perjantai 7. elokuuta 2020

The Blues Brothers


Games Beaten:
233/709
Genre: Platform
Goal: Exit Chapter 5

Arvosana: 3/10
Vaikeusaste: 4/10

Jack & Elwood Blues ovat palanneet takaisin kaupunkiin ja heillä on aikeinaan pistää pystyyn mahtavin Rock 'n' Roll -esitys mitä on nähty!
Kuinka ollakaan, seriffi McGraw ei ole unohtanut kaaosta minkä pojat viime käynnillään aiheutti.
Jotta pojat eivät ehtisi esiintymislavalle ajoissa, seriffi on sabotoinut kulkureittejä.
Jackin ja Elwoodin näin ollen täytyy etsiä vaihtoehtoiset reitit jotta he kerkiäisivät ajoissa paikalle.

Leffaan perustuvaa peliä jota en yllätys yllätys ole nähnyt :D
Tämä on varmaan niitä leffoja jonka suurin osa on nuoruudessaan nähnyt, ainakin minun ikäluokastani.


Silmäilin hieman pelin ohjekirjaa ja sieltä löytyi uskomatonta neroutta:

"jotta voit edetä uuteen kenttään, sinun täytyy löytää pelaamasi kentän loppu"

Empä olisi kyllä uskonut!

Nyt oli tämä peli kyllä sieltä peräsuolen sisäpuolelta ja vielä syvemmältä osastolta.

Tässä ilmeisesti pystyi pelaamaan joko Jackilla tai Elwoodilla. En sen paremmin tarkistanut, vaan rupesin suoraan pelailemaan Jackilla.
En ole varma olisiko hahmoilla ollut jotain eroja.

Aluksi peli näytti ihan kivalle ja musiikit toimivat erittäin hyvin.
Kun alkoi hahmoa liikuttamaan ja hieman pomppimaan tasoilta toiselle, huomasi miten kusiset kontrollit tässä on.


Hahmon liikuttaminen tuntui ontolle ja hätäiselle.
Yleensä tykkään pitää B-nappia pohjassa kun liikuttelen hahmoa, vaikka siitä ei tapahtuisikaan mitään.
Tässä pelissä hahmo liikkui sitten todella hätäiseen B-napilla.
Ilman B:tä vauhti oli mukavan hidasta, joutui hieman totuttelemaan jotta ei automaattisesti painanut B:tä :D
Joitain pitkiä hyppyjä ei pystynyt tekemään ilman B-nappia ja hieman kusisien hitboxien takia joillekin pienille palikoille laskeutuminen oli tuskaista.

Hypyn korkeuden säätelykin oli kustu hienosti. Vaikka miten varovaisesti painoi A-nappia, hahmo saattoi silti hypätä liian korkealle ja pää osui yläpuolella oleviin piikkeihin.

Muutamassa kentässä täytyi pudottautua alaspäin ja joutui ohjaamaan hahmoa ilmassa. Välillä hahmo missasi täysin avonaisen kohdan mihin täytyi päästä, vaikka kuinka painoi oikeaan suuntaan.
Mutkittelevaa laskeutumista oli lähes mahdoton tehdä onnistuneesti. Kentässä neljä täytyy hieman Mega Manin -tyyliin tippua alaspäin ja väistellä piikkejä. Eihän tämä väistely kovin montaa kertaa onnistunut vaikka suoritus oli lähes samanlainen jokaisella kerralla.
Onneksi piikeistä ei sentään kuollut kerrasta.

Myös objektien hitboxit olivat mitä olivat, vaikka selvästi väisti, niin osuma tuli.
Viimeisessä kentässä täytyy kiivetä verkkoaitaa pitkin piikkejä väistellen. Aidassa on välillä reikiä ja hahmo irroittaa otteensa hetkellisesti jos tälläiseen osuu.
Ei ollut hajuakaan millä kohdalla hahmo irroittaa otteensa, sillä ei se ainakaan mikään järkeenkäypä hetki ollut.
Välillä viholliset jättivät ilmestymättä tai sitten niitä ilmestyi ylimääräisiä.
Toisessa kentässä menin yhden kohdan ohi monta kertaa ja sitten ihmetyksekseni huomasin, kun siinä olikin vihollinen vastassa mitä ei muilla kerroilla ollut :D
Ilmeisesti lagi ja tietty liikkuminen ruudulla saivat tätä vihollisten sekoilua aikaan.

Pelissä on vain viisi kenttää ja ne sisältävät paljon tasohyppelyä.
Kentät ovat vielä hieman sokkeloisia ja oikeaa reittiä täytyy etsiä.

Kentissä on muutamia vihollisia jotka toimivat avustajina muita vihollisia vastaan.
Esimerkiksi koiran selkään kun hyppää, sillä voi jyrätä piikkien yli ja tappaa yhden kohdalle osuvan vihollisen.
Avustajilla ei voi hyppiä, joten niiden käyttö on aika rajoittunutta.


Elukoiden hyödyntämisen lisäksi, ainut puolustuskeino oli munien heittäminen vihollisiin :D
Joissain kentissä lintu tai muurahainen pudottaa munan jota sitten yrittä töniä vihollisia kohti. Aivan mahtavaa!
Toki vihollisten tappaminen oli kannattavaa, sillä ne saattoivat pudottaa nuotin josta sai lisää energiaa.

Pomojahan pelissä ei ollut lainkaan, vaan kentät loppuivat kun pääsi ruudun reunaan.

Paskojen kontrollien takia tämä oli suhteellisen ärsyttävä ja hankalakin.
Loputtomia continueja ei ollut ja kentistä sai vaan muutamia lisäreitä.

Kolme ensimmäistä kenttää oli ihan ok tasoa vaikeuden suhteen vaikkakin toisen kentän kapeat käytävät ja piikit aiheuttivat aluksi päänvaivaa.
Tässä pelissä oli ehkä typerin idea, minkä voi laittaa edestakaisin liikkuviin hisseihin; ne nimittäin hajoavat kun niissä seisoo tarpeeksi pitkään.
Kun niiden kyydissä oli, täytyi hyppiä jatkuvasti. Hyppiminenkään ei loputtomasti auttanut, vaan ne hajosivat alta kun tietty määrä hyppyjä oli suoritettu.

Neljännen kentän loppupuolella alkoi sitten jäätävät tasoloikat. Tämän pelin kontrolleilla ne eivät olleet itsestäänselvyys :D
Tässä neljännessä oli muutamia haista vittu -kohtia mitkä oli tehty ihan vaan ärsyttääkseen pelaajaa.
Tasossa liikutaan viemärissä ja välillä mennään viemäriputkia pitkin. Putkissa liikkuminen tapahtuu automaattisesti ja kontrollit saa takaisin kun putkesta tulee ulos.
Muutamalla keralla heti putken edessä on vihollinen mitä ei oikein voi väistää. Järkyttävää pelisuunnittelua.

Viides ja viimeinen kenttä oli pitkä ja hankala, paljon vittumaista tasoloikkaa.
Tässä oli vielä millintarkkoja pudotuskohtia. Vaikka kuinka yritti katsoa oikean linjan, aina otti osumaa.
Oikean kohdan löytäminen oli vielä ärsyttävää kun jalkojen alla oli jäätä.
Meinasin vielä softlocata pelinkin tämän viidennen kentän ihan loppumetreillä.
Piti tehdä ns. "blind" -pudotus ja tietysti se meni palikan ohi suoraan piikkeihin ja kun oli vain yksi pallo energiaa jäljellä, henki lähti.
No, jonkin hetkellisen refleksin takia painoin pelin pauselle kuolema-animaation aikana ja kun painoin pausea uudelleen, mitään ei tapahtunutkaan.
Vaivuin jo synkkyyteen että näin lopussa peliäkö tämän joutuu vielä alusta aloittamaan. Kuitenkin minulla oli vielä yksi lisäri jäljellä.
Siinä starttia rämppäillessäni hahmo viimein ilmestyi takaisin ruutuun pitkien sekuntien jälkeen. Olo oli helpottunut.
Ihan hirveää jätettä, ei jatkoon.
Musiikeista pakko kyllä antaa pisteitä, sillä ne olivat ihan helvetin kovia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti