keskiviikko 8. huhtikuuta 2020

Alfred Chicken


Games Beaten: 209/709
Genre: Platform
Goal: Beat 5 Stages (Good Ending)

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 5/10

Mekaaniset kanat ovat kidnapanneet Billyn ja hänen veljensä kloonauksen testaamista varten. 
He ovat myös napanneet Alfredin tyttöystävän, Floellan!

Aluksi katsoin pelin valmistusvuotta ja sitten itse peliä, nyt ei kyllä ihan täsmännyt vuoteen 1993.
Selvisikin, että tämä on jälleen yksi käännös Game Boy-pelistä.

Aluksi luulin että tämä pohjautuu johonkin vanhaan piirrettyyn mutta olinkin väärässä.

Tässä oli sellaista vanhojen DOS-pelien tyyliä pienien spritejen ja melko sokkeloisien kenttien takia.

Aluksi piti selvittää, mitä läpäisyyn vaadittava "good ending" oikein meinaa. Hieman TMR läpäisyä vilkuillessani, selvisi, että kentistä täytyy löytää salaisia esineitä joiden avulla pelin saa sitten täydellisesti läpäistyä.
Ilmeisesti lopputekstit eivät rullaa jos nämä esineet jäävät keräämättä. En uskaltanut ottaa asiasta sen paremmin selvää ja keräilin mukisematta piilotetut esineet.

Viidessä kentässä pyöritään ja siinä tiimellyksessä annetaan muutamalla mekaaniselle kanalle nenään.
Kenttien vähyyden vuoksi viimeisen elämän menetettyään joutuu pelin alkuun. Peli onneksi jakaa elämiä ihan reilulla kädellä, kunhan vain jaksaa kaiken maailman roinaa keräillä.


Salaisen esineen lisäksi kentissä on tietty määrä ilmapalloja jotka täytyy puhkaista. Ilmapallot toimivat myös jatkopaikkoina.
Kun viimeinenkin ilmapallo on puhkaistu, pääsee seuraavaan kenttään.

Kentät sisälsivät myös jos jonkinlaista muutakin roinaa mistä saattoi saada elämän tai vain pisteitä.
Pelissä oli timanttilaskuri ja jos kentästä onnistui löytämään kaikki timantit, sai elämän.

Heti aluksi huomasi, että kontrollit ovat vähän kämäiset. Viholliset tapettiin iskemällä niitä nokalla hyppäämisen jälkeen. Liike oli aika hidas toteuttaa ja välillä ajoitus kusi pahastikin.
Onneksi pelin hitboxit antoivat anteeksi ja välillä viholliset kuolivat vaikka nokka-isku meni selvästi ohi :D

Pelissä kuoli yhdestä iskusta ja kuolema vei viimeksi löytämän ilmapallon luo. Välillä matka saattoi olla pitkäkin.
Joistain kentistä saattoi löytää itselleen suojan, joka pyöri Alfredin ympärillä tuhoten viholliset, mutta jos suoja meni vihollisesta ohi, ei se kanaa suojannut.

Kentät perustuivat ongelmanratkontaan. Välillä väänneltiin kytkimiä jotta sai oikeanlaisia tasoja aktivoitua, välillä ohjattiin piikkipalloa sokkelon läpi yms.
Ärsyttävin elementti kuitenkin oli täysin näkymättömät tasot jotka ilmestyivät koskettamalla niitä. Myös näkymättömät salareitit olivat inhottavia löytää.
Näiden salareittien takana oli juurikin esine, mikä vaadittiin "good ending" -läpäisyyn.

Kentän jälkeen tuli pieni bonus-osio jossa kerättiin lahjapaketteja automaattisesti ylöspäin rullaavassa miljöössä.
Ärsyttävän tästä teki se, että lahjapakettien sijoittelu oli täysin satunnaista ja välillä ei ollut mitään toivoa saada niitä kaikkia.
Nämä kannatti kuitenkin yrittää kerätä joka kerta, sillä niistä sai lisärin :)


Joidenkin kenttien jälkeen ennen tätä bonus-osiota, pääsi taistelemaan mekaanista kanaa vastaan.
Ensimmäinen ei ollut kovin paha, hieman epäreilu vaan. Kun kanan energiat putoavat kolmeen palkkiin, se sekoaa ja rupeaa liikkumaan paljon nopeammin. Tämä tapahtuu niin nopeasti, että ei ensimmäisellä kerralla ole mitään toivoa tajuta mitä tapahtui.
Seuraava kana onkin sitten jo paljon pahempi ja sen kanssa tuli väännettyä elämä poikineen. Muuten täysin sama kuin ensimmäinen mekaaninen kana, mutta sen ympärillä pyöri piikkipallo. Välillä aivot nyrjähti kun yritti miettiä mistä kohdalta kannattaa väistää.


Viimeisessä kentässä ei onneksi tarvinnut salaista esinettä löytää. Hieman hyödytöntä oli myös keräillä mitään muutakaan rojua, sillä pomot ovat aina ennen löytämien tavaroiden ynnäämistä.
Kenttä ei ollut mikään kovinkaan pitkä, muutamia hankalia kohtia vain.


Viimeinen pomokaan ei suurempia tuskia tuottanut, se kaatui jo toisella yrityksellä. Sen liikkeitä oli helpompi lukea kuin edellisen mekaanisen kanan.
Vaikka pomolla olikin kaksi muotoa, ne olivat molemmat melko helppoja. Ensimmäisessä kana teleporttaili eripuolille huonetta. Kätevästi vielä näytettiin, mihin kana seuraavaksi teleporttaa.
Toisessa vaiheessa väisteltiin piikkipalloa ja ammuttiin vihreää alaosaa.


Lopuksi sitten kaiken tämän vaivan jälkeen pääsee mahtavaan bonus-huoneeseen joka on täynnä tähtiä. Kaipa niistä pisteitä sai, itse lensin vain mahdollisimman nopeasti pohjalle.


Eipä ollut kummoinen peli. Yhden iskun kuolemat ja hieman kämäisesti tehty kontrollointi ei ollut hyvä yhdistelmä.
Lisäksi liian hankalasti piilotetut esineet söivät pisteitä.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti