Planeteersseja, maapallon suojelijoita!
Jokainen sormus sisältää yhden elementin:
Kwame Afrikasta saa maa-elementin, Wheeler Pohjois-Amerikasta saa tuli-elementin, Linka Neuvostoliitosta saa tuuli-elementin, Gi Aasiasta saa vesi-elementin ja Ma-Ti Etelä-Amerikasta saa sydän-elementin.
Nämä elementit yhdistettynä luodaan maailman pelastaja Captain Planet!
Tämä ympäristön suojelija hyödyntää näitä kaikkia elementtejä ja taistelee urheasti vihollisia vastaan jotka saastuttavat maapalloamme.
Saako Captain Planet saastuttajat kuriin?
Voi voi, jälleen yksi potentiaalinen peli pilattu kaikella turhalla paskalla.
Huonot hitboxit, trollaavat kentät, nihkeät kontrollit.
Onneksi tässä oli loputtomat continuet ja vielä kenttien väissä passut, muuten olisi vaikeusaste noussut pilviin.
Peli on jaettu kahdenlaisiin osioihin; Planeteerseilla pelattaviin Shooter -osuuksiin ja sitten itse Captain Planetilla pelattaviin sokkelomaisiin lentelypätkiin.
Jokainen pelin viidestä kentästä sisältää molemmat osiot ja tässä Captain Planet -osiossa pääsi taistelemaan pomoa vastaan.
Planeteersit käyttävät apunaan erilaisia aluksia suojellakseen rakasta planeettaamme. Välillä lennellään hävittäjällä, välillä lentokoneella ja kerran sukellellaan meren syvyyksissä sukellusveneellä.
Kuten aikaisemmin selvisinkin, jokaisella Planeteersilla on käytössään jokin elementti. Elementtejä ovat maa, ilma, vesi, tuli ja sydän.
Maa ja tuli ovat enemmän hyökkäykseen tarkoitettuja ja ilma puolustusta varten. Veden käyttötarkoitusta en oikein tajunnut, täysin turha kun se ei tehnyt mitään vahinkoa vihollisiin.
Sydän on kanssa melkoisen erikoinen, sitä käytettiin kentistä löytyvien eläimien manipuloimiseen. Hieman sädettä elukalle ja se rupesi tekemään asioita hyödyksesi!
Manipuloitavat eläimet on näppärästi keltaisen värisiä joten ne erotti helposti.
Oikeastaan tuli oli ainut mitä näissä kannatti käyttää, se vastasi eniten Shooter -pelien ammuksia. Viholliset pudottivat välillä asepäivityksiä joiden avulla alus pystyi ampumaan useampia ammuksia kerralla.
Nämäkin päivitykset vaikuttivat vain tuli-elementtiin joten muut olivat lähes hyödyttömiä.
Jokaisessa tälläisessä kentässä on jokin ympäristöä suojeleva teema. Joko yritetään estää rekkoja dumppaamasta öljyä veteen, siirretään norsut turvallisempaan paikkaan tai jopa yritetään estää reijän ilmestyminen otsonikerrokseen :D
Jokainen näistä kentistä aiheutti suurta tuskaa. Nämä sisälsivät pientä puzzlea ja ei ollut aina ihan selkeää mitä piti tehdä. No, tämä oli ihan fine, erilaisten puzzlejen selvittäminen oli mukavaa hommaa.
En vain tykännyt miten julmasti nämä kentät oli tehty. Samoja kohtia joutui pelaamaan monesti jotta ne oppi ulkoa, sillä peli heitti aina eteen sellaista settiä jota ei voinut oikein kerralla selvittää.
Kunnon trial 'n' error bullshittiä.
Myös näiden alusten hitboxit oli kustu loistavasti ja monet kuolemat tuli ihan turhaan kun ei tarpeeksi tarkkaan seurannut missä alus kulki.
Hienoa että aluksen etureunalla sai mennä jopa maaperän sisälle ilman osumaa mutta peräpäässä riitti ilmakosketus :D
Kentät olivat vielä pääosin pikkutarkkaa nyhräämistä kapeiden käytävien läpi joten täytyi muuttaa ajatusmaailmaansa aluksen suhteen.
Alukset ohjautuivat todella ärsyttävästi. Ylös- ja alaspäin se liikkui kuin rasvattu, mutta eteen ja taakse kiihtyvyys oli hyvin tahmeaa.
Kun tälläinen Shooter kenttä on läpäisty, yhdistää Planeteerssit voimansa ja yhteisvoimin he luovat Captain Planetin!
Kapteenilla lennetään sitten vihulaisen tukikohtaan ja käydään antamassa sille nenään.
Nämä kentät ovat sokkeloisia ja melko pitkiä. Kentät sisältävät vielä yksilöllisiä elementtejä jotka tappavat laakista vaikka energiat olisivat täynnä.
Näitä olivat esim. myrkky, laava ja tappavat kuplat :D
Nyt päästääkin puhumaan pelin energiapalkista. Shooterkentissä tämä ei ollut vielä mitenkään ongelma, sillä näissä kentissä alus tuhoutuu aina yhdestä iskusta ja aseet kuluttavat hitaaseen tahtiin yläkulmassa olevaa ase-energiaa.
Näihinpä Captain Planet -kenttiin on näppärästi yhdistetty ase-energia ja hahmon energia!
Vielä kirsikkana kakun päällä tämä palkki kului itsestään alaspäin jos hidasteli tarpeeksi...
Aseet ovat muuttaneet muotoaan näissä kentissä ja ne ovat lähinnä itsepuolustusta varten. Kapteeni muuttuu valitsemaksi elementiksi ja sillä voi jyrätä vihollisia päin tai päästä jonkin tappavan asian ohi.
Eri elementit toimivat eri asioiden kanssa ja tämä selviää vaan testailemalla.
Näitä elementtejä ei kannata käyttää kuin pienen hetken verran, sillä ne kuluttavat palkin nopeammin kuin ehdit sanoa Planeteers.
Vihollisiin osuminen on myös todella huono juttu sillä ne tekevät paljon vahinkoa. Paras tilannehan on, että olet osunut liikaa vihollisiin ja energiapalkki on lähes nollassa.
Vastaan tulee kohta, mistä ei voi päästä ohi ilman jonkin elementin apua, mutta ase-energia ei riitä sen ohittamiseen. Ei auta kun tappaa itsensä.
Uskomattoman rasittavaa pelisuunnittelua. Kerta näitä elementtejä täytyy hyödyntää jatkuvasti niin miksi ei olisi voinut tehdä kahta erillistä palkkia.
Onnistuin yhden kerran softlockaamaan pelin tämän ase-energian loppumisen takia. Hämähäkki ampui seitin Kapteeniin ja siitä ei päässyt pois kuin tuli-elementin avulla.
Yleensä hämähäkki tuli ampumaan jumissa olevan Kapteenin hengiltä, mutta tämä kaveri päättikin hävitä ruudulta ja jäin jumiin. Passu tuli taas tarpeeseen!
Onneksi pääaseena Kapteeni käytti nyrkkejään jotka ei kuluttaneet mitään.
Kentistä saa kyllä reilusti energiaa, lisäreitä ja kuolemattomuus suojan, mutta peli arpoo randomisti, minkä näistä tulee joten jotkin kohdat on mahdottomia mennä jos huono tuuri käy.
Huomasin myös pelin edetessä, että maksimi lisärimäärä on neljä. Pelihän alkaa aina Game Overin jälkeen tuolla määrällä :D
Hyvällä tuurilla voi määrän saada pysymään tuossa jos kuolemisen jälkeen apukeinot ovat armollisia, mutta kummallinen ratkaisu joka tapauksessa.
Näiden apukeinojen kerääminenkin on oma prosessinsa. Jos jokin vihollinen tai muu pudottaa jonkin apukeinon, se pitää samantien käydä poimimassa. Muussa tapauksessa se tippuu maahan ja häviää.
Kenttiin ripoteltujen apukeinojen kanssa on hieman erilainen kuvio. Ne rullaavat ruletin tavoin ja pitää itse ajoittaa jos mieli saada jonkun tietyn apukeinon.
Mutta, liian lähellä ei saanut tätä rullaamista katsella vaan tavara tippui maahan jos näin meni tekemään. Uskomattomia ratkaisuja.
Vaikka kentät olivatkin erittäin burtaaleja, pomot oli vastaavasti naurettavan helppoja. Jokainen pomo ei ollut suoraviivainen vaan kaikkiin piti hyödyntää jotain elementtiä ja pohtia miten se tapetaan. Hauska idea!
Esimerkiksi ensimmäisessä pomossa täytyi vesi-elementin avulla päästä robottikourien ohi jotka muutoin nappasi otteeseensa. Kun kourat oli ohitettu, piti muutaman kerran käydä hakkaamassa nyrkillä masiinan hytin ikkunaan. Helppo homma kun sen keksi.
Kaksi viimeistä kenttää, voi elämä miten pikkutarkkaa nyhräämistä. Ensin lenneltiin hävittäjällä Pohjoisnavalla todella kapeissa käytävissä ja väisteltiin trollaavasti putoavia lumikasoja sekä ruudun ulkopuolelta tulevia ammuksia.
Tämä kenttä ei ollut muuta kuin vittumaista ulkoa opettelua alusta loppuun. Kyllähän se sitten viimein meni kun useamman tunnin oli opetellut kohdat ulkoa.
Viimeinen Captain Planet -osio oli kanssa melkoista tarkkuustyötä. Kapeita käytäviä joiden seinämät oli totta kai kuolettavaa materiaalia. Tämä vaati hieman tuuria, että sai oikeanlaisia apukeinoja tiettyihin kohtiin.
Sitten vielä Duke Nukemin kanssa pienet väännöt. Ja ei, tämä ei ole se hienoja one linereitä heittävä naistenmies, vaan jokin keltainen Hawaji -paitaan sonnustautunut kivi-ukko.
Tämä taistelu oli erittäin nerokas! Huone sisälsi pieniä palkkeja joita täytyi käydä nyrkin avulla kääntämässä jotta Duke Nukemin ampuma ammus osuisi hänen yläpuolellaan olevaan koneeseen tuhoten suojakentän.
Tähän meni kyllä yritys poikineen jotta oikean kombinaation keksi. Duke ampuu vielä pienemmän ammuksen Kapteenia kohti jota ei aina huomannut miettiessä oikeaa järjestystä.
Kun voimakenttä oli tuhoutunut, ei kun Dukea nyrkillä naamaan ja homma oli siinä :)
Harmi kun tämä oli kustu kaikella typerällä ja rasittavalla, pienillä muutoksilla tästä olisi saanut mainion pelin. Graafisestihan tämä on nättiä kuin mikä. Musiikit sen sijaan ovat ikävää pörinää joka vain rupesi ärsyttämään jos jossain kentässä jumitti pidempään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti