torstai 5. maaliskuuta 2020

Back to the Future


Games Beaten: 203/709
Genre: Arcade/Adventure
Goal: Get Back to the Future (Stage 20)

Arvosana: 3/10
Vaikeusaste: 6/10

Taas elokuvaan perustuvaa peliä. Peli kyllä jollain tavalla mukailee elokuvan juonta joka menee jotakuinkin näin:

Marty McFly on 17-vuotias nuorukainen, joka asuu Hill Valleyssa, Kaliforniassa. Martylla on ystävä, hieman tärähtänyt tiedemies Emmett ”Doc” Brown joka tekee jos jonkinlaisia härveleitä.
Doc on pyytänyt Martya tulemaan Twin Pines Mallin parkkipaikalle todistamaan tieteellistä tapahtumaa. 
Selviääkin, että Doc on rakentanut DeLorean -merkkisestä autosta aikakoneen ja syöttänyt siihen vuosiluvun 1955. Koe keskeytyy kun samalla hetkellä paikalle saapuvat libyalaiset nationalistit jotka tulivat perimään velkojaan.
He olivat antaneet plutoniumia proffalle tätä koetta varten ja vastineeksi heidän piti saada toimiva ydinase. Tätä he eivät olleet vielä saaneet.
Nationalistit ampuvat Docin ja hädissään Marty hyppää DeLoreanin puikkoihin ja päätyy vuoteen 1955.

Menneisyydessä Marty tapaa teini-ikäisen isänsä ja erilaisten sattumusten kautta asiat mutkistuvat ja historia on vaarassa muuttua. Martyn vanhemmat eivät meinaa päätyä yhteen ja hänen tulevaisuutensa on vaakalaudalla. 
Martyn täytyy saada vanhempansa päätymään yhteen jotta tulevaisuus ei muuttuisi ja poistua menneisyydestä DeLoreanin avulla takaisin vuoteen 1985.

Nämä leffathan ovat loistavia, samaa ei kyllä voi sanoa pelistä. Taas yksi esimerkki, että melkoista kikkarettahan sieltä tulee kun on nimekäs leffa kyseessä.

Pelissä on 20 kenttää ja näistä vain neljä on erilaisia. Muut kentät ovat kaduilla juoksemista ja erilaisten esteiden väistelyä.


Neljä katujuoksua ja näiden jälkeen tulee hieman erilaisempi kenttä.

Katujuoksut ovat vähän kuin autoscrollereita, Marty painelee menemään pysähtymättä. Voisi kai näitä shootereiksikin kutsua.
Kaduilla on jos jonkinlaista vihollista jotka yrittävät hidastaa Martyn menoa.


Näissä katu-osuuksissa on kaksi eri ajastinta. Perinteinen ajastin joka rullaa kokoajan alaspäin ja kun se on nollassa, menettää elämän.
Pelin viholliset eivät tapa Martya vaan juurikin hidastavat, jotta hän ei ehtisi ajoissa maaliin.
Toinen ajastin on sitten valokuva McFlyn perheestä. Kuva häviää hiljalleen ja kadulle ripoteltuja kelloja kerätessä kuvaa saa palautettua takaisin. Jos kuva häviää kokonaan, menettää elämän.

Aseena Marty käyttää jostain syystä keilapalloa. Tämä ilmestyy kadulle kun on tietyn ajan onnistunut etenemään ja väistelemään vihollisia. Osuma viholliseen nollaa kaiken ja joutuu taas tovin odottamaan, jotta keilapallo ilmestyisi ruutuun.
Kun keilapallo on hallussa, saa seuraavaksi nopeutta edistävän rullalaudan. Aluksi en tähän koskenut kun vauhti oli vähän liian hurja jotta onnistuisi vihollisia väistelemään, mutta kun hommaan tottui, katujuoksut menivät hujauksessa läpi.
Viimeisiä katuja ei voinut edes päästä läpi ilman rullalautaa.

Ehdottomasti paskinta paskaa näissä katujuoksuissa oli ampiaiset. Niitä tuli kokoajan ja niiden patternit oli välillä todella hankala hahmottaa.
Välillä niitä oli monta kerrallaan ruudulla ja kaaos oli taattu.
Keksin kuitenkin hyvän keinon näiden vähentämiseksi! Kun kävelee ruudun alalaidassa, ampiaiset lentävät liian lähelle ruudun reunaa ja häviävät sinne. Skeittilaudalla ei tätä tarvinnut pahemmin harrastaa, sillä nopeus hoiti ne pois ruudulta.
Toki ne jäivät pörräämään ruutuun jos oli liian ylhäällä rullailemassa.

Joka neljännen kentän jälkeen saatiin sitten muutosta menoon.

Ensimmäisenä kohteena oli Lou's Cafe. Martyn tehtävänä on suojella isäänsä Biffiltä ja hänen jengiltään. Marty pojottaa tiskin takana ja kiusaajat juoksevat kohti.
Tehtävänä on heittää limsamukeilla taju kankaalle näiltä kiusaajilta. Kaiken kaikkiaan piti 50 jengiläistä saada kanveesiin, aikamoinen määrä. Homma jatkuu aina 99 asti jos jaksaa paukuttaa.
Aluksi tästä ei meinannut tulla yhtään mitään, oli hankala arvioida, mistä kohdasta muki pitäisi heittää.
No, tarpeeksi kun totutteli, kohta löytyi ja enää ei tarvinnut edes Martyn hahmoa katsella kuin sivusilmällä, keskittyi vain mistä kohdasta jengiläiset tulevat.
Välillä tarjoilija toimitti pirtelön tiskille jolla sai kaikki ruudulla näkyvät pahikset pois. Näitä pystyi näppärästi pitämään useamman kerralla hallussa, pystyi sitten tukalan paikan tullen käyttää vaikka kaksi putkeen :)


Seuraavaksi mennään taas kaduille neljän kentän verran. Eipä juurikaan muutosta aikaisempaan, ampiaiset olivat hieman nopeampia, ei muuta.

Seuraavana ollaan sitten Hill Valleyn lukiossa. Martyn äiti on mennyt ihastumaan poikaansa (voi veljet) ja nämä rakkauden osoitukset täytyy estää.
Hyvin sama idea kun kahvilassakin, heilutaan pöydän takana edes takaisin.
Martyn täytyy torjua äitinsä lähettämät sydämet kirjalla. Tässäkin sama määrä riittää läpäisyyn eli 50 kappaletta.
Tätä en oikein tajunnut. Eikös olisi ollut helpompi vain väistää ne sydämet eikä torjua kirjalla?
Ehdottomasti pelin hankalin osuus. Sydämien torjuminen oli hankalaa kun niitä tuli melkoisella nopeudella. Lisäksi mutsi ravasi ympäri luokkahuonetta täysin randomisti, sai olla jatkuvasti tarkkana.


Taas kaduille. Tässä vaiheessa huomasi, miten tärkeä skeittilauta olikaan. Jos edes pienen matkan onnistui taivaltamaan sen avulla, kentän läpäisyprosentti nousi huomattavasti.


Tästä päästäänkin leffan legendaariseen "Johnny B. Goode" -kohtaukseen. Mahtavaa kun sai kuulla jotain toistakin biisiä :D Aika kuppainen versio Johnny B. Goodesta, mutta paljon parempi kuunnella tuota edes hetki, kun sitä perus rallatusta.
Kitaralla täytyi kerätä nuotteja kolmelta eri korkeudelta. Onneksi aina sama nuotti tarkoitti tiettyä korkeutta, helposti pystyi seuraamaan mille korkeudelle täytyy mennä seuraavaksi.
Tämä oli ehdottomasti helpoin näistä "minipeleistä" vaikka loppupuolella nuottien tulonopeus rupesi olemaan melko älytöntä. Väärän nuotin keräämisestä mittari laski alaspäin aika rajustikin.


Viimeiset katujuoksut yllättivät sitten raakuudellaan. Näissä on tosiaan pakko käyttää skeittilautaa, muuten ei pääse läpi. Aika ei vain yksinkertaisesti riitä.
Monet yritykset kaatuivat näihin kun ei saanut kerättyä skeittilautaa. Keilapallon sai haltuunsa, mutta sitten tuli osuttua johonkin viholliseen ja ei kun koko homma alusta.

Sitten pelin viimeiseen osuuteen. Ennen tätä hetkeä olisin antanut pelille pykälää paremman arvosanan, mutta tämä loppu oli niin vittumainen joten pakko pudottaa arvosana hyvin alas.

Tässä viimeisessä osuudessa täytyy päästä takaisin tulevaisuuteen. Se onnistuu kun ajaa 88 mailia tunnissa juuri kun salama iskee kellotorniin antaen autolle tarvittavan virran.
Taivaalta sataa salamoita ja jos niihin osuu, vauhti hidastuu.
No, ensimmäinen yritys ei onnistunut kun tähän viimein pääsin. Innokkaana ajattelin, että "minullahan on vielä monta lisäri jäljellä ja voin näppärästi yrittää tätä". Vitut.
Tässä oli vain yksi yritys ja jos sen kusee, peli alkaa alusta. Periaatteessa tämän ymmärtää, kun leffassakin oli vain se yksi ainut mahdollisuus päästä takaisin tulevaisuuteen.
Mutta olisihan tähän peliin voinut laittaa hieman helpotusta.
Onneksi tämä meni sitten toisella kerralla läpi kun tähän viimein pääsin. Todella kuumottava ratkaisu.


Meni kyllä pitkään päästä uudelleen tuohon viimeiseen osioon. Jotenkin tatsi katosi ja varsinkin lukio -kohtaus meni ihan penkin alle monta kertaa peräkkäin.


Hyvin keskinkertaista huttua. Varmaan vielä viikon päästäkin soi päässä pelin pääbiisi. Kaiken hyvän lisäksi se oli muutaman sekunnin pituinen looppi. Ei näin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti