sunnuntai 22. maaliskuuta 2020

Garry Kitchen's Battletank


Games Beaten: 205/709
Genre: Simulation
Goal: Beat Enemy Railroad (Mission 10)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 7/10

NATOn johtava upseeri on otettu panttivangiksi! Hänet on sijoitettu tarkkaan vartioituun paikkaan vihollisjoukkojen syövereihin.
Vastassa on paljon tankkeja ja helikoptereita jotka täytyy hävittää upseerin pelastamiseksi. 
Taistelun tiimellyksessä vihollisten asemaa on heikennettävä tuhoamalla heidän resurssejaan kuten polttoainesäiliöitä, radiomastoja ja muita kohteita.
Sinä ohjastat yhtä voimakkaimmista tankeista ikinä, M1:stä! Vaikka tankissa on tonneittain terästä ja 150mm tykki, ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että pelastusoperaatio olisi helppo.
Tämä antaa vain paremmat mahdollisuudet selviytyä.

Hieman jännittynen fiiliksin lähdin tätä testailemaan, sillä simulaatiopelit eivät ole tunnetusti kovin helppoja.
No, pelihän oli sitten hieman hankalahko ja oppiminen hidasta. Tämä ei kuitenkaan haitannut yhtään, sillä yllätyksekseni pidin tästä!

Konsepti on hieman brutaali, on vain kaksi elämää ja niiden jälkeen peli alkaa alusta. Kuoleman jälkeenkin joutuu aloittamaan koko tehtävän alusta, ei edes pomotaistelusta saa jatkaa.
Yhteen läpäisy-yritykseen sai helposti kulumaan 1,5-2 tuntia, joten hieman älytön idea :D Olisi salasanaa huutanut tämä.

Eli, kymmenen tehtävää kahlataan läpi tuhoten tankkeja, helikoptereita ja vihollisen resursseja. Tehtävissä on tietty määrä tuhottavia kohteita joka lisääntyy aina mitä pidemmälle peliä mennään.
Jokaisesta tuhottavasta kohteesta mittari menee alaspäin, myös omista NATO päämajoista, joista saa lisää ammuksia ja energiat täyteen :D
Tämän on pakko olla koodausvirhe, sillä jos tuhoaa kaikki ruudulla näkyvät kohteet päämajoja myöten, mittari menee ympäri.


Simulaatiopelin tyyliin, tankkia ajetaan kuskin silmistä kuvattuna. Ruudulla näkyykin jos jonkinlaista mittaria ja seurattavaa kohdetta.
Osa näistä on täysin turhia, osa erittäin hyödyllisiä. Yksi hyödyllisimmistä on pieni tutka joka näyttää mistä suunnasta vihollinen hyökkää.

Karttanäkymässä voi katsella missä viholliset ja niiden resurssit sijaitsevat ja tehdä ratkaisunsa miten vyyhtiä rupeaa purkamaan.
Erittäin isona plussana on, että karttanäkymässä voi ajella. Huomattavasti helpompi lähestyä jotain kohdetta ja väistellä miinakenttiä, loistavaa!


Tankissa on neljä erilaista puolustuskeinoa vihollisia vastaan. Löytyy jo esitelty 150mm tykki, kohteeseen hakeutuvat ohjukset, savupommit ja 50 kaliiperiset kiväärit.
Kaikkia puolustuskeinoja oli rajallinen määrä ja niitä sai lisää päämajoista. Täytyi tarkkaan harkita milloin mitäkin käyttää.

Ohjukset olivat ehdottomasti parhaita tankkeja vastaan, sillä ne pystyivät tuhomaan todella kaukaa. Hätätapauksissa näitä pystyi hyödyntämään myös helikoptereiden tuhoamiseen.
Pääosin helikopterit tuli tuhottua savupommien avulla, koska savu pysäytti kopterit paikalleen ja ne oli helppo tuhota kiväärejä hyödyntäen. Monesti koptereita tuli vielä kaksi kerrallaan, niin ne saivat molemmat kätevästi nippuun yhdellä savupommilla.
Savupommit olivat myös oiva apu pomotaisteluissa. Pomon osumisprosentti putosi huomattavasti tämän ansiosta.

Niin kuin monen muun pelin tyyliin, tämäkin vaati paljon opettelua ja tottumisen jälkeen muuttui suhteellisen helpoksikin.
Ohjattavuus oli aluksi hankalahkoa. Myös tykin kulman opettelu vei aikaa. Asteita oli vain nollasta kymmeneen, mutta oikean etäisyyden löytäminen vei tovin.
No, loppupään tehtävissä tälläkään ei ollut niin väliä kun ohjuksia ja savupommeja oli sellaiset määrät, että viholliset sai tuhottua niiden avulla helposti.


Aluksi alkupään tehtävät tuntuivat helpommilta kuin lopun, mutta yritysten lisääntyessä homma kääntyi täysin toisinpäin. Alkupään tehtävissä on vain muutama tuhottava kohde, mutta kun ei ole ohjuksia tai savupommeja käytössä, eikä NATO päämajaan pääse täyttämään energioita, homma on hankalampaa.
Kun oppi tuhoamaan viholliset oikealla tavalla, ei energiaa juurikaan menettänyt vaikka vihollismäärät loppupuolella olivat huomattavasti suurempia.

Kun päästiin muutamasta "harjoitus" tehtävistä eteenpäin, tehtävät sisälsivät aina kaksi NATO päämajaa. Tarkkaan piti miettiä milloin sellaisessa vierailee sillä ne olivat kertakäyttöisiä. Lähinnä tärkeää oli seurata energiankulutusta ja toisessa päämajassa mielellään vieraili kun kaikki viholliset oli saatu hengiltä, että pomotaistelussa oli täydet energiat.


Pomotaistelut olivat hyvin samantyylisiä kaikki. Vastassa oli jonkinlainen linnoitus tai esimerkiksi joukko tankkeja jotka piti tuhota. Ruudulla oli tietyt pisteet joihin täytyi ampua ja kun kaikki pisteet oli tuhottu, taistelu oli ohi.
Tässä oli ensisijaisen tärkeää heittää savupommi heti alkuun tai muuten henki lähti erittäin nopeasti. Yleensä pomon kerkesi tuhoamaan savupommin vaikutuksen aikana, mutta joissain tapauksissa se kerkesi hälvetä.
Välillä sitten tuli heitettyä uusi savupommi tai jos oli tarpeeksi energiaa jäljellä, tykitti loput kohteet ihan ilman mitään suojaa.

Kaksi viimeistä tehtävää oli todella pitkiä, paljon tuhottavia vihollisia ja vihollisten resursseja. Onneksi tehtävissä joissa oli kaksi päämajaa, pystyi jättämään kaksi vihollista tuhoamatta koodausvirheen vuoksi.
Pystyi paljon helpommin seurailemaan energiatilannetta ja nopeuttamaan prosessia. Yleensä tuli jätettyä kaksi tankkia tuhoamatta sillä kopterit olivat näppärämpiä tuhota ja niitä sai kaksi kerrallaan hoideltua.


Kahdeksassa viimeisessä tehtävässä vihollisten tuhoamisen jälkeen täytyi ajaa kartassa merkittyyn kohteeseen, jossa pomo sijaitsi. Noh, kahdessa viimeisessä tehtävässä kohde oli ympyröity miinoilla :D
Miinakentän läpi ajaminen oli todella hidasta ja tuskaista. Milli eteenpäin ja tuijottaa tarkkaan näkyykö pikselin kokoista miinaa ruudulla. Miinat sai näppärästi konekiväärillä tuhottua jonka jälkeen matelu jatkui.
Pari kertaa tuli ajettua miinoihin kun ei näätä vain yksinkertaisesti huomannut.

Viimeinen pomo ei antanut ensimmäisellä kerralla minkäänlaista armoa vaikka heitin savupommin niin nopeasti kuin pystyi. Henki lähti helposti. Tässä vaiheessa huomasi, kuinka pitkä yksi yritys on ja alusta aloittaminen tuntui hieman nihkeälle.
Toisella yrityksellä RNG-Jumalat olivat leppoisammalla päällä ja en aluksi ottanut osumaa juuri lainkaan. Tässä viimeisessä pomossa tuhottavia kohteita oli kymmenen, joten savupommi ei riittänyt mitenkään koko taistelun ajaksi.
Tein ratkaisun ja en heittänyt toista savupommia, vaan tykitin ilman suojaa homman loppuun. Kuumotti pirusti kun ei tullut energiatilannetta seurattua. Onneksi ratkaisuni kannatti!


Erittäin hyvä peli! Hieman armoton vaan pituuden ja elämien suhteen, mutta useilla toistoilla homman sai menemään suhteellisen nopeasti sekä kivuttomasti :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti