tiistai 15. syyskuuta 2020

Mappy-Land


Games Beaten: 245/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Guchi Gang and Get the Gifts Back

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 4/10

Mappy on yleensä kiireinen poliisihiiri, mutta nyt hän on lomailemassa.
Mappy haluaa mennä naimisiin tyttöystävänsä, Macipon kanssa, mutta tässä on kuitenkin ongelma!
Kissojen hallitsema jengi, Guchi on varastanut sormuksen ja myös muita Macipolle tarkoitettuja lahjoja ja piilottanut ne ympäri Mappylandiaa.
Mappyn täytyy saada lahjat sekä sormus takaisin tai muuten Macipo ei lepy ja ei mene koskaan hänen kanssaan naimisiin.

Olin koko ajan siinä uskossa, että tämä on lapsuudestani tuttu Mappy -peli :D
Yllätyksekseni huomasin, että tämähän olikin ihan roimasti erilainen.
Se mitä olin pelannut on julkaistu vain Famicomille.

Hyvä sinänsä, sillä tässä oli paljon enemmän sisältöä ja mielenkiintoa :)

Mappyn kanssa seikkaillaan neljässä eri alueessa jotka jokainen sisältävät kahdeksan kenttää.
Alueiden kentät tulevat aina samassa järjestyksessä, ne vain muuttavat muotoaan ja niihin tulee pieniä lisäyksiä.

Helppohan tämä oli loputtomien continuejen takia ja tässä sai vielä valita kentänkin jos jostain syystä pelisessio jäi kesken.
Itse halusin välttää tätä kentän valintaa ja pelasin suoraan läpi.
Game Overin jälkeen sai olla kuitenkin tarkkana, sillä kursori oli aina aluksi "New Game" -valinnan kohdalla.

Kentät ovat pieniä sokkeloisia alueita joissa jokaisessa kerätään kuusi Macipolle tarvittavaa lahjaa.
Kun lahjat ovat hallussa, kävellään maaliin.
Aina kuitenkaan maaliin ei suoraan pääse ja reitti on tukittu. Lahjojen keräämisen jälkeen täytyykin lähteä tutkimaan kenttää uudelleen löytääkseen salaisen huoneen.
Täältä huoneesta löytyy etenemiseen tarvittava asia kuten vaikka junalippu tai kartta jonka avulla sitten kentän pääsee läpi.


Pelin logiikka toimii niin, että Mappy ei osaa hypätä kovin korkealle ja hänen täytyy käyttää trampoliineja hyödykseen päästäkseen koreammille tasoille.
Jos Mappy tippui korkealta tasolta, henki lähti. Mutta jos tämä tapahtui trampoliinin kautta, henki säilyi. Tässä logiikassa ei ollut mitään järkeä ja alkusi tätä tulikin unohdettua :D
Trampoliinit olivat vielä sellaisia, että jos niissä liian monta kertaa pomppi putkeen, ne menivät rikki.
Kissoista kuoli normaalisti yhdestä iskusta, mutta jos niiden kanssa pomppi trampoliinilla samaan aikaan, ei käynyt mitään. Tämä mekaniikka pelasti monia tilanteita.

Mappylla on käytössään muutamia kissojen leluja ynnä muita herkkuja. Näitä löytyi myös kentistä. Kun tälläisen jätti kissan luokse, sen huomio kiinnittyi leluun ja Mappy sai temmeltää rauhassa.
Iso kissa tosin ei näistä kiinnostunut ja se jatkoi Mappyn jahtaamista päättäväisesti.
Kentistä löytyy myös muutamia aseita, kuten keilapalloja ja nyrkkeilysäkkejä joilla voi kissoja nujertaa lopullisesti. Näillä saa myös ison kissan hengiltä.


Kentät olivat pääosin samaa sokkeloista lahjojen etsintää, mutta muutamassa oli hieman eroavaisuutta.

Neljännessä kentässä ei sokkeloa ollut, vaan siinä oli jopa pienimuotoista tasoloikkaa. Tässä täytyi trampoliinien avulla hyppiä liaaneihin kiinni joka oli toteutettu hieman kyseenalaisesti.
Peliä ei ollut selvästikään suunniteltu tälläistä varten ja liikkuminen oli erittäin kankeaa.
Hahmo lukittui kun ei hetkeen painanut vasemmalle tai oikealle ja tämän takia monesti tippui veteen.
Tämän kentän salainen huone oli vielä todella inhottava. Aikaisemman kentän salahuoneesta sai soihduin, joka sitten valaisi tämän kentän salahuonetta.
Jos meni kuolemaan, soihtu hävisi ja tasoista sekä tikapuista tuli näkymättömiä :D Trampoliinit sentään näkyivät.
Luulin aluksi että tämä oli joku bugi, mutta rupesin tajuamaan homman jujun kun tämä kävi kahdessa tämän tyylisessä kentässä putkeen.
Onneksi nämä eivät olleet kovinkaan pahoja selvittää ilman soihtuakin, hieman vaan testaili reittejä.


Kuudes kenttä poikkesi muista sillä siinä pystyi lentelemään ilmapallolla ja ampumaan vihollisia loputtomilla säteillä. Tässä kentässä ei myöskään kerätty lahjoja, vaan avaimia joiden avulla pääsee sitten salaiseen huoneeseen.
Tämä kuudes kenttä oli myös ainoa missä ei suoraan maaliin päässyt. Välillä täytyi etsiä risti vampyyrin karkoittamista varten ja välillä pääsi pelaamaan klassista Mappya!
Tykkäsin tästä ideasta, muistot tulvivat mieleen kun alkuperäinen biisi lähti soimaan :)
Tämä klassinen Mappy -huone oli kuin pieni pomotaistelu vaikka vampyyrikissaa ei tarvinnutkaan tuhota, riitti kun löysi oikean oven.


Kahdeksannen kentän lopuksi täytyi vielä kerran kerätä kyseisellä kierroksella etsittävät lahjat tietyn aikarajan puitteissa.
Tämä ei ollut ihan helppo homma, reittiä täytyi miettiä jotta aika riitti.
Tässä huoneessa ei ollut lainkaan vihollisia ja tätä pystyi yrittämään loputtomasti ilman Game Over -ruutua.
Kun lahjat oli saanut haltuun, täytyi Macipon luokse ennättää. Jos epäonnistui, sai kuulla kunniansa. Onnistuneesta suorituksesta pääsi sitten nauttimaan muistakin kuin vain pelkistä lahjoista, ainakin reaktiosta päätellen.
Tämän jälkeen siirryttiin seuraavalle kierrokselle.


Homma totta kai vaikeutui kierros kierrokselta. Kissoista tuli paljon nopeampia ja sokkeloista haastavampia.
Sai kyllä todella käyttää kissojen leluja sekä kentistä löytyviä aseita hyödykseen jotta kissoista pääsi eroon.

Tässähän ei virallista loppua ole, vaan peli looppaa tuon 4-8 kentän jälkeen. Viimeisenä ei viedäkään lahjaa Macipolle, vaan heidän lapselleen. Lahjojen kerääminen siis selkeästi kannatti!


Hauska nopea läpäisy, loputtomien continuejen kanssa täysin ilmainen :D
Ainut pieni haaste tuli neljännessä alueessa kissojen nopeuden ja pahempien sokkeloiden vuoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti