torstai 6. elokuuta 2020

Cobra Triangle



Games Beaten: 232/709
Genre: Racing
Goal: Finish Stage 25

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 8/10

Pelissä tehdään erilaisia pelastustehtäviä veneen avulla.
Ekan kerran testasin tätä NES-Retron mestaruuskisoissa, tavoitteena oli keräillä mahdollisimman paljon pisteitä.
Silloin pääsin parhaimmillani kenttään 12.

Eli peli sisältää 25 erilaista kenttää ja kenttiä on kahdeksaa eri tyyppiä.
Kentät on vielä jaettu neljään eri tyyliin ja viimeisenä kenttänä ennen osion vaihtumista pääsee bonukseen huilimaan :D

Raren pojat on taas melkoisen pelin vääntänyt. Oli erittäin hankala tämä.
Hieman pientä huolimattomuuttakin oli koodaukseen päässyt mukaan, mutta se ei tuottanut isompia ongelmia.
Raren tyyliin kolme continuea ja muutama lisäri, sitten pääseekin taas ensimmäiseen kenttään ihmettelemään.
Lisäreitä tässä saa, mutta peli on todella niukka niiden suhteen.

Homma on vähän sama kuin Gradiukseesa konsanaan, sillä venettä pystyy vahvistamaan. Joihinkin kenttiin on ripoteltu Podeja, joita keräämällä ruudun alareunassa olevan valikon kursori siirtyy ja kun mieleinen päivitys osuu kohdalle, sen voi ottaa itselleen.
Podeja yhden ja kahden siirtymisen arvoisia.
Jotkin päivitykset saa maksimiin, kun tarpeeksi monta kertaa päivittää. Joitain, kuten asepäivitystä voi vaihtaa loputtomasti.
Hyvä puoli tässä on Gradiukseen verrattuna se, että päivitykset jäävät voimaan vaikka kuolisi. Edes continuen käyttö ei niitä vie pois, ei edes kursorin kohtaa, mihin se on jäänyt.
Ainoastaan lopullinen Game Over hävittää päivitykset, obviously.


Päivityksiä on viisi erilaista:

Turbo, jolla saa veneeseen lisää vauhtia. Tämän pystyy vain kerran valitsemaan.
Fire, jonka avulla parannetaan botskin ammustehoa. Tämä on ehdottomasti yksi tärkeimmistä päivityksistä ja jotta sen saa parhaalle teholle, joutuu sen monesti valitsemaan.
Speed, joka nostaa aluksen maksiminopeutta. Tätä on pakko keräillä jotta loppupään kentistä pääsee eteenpäin. Siellä on muutama hyppy joita ei pysty tekemään ilman lisänopeutta.
Missile, joiden avulla saa mukavasti lisätulitukea. Maksimiteholla ne jopa hakeutuvat vihollisiin.
Force on elintärkeä muutamissa kentissä. Se antaa suojakentän muutamiksi sekunneiksi ja voi vaan paahtaa kaikesta läpi.

Sitten avaan hieman kenttien tyyppejä:

Race to the Finish

Perinteinen kisailu, jossa täytyy ajaa maaliin tietyn aikarajan puitteissa. Näitä on neljä kappaletta ja jokaisessa kenttätyylissä on yksi tälläinen.
Näistä sai hyvin kerättyä Podeja päivityksiä varten.
Loppupään kisat oli kyllä aika haastavia, niissä oli vittumaisesti sijoiteltuja hyppyreitä jotka kyllä oikaisivat kisassa jos vain muisti missä ne sijaitsee.
Monesti niihin tuli ajettua vahingossa ja hyppäsi jonnekin pellolle :D
Seiniin osumisesta menetti energiaa ja kapeita käytäviä pitkin sai ajaa sormi suussa, ettei menettänyt elämää.
Kahdessa ensimmäisessä kisailussa oli vaihtoehtoiset reitit joita kulkemalla sitten loppupään kenttien järjestys muuttui.
En tiedä oliko tällä mitään merkitystä, mutta itse valitsin molemmissa kisoissa vasemman reitin.

Collect the Pods

Keräillään asepäivityksiä, lisäreitä ja pisteitä. Nämä on vähän kuin "bonus" -kenttiä, mutta näissäkin on pieni riski kuolla.
Nämä sisälsivät kysymysmerkkejä, jotka sitten randomisti antoi jotain yllämainituista.
Jos hyvä tuuri kävi, saattoi tästä kentästä saada kolme lisäriä!
Yleensä kyllä joutui tyytymään vakio lisäriin joka on aina näkyvillä.
Jos tässä hidastelee liikaa, tulee Battletoads -tyylinen sähkö suoraan veneen perään. Jos ei Speed ole kovalla tasolla, ei siitä kuolematta pääse irti.
Toisessa tälläisessä kentässä sähkö on todella nopea ja ei pahemmin ajeta taaksepäin hakemaan missattua tavaraa.
Onneksi kenttä looppaa joten tavaran voi vielä saada.
Jälkimmäisessä asepäivityskentässä on vielä pommejakin kiusaamassa joten melkoinen kaaos on yrittää saada päivityksiä haluamakseen :D

Dispose of Mines

Siirrellään merimiinoja paikasta A paikkaan B ja joku pahisvene yrittää estää tätä toimintaa.
Tämä oli pelin ainut heikko koodaussuoritus. Välillä kun vei miinan oikeaan paikkaan, saattoi henki lähteä ihan yllättäen.
Tämän neliönmuotoisen mestan hitbox johon miinat piti viedä, oli kustu huolella. Vaikka selvästi ajoi neliön yli, miina oli edelleen aluksen perseessä kiinni.
Kuolemaa tuli ihan rehdistikin, sillä jos sattui osumaan tykin ammukseen tai vihollisveneeseen kun oli juuri jättämässä miinaa neliöön, vauhti pysähtyi ja räjähti itse mukana.
Todella pahoja kenttiä, varsinkin kaksi viimeistä. Vihollisveneet olivat nopeita ja sai tehdä melkoisia akrobaattisia kuvioita, jotta ne sai pidettyä kaukana omasta aluksesta.

Reach the Finish

Selviytymiskenttä jossa täytyy vastavirtaan ajaessa väistellä kaiken maailman rojua. Tottakai tässäkin on aikaraja :)
Kaikki kolme näistä oli suhteellisen pahoja.
Ensimmäisessä väisteltiin tukkeja ja pyörteitä, tämän onnistui pääsemään ilman Forceakin suhteellisen kivuttomasti läpi kun treenasi kohtia, missä pystyi veneellä ajelemaan.
Seuraavaksi väisteltiin jotain pieniä jäävuoria. Aluksi tämä tuntui mahdottomalle, mutta opettelulla sai patternit osittain haltuun.
Jäävuoret ilmestyivät veden alta ja menivät takaisin hetken päästä.
Loppupuolella jäävuorien tahti muuttuu todella nopeasti ja ne tulevat esiin ihan mistä sattuu. Tässä kannatti käyttää Forcea jotta hankalan kapean käytävän pääsi kuolematta.
Viimeinen näistä selviytymiskentistä oli aivan älytön. Jäävuorien tilalla oli jotain kivi -versioita ja ne vielä liikkuivat kun jäävuoret vaan pysyivät paikallaan.
Tässäkin Force oli suurena apuna mutta kunnon kasalla lisäreitä tämän pystyi menemään ilmankin.


Shoot Targets

Bonuskenttä jossa ei voi kuolla toi helpotusta meininkiin. Ammutaan maalitauluja ja jos onnistuu kaikki tuhoamaan, saa lisärin.
Näistä ei kyllä monesti tullut lisäreitä saatua. Hankala oli osua kun vauhti vaan kiihtyi loppua kohden.
Onnistuin kuitenkin kaikista kolmesta saamaan edes kerran lisärin :D

Guard the People

Uimareiden pelastamista löytyy kaksi kappaletta. Pahisveneet yrittävät viedä uimareita luoliin ja sinun tehtävänäsi on estää tämä toiminta.
Jos kaikki kahdeksan uimaria joutui luolien uumeniin, joutuu homman aloittamaan alusta.
Tietty aika piti pelastaa uimareita ja pahisveneitä tulee loputtomasti.
Paras taktiikka oli vain pyöriä ympyrää kun oli Fire ja Missile -päivitykset tapissaan.
Kerran onnistuin pelastamaan kaikki uimarit ja siitä palkittiin lisärillä!
Välillä vielä ruudulla pyöri Ufo, joka ampui veneen hetkeksi pysäyttäviä raketteja.


Jump the Waterfall

Hypitään hyppyreiden avulla rotkojen yli ja vesiputouksen virta yrittää työntää sinua syvyyksiin.
Ai että nämä olivat kusisia. Ennen hyppyriä oli aina pyörre tai useampi jotka sitten käänsivät veneen suunnan ihan mihin sattuu.
Parasta, että hyppyrit liikkuvat jatkuvasti edestakaisin joen päällä.
Vielä kirsikkana kakun päällä kun pyörteen ohi menee ja lähestyy hyppyriä, joen kulkusuunta muuttuu ja vauhti kiihtyy. Tippuu helposti reunan yli.
Onneksi näihin molempiin kenttiin oli kunnon helpotustaktiikat.
Ensimmäisen pääsi kun aluksi irrotti kaasun ja paahtoi sitten täysillä menemään. Hyppyrit ja pyörteet linjautuvat juuri oikein ja tämän vuoksi tästä tulikin pelin helpoin kenttä :D
Mutta jälkimmäinen, voi pyhä Pietari sentään. Hyppyrit ja pyörteet liikkuivat paljon nopeammin. Tässä ei mitkään oikein linjaukset auttaneet kovinkaan pitkälle.
Oli kaksi vaihtoehtoa. Joko säästää Force tähän ja kaasupohjassa paahtaa sen kanssa helposti maaliin. Tai sitten yrittää vain tuurilla päästä hyppyreistä.
Onnistuin kerran tekemään tämän ilman Forcea -taktiikkaa, mutta se vaati ihan jäätävän tuurin.


Fry the Monster

Pomojen pieksämistä, yritä tuhota vastaantuleva uhka.
Pomot olivat suhteellisen helppoja, kunhan vain oli hommannut päivitykset Fireen ja Missileihin.
Ne kuolivat sekunneissa kun vain tykitti. Ilman näitä, homma oli sitten ihan erilainen.
En oikein tajunnut pomojen hitboxeja. Välillä ne menetti yhden palkin energiaa, välillä lähti neljäkin palkkia. Olikohan niillä joku tietty kohta mihin täytyi osua, jotta enemmän menisi, mene ja tiedä.
Tokavika pomo oli vielä mahtava, kun sitä ei pitänyt edes ampua. Siinä oli vain 14s aikaa kellossa jo heti aloituksessa ja sen iskut tappoivat kerrasta jos ne osuivat.
Ideana oli vain odottaa, jolloin pomon energiat loppuivat ennen ajan loppumista. Todella omituinen ratkaisu.
Ensimmäisellä kerralla tapoin sen ihan rehdisti yhden kuoleman avulla, kävi se niinkin :D


Oli kyllä taas sellainen peli jolla sai peukalonsa kipeäksi.
Tässä sai mennä aika monta asiaa nappiin, jotta onnistui päihittämään pelin.
Yritin taktiikkaa, jossa menin viimeisen selviytymiskentän ilman Forcea. Läpimenneellä yrityksellä minulla oli kuusi lisäriä, joiden avulla se sitten onnistui. Vähempikin olisi riittänyt, jos osaisi paremmin väistellä kiviä.
Forcen avulla sitten vesiputouskenttä meni helposti. Oli muuten melkoinen järkytys kun tähän ensimmäistä kertaa pääsi. Olin jotenkin siinä uskossa, että pelissä on vain yksi vesiputouskenttä. Olisihan se pitänyt arvata.

Viimeinen pomo, legendaarinen hai. Katsoin joskus kun TMR raivosi tälle haille kun ei meinannut millään mennä kudit perille. Oma ensimmäinen kohtaaminen oli nopeasti ohi, ei hirveästi kerinnyt opettelemaan mitään.
Mutta, kun viimein toisen kerran pääsin tähän haihin ja vielä kaikkien continuejen voimin, pystyi hyvin treenailemaan sitä.
Ideana on, että hai ottaa damagea vain kun sillä on suu auki ja veneen pitää olla suunnattuna suuta kohti, ei voi ampua ylä- tai alapuolelta.
Tässä näiden pomojen kusisuus tuli hyvin esiin, välillä meni yksi palkki helaa, välillä useampi. Aika usein selvistä osumista hai ei menettänyt mitään. Ihan järjetöntä.
Hai pystyi vielä syömään veneen, jolloin menetti suoraan yhden elämän.
Paras taktiikka oli ajoittaa hain pinnalle tulo juuri oikein jotta on sen suun lähellä ja tykittää lähietäisyydeltä.
Tässä oli vielä todella tiukka aikaraja joka pilasi useamman yrityksen.


Vielä hain jälkeen tuli yksi kenttä, mutta se oli vain automaattinen ihmisten pelastus, ei tarvinnut enää hikoilla.


Tykkäsin pelistä kovasti, haastetta oli enemmän kuin tarpeeksi :D
Tässä on hienosti ydistelty Raren muita pelejä kuten Snake Rattle 'n' Rollia ja RC Pro A.M:ää.
Samankaltaisia mekaanikoita oli havaittavissa.
Yllätyin kyllä, että tämä vaikea hai meni sitten suhteellisen helposti läpi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti