sunnuntai 5. tammikuuta 2020

Mystery Quest


Games Beaten: 182/709
Genre: Platform
Goal: Visit Four Castles (Four Times)

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 4/10

Ai että näitä NESin alkupään ankeita pelejä. Ideaköyhää ja tylsää.

Olet mestarin oppipoika joka on opiskellut jo pitkään tullakseen mestariksi taikuudessa.
Nyt on tullut aika todistaa oppimasi!
Sinun täytyy selvittää tiesi neljän mysteerisen linnan läpi ja etsiä niistä taika talismaanit.
Matkalla kohtaat monia vaikeuksia. Linnat ovat täynnä ansoja ja piilotettuja reittejä. Jos et ole tarkkana voi sokkeloisiin käytäviin eksyä ikuisesti.
Linnoissa on myös monia hirviötä jotka haluavat sinut päiviltä. Onneksi linnoihin on piilotettu erilaisia taika-esineitä joiden avulla matkanteko helpottuu.
Neljä etsimääsi taika talismaania ovat ihmiskunnan tuntemista lahjoista mahtavimmat; varakkuus, viisaus, onnellisuus ja rauha.
Nyt matkaan ja sinun täytyy todistaa olevasi mahtava velho!

Kun luin läpäisytavoitetta, tein sen vähän huolimattomasti. Ajattelin, että kaikissa neljässä linnassa tätyy vierailla kerran.
No, eihän se ihan niin helppoa ollut vaan jokaisessa linnassa täytyi vierailla neljä kertaa eli 16 yhteensä :D
Peli täytyi pelata neljä kertaa alusta loppuun, voi pojat...

Hienoa vielä, että pelissä ei ollut jatkomahdollisuutta joten se piti pelata yhdeltä istumalta läpi. Onneksi sentään loputtomat continuet oli peliin laitettu.

Hienosti vielä peliin oli tehty vain kaksi erilaista linnaa. Kolmas ja neljäs linna oli samanlaisia kuin ensimmäinen ja toinen, ainoastaan vihollisia oli lisätty sekä värit vaihdettu. Ihan kun pelaaja ei huomaisi mitään...


Pelihahmo näytti ihan Korvatunturilta karanneelta tontulta.
Tämä kaveri ei osannut uida ja ilmeisesti kuntokin oli kovin huono kun elinvoima ehtyi automaattisesti tasaiseen tahtiin.

Elinvoimaa löytyi onneksi joka puolelta lisää ja vihollisetkin pudottivat sitä. Tähdistä sai pienen siivun takaisin ja kuu antoi koko mittarin täyteen. Näitä kuita löytyi reilusti linnojen kätköistä ja se oli monesti pelastus.


Homma meni niin, että käveltiin pieni pätkä jonka jälkeen tuli linna. Linnan läpäisyn jälkeen käveltiin taas pieni pätkä toiselle linnalle ja niin edespäin.
Selvästi linnat olivat pelin suola sillä niihin oltiin panostettu eniten. Linna-osuuksia voisi luonnehtia jopa Puzzleiksi ja tämän vuoksi pelin Genre voisi olla mielummin Platform/Puzzle.

Linnat oli aika pahoja alkuun. Ei ollut selkeää reittiä miten edetä ja välillä joutui kunnolla pähkäilemään miten pääsi eteenpäin. Aika ajoin tuli pyörittyä pelkkää ympyrää kun oli ihan hukassa :D
Välillä käytäviltä löytyi isompia vihollisia jotka pudottivat avaimia joilla pääsi lukituista ovista. Avaimet oli kertakäyttöisiä ja niitä piti kerätä kokoajan lisää. Tonttu ei osannut kantaa kuin yhtä avainta kerrallaan.


Linnoista sai päivityksiä varusteisiin. Löytyy paremmat ammukset joilla saa rikottua tiettyjä palikoita, kengät joilla voi rikkoa alapuolella olevat palikat ja kypärä yläpuolella olevia palikoita varten.
Pelihahmo kun ei osaa hypätessä ampua ja maasta ammuttaessa panokset menevät minne sattuu, tämä kypärä on erittäin hyödyllinen.

Ensimmäisessä linnassa oli todella pitkään jumissa. Idean keksimiseen meni kauan aikaa ja pelin mekaniikkojen oppiminen hidasti myös menoa. Olin yhdessä tiukassa hyppykohdassa jumissa pitkään.
Hassuista mekaniikoista johtuen hyppykohta tuntui mahdottomalle. Myöhemmin huomasin, että hahmon saa kävelemään nopeammin, kun spämmää ampumisnappia. Hieman nopeammalla kävelyllä tämän hyppykohdan pystyi pääsemään läpi.
Hyvä sentään että kyseisen jutun oppi tässä vaiheessa, sillä sitä tarvitsi paljon tästä eteenpäin.

Toinen linna oli pahempi sokkelo kuin ensimmäinen mutta jotenkin se meni kivuttomammin läpi. Varmaan kun pelin mekaniikat oli hallussa, ei peli pahemmin uutta selvitettävää tarjonnut.

Jokaisessa linnassa avaimia pudottavat isommat viholliset ovat erilaisia. Pahimmat ovat kahdessa ensimmäisessä. Ammukset ovat todella tehottomat ensimmäisen linnan alkupuolella ja viholliset ottavat monta osumaa tuhoutuakseen. Ne tykkäävät myös trollata menemällä seinien sisään ja välillä häviävät kokonaan ruudulta jolloin ne täytyy houkutella takaisin.
Toisen linnan viholliset ovat nopeita ja kestäviä, ärsyttäviä tuhota.

Linnoihin oli piilotettu myös SOS -lautta. Sen avulla ei hukkunut kerrasta vaan hahmo pomppasi veden pinnasta kuin trampoliinista ikään. Erittäin kätevä esine sillä linnan joutui aloittamaan aina kuoleman jälkeen täysin alusta ja vesi-esteitä oli joka puolella.

Linnoista ei voi lähteä pois ennen kuin on löytänyt taika talismaanin. Ne ovat yleensä aika näkyvillä paikoilla paitsi viimeisessä linnassa, siinä se on piilotettu seinän sisään. Onneksi huolimattoman hypyn vuoksi putosin tasanteelle mistä se löytyi :)

Pomojahan tässä ei ole lainkaan, nuo isommat viholliset ilmeisesti toimittavat jonkinlaista pomon virkaa vaikka niitä onkin monia ympäri linnaa.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen tuli teksti että, "hyvä yritys, et ole vielä noita, yritä uudelleen". Aluksi luulin, että tämä oli Bad Ending ja jos olisi löytänyt enemmän esineitä, olisi saanut paremman lopun.
Onneksi en painanut Resettiä vaan luin läpäisytavoitteen uudelleen ajatuksen kanssa :D


Puuduttavaa oli pelata samat kävelymatkat linnoille ja itse linnat uudestaan ja uudestaan. Kierros kierrokselta homma meni nopeammin mutta kyllähän tähän se 5h tuhraantui, lähinnä ensimmäisen kierroksen pähkäilyjen vuoksi.


Pelissä oli vain muutama erilainen vihollinen ja niitä samoja saikin sitten tappaa urakalla. Hieman viholliset vaikeutuivat ja kestivät enemmän iskuja mitä useamman loopin oli suorittanut, mutta aika helppoja ne silti oli.


Yksi tai maksimissaan kaksi kierrosta olisi riittänyt tähän. Toki olisi ollut mukavampaa jos jokainen linna olisi ollut erilainen mutta näillä mentiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti