tiistai 24. maaliskuuta 2020

Predator: Soon the Hunt Will Begin


Games Beaten: 207/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Predator (Level 30)

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 5/10

Vuonna 1987 Yhdysvaltalainen keskustiedustelupalvelu CIA lähettää Guatemalan viidakoihin erikoissotilaitaan pelastamaan panttivankeina olevia ihmisiä. Pelastusoperaatiota johtaa majuri Alan ”Dutch” Schaefer.
Homma kuitenkin muuttuu tyystin, sillä jokin tuntematon olento vaanii viidakoiden kätköissä ja rupeaa tappamaan porukkaa.
Tämä olento on tullut ulkoavaruudesta saalistamaan ihmisiä ja keräämään niiden luita.
Olennolla on edistyksellistä tekniikkaa käytössään ja hän pystyy esimerkiksi muuttumaan lähes näkymättömäksi tai paikantamaan kohteet lämpökameralla.
Dutch joutuukin kamppailemaan tämän olennon kanssa henkensä pitämiseksi.

Elokuvahan on ihan loistava, pidän kun täysin normaali operaatio saa ihan uuden ja oudon suunnan.

Tällä kertaa täytyy olla AVGN:n kanssa samaa mieltä, hieman on sellainen virtsan maku tässä pelissä.

Huimat 30 kenttää jotka sisältävät warppeja. Onneksi kentät eivät ole kovin pitkiä ja tässä on loputtomat continuet.
Toki Game Overin jälkeen saa olla tarkkana, että ei peliä vahingossa aloita alusta, sillä kursori on Start -asetuksen päällä Continuen sijaan.
Piti oikein ääneen hokea itselle, ettei vahingossa liian nopeasti toimi Game Overin jälkeen, vaan muistaa siirtää kursorin Continuen kohdalle :D

Perinteistä sivulta rullaavaa tasohyppelyräiskintää. Aseita ei kuitenkaan heti alussa ole, vaan ne täytyy itse poimia kentistä.
Kentän jälkeen ne lähtevät vielä pois joten Dutchin nyrkit ovat kovalla koetuksella.


Huomaa kyllä, että tämä on aika kieli poskella tehty. Kenttien suunnittelussa ei ole hirveästi järkeä käytetty, ne ovat sekavia ja bugisia.
Pelihahmo on vielä ottanut oppia Simon Belmontilta, sillä hyppiminen on suhteellisen kankeaa. Tämän vuoksi jotkut tiukat tasoloikkakohdat eivät aina onnistu.
Peliin on laitettu vielä itsemurhanappi jos kämäsen kenttäsuunnittelun vuoksi softlockaa itsensä :D

Peli sisältää kolme erilaista asetta, konekiväärin, laserkiväärin ja kranaatit. Ainoastaan yhtä asetta voi kuljettaa kerrallaan mikä on aika tyhmä ratkaisu.
Joissain kentissä täytyi ensin juosta pitkälle hakemaan kranaatit ja sitten pommittaa kivet rikki saadakseen laserkiväärin.
Välillä joutui tekemään ihme kikkailuja vihollisten päältä jotta aseisiin pääsi käsiksi.
Monesti kenttiä ei voinut edes läpäistä ilman tiettyjä aseita. Esimerkiksi Predatoriin ei tehonnut kranaatit :D

Kranaatit oli ehdottomasti pelin huonoin ase. Ne olikin lähinnä tarkoitettu kivien murskaamiseen, mutta eipä ne sitäkään hommaa kovin hyvin hoitaneet.
Oli todella hankalaa saada kranaatti lentämään juuri oikeaan kohtaan. Onneksi ne välillä takertuivat kiviin kiinni, jolloin sai oikean murikan hajotettua.


Kenttien suunnittelu oli hassua myös siinä mielessä, että aseita ei heti alussa saanut. Piti taivaltaa pitkä matka ilman mitään.
Eipä tämä muuten olisi haitannut, mutta vihollisia oli laitettu sellaisiin paikkoihin, että niiden tappaminen pelkillä nyrkeillä oli täysin mahdotonta.
Hienosti vielä suurin osa vihollisista on niin matalia, että ne pitäisi kyykystä tuhota. Aseella ei tämän kanssa mitään ongelmaa ole, sillä kyykystä pystyy näppärästi ampumaan.
Toista on nyrkkien kanssa, miksi ihmeessä ei voi kyykystä lyödä? On kyllä melkoista pelisuunnittelua taas.


Välillä kenttien lopussa tulee vastaan Predator. Homma ei mukaile leffaa pätkääkään sillä tässä tapetaan niitä useampi :D
Tai sitten ne ovat vain yksi ja sama erilaisella väripaletilla, mene ja tiedä.
Nämä on aika säälittäviä ilmestyksiä, oikeanlaisella ampumisen rytmittämisellä ne pääsee ottamatta osumaa lainkaan.


Muutaman kentän kun on taivaltanut eteenpäin, peli muuttuu täysin. Ihan kun pelaisi eri peliä.
Peli kutsuu tätä vaihetta "Big Modeksi" ja sitä se kyllä on.
Dutchin sprite on muuttunut paljon isommaksi ja nyt ruutukin rullaa itsestään eteenpäin.
Keräillään aseeseen päivityksiä kun jossain Shooter -pelissä.
Tässä on pakko ollut olla jotain erimielisyyksiä pelin suunnitteluvaiheessa ja sitten kompromissina molempien ideat on laitettu peliin mukaan.
Aivan mahtavaa oli vielä, että peliä ei saanut Pauselle tässä Big Modessa :D Tämä kyllä unohtui monesti ja kuolemia tuli.

Näitä Big Modeja on kuusi kappaletta ja niiden lopussa odottaa aina Predator. Jostain syystä pelintekijät ovat päättäneet, että Game Overin jälkeen saa jatkaa aina siitä Big Modesta, mihin on päässyt. Itse olisin laittanut jatkopaikan Big Moden jälkeen.
Pakko sanoa, että Big Moden Predatorin sprite on ihan hienon näköinen, huomattavasti parempi kuin noissa "normaaleissa".


Onnistuin matkan aikana warppaamaan useamman kentän. Joissain kentissä oli kaksi maalia, toiseen luonnollisesti hankalampi päästä. Parhaimmillaan taisin skipata kuusi kenttää putkeen jonkun megawarpin avulla, kelpasi!

Kenttä 25 oli ehdottomasti pelin vittumaisin, tai ainakin mikä itselle tuli vastaan. Ärsyttävän tarkkoja tasoloikkakohtia ja randomilla liikkuvia vihollisia. Lisäksi tässä ei saanut asetta kun ihan lopussa.
Vihollisia oli melkoiset määrät ja ainut keino selviytyä, oli damage boostata niiden läpi. Tässä piti vielä käyttää hieman päätään, sillä maaliin ei päässyt ihan suoraan vaan piti vihollisen päällä ratsastaa jokunen tovi ison rotkon yli.
Hieman kuin Super Mario Bros. 2:n 6-2 kentässä. Näitä tämän kaltaisia vihollisten hyödyntämisiä oli muuallakin, pidin näistä!

Viimeisen pomon kohdalla oli mielikuvitus lopahtanut, se oli vain jättimäinen Predatorin pää joka ampui ammuksia, hurraa.
Pomolla oli kaksi muotoa, naamari päässä ja ilman sitä. Tässä vaiheessa huomasi, miten surkeat hitboxit pelissä on.
Naamarimuotoon osuminen oli vielä jollain tavalla ihan siedettävää mutta jälkimmäiseen ei. Se liikkui ihan liian nopeasti ja panokset menivät monesti siitä läpi vaikka ihan selkeästi osui.
Tovi meni tämän kanssa vääntäessä. Eipä tähän mitään taktiikkaa tullut kehitettyä, ihan vaan randomilla räimi menemään ja toivoi, että panokset osuivat.


Eipä tästä hirveästi positiivista sanottavaa ole. Muutama biisi oli ihan mukiinmenevä ja pisteet loistavasta pikselitaiteesta kenttien välissä. Muutenkin Dutchin ja Predatorin mallit alkukuvissa, Game Over ja kenttäruuduissa olivat upeasti tehty.
Selkeästi näihin oli panostettu eniten.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti