perjantai 3. huhtikuuta 2020

Dragon Warrior II


Games Beaten: 208/709
Genre: RPG
Goal: Defeat Malroth and Go to Midenhall Castle

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 6/10

On kulunut sata vuotta siitä, kun Erdrick tuhosi lohikäärmeherran. Edelleen hänen sankariteostaan puhutaan ylvääseen sävyyn ritareiden keskuudessa.
Rauha päättyy kuitenkin, kun paha noita Hargon hyökkää Moonbroken linnaan. Hargonin tavoitteena on myös hallita koko maailmaa ja Moonbroke oli vasta alkusoittoa.
Yksi haavoittunut sotilas onnistuu pelastautumaan hyökkäykseltä ja matkustamaan Midenhallin linnaan kertomaan kuninkaalle mitä on käynyt.
Kuningas käskee hänen poikansa, Erdrickin jälkeläisen tuhoamaan Hargonin. Prinssin ei tarvitse kuitenkaan yksin lähteä suorittamaan tätä vaativaa tehtävää, sillä hänellä on kaksi serkkua jotka voisivat auttaa tässä ongelmassa.
Kuitenkin tulee hieman mutkia matkaan sillä Cannockin prinssi on lähtenyt suorittamaan samankaltaista tehtävää ja hänet täytyy paikantaa ensin. Prinsessa sen sijaan oli Moonbroken linnassa hyökkäyksen aikana ja hänen kohtalonsa on epävarma...

Noin puolitoista vuotta kulunut ensimmäisen osan pelaamisesta, nyt oli aika jatkaa sarjaa :)

Mekaanikoiltaan hyvin samanlainen peli, kuin ensimmäinen osa. Taistelujen spawnaaminen on välillä liian nopeaa, hyvä että kerkeää askelta enempää ottaa kartalla kun seuraava taistelu alkaa.
Suurin ero tässä on, että yhden hahmon sijaan pelataankin kolmella.
Taisteluihin sai parempaa rytmikkyyttä kun kaksi hahmoa löi vihollisia ja yksi täytti muiden energioita.
Päähahmolla ei ollut ollenkaan manaa ja kaksi muuta hahmoa hoitivat loitsujen tekemisen mikä oli ihan hyvä juttu, voimakkaimmin lyövä keskittyi vain olennaiseen.


Ai että tässä oli niin mukava edetä kun ei tullut seinää vastaan vihollisten vaikeusasteen takia. Olihan viholliset hieman hankalia mitä syvemmälle pelissä meni, mutta ne oli mahdollista voittaa ilman älytöntä levelien-grindaus maratoonia. Ainakin tiettyyn pisteeseen asti.


Aluksi pelissä keskitytään muiden hahmojen löytämiseen. Kun hahmot on löydetty erinäisten sattumien kautta, seuraavana tehtävänä on löytää viisi vaakunaa joiden avulla pystyy Hargonin linnassa olevan loitsun murtamaan.
Vaakunat on piilotettu melko hyvin, mutta eri kylien asukkaat antavat vinkkejä niiden löytämiseen. Välillä vinkit olivat hieman kryptisiä joten joutui turvautumaan netin apuun.
RPG -pelit eivät ole muutenkaan siellä kärkikastissa ja turhaudun tietyn pisteen jälkeen näiden kanssa. Tulee sitten välillä mulkoiltua vinkkejä.

Liikkuminen tässä on huomattavasti vapaampaa kuin ensimmäisessä osassa. Pelin edetessä käyttöönsä saa laivan jonka avulla maailman tutkiminen on helppoa. Tässä vaiheessa iski pieni ahdistus, sillä lääniä on melkoisesti ja hajuakaan minne pitäisi mennä :D


Pelin mukana tuli näppärä kartta, joka näyttää alueen lisäksi myös luolastojen ja linnojen pohjapiirrustukset. Näistä näki mistä portaikosta pääsee mihinkin ja myös ansojen paikat. Herääkin kysymys, että miksi edes tehdä mitään ansoja jos kerta ne näkyvät kartalla?
Ehkäpä tämä oli jokin piratismin esto juttu, peli oli hankalampi läpäistä jos ei omistanut aitoa. Mene ja tiedä.

Ensimmäisessä osassa oli muutama komento jotka oli tästä pelistä poistettu. Nyt porraskäytävistä pystyi menemään suoraan ilman erillistä Stairs -komennon käyttöä. Myös Door -komento oli heivattu mäkeen, mutta tilalle oli sitten tullut kolme erilaista avaintyyppiä :D
Nämä avaimet täytyi vielä pelin edetessä löytää. Avaintyyppejä oli siis kolme erilaista, Silver, Jail ja Gold. Olin pelin edetessä onnistunut missaamaan Silver -avaimen ja ihmettelinkin pitkään että milloinhan sen saa.
Hieman outoa pelisuunnittelua kun pelissä pääsi suhteellisen pitkälle ilman tämän avaimen käyttämistä.

Pimeät luolat oli myös poistettu pelistä ja soihtuja ei tarvinnut hamstrata kaupoista. Todella hyvä uudistus, sillä pimeissä luolastoissa vaeltaminen pienessä valossa oli ihan paskaa hommaa. Meni suuntavaisto helposti sekaisin.

Leveliä tässä sai paljon nopeampaa tahtia kuin ykkösessä mikä oli tosi hyvä juttu. Grindaaminen ei edelleenkään ole mitään mielipuuhaa joten eteneminen oli sulavampaa.
Myös kuolemisen jälkeen sai pitää kaikki expat, en muista oliko ykkösessä näin. Ei tarvinnut kuumotella, selviääkö takaisin tallennuspisteelle.


Sitten siirrytäänkin negatiivisiin puoliin.

Ensimmäisenä negatiivisena on tavaravalikon tilan puute. Ensimmäisessä pelissä samantyyppiset tavarat menivät "päällekkäin" ja pystyi kätevästi kantamaan useita tavaroita kerrallaan.
Tässä pelissä yksi tavara vei yhden slotin ja yksi hahmo pystyi maksimissaan kantamaan vain kahdeksaa tavaraa. Tila oli kokoajan lopussa.
Tähän soppaan kun lisätään vielä kaikki tärkeät tavarat ja varusteet, ei montaa muuta tavaraa pystynyt mukana kuljettamaan.
Ehkä tekijät olivat ajatelleet kun kerta tässä on kolme hahmoa, 24 tavarapaikkaa riittää mainiosti. Metsään mentiin ja pahasti.

Sitten vielä kirsikkana kakun päällä on, että jos tavara slotit on täynnä jokaisella hahmolla, jää tavarat keräämättä. Minulla jäi yksi tärkeä tavara saamatta jolla Hargonin linnan lumous poistetaan.
Siinä sitten ihmettelin että mitähän nyt pitää tehdä kunnes netistä lukiessani tajusin, että tärkeä tavara jäi matkan varrelle :D Ei kun takaisin kävelemään...
Olisihan tämän voinut tarkistaa, että tuliko tavara valikkoon vai ei, mutta vitut, kustu mikä kustu.

Seuraavana on aseiden ja armorien tehokkuuden tarkistus ja hinnat. Kaupoista pystyy ostamaan uusia varusteita, mutta niiden hyödyllisyydestä ei ole hajuakaan.
Olisi ihan kiva jos olisi nähnyt kuinka paljon parempi uusi löydetty varuste on vai onko se edes parempi. Kerran ostin överikalliin kilven ja se ei edes ollut parempi mikä minulla oli käytössä.
Toki ennen ostamista voi pelin tallentaa ja ostamisen jälkeen tarkistaa onko tuote parempi ja sitten ladata peli uudelleen jotta rahat säästyy. Hieman vaivalloista kuitenkin.
Loppupään kylissä varusteiden hinnat ovat aivan liian korkeat. Prinsessalle ja prinssille saatava suoja maksaa huimat 65 000 kultaa! Tämän rahamäärän grindaamiseen menee ikä ja terveys.
Netistä tuli silmäiltyä näiden varusteiden tehotaulukkoa jotta pysyisi vähän kärryillä missä mennään.

Sattumalta huomasin netissä yhden vinkin, jonka avulla pystyy rahaa keräämään todella helposti. Katselin ihan muita juttuja kun tämä osui silmiini. Yhden aseen myymällä tienaa 19500 kultaa ja sen voi tehdä niin monta kertaa kuin haluaa sillä pelin kun pelin resetoi, vihollinen keltä aseen saa, tulee takaisin.
Tämän kikan avulla sain ostettua prinsessan/prinssin suojan melko helpolla ja voi pettymysten pettymys kun se oli vain marginaalisesti parempi kuin edellinen suoja. Prinsessan tapauksessa se ei edes hyödyttänyt mitään, sillä pelin edetessä löytää hänelle vielä paremman suojan.
En voi käsittää mitä pelintekijät ovat miettineet. Vihollisista saa 100-300 kultaa per taistelu. Loppupään vihollisista toki enemmän mutta eipä sinne ole asiaa vielä tässä vaiheessa kun varusteita parannellaan.
Siitä voi miettiä kauan menee kerätä 65 000 kultaa :D
Itse keräsin 25 000 kultaa ilman mitään kikkailuja yhteen miekkaan ja siihenkin meinasi mennä järki.

Sitten ehdottomasti pelin paskin osa minkä takia arvosana putoaa samaan ykkösen kanssa. Olisin pykälän paremman antanut koska peli oli ihan mainio. Mutta ei...

Syy tähän on pelin viimeinen alue, Hargonin linna ja sen ympäristö.
Vaikeusaste nousee ihan jäätävästi kun tänne pääsee. Ainut positiivinen asia on, että tänne on laitettu tallennuspiste joka täyttää energiat ja herättää hahmot kuolleista samalla käynnillä. Ei tarvitse erikseen tehdä näitä asioita niin kuin normaaleissa kylissä.

Ei kovinkaan montaa askelta pystynyt tekemään kun viholliset perseraiskasivat melko totaalisesti. Tuurilla jos yhden taistelun onnistui voittamaan, äkkiä takaisin tallentamaan ja parantamaan hahmot.
Tätä showta tuli sitten väännettyä tunteja jotta leveliä sai nostettua ylemmäs.
Vihollisilla on myös halpamaisia taikoja jolla ne voivat tappaa hahmot kerrasta. Monesti RNG oli vielä niiden puolella ja ne saattoivat tappaa kaikki kolme hahmoa yhdellä kierroksella. Mahtavaa.
Myös kaikkiin hahmoihin vahinkoa tekevät taiat olivat ahkerassa käytössä. Jos vihollisia oli vaikka neljä ja kaikki iskivät jokaiseen hahmoon, ei siinä tarvinnut kun huuli pyöreänä katsella, kun energiat vain valuvat viemäriin . Mitään ei ollut tehtävissä.


Viimein rupesi levelit ja energiat olemaan sillä tasolla, että pääsi Hargonin linnaan asti! Linnassa oli hankalia vihollisia ja kolme minibossia. Minibossit eivät olleet mitenkään super hankalia, välillä ne vain tekivät sellaisia asshole liikkeitä joista ei voinut pahemmin selvitä.
Pelin hienon resettinollauksen takia myös nämä minibossit tulevat uudestaan. Opin tämän kantapään kautta kun tuli resetoitua parempien vihollis-spawnien toivossa matkalla linnalle.
Onneksi sentään kuolemasta nämä minibossit eivät tulleet takaisin, se olisi ollut liian brutaalia. Kunhan piti mielessä olla resetoimatta, pääsi Hargonin luokse kävelemään suhteellisen kivuttomasti.

Itse Hargon ei ollut kovinkaan paha vastus, se vain välillä innostui täyttämään energioitaan tiheään tahtiin. Välillä päähahmo onnistui lyömään critical -iskun jolla Hargon kaatui laakista.


Eihän tämä tietenkään vielä tähän päättynyt, sehän oli selvä.
Viimeisenä vastuksena tässä pelissä oli jokin lohikäärmehirviö Malroth. Tämä olikin sitten ihan toista luokkaa kuin Hargon. Jäätävän kovia iskuja ja liiallista energioiden täyttöä maksimiin.
Tuuri ei ollut puolellani. Jouduin tätä Malroth - tallennuspiste -väliä ravaamaan jonkun 6h jotta sain sen viimein kukistettua. Monesti matkanteko tyssäsi jo ennen linnaa tai sitten linnassa, epäreilujen vihollisten takia.
Viimein palaset loksahtivat kohdilleen ja Malroth ei täyttänytkään energioitaan ja iski muita partyn hahmoja ja päähahmo sai rauhassa hakata siltä nirrin pois. Todella tiukoille se meni tällä läpimenneellä yritykselläkin, ei olisi montaa iskua päähahmo enää kestänyt.


Ei voi muuta sanoa kun että paskaa. Tuuriin pohjautuva vaikeusaste on kyllä ihan omaa luokkaansa. Tässä ei ollut mitään tekemistä taktiikan kanssa. Malrothin iskut olivat niin omaa luokkaansa, että se sai muutamalla lyönnillä hengen pois. Hienoa kun piti arvailla, ketä se meinaa lyödä ja sen pohjalta etukäteen laittaa healaus loitsut menemään randomilla joillekin hahmoille.
Sitten kun oli saanut mukavasti energiaa pois, se käyttää loitsun ja täyttää kaikki energiansa.


Ärsyttää kyllä kun tämä loppu oli tälläinen. Toivottavasti kolmosen kanssa ollaan oltu sitten vähän fiksumpia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti