keskiviikko 29. tammikuuta 2020

Fun House


Games Beaten: 188/709
Genre: Action
Goal: Finish Area 12 (Room 6)

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 7/10

Aluksi pelin kansikuvaa katseltuani, tein huomion että nyt näyttää todella vahvasti joltain TV-pelin käännökseltä. Oikeassa olin! Piti ihan pientä pätkää käydä Youtubesta vilkaisemassa.

Tämä perustuu siis jenkeissä ja briteissä pyörineeseen hupailuohjelmaan. Oikeastaan peli sisältää vain yhden osion kyseisestä ohjelmasta, itse Fun Housen.

Pelaaja heitetään rullaluistimet jalassa erilaisiin huoneisiin jotka ovat täynnä erilaisia esteitä. Pelaajan tehtävänä on selvittää, mitä missäkin huoneessa täytyy tehdä.

No, selvittäminen on lähinnä vain oikean reitin etsimistä sillä perus idea on sama; tuhoa kaikki maalitaulut tietyn aikarajan puitteissa.

Maalitauluja on kahdenlaisia erilaisia: löytyy ihan perinteinen ilman merkintöjä. Sitten löytyy myös numerollisia maalitauluja. Nämä maalitaulut täytyy ampua numerojärjestyksessä jotta aina seuraava aktivoituu.


Välillä kentissä sai pyöriä kuin puolukka siellä kuuluisassa paikassa, sillä maalitaulut olivat missä sattuu. Tämä oli rasittavaa varsinkin näiden numeroitujen kanssa, täytyi tarkkaan pistää merkille missä mikin sijaitsi.
Kun viimeisen maalitaulun sai tuhottua, siitä muuttui avain. Onneksi pelintekijöillä oli hieman sydäntä ja avaimen ilmestyttyä ne antoivat kymmenen sekuntia lisäaikaa saada avain.

Pelissä edettiin rullaluistimilla ja se tuntui kun pelihahmo olisi kokoajan jäällä. Tähän tulee vielä lisähuvia kun kentät rupeavat sisältämään jäätä. Otti oman aikansa että tähän tottui.
Liukuhihna -esteet olivat kanssa melkoisen rasittavia välillä, varsinkin kun niitä meni joka puolella ja eri suuntiin.
Kaikista ärsyttävimmät esteet olivat kuitenkin Boingerit. Nämä donitsin näköiset systeemit saavat pelihahmon kimpoilemaan kuin Flipperissä konsanaan. Vasta myöhemmässä vaiheessa peliä tajusin, että nehän voi tuhota...
Yhdessä kentässä ei voinut edetä ilman niiden tuhoamista.


Tässä oli ihan järkyttävän huonot hitboxit. Vihollisiin osui vaikka selvästi oli vielä pienen matkan päässä niistä. Varsinkin siniset ja punaiset liekit, näiden kanssa monet kirosanat lenteli kun selvästi ne menivät ohi mutta hahmo vaan kimpoilee ympäri huonetta.
Boingerien hitboxitkin oli ihan järkyttävät ja jos niitä oli paljon ympäri huonetta, kimpoilu oli taattu.

Vihollisista oli myös muutakin haittaa kun vaan pelkkä niistä kimpoilu. Jotkin viholliset kuluttivat aikaa alaspäin. Tätä tekivät ainakin liekkitykit joiden ammuksiin osui monesti useampaan kerralla.

Muutamia kivoja tavaroita löytyi kentistä. Lisää aikaa sai kelloista ja kengät keräämällä hahmo juoksi nopeasti. Kolikoita keräilemällä olisi saanut lisäreitä, mutta eipä kentissä ollut moiseen aikaa tuhlattavaksi. Muutenkin kun ei kovin paljoa taaksepäin joudu Game Overin satuttua, ne olivat suhteellisien turhia.
Löytyi myös warppauskuutio, mutta onnistuin vain yhden tälläisen löytämään. Se oli ihan näkyvillä yhdessä alkupään kentässä. Ilmeisesti näitä olisi ollut enemmän, mutta ne olivat piilossa.

Pelin alussa huomasin, että musiikit kuulostavat hyvin Rad Gravitymaisilta. Ei hyvä, ei ollenkaan. Rad Gravity ei ollut pelinä se mieluisin kokemus. Jännä sinänsä, sillä ei ole saman tekijän peli edes :D


Aluksi peli vaikutti ihan hauskalle mutta nopeasti Fun Housesta tuli Nightmare House. Peli sisältää 72 huonetta ja ne on jaettu 12 tasoon. Eli kuusi jokaisessa tasossa.
Kolmella elämällä sai yrittää läpäistä näitä kuutta tasoa ja jos epäonnistui, joutui tason ensimmäiseen kenttään.
Rangaistus ei ollut onneksi liian paha, olisihan voinut ihan täysin pelin alkuunkin joutua.


Pelin edetessä huomasin ilokseni että tässä on loputtomat continuet. Vastapainona sitten ei jatkomahdollisuutta myöhempää pelikertaa varten. Eikun alusta vaan jos halusi jatkaa toisena päivänä.
Vittumaisesti suunniteltu, kenttiä on aivan liikaa. Minulla meni 5h läpäistä tämä ja suurin aika kului loppupään kenttiin. Epätoivo iski monesti ja homma rupesi maistumaan puulta. Mielessä kävi jo että jätän koneen yöksi päälle ja jatkan seuraavana päivänä, mutta onneksi tähän ei tarvinnu turvautua :D

Kuten mainitsin, peli olisi saanut olla lyhyempi. Kentät olivat liian samanlaisia, oikeastaan sama idea koko ajan. Hieman vaan viholliset ja muut esteet vaihtuivat.

Viimeiseen kuuteen kenttään meni tovi jos toinenkin, lähinnä ihan viimeisen kentän takia. Tarvittiin aimo annos tuuria ja sorminäppäryyttä sen päihittämiseksi.
Kenttä oli täynnä Boingereita ja tietysti ammuttavat maalitaulut olivat eri puolilla kenttää. Piti puolelta toiselle pallotella.
Loppu meinasi mennä vielä räpellykseksi, kun jäisen pinnan vuoksi en saanut hahmoa hallintaani jotta saisin kerättyä avaimen.


Loppupeleissä melko rasittava peli.
Ärsyttävintä tässä oli se, että tiukan aikarajan takia uuden kentän ensimmäiset yritykset olivat pelkkää tutkimista ja reittien muistamista. Plääh.
Hyvä potentiaali pilattu. Olisivat kehitelleet enemmän pelimuotoja ohjelman tyyliin, olisi tämä voinut olla paljon parempi :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti