Genre: Action/Adventure
Goal: Defeat Mother Brain and Escape Planet Zebes
Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 6/10
Vuonna 2000 monien planeettojen edustajat perustivat kongressin nimeltään Galaktinen liittovaltio.
Tämä oli suuri menestys sillä monien kulttuurien ja sivilisaatioiden sekoittaminen johti tuhansiin tähtienvälisiin liittoihin planeettojen välillä.
Kuitenkin myös avaruuspiraatit kiinnostuivat tästä toiminnasta ja hyökkäsivät aluksiin.
Liittovaltion toimisto perusti poliisijoukot avuksi tähän tukalaan tilanteeseen, mutta piraattien hyökkäykset olivat liian voimakkaita ja heitä ei ollut kovin helppoa jäljittää loputtomasta avaruudesta...
Oli kuitenkin olemassa vielä yksi oljenkorsi. Liittovaltion toimisto ja poliisi pyysi apuun vahvoja sotureita joita kutsuttiin "avaruus metsästäjiksi". He tekivät suuren tilin napatessaan piraatit.
Nyt vuonna 20X5 asiat ovat muuttuneet ja jotain kamalaa on tapahtunut. Avaruuspiraatit ovat hyökänneet avaruusalukseen joka tutki tuntematonta elämänmuotoa mikä löytyi planeetalta SR388.
Tämä elämänmuoto on horrostilassa, mutta se pystyy aktivoitumaan ja lisääntymään jos siihen kohdistetaan beta -säteitä 24 tunnin ajan.
Liittovaltio nimesi tämän elämänmuodon Metroidiksi ja oli kuljettamassa sitä maapallolle, kun piraatit varastivat sen itselleen.
Jos piraatit saavat Metroidit lisääntymään, pystyvät he niiden avulla tuhoamaan koko sivilisaation.
Pitkien etsintöjen jälkeen poliisi viimein löysi piraattien päämajan. Se sijaitsi planeetta Zebesillä.
Poliisi yritti hyökätä planeetalle, mutta piraattien puolustus oli liian vahva ja he joutuivat perääntymään.
Piraatit olivat päässeet hyvään alkuun Metroidien lisääntymisen kanssa.
Poliisilla oli jälleen vain yksi mahdollisuus, kutsua paikalle avaruus metsästäjä joka hoitelisi Metroidit ja piraattien johtajan, Mother Brainin pois päiviltä.
Samus Aran valittiin tähän vaaralliseen tehtävään koska hänellä on mittava ansioluettelo erilaisista vaativista tehtävistä.
Samus laskeutuu Zebesin pinnalle ja lähtee suorittamaan tehtäväänsä...
Pitkään välttelemäni peli on nyt viimein läpäisty.
Tämän kanssa on ihan sama tarina kuin NESin Zeldojen kanssa, ensikosketukseni sarjaan tapahtui vasta Super Nintendon myötä.
Oli sitten todella vaikea päästä tähän sisälle kun peli näytti ja kuulosti melko ankealle.
Homma menee pähkinänkuoressa niin, että kaksi minibossia täytyy käydä tuhoamassa jotta silta rakentuu ja pääsee etenemään viimeiselle alueelle.
Siellä odottaa sitten kasa Metroideja ja Mother Brain jotka pitää hoidella pois päiviltä.
Pelissä saa liikkua suhteellisen vapaasti eri puolilla planeettaa. Toki joitain rajoitteita on, mutta melko pitkälle pääsee vähäiselläkin arsenaalilla.
Samuksen puvun päivitykset eivät tässä ensimmäisessä osassa ole vielä kovin laajoja, mutta useita jo vakioksikin tulleita päivityksiä löytyy.
Missile Rocket
Ohjuksia on piilotettu ympäri planeettaa ja jokaisesta kerätystä päivityksestä saa kokonaismäärään viisi lisää.
Lähinnä ohjuksilla avataan punaisia ovia ja tuhotaan kestävimpiä vihollisia.
Maru Mari & Bomb
Kun ensin löytää pukuun toiminnon, että Samus voi muuttua pieneksi palloksi ja mennä ahtaista paikoista, löytyy tähän muotoon vielä pommipäivitys.
Pommeja pystyy laittamaan loputtomasti ja niillä pystyy tuhoamaan vihollisia ja tiettyjä palikoita.
Energy Tank
Erittäin hyödyllisiä kapistuksia. Aluksi pelissä on vain 99 energiaa, mutta lisäenergioita keräämällä saa kokonaisenergiaa nostettua 100 pisteellä.
High Jump
Samus hyppää näiden avulla paljon korkeammalle, paikkoihin joihin ei normaalilla hypyllä yllä.
Screw Attack
Legendaarinen liike joka aktivoituu viistoon hypätessä. Samuksen ympärille tulee jonkinlainen voimakenttä ja se tuhoaa viholliset jotka tulevat tielle.
Varia Suit
Tässä ensimmäisessä pelissä on vain yksi pukupäivitys. Se parantaa puolustusta ja näin ollen vihollisista ottaa vähemmän osumaa.
Long Beam, Ice Beam & Wave Beam
Kolme erilaista asepäivitystä löytyy. Long Beamilla pystyy ampumaan ruudun päästä päähän Ice Beamilla voi jäädyttää viholliset paikalleen. Niitä pystyy käyttämään sitten alustoina jotta pääsee tiettyihin paikkoihin.
Wave Beam muuttaa ammusten kulun nimensä mukaisesti aaltomaiseksi. Tätä en edes itse löytänyt kun planeettaa tutkin.
Kyllähän kun planeettaa lähti tutkimaan, tuli taas muistot mieleen kuinka yksitoikkoinen tämä peli olikaan.
Paikat näyttävät samalle ja ei oikein muistanut mistä tuli tai missä ei ollut vielä käynyt.
Aluksi peli eteni ihan mukavasti kun selkeästi näki mihin pääsee minkäkin päivityksen avulla.
Mutta tulihan se seinä sitten vastaan.
Pelissä on vielä todella ikävä ominaisuus joka vaikeuttaa paikkojen tutkimista; nimittäin kuoleman jälkeen energiaa on vain 30 yksikköä.
Ihmettelen vain, että miksi ei oltu suoraan laitettu edes pelin alun maksimienergioita eli 99 yksikköä?
Viholliset tekevät vielä yllättävän paljon vahinkoa varsinkin jos ei ole löytänyt Varia Suitia :(
Todella rasittavaa kun meni väärälle alueelle missä oli liian kestäviä vihollisia, kuoli siellä ja joutui etsimään paikan missä grindata energiaa.
Vielä kun oli täydet kuusi lisäenergiaa, täysiin energioihin grindatessa saattoi mennä 10-15min :D
Tähän ominaisuuteen meni aika nopeasti hermo ja kaivoin kartan esille. Typerää että pelissä ei ole mitään sisäistä karttaa tai edes paperista versiota.
Hieman karttaa silmäillessäni huomasin, että ihan väärässä paikassa olin pyörinyt ja vielä täysin hyödyttömässä. Peli opasti kyseiseen paikkaan pienillä vinkeillä, mutta olisi ensin täytynyt muualta käydä hakemassa lisää päivityksiä.
Pelin etenemisen kannalta tärkeät päivitykset oli sitten piilotettu todella hyvin. Piti etsiä seinistä kohtia mitä sai rikottua. Tätä samaa oli kyllä Super Metroidissakin, mutta siinä oli helpottavia tekijöitä tutkimista varten kuten röntgen-näkö.
Mulla ei riitä mielenkiinto ampua tai pommittaa jokaista palikkaa ruudulla jotta löytää salaisen reitin.
Toki tässä oli vielä feikki laavaa jonka läpi pääsi putoamaan ja vielä oikealle reitille :D
Muutamat päivitykset kartan avulla haltuun ja ei kun etsimään ensimmäistä minibossia, Kraidia. Matkan varrelta löytyi mukavasti ohjuspäivityksiä ja energiatankkeja.
Aluksi kun menin Kraidin alueelle, viholliset olivat todella pahoja ja sai varpaillaan edetä.
Ovelana kävin hakemassa Varia Suitin kun tänne seuraavan kerran tulin niin meno helpottui huomattavasti.
Itse Kraid oli helppo vastus. Sen ammukset pystyi näppärästi jäädyttämään Ice Beamin avulla ja ohjuksilla sitten viimeisteli homman.
Sitten vielä piti Ridley käydä metsästämässä. Ridleyn mesta olikin hieman pahempi paikka. Kestäviä vihollisia ja turhia reittejä mitkä ei johda mihinkään.
Myös tämän mestan laava oli pahempaa, söi nopeammin energian loppuun jos sinne erehtyi tippumaan.
Ridley oli Kraidin tapaan todella helppo kun oli kerännyt tarpeeksi arsenaalia. Ammusten jäädytys toimi tässäkin hyvin.
Taistelun jälkeen sai vielä kivasti yhden energiatankin!
Energiatankit olivat siinäkin mielessä hyödyllisiä, että ne täytti energiat suoraan ja grindaamiselta välttyi :)
Nyt kun välipomot oli tuhottu, pääsikin etenemään viimeiseen alueeseen. Tämä oli harvinaisen kuumottava mesta.
Paikka kuhisee vaarallisia Metroideja jotka ovat nopeita ja arvaamattomia.
Tiesin miten Metroideja käsitellään SNESin version ansiosta ja homman kanssa ei ollut suurempia ongelmia.
Metroidit hoidellaan ensin jäädyttämällä ne ja sen jälkeen niihin täytyy vielä tykittää viisi ohjusta.
Yhden virheliikkeen tein sitten mestan loppupuolella ja Metroid pääsi hyökkäämään kimppuuni.
Kaikkeni yritin, mutta ei vaan päässyt karkuun ja Metroid imi kaikki energiani tyhjiin.
Muistelisin, että Super Metroidissa pääsi karkuun, jos jäi örvelön kynsiin.
Hajotti suunnattomasti, sillä jälleen PÄÄSI aloittamaan 30:n energiayksikön voimin!
En kyllä tajua, että miksi tuota määrää ei voinut edes nostaa kun sai kerättyä energiatankkeja?
No, ei kun grindaamaan energiat täyteen puuduttavalla 15min sessiolla...
Onneksi toisella yrityksellä pääsin tästä Metroid kohdasta ohi, ettei uudelleen tarvinnut grindailla.
Muutaman kerran oli kyllä todella lähellä, ettei Metroid napannut taas syleilyynsä, todella äkkinäisiä liikkeitä ne tässä teki.
Viimeinen pomo ja sen alue oli lähes identtinen Super Metroidin kanssa, joten se meni suhteellisen mutkattomasti läpi.
Ohjuksia tässäkin sai olla aikamoinen kasa, sillä aluksi piti ampua niiden avulla seinät rikki ja vielä lopuksi tuhota itse Mother Brain.
Mother Brainin jälkeen alkaa hälytys soimaan ja pitää tietyssä ajassa päästä planeetalta pois, ennen kuin se räjähtää.
Aikaraja on todella löysä, mutta se on vain hyvä asia.
Palikat joita pitkin paetaan, ovat todella pieniä ja niistä hyppää helposti ohi. Jos huonolla tuurilla putoaa lähes alas asti, kerkeää vielä yrittää uudelleen.
Olen tyytyväinen, että tämä on nyt ohi. Mielipiteeni hieman parantui pelin suhteen, mutta ei tämä silti niin paljoa maistunut, että pelaisi joskus uudelleen.
Ankeus ja mestojen samannäköisyys oli ärsyttävää. Toki, kun kyseessä on Metroid -peli, täytyy sen olla hieman ankeahko, mutta taustat olisi huutanut jotain muuta kuin pelkkää mustaa.
Selityshän tähän löytyy julkaisuvuodesta, jos peli olisi ilmestynyt vaikka neljä vuotta myöhemmin, olisi se varmasti ollut paljon parempi.
Hieman viimeistelemätönkin tämä oli. Välillä grafiikat ja äänet bugasivat, viholliset tekivät ruutujen välisissä siirtymissä vahinkoa vaikka itse ei voinut liikkua.
Viholliset olivat selkeästi toteutettu Global Timerin avulla, eli ne rullaavat huoneessa vaikka Samus ei olisikaan siellä.
Tämä aiheutti sen, että välillä kun astui ovesta sisään huoneeseen, sai heti iskun viholliselta :D
Tykkään kyllä katsella tästä pelistä Speedruneja, ne ovat ihan viihdyttäviä varsinkin pelin viimeistelemättömyyden vuoksi. Hyviä glitchejä pystyy runaajat tekemään :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti