torstai 7. marraskuuta 2019

The Addams Family


Games Beaten: 151/709
Genre: Platform
Goal: Rescue Morticia and Restore the Family Treasure

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 7/10

Tykkäsin tästä vaikka peli yrittikin kovasti laittaa kapuloita rattaisiin :D
Addams perheen lakimies, Tully Alford on kaapannut kartanon haltuunsa ja vanginnut Mortician, Wednesdayn, Puggsleyn, Festerin sekä isöäiti Addamsin ja sijoitellut heidät eripuolelle kartanoa. 
Kotiin palaava Gomez on ihmeissään kun talon etuovi onkin yllättäen lukittuna... 
Tully vaatii miljoonaa dollaria lunnaita Morticiasta. Gomezin tehtävänä on etsiä kartanoon ja sen ulkopuolelle kätkettyjä rahapiiloja ja pelastaa perheenjäsenet pulasta.

Peli oli kyllä buginen, halpamainen ja vittumainen, mutta siinä oli jokin viehätys mikä piti otteessaan.

Todella halpamaisia kohtia oli pitkin peliä. Monesti kun astui huoneeseen tai huoneesta ulos, odotti suoraan edessä vihollinen ja siitä otti heti damagea. Muistamalla nämä vihollisten paikat pystyi väistämään ne, mutta monesti pelin huumassa pääsi tämä asia unohtumaan.


Tälläise "laatupelin" merkkinä on kuolemattomuusajan puuttuminen. Viholliset pystyivät kuluttamaan paljon energiaa Gomezilta yhdellä hienolla kosketuksella.

Kartanon tutkiminen oli oikein mukavaa hommaa! Kiva yrittää miettiä minne pitäisi seuraavaksi mennä. Suhteellisen helposti kaikki perheenjäsenet ja tärkeät esineet löytyivätkin.


Rahaa pelissä oli vain hieman yli tuon miljoonan dollarin, ei montaa rahasäkkiä saanut jättää lojumaan. Peliin oli laitettu useampi salahuone josta löytyi paljon rahaa.
Tästä hommasta en oikein pitänyt. Peli pakotti löytämään nuo salahuoneet että sen pääsee läpi.
Salahuoneet salahuoneina eikä pakottavina kohteina. Olisi mielummin ollut vaikka energiaa ja lisäreitä näissä salahuoneissa.

Pääsin useampaan otteeseen tilanteeseen, että rahaa oli karvan verran alle miljoona mutta lisää ei löytynyt vaikka kuinka etsi. Yksi salahuone oli niin hyvin piilotettu että sitä en olisi omin avuin löytänyt millään.
Ohjekirja kyllä kertoi aika hyvin että missä päin on salahuoneita mutta tätä en keksinyt. Piti ikkunan yläpuolella hypätä ja painaa ylöspäin sekä B:tä jolloin pääsi salahuoneeseen. Melko kryptinen.

Muutama tasoloikkakohta oli venytetty ihan liian överiksi. Melkeimpä pikselintarkkoja hyppyjä. Näitä oli useampi kappale pakastimessa sekä lämmitysuunissa ja kun tarpeeksi useasti tuli feilattua hypyt, resetti lauloi.
Pelissä on jatkuvasti semmoinen pieni pelko päällä kun ei ole loputtomia contiueja ja koko pelin ajan saa olla varuillaan elämien suhteen.

Tässä oli varmaan huonoimmat uimamekaniikat mitkä on tullut vastaan. Uiminen oli todella kankeaa ja osumaa tuli lähes pakosti. Onneksi tuo uimisvaihe oli suhteellisen lyhyt.

Katto oli pelin ärsyttävin paikka. Irtotiiliä putosi randomisti niskaan ja koskaan ei tiennyt mikä tiili tippuu ja mikä ei. Näitä ei erottanut mitenkään. Hienoa vielä, että jos tiileen osui, putosi katolta ja homma piti aloittaa alusta.
Tottakai tiilet oli spawnannut takaisin kun katolle pääsi uudelleen. Onneksi Thing-käsi auttoi tästä tilanteesta helposti pois. Kun käden löysi, antoi hän käyttöön kolme kuolemattomuutta. Nämä kannatti todellakin säästää katolle sillä tiilet eivät enää osuneet Gomeziin kun käsi pyöri hänen ympärillään.

Katolta pääsi pois savupiipun kautta ja siellä olikin rahasäkki poikineen. Tässä tein monesti virheen ja en kerännyt tarpeeksi säkkejä. Piipussa oli vielä lisärikin ja huomio kiinnittyi siihen paljon hanakammin.
Useampi läpäisy-yritys kaatui tähän vaiheeseen kun olisi pitänyt kiivetä takaisin katolle hakemaan piipusta lisää rahaa, mutta meno sinne osoittautui mahdottomaksi putoilevien tiilien vuoksi. Elämätkin olivat monesti tosi vähissä tässä vaiheessa ja Game Over kutsui.

Oceanin ukot tykkäävät pelaajalle vittuilusta sillä tähän oli laitettu pariinkin otteeseen hieno "arvaa oikea reitti" -tyylinen ratkaisu. Heti pelin alussa on neljä ovea, kolme niistä on ihan hyödyllisiä, mutta yksi vie suoraan kuolemaan.
Ihan pelin loppuun on laitettu vastaavanlainen setti, tässäkin yksi reitti vie kuolemaan. Typeriä ratkaisuja.


Ilmeisesti Tully oli onnistunut aivopesemään Festerin sillä se tuli vastaan pomohuoneessa ja yrittikin kovasti ampua Gomezia. Helppohan hän oli kuin mikä, kolme päälle hyppyä ja homma oli selvä. Tämän jälkeen piti vielä Tullylle antaa nenään. Sama kaava, kolme päälle hyppyä ja peli oli siinä.


Tykkäsin että pelin tapahtumat sijoittuvat suhteellisen pienelle alueelle; kartanoon ja hieman sen ulkopuolelle. Kartanossa oli reilusti huoneita tutkittavana. Hieman nuo bugit ja vittuilut ärsyttivät mutta ei onneksi liiaksi, aika helposti peli meni kuitenkin läpi vaikka joutui pari kertaa alusta aloittamaan rahan puutteen vuoksi.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti