perjantai 31. tammikuuta 2020

Jackie Chan's Action Kung Fu


Games Beaten: 189/709
Genre: Platform
Goal: Defeat the Sorcerer (Area 5)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 4/10

Jackie Chan ja hänen kaksoissiskonsa Josephine ovat Kiinan parhaat Kung Fu -taistelijat. Koska he olivat treenanneet yhdessä lapsesta saakka, teki tämä asia heistä hirmuisen tiimin.
Kaikki oli hyvin, kunnes heidän Mestarinsa arkkivihollinen, mahtava velho palasi Kiinan muurin takaa hallitsemaan koko maata.
Velho heitti taian Josephinen niskaan ja se sai hänet katoamaan. Velho uskoi, että kun toinen parivaljakosta puuttui, ei toisella olisi mitään mahdollisuuksia häntä vastaan.
Jackie lähtee urheasti yksinään matkaan. Homma ei ole helppo, sillä Velholla on mahtava joukko kätyreitä jotka täytyy nujertaa. Josephine ja Kiina on pelastettava!

Hieman hankalampi kuin aluksi ajattelin. Olen kuullut tästä pelistä ja sitä on sanottu helpoksi.
No, eihän tämä nyt mikään hirmu hankala ollut kuitenkaan, muutamassa kohdassa pientä kangistelua.

Suhteellisen perinteistä tasoloikkaa. Spritet pelissä olivat aika isot, mutta se ei menoa haitannut. Sai ainakin paremmin selvää Jackien ilveilystä :)


Lyhyt peli, vain viisi kenttää. Pienenä vastapainona kentät olivat aika pitkiä, ei kuitenkaan mitään överitasoa.

Pelissä on kuusi elämää alussa ja Game Overin tullessa homma alkaa alusta. Elämiä saa kuitenkin aika mukavasti käymällä Bonus-tasoissa.
Jostain syystä tässäkin pelissä elämiä sanotaan Continueiksi, eli periaatteessa on vain yksi kuolema ja monta continuea. No, samapa se.
Ohjekirjassa mainitaan "salainen" -koodi jolla saa 99 elämää. Aika mielenkiintoista, että peliä helpotetaan näinkin radikaalisti. Itse en tätä käyttänyt vaan rehdisti alkuun kun kuolo korjasi :)


Erilaisia Kung Fu -liikkeitä oli peliin laitettu mukavasti. Perusliikkeinä on lyönti ja hyppypotku. Näillä liikkeillä pärjäsi mukavasti kaikenlaisia vihollisia vastaan.
Erikoisliikkeitä sai kentissä olevilta tavara-sammakoilta. Sammakon kun pieksi, se tiputti randomilla jonkun erikoisliikkeen.
Liikkeitä oli rajallinen määrä, joten kannatti miettiä mihin ne tuhlasi.
Aluksi näiden käyttäminen vähän unohtui ja perus meiningeillä pieksin porukkaa. Huomasin kuitenkin, että erikoisliikkeet tekevät pomoihin melkoisen paljon vahinkoa ja uusilla pelikierroksilla käytinkin liikkeitä aina tilaisuuden tullen.

Kentissä oli mukavasti eroavaisuutta. Hyvä sinänsä, sillä tylsää olisi ollut pelata viisi samanlaista kenttää :D
Jatkopaikat olivat joissain kentissä harvassa. Ne oli tähän peliin laitettu aina ruudun vaihtumisen jälkeen. Joskus alue saattoi olla todella pitkäkin ja kuolema ihan loppupuolella vei takaisinpäin.

Kaikki muut kentät olivat oikein mainioita paitsi kolmas, siitä en ihan hirveästi pitänyt. Todella pitkiä osuuksia ilman jatkopaikkaa ja kenttä toisti paljon itseään.
Aluksi hypittiin tovi lentävien kilpikonnien kilpien päällä. Jos luiskahti alas, ei suinkaan kuollut vaan tippui vaan alemmalle tasolle. Ihan hyvä idea mielestäni, mutta välillä hieman turhauttava.
Toisessa osuudessa mentiin jokea pitkin väistellen vaikka minkälaista vihollista. Monta ruudullista tätä samaa, hieman olisi vaihtelua kaivannut tähän.

Kenttiin oli piilotettu kello jonka avulla pääsi Bonus-tasoihin. Erilaisia juttuja tekemällä sai pisteitä ja pisteillä sitten sai lunastettua palkintoja. Palkinnot tulivat automaattisesti, ilmeisesti ensisijaisen tarpeen mukaan.
Jos oli energia vähissä Bonukseen tultaessa, sitä sai ensimmäisenä. Lisäreitä sai vasta viimeisenä mikä oli kyllä vähän meh, olisi ollut mukava itse valita palkintonsa.
Bonukset olivat mukavan erilaisia kaikki. Välillä hypittiin pilvien päällä, välillä hakattiin karppeja nyrkeillä.


Muuten tämä oli erittäin mainio peli, mutta yhdestä asiasta en pitänyt. Tässä oli ihan liian vähän kuolemattomuusaikaa. Viholliset pystyivät imemään energiat tyhjiin sekunneissa. Varsinkin, jos niitä tuli kunnon lauma kerralla.
Myös pomot saivat paljon tuhoa aikaan isoine spriteineen.
Tästä johtuen monesti oli tarve energialle. Sitä saikin kahdella eri tavalla. Välillä tavara-sammakko pudotti kulhollisen nuudeleita joista sai kaksi yksikköä energiaa lisää. Toinen tapa oli kerätä vihollisten pudottamia Jadeja.
Piti kerätä 30 kappaletta ja tällä keinolla sai kaikki energiat täyteen. Tätä en onnistunut kovin montaa kertaa tekemään. Yleensä kuolo korjasi ennen kuin kerkesi saamaan tuon 30 täyteen.

Pomoista puheen ollen, ne olivat oikein mainioita. Tai no, kolmannen kentän pomo oli hieman ärsyttävä. Näemmä kolmannen kentän kanssa ei mennyt mikään ihan putkeen :D
Pomo lenti ilmassa ja siihen täytyi osua hyppypotkulla. Tämä sammakon-mutaatio ampui ympärilleen nuijapäitä jotka täytyi tuhota jotta itse sammakkoon pystyi osumaan. Joskus tuurilla onnistui tekemään samalla vahinkoa pomoon kun tuhosi nuijapään.
Tässä meni helposti rytmi sekaisin ja ilman kuolemattomuusaikaa, homma oli aika tuskaista.
Oma lempparini oli neljännen kentän pomo. Pompittiin pilvien päällä ja yritettiin potkia jotain kyklooppia silmään.


Viimeinen ei ollut kovinkaan hankala, haaste oli oikeastaan suhteellisen sopiva. Loppupuolella kenttää luulin jotain lohikäärmepatsasta viimeiseksi pomoksi :D
No, helpostihan se sitten kuoli ja niitä tuli vielä pari lisää tämän jälkeen. Tämä oli pelin viimeinen suora ja aina kun kuoli loppupomoissa, tämä kohta täytyi vetää uudestaan.
Hieman puuduttavaa, mutta onneksi tästä sai erikoisliikkeen mukaansa myöhempää varten.


Viimeisen pomon ensimmäinen muoto tuotti uskomattoman paljon hankaluuksia. En oppinut millään sen patternia ja kuolin muutaman kerran Game Overiinkin. Täytyi peli aloittaa täysin alusta...

Viimein sitten muutin taktiikkaa ja se toimi. Tämä bossi oli vielä paljon kestävämpi kuin mikään muu pelissä, meni hemmetin kauan kun sen sai hengiltä.
Olin automaattisesti sitä mieltä että tämä oli se viimeinen pomo koska oli niin hankala. Noh, ei ollut :D


Viimeisenä vastaan tuli vielä hämähäkki ja sitä vastaan taisteltiin pilven päällä lentämällä. Onneksi Josephine sisko on tässä vaiheessa saatu pelastettua ja hän antaakin energiaa täyteen hämähäkkiä varten.
Muutaman kerran kuolin tähän kun ei ollut taktiikka hallussa.
Keksin sitten säästää erikoisliikkeen hämähäkkiä varten ja pieksää tuo ensimmäinen muoto ihan vaan normaaleilla lyönneillä. Tämä muutos kannatti, sillä hämis kuoli helposti erikoisliikkeisiin.


Menihän se mukavasti läpi, ei mitään suurempia tuskailuja :)
Tykkäsin tästä, kivat grafiikat ja musiikit. Erikoisliikkeet oli hyvä lisä peliin.
Hieman helpohko ja pienet pelisuunnitteluvirheet laski arvosanaa, mutta hyvin vähän.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti