sunnuntai 10. toukokuuta 2020

Maniac Mansion


Games Beaten: 215/709
Genre: Point & Click
Goal: Rescue Sandy

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 6/10

Cheerleader nimeltä Sandy on joutunut vangiksi suureen kartanoon.
Joukko nuoria lähtee pelastamaan Sandya tästä oudosta paikasta.
Kartano ei ole millään muotoa tavallinen rauhaisa paikka, sillä siellä asustaa melko outoa porukkaa.
Tohtori Fred, jolla on muutama ruuvi pudonnut päästä, on Sandyn kaappauksen takana. Tarkoituksena olisi tehdä hänelle jos jonkinlaisia kokeita.
Hoitaja Edna joka ei paljoa miestään näe kiireellisten kokeiden vuoksi. Hän viettää paljon aikaa huoneessaan.
Outo Ed, teini-ikäinen kommando jolla on pakkomielle hamstereihin.
Talosta löytyy myös kuollut serkku Ted ja paljon eläviä lonkeroita...tiedä vielä mitä muutakin!

Tulipahan tämäkin klassikko viimein pelattua läpi :)
Joskus aikoinaan tuli hieman PC-versiota aloitettua, mutta aika nopeasti se jäi kesken. Ei ollut silloin oikea aika kyseiselle pelille.
Minulla on tässä juuri työn alla kaikki Monkey Islandit, joten Ron Gilbertin metkut ovat tuoreessa muistissa. Tämän takia eteneminen oli mukavan sulavaa.

Rakastan Ron Gilbertin Point & Click -pelejä. Kaksi ensimmäistä Monkey Islandia ovat yksiä lempi peleistäni.
Huumori ja meininki ovat kohdillaan.

Maniac Mansion on LucasArts Gamesin ensimmäisiä Point & Click -pelejä ja se on hyvin onnistunut teos!

Hienosti tämä oli käännetty NESille. Aluksi vähän hirvitti, että mitenhän karulta tämä näyttää tai kuinka tahmeaa kursoria on ohjailla D-padilla, mutta pelko oli aiheetonta.


Alussa valitaan kuudesta hahmosta kaksi apuria seikkailemaan kartanoon Daven kaveriksi. Dave toimii pelin päähahmona ja sitä ei voi vaihtaa.
Näillä lisähahmoilla on jokaisella omat vahvuutensa. Joku osaa korjata asioita, joku on musikaalinen ja niin edespäin.

Kartano ei tästä syystä ole mitenkään suoraviivainen, vaan erilaisia pulmia pystyy ratkomaan vain tiettyjen hahmojen avulla.
Loppu taitaa kuitenkin olla aina samanlainen, reitti sinne on vain erilainen valintojen vuoksi.

Valitsin lisähahmoiksi sattumanvaraisesti Razorin ja Sydin. Kävipä niin, että heidän molempien vahvuus on musiikillinen osaaminen :D

Pelissä siis perinteiseen Point & Click -tyyliin keräillään kaikenmaailman rojua ja yritetään niiden avulla edetä uusiin alueisiin.
Ympäri kartanoa on ripoteltu paljon avaimia joihin pääsee käsiksi vain hyvän päättelykyvyn avulla.

Vaikka peli on vanha, tässäkin joutui jo yhdistelemään esineitä. Esimerkiksi radiosta piti poistaa paristot jotta ne pystyi sitten laittamaan taskulamppuun.
Yhdistelyt olivat melko yksinkertaisia verrattuna vaikka Monkey Islandeihin.

LucasArtsin tuttuun tyyliin, pelissä on jonkin verran hyödytöntä roinaa jolla ei tee mitään. Hämää vain pelaajaa kun ei tiedä mitä tarvitsee ja mitä ei. Näin se kuitenkin pitää olla, täytyy hieman joutua raapimaan päätään.


Pelissä liikutaan ja tehdään kaikki asiat komentojen avulla.
Käytettäviä komentoja oli enemmän kuin mihin olin tottunut. Monkey Island -peleissä komennot oli supistettu aika pieneen määrään.
Tässä oli 12 kappaletta komentoja ja niiden nimetkin olivat hieman outoja. Hetki meni opetellessa että esimerkiksi taskulamppu laitetaan päälle "turn on" -komennon avulla eikä vaan perinteisellä "use" -komennolla.

Poikkeuksena moniin Point & Click -peleihin, tässä pystyi kuolemaan :D
Tuli oikein Game Over -ruutu jos teki täysin vääriä valintoja.
Muutama kuolema oli niin raju, että se vei koko kartanon mukanaan sisältöineen päivineen.
Löysin myös vain yhden hahmon kuolettavan asian, hienosti tuli hautakivi kartanon edustalle.

En muista PC-versiosta, mutta tässä NES -versiossa pystyi tallentamaan milloin halusi ja lataamaan tallennuksen joten kuolemisella ei ollut mitään väliä.

Tässä on muutamia nopeutta vaativia pulmia ja useamman hahmon samanaikaista hyödyntämistä on käytetty nerokkaasti.
Esimerkiksi tyrmästä karkaaminen tapahtuu niin, että toinen painaa salaista nappia joka on kätketty tiiliseinään ja toinen sitten pakenee nopeasti avautuvasta ovesta. Yksin tämä ei onnistu.
Myös Ednaa ja Ediä joutuu härnäämään kahden hahmon taktiikalla. Toinen menee syötiksi huoneeseen ja kun Edna tai Ed on viemässä poloista teiniä tyrmään, toinen teini käy sitten tutkimassa huoneen :)


On tässä huonojakin puolia jotka kyllä rokottavat hieman arvosanaa. Pelissä voi nimittäin softlockata itsensä tietämättään.
Ensimmäisellä yrityksellä pyörin tunteja kartanossa ja mielestäni olin tutkinut kaiken mahdollisen.

Oli pakko turvautua netin apuun ja sieltä selvisi että olin jäänyt limboon. Ei kun peli alusta.
Hyvä puoli tässä on, että pelihän ei ole kovinkaan pitkä kun tietää minne pitää mennä ja samaan kohtaan pääseminen sujui nopeasti.
Toisella yrityksellä pääsinkin jo lähes kalkkiviivoille, mutta jälleen selvisi, että olin jumissa.
Näissä molemmissa tilanteissa oli sama ongelma; olin käyttänyt väärän tavaran väärässä paikassa.


Olen tottunut tämän tyylisissä peleissä, että voi huoletta kokeilla kaikkea kaikkeen kunnes ratkaisu löytyy. Tässä kuitenkin jostain syystä oli mahdollista "tuhlata" joitain tavaroita saamatta niitä enää takaisin.
Peli ei edes missään vaiheessa kerro, että eteneminen on mahdotonta ja antaa pelaajan vain jatkaa eteenpäin. Esimerkiksi Monkey Islandissa Guybrush sanoo pelaajalle, että hän haluaa säilyttää jonkun tavaran koska sille on käyttöä myöhemmin.
Yhdessä tilanteessa huomasin, että Save -toiminto oli hävinnyt valikosta. Ilmeisesti olin saanut pelin niin pahasti solmuun, että se sitten viimein tajusi, että tästä ei enää edetä mihinkään jos nyt tallentaisi.
Olisi kyllä saanut varoittaa koko ajan :D


Pelin ihan lopussa on vielä ärsyttävä trollaus. Valitsemillani hahmoilla joutuu laboratorioon johtavan oven salasanan kaivamaan Arcade -pelikoneesta. No, ei siinä mitään, mutta salasanat vilahtavat ruudussa vain todella pikaiseen ja niiden ylöskirjoittaminen olisi ollut täysin mahdotonta.
Thank Satan for Print Scrn, kerkesin juuri ja juuri painamaan kyseistä nappia. Jos kuvitellaan skenaario, että tämän olisi pelannut ihan aidolla raudalla läpi, olisihan tuosta kerinnyt valokuvan ottamaan ainakin toisella yrityksellä.
Niin, ja tämän tietysti voi tehdä vain kerran. Pelissä on yksi ainut kolikko jolla Arcadea voi pelata ja sen jälkeen sitten ollaan tyhjän päällä jos ei koodeja saanut ylös.
Tallennus olisi ollut erittäin näppärä ottaa ennen tätä vaihetta jos olisi tiennyt :D

Kuten aikaisemmin mainitsin, sain soflockattua pelin ihan kalkkiviivoilla ja jouduin ottamaan pelin alusta. No, toisella pelikerralla MIKÄÄN näistä Arcadepelin koodeista ei toiminut oveen. En tiedä mitä olin muka tehnyt väärin.
Taas nettiä selaamaan ja sieltä löytyikin muutama koodi oveen jota en kyllä pelistä mistään löytänyt. Eipä mikään niistäkään toiminut. Oppaassa mainittiin vielä yksi koodi jos ei ollut laittanut sähköjä Arcademasiinoihin.
Koodi oli hienosti 0000 ja sehän perhana toimi! Outo juttu sinänsä, sillä olin Arcademasiinat sähköistänyt, ja tehnyt hommat about samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Tätäkään koodia ei näkynyt missään vaiheessa peliä, olisiko tämäkin pitänyt arvata?


Kartano sisälsi todella paljon kaikkea ja ei pystynyt tietämään, mitä valituilla hahmoilla pystyi vielä tekemään. Välillä tutkittavaa oli, mutta se oli vain ajanhukkaa kun pulmat kuuluivat hahmoille, joita ei valinnut pelin alussa.

Vähän oli kyllä nihkeää kun joutui Point & Clickin aloittamaan alusta niin monta kertaa. Ymmärtäähän sen kyllä, että tällä on luultavasti haettu pelille lisää pituutta, mutta ehkä sen olisi voinut tehdä vähän toisella tavalla.


Onneksi suurimman osan pelistä onnistuin itse selvittämään ja nämä softlockaukset olivat pieniä juttuja vain :)


Erittäin loistava peli pienistä vioistaan huolimatta. Tykkäsin miljööstä ja paikan tunnelmasta. Pulmat olivat hauskoja ja asukkaiden kuumotus oli hyvä lisä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti