lauantai 7. maaliskuuta 2020

A Nightmare on Elm Street


Games Beaten: 204/709
Genre: Action
Goal: Defeat Freddy Krueger in High School (Stage 7)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 6/10

Elm Streetillä tapahtuu kummia kun jälleen yksi teini on kuollut yön aikana. Ihmiset puhuvat, että kuolema tapahtui "luonnollisista syistä", mutta näyttää siltä kuin jokin olisi tappanut teinit niiden nukkuessa.
Selviääkin, että murhien takana on Freddy Krueger, entinen lastentappaja joka poltettiin elävältä. Freddy tunkeutuu teinien uniin ja tappaa ne sieltä käsin.
Ainut keino päästä Freddystä eroon on etsiä hänen luunsa jotka ovat ripoteltu ympäri Elm Streetiä ja polttaa ne lukion polttouunissa.
Yritä pysyä hereillä tai muuten...

Huomattavasti parempi leffapeli kuin edellinen :D
En oikein ymmärrä, miksi AVGN tätä niin kovasti moitti. Ehkäpä hänen oli saatava jokin peli Halloween -speciaalia varten ja ideoiden puutteen vuoksi päätyi tähän.

Tässä pelissä on hieno erikoisuus, sillä tätä voi pelata nelinpelinä :D NESille on vain kourallinen tälläisiä pelejä ja ne eivät kyllä ole tasoloikkia. Voisi olla joskus ihan hauska testata millaista kaaosta tämä olisi.

Seikkaillaan teinipojalla ympäri Elm Streetiä ja yritetään päästä eri paikkoihin sisälle.
Suurin osa kohteista on asuntoja, mutta mukaan mahtuu myös kaatopaikka, hautausmaa ja lukio.


Ainoastaan yhteen kohteeseen pääsee kerrallaan sisään. Kyseisestä paikasta saa haltuunsa avaimen, jonka avulla pääsee sitten seuraavaan mestaan.
Kolme ensimmäistä kohdetta ovat asuntoja. Täytyy itse selvittää mihin näistä kolmesta pääsee sisään, sillä niiden järjestys vaihtuu aina kun pelin aloittaa alusta.
Varmaan pelintekijät ovat hakeneet jotain etsimisen iloa tähän alkuun, mutta aika turhahan tämä on. Lähinnä ärsyttää pyöriä pitkin katuja ja etsiä mihin asuntoon pääsee.
Ratkaisu on siinäkin mielessä outo, sillä loput neljä kohdetta ovat aina samassa järjestyksessä :D

Vaikka kolmea ensimmäistä kohdetta joutuukin etsimään, niiden sisällöt ovat kuitenkin aina samassa järjestyksessä. Outoa.

Eli seitsemän mestaa kolutaan yhteensä.
Kaikissa paikoissa idea on sama; kerää kaikki ympäriinsä ripotellut Freddyn luut.
Luiden määrä vaihtelee tasoittain ja loppupään mestoissa niitä saakin kerätä aikamoisen läjän.

Kun luut on kerätty, pääsee seuraavaan huoneeseen. Asumuksissa huoneita on useampia, mutta kaatopaikalla ja hautausmaalla vain yksi pidempi osio.


Kenttien lopussa odottaa aina pomo. Pomot liittyvät pääosin Freddyyn, mutta on sinne yksi vampyyrilepakkokin saatu teiniä kiusaamaan.
Hieman on ollut tekijöillä hankaluuksia keksiä pomoja kun Freddyn hanska tulee vastaan kolme kertaa :D
Myös Freddyn pääkin esiintyy kahdesti. Pää joka on palluroissa kiinni, ai että mitä mielikuvituksen ilotulitusta!


Pelissähän siis yritetään välttää nukkumista koska siitä seuraa vain ikäviä kohtaamisia Freddyn kanssa.
Yläpalkissa rullaa unimittari ja se menee alaspäin kosketuksista vihollisiin ja ihan itsestään.
Kun palkki on nollassa, vaivutaan uneen. Unimaailmassa viholliset ovat paljon haastavampia ja tarpeeksi sikeään uneen vaivuttaessa törmää myös Freddyyn!
Freddyn kanssa taistelu on aika helppo, sitä on simppeli väistellä ja ampua. Kohtaamisen jälkeen saa jatkaa samasta kohdasta kun mihin jäi.


Kentistä löytyy Ghettoblastereita joita keräämällä herää unesta takaisin normaaliin maailmaan. Löytyy myös kahvia, joka täyttää unimittarin täysin.

Unimaailman ehdottomasti paras puoli on, että siellä voi käyttää eri hahmoja. Kenttiin on ripoteltu symboleita joita keräämällä saa käyttöönsä nämä eri hahmot.
Hahmoja on kolme erilaista; Shadow Warrior, Acrobat ja Necromancer. Heikoin näistä hahmoista on Shadow Warrior, sillä oli hankala tehdä vahinkoa vihollisiin ja pomoihin. Ilmeisesti sen lyöntien tehokin oli heikompi.
Aluksi tuli käytettyä vain Acrobatia, mutta sitten huomasin Necromancerin ylivoimaisuuden. Se ampuu tehokkaita taikoja ja sen avulla pystyy myös hyppimään paljon korkeammalle. Todella hyödyllinen pomoissa!

Onneksi näitä lisähahmoja pystyi hyödyntämään pomotaistelussa vaikka ei olisikaan unimaailmassa. Olisi ollut erittäin tuskallista piestä pomot vain käyttämällä teinin nyrkkejä :D

Hieman ärsyttävä asia oli, että energian määrää ei näkynyt missään. Olisi sen voinut mielellään unipalkin viereen laittaa. Välillä joutui miettimään, paljon energiaa on jäljellä.
Periaatteessa tällä ei silleen väliä ollut, sillä kuoleman jälkeen sai jatkaa siitä mihin jäi. Continuen käytönkin jälkeen sai jatkaa täysin samasta kohdasta.
Kolmen continuen verran sai yrittää peliä läpäistä ja homma alkoi alusta näiden loputtua. Juuri sopiva vaikeustaso :)

Huomasi kyllä että Raren pojat olivat olleet asialla. Oli kyllä niin Snake Rattle 'n' Roll/Battletoads -tyylisiä ääniefektejä.
Kun kyseessä on Raren peli, haastetta oli mukana. Ei tämä ihan helpolla läpi mennyt. Ei kuitenkaan sitä överi vaikeustasoa mitä jotkin pelit edustavat.

Sai aika täydellisesti pelata alkupään osiot jotta oli edes joitain mahdollisuuksia pelin loppupuolella. Lukio oli haastava paikka ja siellä meni elämä poikineen.
Tämä mesta sisälsi myös yhden todella halpamaisen hypyn. En tätä onnistunut kertaakaan hyppäämään pelkällä teinillä vaan jouduin odottamaan unimittarin nollautumista.
Necromancerin avulla hypyn sitten onnistui. Älytöntä.

Tähän viimeiseen kenttään oli vielä pistetty Boss Rush. Onneksi oli monta elämää jäljellä tätä varten sillä pomot eivät olleet mitään ihan helppoja päästä kuolematta.
Onneksi sentään hieman on ollut sydäntä mukana Raren pojilla ja Boss Rushissa pomojen energiamäärää oltiin laskettu.


Yhden elämän turvin pääsin sitten haastamaan itse Freddyn. Oli koko ajan tunne, että "ei kyllä ole menossa läpi, mutta harjoitellaan bossia seuraavaa yritystä varten".
Mutta mutta, ilokseni huomasin että Freddy käyttäytyi täysin samalla tavalla kuin unimaailman taisteluissa. Sehän meni sitten osumaakaan ottamatta.


Tämä oli kyllä oikein mukava peli tuon hirveän Back to the Futuren jälkeen! Yksi ikävä glitch tuli vastaan ja peli jäi softlockiin. Kaatopaikalla yksi luu oli täysin kadonnut ja en päässyt pomolle.
Rullasin kentän alusta loppuun pari kertaa ja tutkin jokaisen kohdan tarkkaan, ei löydy.

Välillä viholliset spawnasivat liian nopeasti takaisin ruutuun ja lentäviä vihollisia oli vittumaista tappaa varsinkin ahtaissa paikoissa, mutta pienet virheet eivät tätä huononna :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti