torstai 9. tammikuuta 2020

Gremlins 2: The New Batch


Games Beaten: 185/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Mohawk-Spider (Stage 5-2)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 5/10

NESillehän ei löydy kuin yksi Gremlins -peli. Tämä on tehty toisen leffan mukaan joten siitä johtuu ehkä tämä hieman hämäävä nimi.

Kuusi vuotta on kulunut siitä, kun Gremlinsit aiheuttivat tuhoa Kingston Fallsissa. Gizmo on elänyt tämän ajan Mr. Wingin kanssa Chinatownissa.
Yrittäjä Daniel Clamp yritti ostaa Mr. Wingin kauppaa mikä sattui olemaan juuri keskellä sitä aluetta, johon Daniel aikoo rakentaa valtavan toimisto rakennuksensa, Clamp Centren.
Mr. Wing ei anna periksi eikä halua myydä. Kävi kuitenkin niin, että vanha ja väsynyt mies menehtyi ja hänen kauppansa hajotettiin maan tasalle.
Purkutöiden lomassa Gizmo onnistui pakenemaan raunioista, mutta Clamp Genetics Labissa työskentelevä geneetikko onnistui nappaamaan tämän otuksen. Gizmo vangittiin Clamp Centreen.

Sillä välin Billy Peltzer ja hänen tyttöystävänsä, Kate olivat muuttaneet pienestä kaupungista suureen New Yorkiin. Billy työskentelee Clamp Centressä markkinoinnin parissa ja Kate tekee opastettuja kierroksia.
Yhtenä päivänä Billy kuulee, kun postimies hyräilee Gizmon uniikkia laulua. Postimies kertoo, että hän kuuli laulun jossain päin Clamp Genetics Labia.
Billy lähtee etsimään Gizmoa kyiseisetä laboratoriosta ja löytääkin hänet. Jälleen kaksikko on yhdessä!

Toinen työntekijä kutsuu Billyn luokseen. Billy piilottaa Gizmon työpöydän laatikkoonsa ja käskee hänen olemaan hiljaa kunnes palaa.
No, mehän tiedämme että Mogwai -otukset ovat todella uteliaita ja eihän Gizmo malta laatikossa pysyä vaan lähtee seikkailemaan.

Mehän kaikki muistamme ensimmäisestä elokuvasta että mitä Mogwaille EI saa tehdä...

1) Ei saa altistaa kirkkaalle valolle
2) Ei saa kastella
3) Ei saa syöttää kello 12 jälkeen

Tästä eteenpäin tarina jatkuu pelin muodossa, sinun tehtävänäsi on ottaa selvää miten se päättyy...

Aikoinaan teki mieli pelata jotain NESpeliä ja tämä sitten valikoitui hyllystä. Aikaisempaa kokemusta pelistä ei ollut.
Peli ei oikein maistunut ja jätin homman kesken kentässä 4-2.

Nyt sitten vuosia myöhemmin päätin, että nyt on tämän pelin vuoro, olihan siitä jo aikaisempaa kokemustakin.
Mietin että miksiköhän tämä aikoinaan jäi kesken ja sitten pelatessani muistot alkoivat palata mieleen...

Peli sisältää yhteensä yhdeksän kenttää ja ne on jaettu niin, että kenttiä on kaksi per alue. Pois lukien viides eli viimeinen alue, siinä on jostain syystä vain yksi kenttä.


Peli on siinä mielessä hieman brutaali että se alkaa aina yhdellä lisärillä. Game Overin jälkeen joutuu tason alkuun, vaikka olisi päässyt pomolle asti.
Vastapainona, peli antaa jokaisen kentän jälkeen salasanan joten siitä voi kätevästi jatkaa, mihin asti on päässyt.

Lisäreitä saa ostettua pelin aikana, mutta harvemmin sitä näki tarpeelliseksi. Oli tärkeämpääkin ostettavaa. Tämä osoittautui virheeksi...

Tästä päästäänkin aasinsiltana pelin kauppa-osioon:

Jostain syystä Mr. Wing on taas hengissä ja hän kauppaa Gizmolle kaikenlaista hyödykettä. Ukkelin kauppa taitaa löytyä jokaisesta kentästä, tai ainakin lähes kaikista. Jossain vaiheessa kenttää vastaan tulee ovi josta kyseiseen puljuun pääsee.
Tavaroita pystyy ostamaan kristalleilla joita viholliset pudottavat.
Kauppa on siinä mielessä kusisesti tehty, että sieltä saa ostettua vain yhden tavaran. Oston jälkeen kauppaan ei pääse enää uudelleen joten kannattaa tarkkaan miettiä mitä ostaa.

Kauppaan ei kannata mennä jos on liian vähän kristalleja, sillä vaikka ei ostaisi mitään, Mr. Wing lähtee muille maille.


Tavaroita on viittä erilaista: perus energiantäyttö, yksi lisäyksikkö kokonaisenergiaan, ilmapallo, tehopakkaus aseeseen ja lisäri.

Game Over verottaa aika pahasti sillä kaikki keräämäsi päivitykset lähtee pois. Jos olisi kaupasta ostanut lisäreitä, olisi saanut jatkaa täysin samasta kohdasta missä kuoli.
Tätä en tiennyt ja luultavasti olisin ostanut niitä aina tilaisuuden tullen. Luulin, että kenttä alkaa aina alusta jos kuolee, oh well :D

Ilmapallo on todella hyödyllinen kapistus. Jos tippui rotkoon, sen avulla pystyi lentämään pienen matkan pois tältä alueelta. Monesti pääsi todella pitkälle kentässä, hankalien kohtien ohi.
Bonuksena vielä että rotkoon putoamisesta ei ota vahinkoa ollenkaan jos on ilmapallo varastossa. Yksi tälläinen oli valmiina, lisää sai ostettua kaupasta.

Jokaisen alueen toisen kentän lopussa on pomo. Eipä ne mitään pahoja olleet, viimeistä lukuun ottamatta. Gremlins -poppoon johtajaa, Mohawkia vastaan joutuu taistelemaan useampaan otteeseen. Kolme neljästä bossista on Mohawk eri muodoissa :D
Ensimmäisessä alueessa ei pomoa ole lainkaan ja ensimmäinen tuleekin vasta toisessa alueessa vastaan.


Alueen jälkeen saa aina uuden paremman aseen. Tämä ase pysyy käytössä Game Overin jälkeenkin ja sitä pystyy päivittämään kaupassa. Helpottaa kummasti kun hankalasti tapettavat viholliset saakin helpommin nippuun.

Aluksi kaupasta tuli ostettua tehopakkauksia käytössä olevaan aseeseen koska aseet päivittyvät melkoisen paljon paremmaksi. Ne ovat tehokkaampia ja yleensä ampuivat moniin eri suuntiin. Kuitenkin kun kuoleman jälkeen päivityksen menetti, keskityin ostamaan vain energiaa.

Pelihän on ihan ok tasoa. Olisi saanut paremman arvosanan jos muutamaan asiaan olisi keskitytty paremmin. Hieman tyhmää että aina aloitetaan yhdellä elämällä, olisi nyt vaikka pari ollut.
Tasoille hyppiminen oli huonosti toteutettu. Hitboxit oli mitä oli. Jos vastassa oli laavaa tai liukuhihna, hyvin usein tuli näissä kohdissa energiaa menetettyä.
Laavan hitbox oli liian edessä. Hyppy piti tehdä ennakkoon jotta ei osunut laavaan. Tätä oli vaikea muistaa koska normaalien rotkojen yli hyppiminen ei tuottanut ongelmia.
Liukuhihnoilla ollessa ei saanut mennä liian reunalle tai rotko "imaisi" Gizmon syvyyksiinsä. Eli tässäkin tapauksessa joutui ennakkoon hypätä.


Hommahan eteni niin, että aluksi hyvillä päivityksillä selvisi jonkin matkaa, sitten inhoissa tasoloikkakohdissa kuoli ja menetti kaikki hyödykkeet. Sitten jankkasi kenttää heikoilla varusteilla kunnes se meni läpi.
Kenttä 4-2 oli ehdottomasti pelin hankalin ja tähän jäin silloin aikoinaan jumiin. Todella pitkä sisältäen paljon vihollisia ja tiukkaa tasoloikkaa.
Kenttä lopulta hoitui siten, että yritti päästä mahdollisimman pitkälle ilman rotkoon tippumista. Näin sai ilmapallon säilytettyä hankaliin loppukohtiin. Kaupasta osti energiat täyteen ja toivoi parasta.
Kyllähän se sitten viimein meni läpi. Lopussa odotti vielä pomo. Ei se mikään super vaikea ollut, mutta pahan levelin jälkeen se tuntui sille. Kyllä tämä useamman yrityksen vaati.

Yllätykseksi, viimeinen kenttä oli suhteellisen helppo. Kauppa ei tarjoillut energiapäivityksiä lainkaan ja tässä kannattikin satsata aseen tehopakkaukseen.
Viimeinen pomo vaati kyllä yrityksen poikineen. Aluksi yritin tarkempaa lähestymistä ampuen muutamia panoksia ja väistellen sen jalkoja. Tämä ei sitten toiminut. Jalkojen väistely oli liian hankalaa ja ei koskaan osannut arvioida, mihin suuntaan Mohawk-hämis liikkuu.
Vaihdoin tyyliä ja siirryin päättömämpään rämpytys-menetelmään. Seisoin oikeassa kohdassa ja ammuin niin paljon kuin mahdollista. Tällä keinolla bossi kuoli naurettavan helposti.
Toki tämä menetelmä vaatii energiaa, ei ihan yhden sydämen voimin mennä koittamaan :D



Läpäisyn jälkeen olin sitä mieltä, että en tähän enää koske, mutta nyt kun tarkemmin luki tuon lisärijutun, niin kyllähän tätä voisi vielä joskus testailla. Tietää että aseet säilyvät pidemmälle lisäreiden voimalla, se helpottaa huomattavasti.


Musiikit, grafiikat ja kenttien väliset välivideot olivat parasta laatua, eipä Sunsoftilta voi oikein muuta odottaakaan näiden suhteen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti