torstai 17. syyskuuta 2020

Rod Land


Ganes Beaten:
246/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Monster (After Level 31)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 5/10

Hirviö on kaapannut Ritin ja Tamin äidin.
Hänet on lukittu korkean Maboots tornin huipulle.
Rit ja Tam ovat keijuja ja heillä on käytössään taikasauvat.
Näillä eväillä he lähtevät yhdessä pelastamaan äitiään.

Tämmöinen "never heard" PAL -peli tähän väliin.
Oikeastaan tiesin tästä vain sen, että tämä on tolkuttoman kallis jos haluaa aitona hyllyyn.
Selvisi, että tämä on alun perin Arcade peli, mutta jostain syystä sitten haluttu kääntää vain PAL -alueelle NESille.

Peli paljastuikin jonkinlaiseksi Bubble Bobble -variaatioksi.

Kenttiä on vain huomattavasti vähemmän, 31 kappaletta + neljä pomoa.

Pelissä on vain yksi continue, mutta lisäreitä tässä sai kiitettävään tahtiin.

Idea tässä on jotakuinkin sama; tapa kaikki viholliset yhden ruudun kokoiselta alueelta jotta pääsee siirtymään seuraavaan kenttään.
Vihollisia tapetaan luonnollisesti taikasauvalla, mutta ei taikomalla vaan vihu napataan taikasauvaan kiinni ja mäiskitään puolelta toiselle.
Vihollisia pystyy myös tainnuttamaan hetkeksi kun mäiskäyttää ne vain kerran kentän pintaan. 
Tämä voi kuulostaa hyödyttömältä, mutta myöhemmin selviää miksi tätä kannattaa hyödyntää!


Rit ja varmaan myöskään kakkospelaaja Tam ei osaa hyppiä lainkaan. Kenttiin onkin laitettu reilusti tikapuita jotta ylemmille tasoille pääsisi.
Alkuvalikosta pystyy kuitenkin muiden säätöjen ohessa valitsemaan että hahmot hyppisivät. Aika hämärä valintamahdollisuus.
En käyttänyt tätä kun se jotenkin olisi tuntunut huijaamiselta ja pelin idean rikkomiselta.

Taikasauvalla pystyy taikomaan myös ylimääräiset tikkaat mihin vain itse haluaa. 
Ruudulla pystyi olemaan vain yhdet taiotut tikkaat kerrallaan ja edelliset häviää kun uuden taikoo.
Aluksi en edes tajunnut tälläisen olemassa olosta kun pelin ohjeita ei löytynyt mistään PDF-muodossa.
Lopulta tätä tulikin sitten käytettyä jatkuvasti, erittäin hyödyllinen ja hauska ominaisuus.

Vihollisen taposta saattoi saada jonkin erikoisesineen jolla pystyi sitten muita vihollisia nujertamaan helpommin.
Löytyi rakettia, superpalloa, pommia, dynamiittia ja neljä pienempää superpalloa.
Ehdottomasti pienet superpallot olivat parhaat. Ne kimpoilivat ympäri huonetta ja tappoivat kaikki vastaan tulevat öttiäiset yhdestä iskusta.

Jokaisessa kentässä kasvaa kukkia ympäriinsä. Kukat keräämällä pääsee bonustasoon ja jäljellä olevat viholliset muuttavat muotoaan punaisiksi ukkeleiksi.
Näitä punaisia ukkeleita tappamalla saa punaisia palloja jotka sisältävät kirjaimia. Kirjaimet muodostavat sanan "EXTRA" ja kun sana on hallussa, saa lisärin.
Välillä vihollinen pudottaa saman kirjaimen joka on jo kerättynä sanaa varten. Mutta ei huolta, sillä kun odottelee hetken rupeaa kirjaimet rullaamaan ja voi valita puuttuvan kirjaimen.
Pois lukien viimeiseksi jäänyt vihollinen, siinä saa vaan odottaa rullausta kerran jonka jälkeen bonustaso loppuu.
Vaikka EXTRA -sanaa ei onnistuisikaan saamaan yhdellä yrityksellä niin se ei haittaa, kerätyt kirjaimet säilyvät kunnes onnistuu puuttuvat kirjaimet saamaan haltuunsa esimerkiksi seuraavassa bonustasossa.
Tämä on se syy miksi vihollisia ei välttämättä kannata tappaa, vaan mukiloida hieman. Saa enemmän kirjainmahdollisuuksia bonustasoon :)



Kentissä rullaa aika ja tämä sama aika on myös bonustasoissa. Jos kentässä hidasteli tarpeeksi, ei ollut niin paljoa aikaa haalia kirjaimia kasaan.
Tässä ei tule mitään valkoista kummitusta jahtaamaan kun aika loppuu vaan viholliset muuttuvat sinisiksi karvapalloiksi jotka ovat todella nopeita liikkeissään.
Aika helppohan ne oli tappaa, elleivät ne olleet pakkautuneet samaan läjään.

Tässä on siistit pomot ja kaikki niistä ovat hyvin erilaisia. Vähän epäjohdonmukaisuuttakin niissä oli, sillä kaikista muista pomoista kuoli jos niihin osui paitsi valaasta.
Aluksi väistelin valasta ja sen ison spriten takia se oli kovin hankalaa. Ruudulla vilisi vielä muitakin vihollisia joten elämä poikineen kului. 
Homma muuttui todella helpoksi kun huomasi, että vain valaan ampumista palleroista ottaa osumaa.


Loppupään kentät sijoittuivat tähän Maboots -torniin. Haastavia vihollisia ja niitä oli ruudun täydeltä.
Eniten hankaluuksia tuotti puput, apinat sekä jo aikaisemmista kentistä tutut ampiaiset.
Puput ja apinat lähtivät juoksemaan kuin raketit kun ne huomasivat Ritin. Jos näitä tuli useampi samaan aikaan, hyvin todennäköisesti kuolema koitti.
Ampiaiset aiheuttivat harmaita hiuksia trollaavien liikkeidensä takia.


Ennen kahta viimeistä pomoa joutui pienen kentän pelaamaan. Tai viimeisen pomon kenttä ei ollut enää edes kovin pieni vaan ihan täysimittainen.
Todella omituinen ratkaisu jo senkin takia, että pelin mekaniikat ja tyyli muuttui näissä täysin. 
Yhtäkkiä hahmo osasikin hyppiä ja ampua sekä kentät oli enemmänkin normaalia tasoloikkaa kuin Bubble Bobblemaista suorittamista.
Kuitenkaan hahmo ei osannut ampua hypystä minkä takia tuli kuoltua monesti :D
Ilmeisesti nämä pomokentät on lisätty vain tähän NES-versioon.

Tämä pelihän yllätti hankaluudellaan, ajattelin tämän olevan ihan läpihuutojuttu.
Ei tässä elämiä kuitenkaan niin paljoa ollut tuhlattavana vaikka niitä saikin bonustasoista kerättyä pelin edetessä.
Monesti matka loppui kentän 25 jälkeiseen norsupomoon. 
Elämät olivat kuluneet typeriin virheisiin ja ei norsua pystynyt oikein kunnolla harjoittelemaan.
Ja kun kyseessä oli toka vika pomo, myös yllättävä pelityylin vaihtuminen sekoitti pakkaa.

Viimeinen kenttä oli hankala. Täytyi tasoloikkaa harrastaa pelissä, missä ei voi normaalisti hyppiä :D
Löytyi myös trollikohtia joihin kuoli lähes poikkeuksetta ekalla yrityksellä.
Tätä täytyi monta kertaa treenata jotta se onnistui menemään läpi.


Viimeinen pomo, upean mielikuvituksellisesti nimetty Hirviö ei ollut kovinkaan paha. Onneksi minulla oli muutama elämä jäljellä jotta pystyi tutkimaan miten se toimii.
Se ampui panoksia jonka jälkeen laskeutui maahan. Joskus se saattoi pudottaa pääkallosateen, mutta tätä ei kovin monesti tapahtunut ainakaan omalla yrityksellä.
Onneksi tämä oli suhteellisen helppo, ei tarvinnut monia kertoja pelata uudestaan treenaamaan. Pari elämää riitti ja ekalla kerralla läpi :)


Ei tämä yhtään hullumpi ollut, hieman parempia kontrolleja olisi noihin erikoiskenttiin kaivannut, mutta eipä ne paljoa häirinnyt :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti