maanantai 4. marraskuuta 2019

The Adventures of Rocky and Bullwinkle and Friends


Games Beaten: 141/709
Genre: Platform
Goal: Beat Stage 5

Arvosana: 0/10
Vaikeusaste: 6/10

Hyvät naiset ja herrat, tämä on hyvin todennäköisesti paskin NESpeli mitä on tehty.
Tässä ei ole mitään positiivista. Grafiikat on sellaista tasoa että ala-asteen ensimmäisen luokan oppilas tekisi parempaa jälkeä MS Paintilla.


Kontrollit on aivan hirveät, tuntuu kuin hahmot olisivat jäällä koko ajan.
Niin ja jos on enemmän roinaa ruudulla ja tulee lagia, peli rupeaa syömään inputteja.

Musiikit, voi hyvää päivää. Tää on ainut peli mikä aiheutti mulle päänsärkyä musiikkien vuoksi :D Joissain tilanteissa pelistä kuului semmoisia korkeita ääniä että ihan kuin se olisi riivattu.

Juonikin on melkoisen eeppinen:

Bullwinklen sukulainen on kuollut ja hän lähtee noutamaan perintöä ystävänsä Rockyn kanssa. Boris ja Natasha yrittävät estää tämän koska haluavat perinnön itselleen.

Viisi melkoisen lyhyttä kenttää jotka kestää noin minuutin jokainen. Tämän pääsee siis viidessä minuutissa läpi pienellä harjoittelulla.

Peli on erittäin ruma ja buginen sekasotku.

Kentistä löytyy avaimia joilla pääsee eteenpäin lukituista ovista. Löytyy myös limsamukeja joista saa energiaa ja yhdestä kentästä saa lisäelämän.
Mahtavaa näissä kerättävissä on se, että ne voi kerätä niin monesti kuin haluaa! Menee vain tarpeeksi kauas ja tulee takaisin, tavarat ovat ilmestyneet jälleen samaan kohtaan, myös lisäelämä ja avaimet :D
Jos sattuu olemaan puutetta energiasta tai elämistä niin have fun!

Bullwinklellä ja Rockyllä on erikoiskyvyt. Bullwinkle juoksee sarvet ojossa ja tällä liikkeellä voi tappaa vihollisia. Rocky puolestaan osaa lentää pienen tovin. Erityisesti tämä Rockyn lentokyky on hyödyllinen monissa paikoissa, pääsee kohdat läpi hieman kivuttomammin.
Toki tässä hommassa on pieni twisti; nämä erikoisliikkeet kuluttavat energiaa. Välillä joutuu todella tarkkaan kattomaan milloin liikkeitä kannattaa tehdä. Niin ja jos on enää yksi palkki energiaa jäljellä, liikkeitä ei voi tehdä.

Pelihahmoja vaihdetaan lennosta select -napilla mikä on ihan näppärää.

Jännää pelisuunnittelua kun Rocky ei voi kävellä rappusia ylös tai alas mutta Bullwinkle pystyy. Joutuu sitten vaihtelemaan hahmoja tämän takia.
Joskus tiukoissa tilanteissa ihmettelee että mihin sitä tarttui kiinni, mutta sitten tajuaa että rappusethan ne siinä olikin mihin Rockyn jalat jäi jumiin.

Muutamaan kenttään on laitettu ärsyttävät Goof -pommit. Sen räjähdykseen kun osuu, niin vaihtuu kävelysuunta päinvastaiseksi eikä Rockyn lentämistä pysty käyttämään. Ihan helvetin ärsyttävää kun Goof -pommeja tulee vielä loputtomasti jos ei siirry kohdasta eteenpäin.
Nämä pommit laittavat vielä pelin musiikin ihan sekaisin. Musiikki lähtee menemään nuotin vierestä ja muuttuu ihan erilaiseksi. Välillä tulee niin korkeita ääniä että korviin koskee.
En usko että tämä on tarkoituksellista mutta ovat ainakin nimensä mukaisia nuo pommit :D

Pelin alussa on checkpointteja jokaisen ruudun jälkeen mutta toisen kentän puolivälissä tämä muuttuu. Viimeisessä ruudussa jos kuolee, joutuu aloittamaan edellisestä ruudusta. Kolmannesta kentästä eteenpäin joutuu aloittamaan koko kentän alusta, sama missä kuolee.
Poikkeuksena viimeisen kentän viimeinen huone, siitä saa onneksi jatkaa jos kuolee.

Tuohon toisen kentän viimeiseen huoneeseen asti on saanut aina energiat täyteen kun siirtyy uuteen ruutuun kentässä. Välillä ihmetytti miksi ruutujen loppupuolelle on laitettu limsamukeja kerta energiat saa joka tapauksessa takaisin.

Jo heti ensimmäisen kentän alussa huomaa että vihollisia ei kannata tappaa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Tässä käytetään pommeja aseena ja viholliset vaativat 3-6 pommia jotta ne kuolevat.
Vihollisiin heittäminen on melko hankalaa varsinkin jos ne ampuvat jotain. Yleensä käy niin että ottaa vain itse paljon vahinkoa, helpommalla olisi päässyt jos olisi mennyt vihollisen ohi.

Tässä ei juurikaan ollut kuolemattomuus aikaa, jos viholliseen jäi kiinni niin se kyllä tappoi hahmon todella nopeasti vaikka energiat olisivat olleet täynnä.

Ensimmäisen kentän lopussa tavattiin Natasha ensimmäisen kerran. Aluksi luulin että tämä oli jonkinlainen pomotaistelu mutta eipä ollut.
Kunhan vain pääsi oveen joko lentämällä Natashan yli tai houkuttelemalla sen oven ohitse niin pääsi toiseen tasoon.

Toinen taso alkoi yhtä kauniisti kuin ensimmäinenkin. Grafiikka on silmiä hivelevää! Tämä on olevinaan autoscroller mutta tässä pystyy kuitenkin itse määrittämään nopeutensa kun kulkee vain nopeammin kuin ruutu rullaa.
Kentän toisessa osiossa on tyhjästä ilmestyviä käärmeitä ja tasaisin väliajoin sataa pommeja niskaan. Loppukenttä pitää mennä yhdellä yrityksellä sillä viimeiseen vaiheeseen ei saa checkpointtia.
Tässä osiossa jotui käyttämään Rockyn lentokykyä paljon hyödyksi ja kerta se kuluttaa energiaa niin piti olla tarkkana että ei osunut muihin vihollisiin, muuten ei olisi energia riittänyt loppuun asti.


Kolmas kenttä alkaa ihanasti Goof -pommilla jonka väistäminen vaatii hyviä reaktiokykyjä. Jos onnistuu väistämisessä, pääsee Rockyllä suoraan lentämään rappusille jotka vievät seuraavaan huoneeseen. Toki alempaa reittiäkin voi mennä mutta siellä on puukkoja viskovia merirosvoja viemässä paljon energiaa.
Tässä kentässä on kyllä pelin paskin bugi. Loppupuolella pitää konehuoneesta käydä hakemassa avain jotta pääsee laivasta pois. Konehuoneeseen mennään rappusia pitkin luonnollisesti. Nämä rappuset ovat niin bugiset että jos niihin menee liian kovaa tai väärässä kulmassa tai jotain niin putoaa rotkoon ja kuolee.
Kuolin jonkun sata kertaa tässä kun en tiennyt mitä tein väärin. Viimein keksin keinon jolla pääsin kohdan jokaisella yrittämällä; hyppää Rockylla rappusiin kiinni. Kun tämä veijari ei pysty niitä kävelemään alaspäin niin ei ainakaan tipu rotkoon.
Tässä vaiheessa vaihtaa sitten Bullwinklen ja kävelee rappuset alas konehuoneeseen. Ai että!

Neljäs kenttä on yllättävän helppo ja lyhyt. Yksi pitkä suora ja on jo maalissa. Tässä on todella pelottavan näköinen tasoloikkakohta mutta jostain kumman syystä paskat kontrollit toimi tässä ihan hyvin.
Tottakai pieni bugikin löytyi. Yhdellä yrittämällä ei avain spawnannut ja kävelin kentän loppuun vain jäädäkseni jumiin. Onneksi nuo tavarat tulevat aina takaisin ja siellähän se avain taas odotteli.
Ei kyllä meinannut vieläkään kenttä mennä läpi vaan hahmoa piti hangata edestakaisin ruudun reunassa ennen kuin se viimein onnistui. En kyllä osaa sanoa että mistä tässä oli kyse.

Viimeinen kenttä oli melkoisen paha ja sitä sai yrittää aika pitkään. Jo heti alussa jäin jumiin kun en tiennyt mitä pitää tehdä. Avonaisesta ovesta ei päässyt, luulin että pitää Natasha tappaa ja saada siltä avain. Eipä löytynyt avainta.
Hermo meni ja katsoin YouTubesta vinkkiä ja ovesta piti mennä ilman mitään avaimia. Tässäkin joutui hahmoa hankaamaan edestakaisin että se meni oviaukosta sisään. Laadukkaat hitboxit näillä ruudun vaihtumisilla.


Puolessa välissä kenttää on vielä kunnon tasoloikkaa ja jostain syystä tämä oli paljon hankalampi kuin tuo neloskentän tasoloikkakohta vaikka oli idealtaan lähes identtinen.
Vielä pari todella pahaa huonetta täynnä Goof -pommeja ja vihollsia jotka vaativat Rockyn lentotaitoa ja hyvää ajoittamista. Ruudun reunaan kun pääsi tuli pikkulapsen Paint piirros "You Win!" ja peli oli siinä. Vau.


Hauska kun miettii miten laadukkaita pelejä tuli vuonna -92 NESille ja sitten on tälläinen elämys! Jos tarvitsee jotain joskus kiduttaa vaikka saadakseen siltä tietoja, suosittelen tätä peliä avuksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti